Toon posts:

[MRTG] Grafieken-pagina aanpassen cq zelf genereren.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een goede installatie van (qmail)mrtg ben ik aan het kijken of ik mijn eigen pagina's kan genereren.

Standaard worden per service op de hoofdpagina voor iedere service een 'Average Graph" neer gezet waar je op kunt klikken zodat je op de pagina van de service uitkomt waar een dag, week en jaar grafiek gegenereerd zijn.

Ik probeer uit te vissen hoe ik die pagina's aan kan passen met welke grafiek er in de html-pagina gezet wordt. Ik zou bijvoorbeel een pagina willen genereren waar alleen de 5minuten grafiek in staat.

Uiteraard heb ik de (qmail).mrtg.cfg nagelopen en de mrtg pagina omdat je hierin wat waarden mee kan geven per grafiek, alleen niet per pagina.

Moet ik de mrtg variant zelf aanpassen, opnieuw 'make' en 'make install' doen om toto dit resultaat te komen ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebt me bedacht dat het misschien wel makkelijker is om met een cronjob gewoon de informatie te wgetten vanaf de systemen die je wil en uiteindelijk in een map per systeem te zetten op de machine waar je dan weer je pagina's op laat serveren.

Een Cacti-server zou ook een goed idee zijn, maarja, Cacti... ik wil het zelf maken en heb van Cacti echt heel veel niet nodig.

• Oezie Woezie
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

je kan ook logformat op RRDtool zetten en dan zelf de grafieken maken met rrdtool of rrdcgi

een mooi Tshirt met Pim. is de beste enzo

• dingstje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-01-2024
De images die mrtg genereert hebben een constante naam. Je kan dus zelf een static HTML page maken waarin je de images die je wenst plaatst. Elke keer mrtg dan draait zullen ze geüpdate worden op je website. Eventueel kun je dan ook het genereren van HTML-pagina's door mrtg uitschakelen.

If you can't beat them, try harder

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet vreemd om op die manier wat custom-werk te doen volgens jullie ?

rrdtool moet ik eens gaan proberen. Ik vind de documentatie echt vreselijk sumier om het goed te kunnen implementeren.

Ik moet wel even achterhalen hoe mrtg de getallen (in/out) in de pagina krijgt, die wil ik namelijk wel proberen ergens anders te gebruiken. Zo niet in een DB opslaan.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 21:16 ]

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:15:
Het is dus niet vreemd om op die manier wat custom-werk te doen volgens jullie ?

rrdtool moet ik eens gaan proberen. Ik vind de documentatie echt vreselijk sumier om het goed te kunnen implementeren.

Ik moet wel even achterhalen hoe mrtg de getallen (in/out) in de pagina krijgt, die wil ik namelijk wel proberen ergens anders te gebruiken. Zo niet in een DB opslaan.
documentatie van rrdtool vind ik wel duidelijk.

en met rrdtool kan je de getallen met PRINT ophalen. en daar kan je val alles mee doen dan, in een tabel gooien of iets anders, zoals:
http://haas.oezie.org/rrd/overzicht.html
of als bargraphs:
http://haas.oezie.org/rrd/overzicht.png

Verwijderd

Topicstarter
Oezie Woezie schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:44:
[...]

documentatie van rrdtool vind ik wel duidelijk.

en met rrdtool kan je de getallen met PRINT ophalen. en daar kan je val alles mee doen dan, in een tabel gooien of iets anders, zoals:
http://haas.oezie.org/rrd/overzicht.html
of als bargraphs:
http://haas.oezie.org/rrd/overzicht.png
Dat wil ik dus ook :) Zou je geen kleine tut willen maken ?

Ik kan RRDtool wel installeren volgen de site van Tobi, maar dan nog. Als ik iedere stap daar zou volgen, in de mrtg.cfg een special log-line voor RRDtool zou zetten, moet het werken ?

• Oezie Woezie
  • Niet online

Oezie Woezie

Pim. is de beste

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 23:30:
[...]

Dat wil ik dus ook :) Zou je geen kleine tut willen maken ?

Ik kan RRDtool wel installeren volgen de site van Tobi, maar dan nog. Als ik iedere stap daar zou volgen, in de mrtg.cfg een special log-line voor RRDtool zou zetten, moet het werken ?
onder C kan het op deze manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
char **calcpr  = NULL;
    int result, xsize, ysize, opterr,optind;;
    double ymin, ymax;

char* rrdargs[] = { "rrdgraph",
                "test.png",
                "-a","PNG",
                "--start",starttime,
                "--end",endtime,
                def1,def2,
                "VDEF:totaalin=in,TOTAL",
                "VDEF:totaalout=out,TOTAL",
                "PRINT:totaalin:%.lf",
                "PRINT:totaalout:%.lf",
                NULL
    };  
    optind = opterr = 0;
    rrd_clear_error();
    result = rrd_graph(14, rrdargs, &calcpr, &xsize, &ysize, NULL, &ymin, &ymax);

de PRINT resultaten komen dan in calcpr.

of met Perl:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  @data =("-");
  push(@data,"--start=$time");
  push(@data,"--end=$end");
  push(@data,"DEF:in=$file:$in:AVERAGE");
  push(@data,"DEF:out=$file:$out:AVERAGE");
  push(@data,"CDEF:totin=in,UN,0,in,$verschil,*,IF");
  push(@data,"CDEF:totout=out,UN,0,out,$verschil,*,IF");
  push(@data,"CDEF:tot=totin,totout,+");
  push(@data,"PRINT:totin:AVERAGE:%.2lf");
  push(@data,"PRINT:totout:AVERAGE:%.2lf");
  push(@data,"PRINT:tot:AVERAGE:%.2lf");
  ($averages,$xsize,$ysize) = RRDs::graph (@data);

dan komen de PRINT waardes in $averages te staan. maar je kan natuurlijk ook gewoon de command line met PRINT gebruiken.

Pagina: 1