Toon posts:

Processor overplaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,
Ik wou graag mijn processor overplaatsen, die van me ouders pc in mijne en die van mij in die van hun . Nou had ik daar een paar vraagjes voor :

1) Is een processor uit me pc halen makkelijk?
2) Is het erin zetten ook makkelijk?
3) Moet ik weer drivers ervoor instaleren?
4) Mijn eigen systeem (Gekopieerd van mijn Xfire profiel)=
Processor: AMD Athlon(tm) Prosussor, MMX, 3DNow, ~1.3GHz
Memory: 1024MB RAM
Hard Drive: 80 GB
Video Card: NVIDIA GeForce FX 5700 Ultra
Monitor: SyncMaster 173V/172V/173S/173B
Sound Card: Sound Blaster Live! 24-bit
Speakers/Headphones: Logitech X-530
Keyboard: Logitech G-15
Mouse: Logitech Gaming
Mouse Surface: Paradigit
Operating System: Windows XP Home Edition (5.1, Build 2600) Service Pack 2 (2600.xpsp_sp2_gdr.050301-1519)

De processor van mijn ouders = AMD Sempron(tm) 3000+
Rest van de pc van me ouders is een standaard Fujiti siemens ding van 400 euro ofzo

Bedankt, Sam

Verwijderd

kijk goed of het dezelfde socket is!
Verder is het belangrijk dat je de processor er goed in doet en dat je geen pinnetjes verpletterd. Ik zou het niet zomaar doen als je er niet veel verstand van hebt. Dan zou ik het het eerst proberen met een oude pc ofzo. Maar het kan heus wel als je goed oppast en zorgt dat je geen statische electriciteit meedraagt.

Verwijderd

Ik denk niet dat je mobo die processor gaat ondersteunen
Zijn ze allebij eigenlijk wel socket A?

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Het is wel handig om te weten welk moederbord er in je PC zit, anders gaat het misschien niet eens werken met die Sempron. Verder is het ook oppassen geblazen met die Athlon, want de cores van die oude Athlons/Durons brokkelen heel makkelijk af als je niet voorzichtig bent en dan werkt de processor niet meer!

Antwoorden op je vragen:
1. Ja. Dat is een kwestie van koeler eraf halen, hendeltje naast de socket omhoog doen en je kan de processor er zo uit pakken.
2. Ja.
3. Nee.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-05 11:43
Sempron 3000+ is volgens mij gewoon socket 939
goede volgorde is eigenlijk niet mogelijk...
de koeling loshalen is het belangrijkst, daarna even rustig klemmetje van socket losmaken.
processor eruit lichten, op een a4tje leggen ofzo.
andere pc loshalen, processors overplaatsen, koelingen erweer op en kijk ook even of de Pasta (zilveren of grijze troep) niet op is, anders klein beetje koelpasta erbij doen.
heel belangrijk: Gebruik NOOIT grof geweld bij een cpu (Ja ik spreek uit ervaring >:) )

Even niets...

Verwijderd

Als je die dingen niet weet zou ik er niet aan beginnen. Daarnaast is het inderdaad de vraag of de processor fysiek in het moederbord van de andere computer past. Past het wel, dan kan het heel goed zijn dat het moederbord niet compatible genoeg is met de processor, bijvoorbeeld dat de 3Ghz processor in een oud moederbord terecht komt die niet (goed) overweg kan met de processor.

Verwijderd

Ik denk niet dat het overplaatsen van de processor zal werken,
Het is mischien een idee om het moederbord over te plaatsen, dan kunnen de processors gewoon blijven zitten ;)

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:07:
Daarnaast is het inderdaad de vraag of de processor fysiek in het moederbord van de andere computer past.
Hameren! 8)7

Maar grote kans dat het niet gaat lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door SH4D3H op 07-10-2006 19:12 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Waarschijnlijk gaat het niet werken omdat je moederbord de nieuwe Sempron niet ondersteunt, als ie uberhaupt al zou passen. Ook je geheugen zal waarschijnlijk te traag zijn :) Bedenk je trouwens ook dat je processor niet de enige bottleneck in jouw systeem is. Ik zou zeggen: laten zitten, dan hebben je ouders ook geen last van een extreem trage computer (weten zij wat je wilt doen? nofi..) en heb jij geen last van een niet-werkende computer. Nog erger zou zijn als je (een van) de processoren molt tijdens het swappen, dan heb je er helemaal niks meer aan.
99% zeker dat het niet werkt
thijs_cramer schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:05:
Sempron 3000+ is volgens mij gewoon socket 939
goede volgorde is eigenlijk niet mogelijk...
de koeling loshalen is het belangrijkst, daarna even rustig klemmetje van socket losmaken.
processor eruit lichten, op een a4tje leggen ofzo.
andere pc loshalen, processors overplaatsen, koelingen erweer op en kijk ook even of de Pasta (zilveren of grijze troep) niet op is, anders klein beetje koelpasta erbij doen.
heel belangrijk: Gebruik NOOIT grof geweld bij een cpu (Ja ik spreek uit ervaring >:) )
En socket A en socket 754. Sowieso gaat het niet werken op een heel oud moederbord.
Ook is een Athlon 1.3GHz een Thunderbird, die zijn er alleen in Socket A. Beetje vreemd advies dat je geeft. Misschien de volgende keer handig eerst na te denken voordat je aanneemt dat er maar 1 socket bestaat op de hele wereld :)
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:09:
Ik denk niet dat het overplaatsen van de processor zal werken,
Het is mischien een idee om het moederbord over te plaatsen, dan kunnen de processors gewoon blijven zitten ;)
Verplaats dan gewoon de computerkasten, heb je dat gepruts ook niet. Geheugen mag namelijk ook mee, dan hou je videokaart en harde schijf over 8)7 kan je net zo goed alleen die overzetten 8)7

Ohja, je zal problemen gaan krijgen met activatie, gok ik (mocht het gaan werken, wat het niet doet 8)7 ). Je processor is een redelijk basisonderdeel van je computer, dus zal je waarschijnlijk Microsoft moeten bellen om beide computers opnieuw te activeren.

