Toon posts:

Samenstellen van server + home music pc

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet precies waar ik dit topic moet plaatsen, dus dan maar in overig.

Ik ben een opstelling aan het verzinnen om het afspelen van mp3-muziek in huis gebruiksvriendelijk en gelikt te maken. Momenteel heb ik ca. 3500 losse nummers (15 GB) en 8700 in 455 albums (40 GB). Totaal: 12200 (65 GB). Ik verwacht dat dit aantal vooral in de albums nog behoorlijk zal stijgen. Deze muziek wil ik veilig op een server hebben, en een clientpc de boel af laten spelen. De grote harddiskcapaciteit op de server wil ik hebben met oog op andere opslag (films ed) en op de toekomst (ik wil de komende jaren gebakken zitten). Ik zit nog met enkele gaten in de planning waarvoor ik jullie hulp wil vragen. Ook wil ik jullie vragen om eens naar deze opstelling te kijken en hier commentaar op te geven. Waaraan geef ik teveel of te weinig uit? Waar zitten de bottlenecks? Zijn er goedkopere of betere opties? B.V.D.

Opstelling
code:
1
2
3
4
5
6
7
             Internet
                 |
          Modem/router
                 |
              Server
                 |
Laptop--------Switch-----Home Music PC

Server
- Mobo: Asrock 939Dual-VSTA, M1695 (PCI-e/AGP, Sound, LAN, SATA II, RAID) = € 60,85
- CPU: AMD Opteron 146 (S939, 2.0GHz, 1MB, Boxed) = € 111,77
- DDR: 1x 512MB x 2 (1GB) PC2700 DDR CL2.5 (Kingston KVR333X64C25K2/1G) = € 0,00
- Voeding: LC Power LC6550 - Black V2.0, 550W (ATX12V 2.0) = € 26,50
- RAID controller: Promise FastTrak TX4310 (4x SATA300 RAID, PCI32/66, NCQ, TCQ) = € 127,00
- HDDs: 4x Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) = € 291,60
- HDD coolers: 4x Enermax Mobile Rack UC-106TMFAS (Zilver) = € 152,00
(Behuizing, DDR en DVD speler had ik nog liggen)
Subtotaal: € 769,72

Home Music PC
- Systeem: wie raadt me wat aan? zo klein en geruisloos mogelijk, cd/dvd-speler niet nodig.
- Scherm: Acer AL1511s (15", 25ms, D-sub) = € 154,50
- Playback software: vooralsnog op zoek. Muzicman (in geval van XP Embedded) komt in de buurt, maar is het ook niet helemaal
Subtotaal: € 154,50

Totaal: € 924,22 (incl. porto/btw)

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-02 21:25

lordsnow

I know nothing

Server:
Heb je de RAID controller wel nodig? (Ja, als je er 4 SATA schijven in hangt). Als je nu bv alleen maar een (kleine) OS / Data IDE HD er in stopt, en twee 250GB SATA HD's in RAID (wordt ondersteund door je moederbord). Dan kan je later evt nog een extra RAID controller en SATA HD's toevoegen.

Ik neem aan dat je 4 HDD coolers bedoeld zijn voor je 4 SATA schijven. Waneer ik echter naar de productinformatie kijk van de HDD Cooler zie ik alleen maar 'IDE interface' staan.

Volgens mij zit er ook geen videokaart in je server? iig niet ingebakken op t moederbord. Of heb je die ook nog liggen?

// beetje off-topic
Ikzelf ben op dit moment ook bezig een kleine thuis-server aan het in elkaar knutselen:
1x Moederbord Asus A8V-VM (4x SATA, RAID, onboard video) : 48 euro
1x 4.3 GB IDE voor m'n OS + data + WAMP + FTP install: had ik nog liggen
1x SATA 250GB Hitachi (voor algemene storage: films, mp3's etc): 74 euro
1x SATA 250GB Maxtor (voor algemene storage: films, mp3's etc): had ik nog liggen
1x 512MB DDR Dane Elec: 59 euro
1x CPU Athlon 64 3200+: 45 euro, 2e-hands
1x Behuizing Asus TM-551: 52 euro
1x floppy drive: had ik nog liggen
1x BenQ 4x DVD-brander: 10 euro, 2e-hands

Totaalprijs = rond de 290 euro

Een deel heb ik al binnen, de rest krijg ik volgende week. Ik ben benieuwd. Ik zeg er wel even bij, ik heb niet echt langdurig gezocht om een 'perfect systeem' uit te zoeken of zo. 't enigste waar ik naar uitkeek is of er ruimte waren voor meerdere HD's en of 't moederbord RAID ondersteunde en veel SATA connector had.

