[OC] 6800 overclocken en stabiliteit testen.

Pagina: 1
Acties:

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
Ik ben voor het eerst begonnen met overclocken en mijn videokaart is nu aan de beurt.
Dit zijn de specs van mijn systeem:
DFI lanparty UT nF3 Ultra-D
AMD 3700+ Sandiego SH8-E4 stepping gekoeld met Zalman 7000B AlCu
2 x 512 Veritech pc3200 ram
Asus V9999TD 6800 (12 PP, 6 Shaders) (361/ 735)
Maxtor diamondmax 10 (IDE), 80 Gb
Antec smartpower 2.0 500W
Ik draai nog wel 32 Bit Windows XP

Ik heb de videokaart dus momenteel overclocked naar 361 op de core en 735 op het geheugen. (stressed 55 C core, 46 C geheugen). Ik heb powerstrip gebruikt om te overclocken.
Ik zoek nu een goed programma om mijn videokaart 100% te belasten. Zowel het geheugen als core.
Uiteraard kan ik 3dmark gebruiken maar daarmee krijg ik hem echter niet op de maximum temperatuur. Ten eerste kan ik niet tijdens het benchen naar windows om de temperatuur te bekijken en niet alles wordt tegelijkertijd belast. Ik heb Aquamark al geprobeerd en verschillende games op hoge resoluties. Het heeft echter niet hetgeen wat ik zoek.
Momenteel gebruik ik atitool en daarvan de 3dview en daarmee haal ik de hoogste temperaturen.

Het volgende probleem is wat moeilijker denk ik. Voor CPU's is er Cool and Quiet om het handmatig in te stellen. Nu wil ik graag eenzelfde programma dat mijn videokaart terugklockt als die geen zware taken uit hoeft te voeren. Eigenlijk zoek ik dus een programma zoals RMclock voor mijn videokaart.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoezo zijn 3D-mark en games geen goede stres-test voor je gpu?? :o
Je kan gewoon een game opzetten met in de achtegrond je nvidea driver. En dan kan je <alt><tabben> naar je temp, dit geeft echt wel een goede voorstelling. F.E.A.R. of zo geven echt wel een degelijke stres-test.

Dan voor je terugclocken dat doet die geheel gratis, de driver/bios van de kaart doet dat voor je. die schakelt tussen 2D/3D en met de huidige kaarten ook nog eens een tussenstap dacht ik.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rivatuner is gewoon wat je zoekt. Dit programma kan de 2D/low3D/high3D snelheden apart instellen, en monitort de temperaturen op de achtergrond voor je, als je dit wilt. Ook andere dingen kun je monitoren.

3Dmark en games zijn toch echt waarmee je moet testen. Als je 'tussendoor even snel' wat wilt testen raad ik je aan ATiTool af te wisselen met RTHDribl.

• Ernie
Dat van dat stressen zal wel gaan lukken. Dat terugclocken van mijn GPU heb ik nog niet gemerkt. Ik heb momenteel alleen firefox openstaan en daar heb je echt geen 100% GPU power voor nodig :+ . Toch clockt hij niet terug. Dus vandaar dat ik een ander programmatje daarvoor zoek.
Misschien lees ik de snelheid verkeerd uit. Welk programma kan ik gebruiken om de huidige snelheid uit te lezen. Dus niet de ingesteld 3d/2d clock. Maar gewoon de huidige clock. (zoals CPU-Z voor de cpu)

Progjes gebruikt of bekeken:
Powerstrip
ATItool (stressen + artifact testen)
Nibitor
NVtweak
Rivatuner
Asus smartdoctor

Rivatuner ken ik wel. Ik heb tenslotte een shader unlocked. :)

[ Voor 43% gewijzigd door Ernie op 07-10-2006 22:03 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
arno e schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 21:59:
Dat van dat stressen zal wel gaan lukken. Dat terugclocken van mijn GPU heb ik nog niet gemerkt. Ik heb momenteel alleen firefox openstaan en daar heb je echt geen 100% GPU power voor nodig :+ . Toch clockt hij niet terug. Dus vandaar dat ik een ander programmatje daarvoor zoek.
Dat terugklokken doet hij dus wél. Mijn kaart loopt in 2D trouwens nog wat ondergeklokt ook, en zelfs dan is het nog overkill voor Firefox en nog wat meuk.. (7900GT.. :P )

• Avalaxy
  • Laatst online: 12-03 15:40
TheZeroorez schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:00:
[...]

