[Ubuntu] hangt bij installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-09 11:29

Crakie

I want my board back, Lance

Topicstarter
Ik krijg Ubuntu of Kubuntu niet geïnstalleerd. Het probleem staat beschreven op:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=186115

In kort: na het starten van de installatie van de live-CD loopt de computer al vrij snel vast. Hij laadt essential drivers nog, probeert dan het root filesysteem te mounten, er flitst een boodschap over het scherm en dan krijg ik 'uncompressing linux (...) booting kernel' en dan niks.

Bovenstaande link suggereert een aantal oplossingen, zoals USB devices unpluggen, USB in de bios uitzetten of wat parameters toevoegen aan de boot options, en die heb ik zo'n beetje allemaal wel geprobeerd.

Ik heb ook de alternate installatie cd van kubuntu geprobeerd. Daar kan die de 'common cd-rom' of iets dergelijks niet vinden en vraagt ie om een floppy.

Iemand een idee?

Specs (gloedje nieuw... installatie XP was geen probleem trouwens):

E6600
ABIT AB9 Pro
2 Gb Corsair PC4200
Asus 7600GT Silent
Seagate Barracuda 7200.10
NEC ND-4571

Edit: misschien nog een relevant feitje: Ik heb eerst XP geinstalleerd en een 4 Gb c: partitie gemaakt (zou Linux swap worden), een 32 Gb e: (leeg gelaten), een 32 Gb f: (XP), en de rest g: (voor data).

[ Voor 9% gewijzigd door Crakie op 07-10-2006 18:41 ]

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokki
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Edit: Sorry ik had je bericht niet goed gelezen.

[ Voor 81% gewijzigd door sjokki op 07-10-2006 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Komt door je chipsets op je moederbord. De Intel ICH8(R) heeft geen IDE controller, daarom zit er een JMicron JMB383 op je moederbord voor dat ene IDE slot. Helaas zit de ondersteuning daarvoor er pas in sinds kernel 2.6.18. En daar heb ik de volledige implementatie ook pas van in de Andrew Morton kernels gezien.

Je zou eens Ubuntu Testing (Edgy) install CD's kunnen gebruiken, maar volgens mij gebruiken ze daar ook pas de 2.6.17 kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Da's niet zo mooi. Ik ben niet zo van de testversies - als beginner lijkt me dat geen goed idee. Wat (K)ubuntu betreft zal ik dus moeten wachten tot ze 2.6.18 implementeren in hun stable release?

[ Voor 15% gewijzigd door Crakie op 07-10-2006 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je je bij Ubuntu Edgy Eft Beta niet zo'n zorgen hoeft te maken hoor. Dat het in testing zit wil niet zeggen dat het per definitie brak is. Eerder andersom. Het belangrijkste is dat je een kernel hebt die je hardware ondersteunt. De software is stabiel genoeg. Ik draai zelf Gentoo ~arch (zeg maar Gentoo testing) en daar kom ik zelden tot nooit een crash tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Edgy beta heeft inderdaad 2.6.17 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Crakie schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 20:34:
Edgy beta heeft inderdaad 2.6.17 :(
Klopt, maar die is gepatched.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Ik heb de laatste daily build van edgy geprobeerd, maar die kan nog steeds niet mounten. Niet echt leuk, iedere keer een CDtje voor niks fikken.

Ik vind het wel vreemd dat een besturingssysteem van 5 jaar oud (XP) geen moeite heeft met mijn nieuwe hardware en (k)ubuntu van nota bene vandaag nog geen deuk in een pakje boter kan slaan. Begrijp me niet verkeerd: Linux is echt gaaf, het installeren op mijn vorige P4 systeem was geen enkel probleem en ik was zeer onder de indruk hoe een gratis OS zoveel functionaliteit kan bieden. Maar gezien de pretenties van Ubuntu had ik toch iets meer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja.. dat krijg je he' als fabrikanten niet mee werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk lullig als je weer een CD tot coaster gefikt hebt. Ik heb hier ook een hele verzameling LiveCD's liggen om mijn Core2Duo systeem van linux te voorzien. Ik dacht werkelijk dat de laatste Edge Eft beta op een core2duo systeem te installeren zou zijn. Mijn excuses.

Ik heb mijn E6600 systeem via een community Gentoo install CD van een linux install voorzien. Dan boot je met die CD en voorzie je je systeem gewoon met een reguliere install via de install docs. Dit is misschien een optie als je tijd over hebt en je wel wilt inlezen in een command line interface install. Misschien kun je zelfs met deze CD booten en dan toch een Ubuntu install doen aangezien je een werkende CLI hebt. Zoek eens op de Ubuntuforums om Ubuntu te installeren met een install CD van een andere distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ik had hetzelfde probleem als TS. De 6.06.1 LTS releases van (K)Ubuntu werken inderdaad niet omdat de kernel er niet mee overweg kan. Dit is overigens niet beperkt aan de IDE controller (waar het in dit geval bij TS omgaat), maar ook iom moederborden met intel 965 chipsets (zowel het mobo van de TS, alswel mijn Asus P5N32-SLI SE werken op basis van deze chipsets). De Edgy builds daarentegen werken wel; althans, tot een vrij beperkt niveau. Het mounten etc. is niet het probleem meer, maar ik heb de installatiesoftware en de werkomgeving zelf als vrij buggy ervaren. Dit in tegenstelling tot (K)ubuntu 6.06.1 LTS releases op mijn laptop; die perfect en stabiel werken. Als ik de TS was; zou ik dus "even" wachten tot er iets van een stable release met gepatchte kernel uitkomt en tot die tijd gewoon eventjes XP gebruiken (andere distro's proberen heeft bij mij hetzelfde niveau van succès gehad). Verder is het ontbreken van degelijke 965 chipset support niet iets wat te wijten valt aan de pretenties van (K)ubuntu imo, maar het feit dat de chipset alom nog niet al te wijdverspreid ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crakie

Crakie

Topicstarter
Een voordeel van het hele Ubuntu/Linux gebeuren is dan wel weer dat de community, inclusief de tweakers hier, nooit te beroerd is om advies te geven. Waarvoor mijn dank, William en Swedish_Sausage :)

Voor de degenen met hetzelfde probleem als ik: van de feedback op de ubuntu forums (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=273122) heb ik begrepen dat er twee problemen zijn: de Jmicron én de ICH8 support. De Jmicron problematiek is verholpen in de daily builds van Edgy, maar ICH8 laat nog even op zich wachten. Een poster in de link laat weten dat het volgende week opgelost zou moeten zijn. Even afwachten dus...

Ik zit hier voor het eerst van mijn leven naar een 19' scherm te kijken dus zelfs XP houdt me nog wel in vervoering op het ogenblik ;) (P.S. waarom is dat 'show desktop' icoon zo lelijk en de rest wel ok?)

[ Voor 14% gewijzigd door Crakie op 08-10-2006 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Een (flauwe) tip: gebruik een cdrw of dvdrw ;)
Pagina: 1