[ Voor 66% gewijzigd door lordsnow op 08-10-2006 15:43 ]

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Als afspeel pctje raad ik je een Via epia aan of een mini itx jetway bordje. (shop: www.picco.nl ). Die zijn super zuinig en dus ook stil!. (videokaart zit meestal onboard om muziek af te spelen heb je geen dikke videokaart nodig).

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben zelf ook aan het prutsen geweest met ongeveer hetzelfde concept. Ik heb een Sempron 2800+ (met C&Q - 60E) op een MSI K8N 3-F mobootje, de keuze was omdat dit het smalste moederbord is en ik in mijn custom case niet anders kon, hij koste 60E en heeft ook 4 s-ata poorten. Ik heb daaraan 5x250GB WD (375E) hangen , de rest is 2de hands 1x250GB Maxtor en 1x200GB Seagate en nog 1x200GB ata Maxtor. De eerste vijf staan in raid5 (softraid onder linux). Ik heb een oud 40GB bootschijfje. Veel diskspace vooral en er zit nog 786MB DDR ram in. Genoeg power voor Huis tuin en keuken gebruik. Owja heb ook nog een los sil3114 kaartje met 4 extra s-ata poorten (60E).

Kwa GB/euro verhouding zijn ook de Samsung 400GB s-ata2 schijfjes intressant , die liggen rond de 30Cent/GB.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00

ThaHandy

Discovery Channel

my 2 cent

andere mainboard met 4poort Sata raid en dan geen losse kaartje gebruiken
hdd coolers vervangen met een cm 4 in 3 hdd case scheelt weer 125E of gebruikte je die voor hotswap :?

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ik heb een raid 3 array met een xfx Revo64 5 poorts. En ik moet zeggen dat het echt een fijn ding is. Ik haal bijna 100 mb/s. Als windows crasht en ik installeer hem opnieuw heb ik al mijn data nog. (al komt dat mss minder voor met linux). Verder weet ik ook niet wat dat kaartje onder linux doet.

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

ThaHandy schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 04:19:
my 2 cent

andere mainboard met 4poort Sata raid en dan geen losse kaartje gebruiken
hdd coolers vervangen met een cm 4 in 3 hdd case scheelt weer 125E of gebruikte je die voor hotswap :?
Maakt zo'n ding veel herrie, of valt dat mee?

Verwijderd

Topicstarter
dank voor alle reacties. misschien was het handig geweest om te vermelden dat ik de schijven in RAID5 wil gaan draaien. als er 1 uitvalt ben ik niet meteen een hoop data kwijt. het moederbord zit inderdaad geen onboard vga op! goed dat je het ziet lordsnow. de Asus A8V-VM , K9M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) voor € 51,95 zou misschien beter zijn. hotswap is nog een leuke feature om naar te kijken, maar niet noodzakelijk. servertje mag best een half uurtje uit de lucht gehaald worden als een HDD het begeeft. :P

verder wordt zo te zien de grootste zoekactie een geschikt pc-tje om een client van te maken en de juiste software hiervoor te kiezen. wat ik van windows MCE heb gezien is meer een allround media platform, niet specifiek voor muziek. en dat is toch echt het enige wat ik wil; idiot-proof nummertjes afspelen. aan software ben ik TouchTone, Muzicman en Mediaportal (=crap!!!) tegen gekomen. het is het allemaal niet. ik blijf verder zoeken :-) mr. sis & lordsnow: welke software gebruiken jullie?

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Raid 3 en 5 zijn praktische hetzelfde :). Als er bij mij 1 schijf uitvalt kan ik ook nog gewoon door en heb ik alles nog. (wat dus pasgeleden gebeurd is).

• lordsnow

lordsnow

I know nothing

The Morrígan schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:22:
mr. sis & lordsnow: welke software gebruiken jullie?
Een modded XBOX met XBOX Media Center

btw... hoe kom je aan de nick "The Morrigan"?

[ Voor 8% gewijzigd door lordsnow op 08-10-2006 21:00 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)
Ik weet niet precies waar ik dit topic moet plaatsen, dus dan maar in overig.
Dat is nou niet bepaald de instelling die we op GoT waarderen - vraag het na of zoek het uit, dump het niet met zo'n loze disclaimer :o

In dit geval vooral omdat er toch echt een lampje had moeten gaan branden bij het subforum hierboven, namelijk Complete Systemen & Laptops...

Neem daar eens een kijkje - het kan heel goed zijn dat de vragen die je hier stelt er al in andere topics beantwoord worden. Pas als je de actieve topics doorgelezen hebt en een paar keer gezocht hebt op goede zoektermen (=minstens 2 relevante woorden) zou je kunnen overwegen daar een topic te openen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.