Toon posts:

[Slack] Root paswoord kwijt en geen single user login

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier een oude machine staan met daarop slackware6
Deze wilde ik "even" gebruiken maar ik kan niet meer inloggen, ik ben dus het root password kwijt.

Volgens google zou ik in de lilo in moeten typen:
linux single
In mijn geval dus:
game08 single
De machine heet game08, dit staat tenminste bij de prompt als je hem laat doorstarten, er is geen grafische interface geinstalleerd. Het is een oudere server die we voor games op lans hebben gebruikt en werkt puur via de console.

Maar helaas krijg ik steeds een error met de melding dat er geen single boot is, als ik op tab klik zie ik een lijstje je met 3 boots maar geen van de 3 is een single user login.

Is er een snelle eenvoudige manier (ik heb helaas weinig verstand van het os) om het paswoord te resetten of moet ik het systeem opnieuw installeren?
De optie om bv met een live cd in te loggen etc is voor mij te moeilijk.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom typ je game08 single. en niet linux single zoals aangegeven?

Verwijderd

Topicstarter
dat had ik ergens gelezen dat je de naam van de machine moet ingeven ipv linux.
Maar linux single werkt ook niet, dat had ik dus ook al geprobeert.

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 09:08
Volgens mij moet dit niet de naam van de machine zijn maar de naam van je kernel.

Heb het hier net ook even geprobeerd op een Slackware 10.2 machine, maar volgens mij kom je met <kernel> single alleen maar in een single user mode (maximaal 1 gebruiker actief dus) en heb je nog steeds een wachtwoord nodig om in te loggen.

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:04

JaQ

Als oracle dba negeer ik ieder artikel dat begint met Don Burleson. Is dit serieus een uitzondering?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 21:47:
dat had ik ergens gelezen dat je de naam van de machine moet ingeven ipv linux.
Maar linux single werkt ook niet, dat had ik dus ook al geprobeert.
Waar heb je dat gelezen dan, want dat is onzin :)
Wat gebeurt er als je dat doet? Wat heb je nog meer geprobeerd? Heb je al init=/bin/bash geprobeerd? Heb je al eens een of andere install/live cd geprobeerd?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De makkelijkste manier is om op te starten met een live-cd zoals knoppix of gentoo.
Als die is opgestart, mount je de root partitie en chroot je naar je de geïnstalleerde omgeving.
Zo kan je in de normale omgeving komen zonder wachtwoord. Met passwd kan je dan het root-wachtwoord veranderen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem nu gestart in single user mode maar kan nog niet inloggen
Als ik user root opgeef vraagt ie nog om een paswoord......
Als ik dan gewoon enter geef dan krijg ik een error met verkeerd paswoord.

Het ziet er dus na uit dat ik de machine opnieuw moet installeren helaas
deepbass909 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:43:
De makkelijkste manier is om op te starten met een live-cd zoals knoppix of gentoo.
Dat gaat boven mijn kennis van het OS, dan is het voor mij makkelijker te reinstallen, alleen jammer van de data die erop staat.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 22:50 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:31

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:48:
ik heb hem nu gestart in single user mode maar kan nog niet inloggen
Als ik user root opgeef vraagt ie nog om een paswoord......
Als ik dan gewoon enter geef dan krijg ik een error met verkeerd paswoord.

Het ziet er dus na uit dat ik de machine opnieuw moet installeren helaas

[...]

Dat gaat boven mijn kennis van het OS, dan is het voor mij makkelijker te reinstallen, alleen jammer van de data die erop staat.
eh :? cd erin, starten en je bent root. vervolgens

mkdir /mnt/slack
mount /dev/xxxxx /mnt/slack
chroot /mnt/slack /bin/bash
passwd root
logout
umount /mnt/slack
waarbij xxxxx het device is waar je root-partitie op staat en /bin/bash je shell

en je kan je bak rebooten :)
Als je het echt niet kan wil ik het nog wel voor je doen als je die bak aan het internet hangt met poort 22 ernaar geforward, gentoo livecd erin en sshd gestart (en een root-password voor de livecd)

[ Voor 16% gewijzigd door DataGhost op 07-10-2006 22:54 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
Zo leer je ook nog eens wat van hoe je besturingssysteem werkt. ;) Lijkt me een stuk beter dan herinstalleren en de volgende keer weer omhoog zitten.

Je kunt ook gewoon het wachtwoord van root weghalen uit je master password file (/etc/shadow onder Linux, denk ik). Daar heb je niet eens specifiek een Linux live-cd voor nodig, als je het bestandssysteem maar kan benaderen.
DataGhost schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:52:
Als je het echt niet kan wil ik het nog wel voor je doen als je die bak aan het internet hangt met poort 22 ernaar geforward, gentoo livecd erin en sshd gestart (en een root-password voor de livecd)
Ja hè, als 'ie geen regel kan aanpassen in z'n shadow file, kan 'ie wel een ssh server opzetten vanuit de livecd. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Soultaker op 07-10-2006 23:07 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:31

DataGhost

iPL dev

Soultaker schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:05:
Zo leer je ook nog eens wat van hoe je besturingssysteem werkt. ;) Lijkt me een stuk beter dan herinstalleren en de volgende keer weer omhoog zitten.