Dat terugklokken doet hij dus wél. Mijn kaart loopt in 2D trouwens nog wat ondergeklokt ook, en zelfs dan is het nog overkill voor Firefox en nog wat meuk.. (7900GT.. :P )
nou een 7900gt is niet overkill voor firefox hoor, dat heb je toch wel zo ongeveer nodig om het lekker te draaien :P Ik heb ook eens voor de lol mijn 2D teruggeklokt met 300 mhz ofzo, maar het scheelde maar iets van 3/4 graden, dus dat is ook de moeite niet imo.

• TheZeroorez
  • Niet online
leonpwner1 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:04:
[...]

nou een 7900gt is niet overkill voor firefox hoor, dat heb je toch wel zo ongeveer nodig om het lekker te draaien :P Ik heb ook eens voor de lol mijn 2D teruggeklokt met 300 mhz ofzo, maar het scheelde maar iets van 3/4 graden, dus dat is ook de moeite niet imo.
Iets met stroomverbruik, en 'toch niet nodig' enzo :p

• Ernie
Het stroomverbruik gaat omlaag en de fan kan het wat rustiger aan doen omdat er veel minder warmte gegenereerd wordt. Het is ook goed voor de duurzaamheid van de kaart. Eigenlijk wil ik gewoon weten of het mogelijk is. Zo ja dan wil ik wel een proberen of het ook nog nut heeft ofniet.

• TheZeroorez
  • Niet online
RivaTuner zou ik dan nog maar eens bekijken, aangezien het hier z'n werk gewoon goed doet hoor ;) Je kunt trouwens alleen de core terugklokken. Het geheugen zal in alle 3 de stappen op dezelfde snelheid lopen. Dit ligt niet aan Rivatuner, aangezien elk programma het tegelijk verschuift. Het probleem ligt dus bij de kaarten zelf.

Everest kan trouwens alle 3 de snelheden (2D,l3D,h3D) uitlezen, en ik denk dat dat is wat je zoekt.

[ Voor 31% gewijzigd door TheZeroorez op 07-10-2006 22:17 ]

• Ernie
Ik heb toch nog even een vraagje over dit onderwerp.

Ik heb momenteel mijn videokaart geclocked op 370 Mhz en 780 Mhz op het geheugen. Als ik echter naar 380 core ga en ik ga hem stressen met atitool loopt hij na een tijdje voor enkele seconden vast en in rivatuner kan ik zien dat de coresnelheid dan naar 325 springt. De standaard clock snelheid dus.
Ik wil graag uitzoeken hoe dit komt. Het kan geen hitte probleem zijn (57-58 core stressed) en ik heb ook geen artifacts gehad.
Ik heb overclocked met powerstrip en Asus smartdocter.
Ik heb de core ook nog op 375 Mhz getest en hij springt tijdens 3dmark even terug naar 325 Mhz denk ik en dan weer omhoog naar 375 Mhz . Ik denk dus dat er of ergens een beveiliging in de kaart zit dat hij niet (ver) overclocked kan worden of dat de kaart te graag energie wil besparen en tijdens zware load in 2d modus springt.
Ik gebruik de 84.26 Nvidia Forceware drivers. (dit ivm met ondersteuning door rivatuner)

Hebben jullie nog ideën om te zorgen dat ik nog verder kan komen of zit ik aan de maximum haalbare core snelheid voor mijn kaart?

Verwijderd

Het GeForce 6800LE/XT Topic Deel 24
kijk anders hier even, staat vast wel wat bij :)
En je hebt trouwens wel lekker geheugen, die bij mij geeft al artis als ik er 20mhz bij doe :( en ook nog nadat ik de timings losser heb gezet

• Ernie
Ik heb 1.5 uur gezocht naar info. Ik denk dat mijn videokaart gewoon niet zo ver wil. De optimum frequency die de driver detecteert viel ook veel lager uit dan mijn huidige overclock dus ik heb hem teruggeclockt. Resultaat:
370 core en 800 mem = 9500 3dmark03
350 core en 750 mem = 10161 3dmark03
350 core en 800 mem = 10323 3dmark03
Ik ben bang dat ik niet echt een superkaart in handen heb. Een beetje jammer maar daar doe ik niks meer aan. De temperaturen blijven overigens wel netjes, Core 57-58 en geheugen 46.
Heeft er iemand nog tips om meer performance eruit te halen of zit ik aan de max. Ik ga vanmiddag nog even spelen met de snelheden om toch te proberen om nog wat meer 3dmarks tehalen.
Zou het kunnen liggen aan de drivers dat hij niet verder wil? Ik gebruik nu namelijk 84.26 drivers omdat rivatuner de nieuwste (nog) niet ondersteund.
Pagina: 1