HDD wel te zien in BIOS, maar niet door Windows

Pagina: 1
Acties:

• Redinox
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-01 14:59
Een goededag allen,

Pas geleden voor een vriend een systeempje samengesteld, vorige week in elkaar geschroef en hoera, alles werkte. Toen ik wegging was hij fijn FEAR aan het spelen. :)

So far no problems.

Nu belde hij me gisteren echter dat het allemaal niet meer werkte. Ik er dus heen om het een en ander te controleren maar tot mijn grote spijt kwam ik er niet uit.

Ten eerste, het materiaal:
HDD: WD Caviar 250GB Sata-II
MB: Asrock ConRoeXFire (Intel 945P chipset, 4x SATAII)
en de rest lijkt me niet zo van belang.

Tijdens het starten herkent de BIOS de schijf gewoon prima, juiste grote, juiste aansluiting. Echter, als ik windows (XP SP2) start begint hij wel te laden, maar geeft de keuze uit safe mode, normal etc.
Alles al geprobeerd, maar ook in safe mode komen we niet verder. Zoekt een paar sys bestandjes en start dan opnieuw op.

Ok, misschien lag het aan XP. Stond toch nog niet zoveel op dus ik begon maar met een clean install. Windows setup start netjes maar zodra ik daadwerkelijk opnieuw wil installeren komt de melding dat de setup geen HDD kan vinden om windows op te installeren.

Tja, en toen wist ik het ook niet meer. Kan het zijn dat het filesystem corrupt is oid? Verkeerde format oid? Maar kan dat ondanks dat het wel gewoon een kleine week goed gewerkt heeft?

Morgen ga ik er weer heen om verder te kijken. Ik neem een Knoppix live cd mee en hoop daarmee op zijn minst de hdd weer te kunnen benaderen. Maar als er nog mensen zijn met (gouden) tps?..ik hoor ze graag!

D3 Profile

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SATA drivers tijdens Windows Setup?

• Redinox
ThinkPadd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:15:
SATA drivers tijdens Windows Setup?
Had ik wel aan gedacht, maar tijdens het in elkaar zetten/installeren vorige week heb ik deze ook niet nodig gehad. Zoals gezegd, het heeft een week prima gewerkt.

D3 Profile

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
je denkt dat het aan de harde schijf ligt?
imho is het een corrupte XP

heb je de FAQ bij Windows Clients gelezen en hun suggesties geprobeerd?
WindowsXP herinstalleren?
Wanneer gebruik je het - en wanneer niet?
....

* Je registry is dusdanig corrupt dat Windows niet meer start - in dit geval zal een herinstallatie je van een nieuwe registry voorzien.
* Je hebt iets fout gedaan met de permissies op je harddisk waardoor Windows niet meer wil starten.
* Je krijgt bij verschillende ingebouwde Windows functies (bv. Computer Management) allerlei COM foutmeldingen...

Als windows wel begint dan lijkt me het MBR nog in orde.

gewaarwordingshorizon

• Redinox
Zoals in mijn TS staat was het juist de bedoeling om windows opnieuw te installeren, maar zowel de clean install als de recovery werken niet omdat windows setup de hdd niet ziet.

D3 Profile

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Je moet de IDE config op IDE zetten en niet op RAID of AHCI(voor deze 2 heb je drivers nodig tijdens setup)

• Redinox
Nou, dit post ik dus vanaf de betreffende pc dus alles is opgelost. En mad-dog, jij gaat door naar de volgende ronde voor het LCD-klokje want dat was inderdaad het probleem. Blijkbaar had hij zelf een beetje in de bios lopen rommelen (de snodaard :) )

Anyway, problem solved!

[ Voor 0% gewijzigd door Redinox op 08-10-2006 16:02 . Reden: Spelfoutjes, altijd weer die spelfoutjes ]

D3 Profile

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Bij snooaards is dat het eerste waar je naar kijkt tenzij ze zich niet eerder als zodanig hebben laten kennen. :)

Ik zet daarom altijd een paswoord in het BIOS van niet eigen PC's.

ARME AOW’er

Pagina: 1