[ Voor 64% gewijzigd door DataGhost op 07-10-2006 19:16 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
1) Het is niet moeilijk, maar je moet er even de tijd voor nemen als je er niet zo handig mee bent.
2) Erin zetten is ook niet moeilijk ;).
3) Drivers zijn niet nodig voor een andere cpu (in jouw geval dan).

Het is wel handig om te weten wat voor Sempron 3000+ het is, want deze bestaan voor socket A, 754 en 939. Jouw Athlon is socket A, dus het past misschien. Echter is het zo dat niet ieder socket A moederbord de Sempron processors ondersteunt, dus dit zal je goed moeten nakijken! Dit kun je doen met bijvoorbeeld het programma Everest. Nog beter is om gewoon even je kast open te maken en te kijken wat voor mobo je hebt.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 05:29
Zoek eens op wat voor sempron dat is. Het kan zo ongeveer Socket A, 754, 939 en AM2 zijn. Die athlon moet socket A zijn. Als de sempron socket A is, past het fysiek, maar hoogstwaarschijnlijk kan het moederbord van de athlon niets met de sempron. Andersom wel.

Hoe je het socket te weten komt? 1 vd 1000'en tooltjes downen (sisoft sandra eg) of even kast openmaken. Het staat er vrijwel altijd bij.

edit:spuit11 8)7

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:58:
[...]

1) Is een processor uit m'n pc halen makkelijk?
[...]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 18:58:
-knippert-
Processor: AMD Athlon(tm) Prosussor, MMX, 3DNow, ~1.3GHz
-knipje-
De processor van mijn ouders = AMD Sempron(tm) 3000+
-ook knipped-
wat voor cpu is dat dan die je NU in je PC hebt, en welke socket? Die Sempron zal wel socket 939 zijn denk ik.
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:07:
bijvoorbeeld dat de 3Ghz processor in een oud moederbord terecht komt die niet (goed) overweg kan met de processor.
3gHz AMD cpu??? waar?! :P

Verwijderd

[...]

3gHz AMD cpu??? waar?! :P
Mijn excuses :P die bestaat idd niet. Ik bedoel de Sempron met 3GHz.

(+10 scherp)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 19:28 ]

• Tanuki
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:28:
[...]

(+10 scherp)
En een Sempron is volgens jou geen AMD. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Tanuki op 07-10-2006 19:31 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:28:
[...]

(+10 scherp)
Lijkt me niet zo'n goed idee dat je hier aan gaat beginnen...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Doe maar gewoon niet, no offence. In principe is een CPU overplaatsen niet moeilijk, mits je een beetje verstand van zaken hebt. Daarnaast is zoals vrijwel iedereen al zegt het niet waarschijnlijk dat het om dezelfde socket gaat, fysiek gezien zal het dus niet passen. Volgens mij weten je ouders ook niet dat je dit wilt doen, of wel?

Verwijderd

l0c4lh0st schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:31:
[...]

En een Sempron is volgens jou geen AMD. 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7
:? waar heb ik gezegd dat een Sempron geen AMD is :?
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:35:
[...]

Lijkt me niet zo'n goed idee dat je hier aan gaat beginnen...
:? Ik begin er ook niet aan :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:38:
[...]
Nee je hebt gezegd dat de Sempron 3Ghz is 8)7

Een Sempron 3000+ op Socket A bestaat trouwens wel. Maar da's er dan een met een Barton core en 166Mhz FSB, dus ik denk dat die niet zonder problemen in je oude moederbord gaat passen (misschien met bios-flash), en dan zul misschien ook het geheugen van de pc's om moeten wisselen

Dus, begin eens met het fatsoenlijk te posten van de specs van de PC's. Cpu sockets, Cpu core's. Moederbordtype's, wat voor geheugen etc... Dit kun je allemaal prima vinden met een programma als Everest of Sisoft Sandra

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 19:49 ]

• Tanuki
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 19:38:
[...]

Als die zelfs te moeilijk was... :+

Verwijderd

Ik bedoel de AMD Sempron 3000+. Is het relevant hoeveel Ghz hij in werkelijkheid voor het probleem in dit topic?

Gelukkig dat jullie me corrigeerden anders was het topic een zooitje geworden 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 19:46 ]

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 14:51
waarom zet je niet gewoon je videokaart over en je hardeschijf? ik zou wel eerst de drivers eraf gooien voordat je hem in het andere systeem zet anders kun je een conflict krijgen. En als je daarna je hardeschijf erin hebt zitten de goede drivers installeren. Het zou wel kunnen dat je je windows opnieuw moet activeren.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06
Sam J, het is in feite heel makkelijk. Kijk welk moederbord jij in je PC hebt en controleer op de website van de fabrikant welke processoren ondersteund worden. In de manual staat wel hoe je een processor moet plaatsen.

Echter, we kunnen geen garanties geven of een oudere processor in de Fujitsu Siemens van je ouders werkt. Je kunt kijken welk moederbord er in de FS zit en op de site van FS checken wat dit bord ondersteunt. Mijn tip: als je hier allemaal geen weet van hebt, wees dan erg voorzichtig.

Dus, achterhaal welke moederborden het betreft eerder kan niemand hier wat zinnigs over roepen. Veel succes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.