Databehoud bij overstap naar FreeNAS

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Topicstarter
Ik heb nu 180 dagen lang een trial gedraaid van Windows server 2003, en in die tijd behoorlijk wat Anime series, DVD's en films verzameld. Die nemen ongeveer 250GB in beslag op een schijf van 320. Nu die trial afgelopen is komt het oude plan om FreeNAS te gebruiken weer boven. Ik wil die data echter liever niet kwijt. Ik heb na wat Googelen al uitgevonden dat het het handigst is om de partitie eerst naar FAT32 (daar kan Linux het beste mee omgaan) te kopiëren (dan wel eerst de grote bestanden van 4+GB backuppen), maar ik kan niet echt uitvinden of ik van daar naar een Ext3/Xfs/ReiserFS/ander FS kan komen.
Weten jullie of ik zonder dataverlies over kan komen, of dat ik echt alles weg moet gooien of gewoon bij windows blijven?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Volgens mij kan je het beste even een extra schijf lenen extern of niet en de data daar ff tijdelijk op stockeren. De andere oplossingen gaan nodesloos complex worden.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

SeatRider

Hips don't lie

Gewoon overpompen naar een ander schijfje met het gewenste filesysteem? Koop je een zelfde 320gb schijf erbij dan kun je die NAS ook misschien daarna gelijk in RAID0 (mirror) laten draaien!

Nederlands is makkelijker als je denkt

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Zat ik ook al aan te denken, maar volgens mij gaan mijn ouders flippen als ik nog een keer geld uit geef aan "die stomme rotcomputer".

Ik bedenk me nu dat er ook NTFS read/write support is voor Linux, hoe is die eigenlijk? Zou ik gewoon de schijf als NTFS kunnen blijven gebruiken i.c.m. FreeNAS?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:43

SeatRider

Hips don't lie

marcieking schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 14:43:
Zat ik ook al aan te denken, maar volgens mij gaan mijn ouders flippen als ik nog een keer geld uit geef aan "die stomme rotcomputer".
Ik had even niet door dat dat voor sommige mensen nog een factor is. ;)

Mijn ouders hadden vroeger ook de neiging mij daarin te remmen. Tegenwoordig zijn ze trots niet meer te kunnen uitleggen wat het nu eigenlijk is dat ik voor werk doe (zo heftig is het!).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Bij mij kunnen mijn ouders al niet meer uitleggen wat er gebeurt als ik office 2007 open :P

Ik heb echter al zitten denken aan een 2e schijf, en misschien is dat wel de beste oplossing. En misschien moet ik gewoon bewaren wat belangrijk is, en de rest wegpleuren. Ruimt meteen lekker op :D

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

NTFS wil je IMHO niet gaan gebruiken als permanente oplossing bij FreeNAS (als het al lekker werkt).

Als je zeker wilt zijn dat je geen data verliest wilt wil je hoe dan ook een kopie maken voor je het bestandsysteem verandert. Conversie van NTFS naar FAT32 is IMHO niet 100% stabiel (nog even los van stroomverlies of andere crashes tijdens conversie). Als het geen geld mag kosten: zoek een vriend/kennis en zeg hem/haar dat die jouw downloads wel mag kopieren, hoeft die alleen maar even zijn schijf uit te lenen :P
Maar een opschoonactie maakt het al een stuk makkelijker als je meer dan een partitie hebt: maak 1 partitie leeg, format naar het bestandsformaat dat je wilt, kopieer (via een Linux bootCD) naar deze partitie en herhaal tot je alles hebt gedaan.

Een tweede schijf is hoe dan ook wel verstandig, zo zonder backup kan en zal een keer je schijf uitvallen en dan een kopie of RAID1 is wel verstandig.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• marcieking
  • Niet online

marcieking

Topicstarter
Het is inderdaad wel een goed idee om eens te vragen of ik tijdelijk bij een vriend wat kan opslaan. Ik ga dat eens proberen :D

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:10
Was FreeNAS niet gebaseerd op FreeBSD? Dat linux support voor het schrijven van NTFS heeft maakt dus geen bal uit voor FreeNAS. FreeBSD kan AFAIK wel gewoon NTFS lezen, maar ik ben er niet zeker van, zal je op moeten zoeken.

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:21
FreeNAS ondersteund gewoon fat32, je moet alleen dan een kleine hdd gebruiken om FreeNAD op te installen, dit neemt ongeveer 100 MB in beslag, de rest kun je ook als opslag gebruiken.
Pagina: 1