Je kunt ook gewoon het wachtwoord van root weghalen uit je master password file (/etc/shadow onder Linux, denk ik). Daar heb je niet eens specifiek een Linux live-cd voor nodig, als je het bestandssysteem maar kan benaderen.

[...]

Ja hè, als 'ie geen regel kan aanpassen in z'n shadow file, kan 'ie wel een ssh server opzetten vanuit de livecd. ;)
/etc/init.d/sshd start
passwd root

sim-pel :+ daarom zeg ik ook gentoo livecd :) het lijkt me dat die 2 commando's best uitvoerbaar zijn, dan kan ik inloggen en bijv. uitzoeken waar zijn rootpartitie zit om daarna zijn password goed aan te passen. Ik zei er wel bij dat het pas nodig was als hij er met de commando's die ik erboven gaf niet uitkwam :)

Verwijderd

Topicstarter
Bij een eventuele herinstallatie komt er dan windows op ipv linux.
Maar bedankt voor de gegeven tips, ik red me verder hoop ik wel ermee.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27
DataGhost schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:09:
/etc/init.d/sshd start
passwd root
Staat PermitRootLogin op die live-cd aan dan? Anders moet je dat toch eerst aan zetten in sshd_config. Verder kan ik me voorstellen dat B3rt op een thuisnetwerk achter een NAT-router zit, dus dan moet 'ie daar eerst een portmapping voor instellen. Beginners weten bij de meest simpele taken hopeloos de weg kwijt te raken.

Dan kun je je beter even verdiepen in hoe het systeem werkt en het zelf oplossen imo. ;) (Neemt niet weg dat het vriendelijk van je is om je hulp aan te bieden.)

• deepbass909

deepbass909

Bij gentoo kom je standaard in de root-omgeving en is de machine via ssh (mits sshd is gestart) volledig benaderbaar.
Maar het is echt een kwest van opstarten met een live-cd, paar commando's (zoals hierboven al staat) en gaan.
Het enige wat de TS van z'n slack install moet weten, is op welke partitie /etc staat. Afhankelijk van z'n hardware is dit waarschijnlijk /dev/hda1 (IDE schijf) of /dev/sda1 (SCSI schijf).
Om hier achter te komen, een klein stukje uitleg over de benaming van de schijven.
Een schijf is onder linux vrijwel altijd aanwezig als /dev/hdXY (IDE) of /dev/scXY (SCSI/sATA). X staat in dit geval voor een letter, beginnend bij a, wat de masterschijf op de primaire controller is, b is de slave op de primaire controller, of als deze afwezig is de master op de secundaire, etc. Voor SCSI is het simpeler, daar is a de schijf met het laagste ID. Y staat altijd voor het partitienummer op de schijf in volgorde dat ze in fdisk staan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Bastiaan V
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Bastiaan V

Tux's lil' helper

deepbass909 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:44:
Bij gentoo kom je standaard in de root-omgeving en is de machine via ssh (mits sshd is gestart) volledig benaderbaar.
Maar het is echt een kwest van opstarten met een live-cd, paar commando's (zoals hierboven al staat) en gaan.
Het enige wat de TS van z'n slack install moet weten, is op welke partitie /etc staat. Afhankelijk van z'n hardware is dit waarschijnlijk /dev/hda1 (IDE schijf) of /dev/sda1 (SCSI schijf).
Om hier achter te komen, een klein stukje uitleg over de benaming van de schijven.
Een schijf is onder linux vrijwel altijd aanwezig als /dev/hdXY (IDE) of /dev/scXY (SCSI/sATA). X staat in dit geval voor een letter, beginnend bij a, wat de masterschijf op de primaire controller is, b is de slave op de primaire controller, of als deze afwezig is de master op de secundaire, etc. Voor SCSI is het simpeler, daar is a de schijf met het laagste ID. Y staat altijd voor het partitienummer op de schijf in volgorde dat ze in fdisk staan.
sdXY maar doen ;)

• deepbass909

deepbass909

foutje... 8)7

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
init=/bin/bash

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De simpelste oplossing idd.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
behalve als je /bin en /etc apart op een partitie hebt 8)7

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
jurp5 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:59:
Geef mij 1 goede reden om /bin of /etc op een andere partitie te zetten.

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Dan heb je een probleem aangezien je het mount commando in /bin staat, en die z'n info uit /etc haalt. MAW : dat gaat nooit werken.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Onmogelijk om de reden die igmar geeft. Daarnaast, lees de FHS eens... Die geeft aan waar en waarom je bestanden op bepaalde plaatsen neer zet...

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• cherwin
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
igmar schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:41:
[...]

Dan heb je een probleem aangezien je het mount commando in /bin staat, en die z'n info uit /etc haalt. MAW : dat gaat nooit werken.
_DH schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:29:
[...]

Onmogelijk om de reden die igmar geeft. Daarnaast, lees de FHS eens... Die geeft aan waar en waarom je bestanden op bepaalde plaatsen neer zet...
I rest my case..

Tell me your problem, not the solution you think I should build for you.

Pagina: 1