Split-circle-screen Viewfinder

Pagina: 1
Acties:

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:51
Hallo,

Ik zit met een kleine vraag, waarmee ik zelf niet echt verder kom...

Het gaat om het volgende:
Op mijn canon EOS 350D zou ik graag mijn viewfinder willen veranderen naar een split-circle-screen (zie plaatje hieronder) Aangezien het handmatig focusen hier beter mee gaat. Alleen ik kan deze op internet niet zo 1 2 3 vinden. De vraag aan jullie is kun je deze uberhoubt wel kopen?

Het gaat om het volgende hij moet dus in een EOS 350D passen en het volgende hebben:
Magnification 0.8x
Eyepoint 21mm
Dioptre Correction -3 to +1 dpt

Misschien dat jullie mij verder kunnen helpen, een site waar ze vieuwfinders verkopen voor mijn camera is ook goed desnoods zelfs een winkel waar ik langs kan gaan beetje (noord, zuid-holland of utrecht)

De foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.camerahacker.com/Tools/Installing_Haoda_Screen.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.camerahacker.com/Tools/Installing_Haoda_Screen_Pieces_Laid_Out.jpg

//edit:
ben ontertussen al wat verder met zoeken naar deze viewfinders:
http://www.informatique.n...op.cgi?M=ART&G=018&FRS=ON

Alleen welke zijn nu geschikt en welke niet aangezien er niet bij staat bij welke camera alles hoort.

[ Voor 17% gewijzigd door Macsylver op 07-10-2006 21:55 ]

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Canon focusscreens zijn er alleen voor de 1D serie (en 5D geloof ik). Die passen niet in de 350D. De enige mogelijkheid is 3th party.

Katz Eye's schijnen erg goed te zijn. Let wel op: je vervangt iets wat slecht te vervangen is. De 1D's zijn hiervoor gemaakt en veel gemakkelijker te verwijderen dan bij de 350D. Bovendien is de 350D viewfinder zo klein dat het de vraag is of het zo prethig werkt, maar dat moet je zelf maar inschatten.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Macsylver
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:51
breinonline schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 22:25:
Canon focusscreens zijn er alleen voor de 1D serie (en 5D geloof ik). Die passen niet in de 350D. De enige mogelijkheid is 3th party.

Katz Eye's schijnen erg goed te zijn. Let wel op: je vervangt iets wat slecht te vervangen is. De 1D's zijn hiervoor gemaakt en veel gemakkelijker te verwijderen dan bij de 350D. Bovendien is de 350D viewfinder zo klein dat het de vraag is of het zo prethig werkt, maar dat moet je zelf maar inschatten.
Dankje, Over het verwijdren bij de 350D dat is binnen 1min gedaan het is te simpel kan ook vrijwel niet fout gaan:) over de grote ja daar zit wat in...

The Centrifuge Camera & Micrograph Stories & Imaginarium of Tears

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 17:03
je kunt een katzeye bestellen, je verliest wel je focus punten, ik weet niet of 't invloed heeft op lichtmeting, op sommige andere camera's wel...

Ik blijf de viewfinder te klein vinden voor manuele focus...: http://www.katzeyeoptics.com/

|>

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

http://tech.groups.yahoo.com/group/screen4DSLR/

Schijnen ook goed te werken, en zijn voor vele dSLR's verkrijgbaar. Ik twijfel ook nog steeds of ik er 1 wil voor mijn Dynax 7D. :)

Lichtmeting wordt er wel onbetrouwbaarder door, aldus deze reviewer.

[ Voor 27% gewijzigd door Oxi op 07-10-2006 23:23 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Zodra je weet hoeveel je lichtmeting veranderd is, kun je natuurlijk exposure compensation toepassen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Grrrrrene schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:25:
Zodra je weet hoeveel je lichtmeting veranderd is, kun je natuurlijk exposure compensation toepassen :)
mits de verandering constant is, kan me voorstellen dat zo'n lensje zorgt voor inconsistente lichtveranderingen, maar anders is jouw oplossing inderdaad prima.

@oxi: had de review niet gelezen, zoveel moeite had ik weer niet gedaan :/

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 08-10-2006 12:51 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Dat is dus ook precies wat er gezegd werd in die review, dat het scheelt per metingsmethode (met name spot) en per diafragma. En dan is een lens met een variabel maximaal diafragma wel erg vervelend. ;)
Ook wordt vanaf F/5.6 (minimaal) 1 halve cirkel zwart(er).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Bij de Katz Eye's hoor je minder over foute lichtmetingen dan bij de Haoda's. Vandaar dat ik die ook had genoemd. Ook ik heb een tijd geleden uitgezocht wat het voor mijn 20D zou kosten maar was ook tot de conclusie gekomen dat de viewfinder waarschijnlijk toch te klein is om daar echt prettig mee te werken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Simon schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 23:06:
je kunt een katzeye bestellen, je verliest wel je focus punten, ik weet niet of 't invloed heeft op lichtmeting, op sommige andere camera's wel...
Geen (echte) ervaring met een 350D, maar wel met een Katz Eye matglas, in een Pentax *ist DS.
Geen idee waarom je nog focus punten zou willen wanneer 't matglas je prima laat zien of je goed hebt scherpgesteld, maar misschien verschillen de meningen hier. ;)
Op m'n DS heeft 't wel een beetje invloed op de lichtmeting (moet -1/3 stop compenseren), maar als je dat eenmaal weet is er niks aan de hand.
Ik blijf de viewfinder te klein vinden voor manuele focus...
Als je 't vergelijkt met een goede analoge SLR ben ik 't met je eens. Maar met een goede zoeker (die van m'n DS is wel een beetje beter dan die van de 350D?), een lichtsterke prime en een goed matglas valt 't heel erg mee.

Maar wanneer je alleen maar AF lenzen gaat gebruiken, en niet geinteresseerd bent in zelf scherpstellen, zou ik niet de moeite nemen om dik $100 uit te geven voor een matglas met split prisma / microprisma toevoegingen. Laat 't dan lekker over aan de camera, die doet 't vaak beter dan je ogen... ;)

O ja, uit de topic start:
Magnification 0.8x
Eyepoint 21mm
Dioptre Correction -3 to +1 dpt
Dat heeft allemaal niets met het matglas te maken, maar met de rest van de zoeker...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 19:24 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
In het nederlands heet dat overigens een instelwig.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Pagina: 1