Verticale kijkhoek Samsung monitoren (kleur verspringt).

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hello,

Mijn eerste TFT was een Samsung 152T (15") en ondanks dat alle reviews indertijd lovend over deze monitor waren, moet ik bekennen dat ik het zelf in de praktijk zeker niet zo'n beste monitor vond. Ik werk de meeste tijd in applicaties (Office, Browser, Photoshop ed) en ik hoefde mijn hoofd maar iets in de hoogte te verplaatsen of de kleuren op het scherm verprongen.

Ik heb nu een Dell 1704 FPV (17", ook een Samsung panel) geleend van mijn werk en het verschil is HUGE. Er is werkelijk NIET tot nauwelijks kleurverspringing op te merken als ik mijn hoofd beweeg! Heel fijne monitor om achter te werken. Echt, achter die 152T is het nauwelijks te doen om prettig te werken. Okay, games vond ik er indertijd dan wel geweldig uitzien, maar echt fijn uren werken achter dat panel is er niet bij.

Ik ben toe aan een nieuwe monitor maar ik ben wat huiverig geworden om een Samsung monitor te kopen n.a.v. mijn negatieve ervaringen. Het vreemde is dat Samsung er altijd als geweldig uitkomt in allerlei reviews en dat je bijna nooit iets leest over die verticale kijkhoek...

Mijn keuze was eigenlijk gevallen op de nieuwe Samsung 203B, maar nu las ik zonet dit:
http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=164988

... en dat is dus precies hetgeen waar ik altijd al tegenaan liep met mijn oude 152T. Is het nu zo dat bijv. die 20" modellen van bijv. Dell met hetzelfde euvel kampen (aangezien daar ook vaak een Samsung panel inzit?). Ik heb verder nog bijna geen reviews over de Samsung 203B kunnen vinden: wat mij ook opvalt is dat die monitor bijzonder scherp geprijst is. Hij heeft als 20" monitor een resolutie van 1400 X 1050 (in tegenstelling tot het gangbare 1600x1200) en dat heeft een positief effect op de leesbaarheid van het font. Alleen zit ik dus met die kleurverschillen.... ik zit nu achter mijn Dell 1704FPV en heb ik Paint een pikzwarte achtergrond full-screen gezet. Ik zie GEEN lichtlekage (wat ik dus bij die 152T wel erg heb) en een roze achtergrond zit er overal op het scherm hetzelfde uit.

Wat zit probleem nu in? Als ik nl. kijk naar mijn Dell 17" dan heeft die volgens mij zelfs een kleinere verticale kijkhoek dan die Samsung panelen? Maar in de praktijk zie je toch dat die Samsung schermen dat kleurverspringen als nadeel hebben.

Wie heeft hier ervaringen mee?

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-07 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Misschien een hele domme reaktie, maar in plaats van af te gaan op reviewers of ons, zou je ook in de winkel kunnen gaan kijken welk scherm JIJ fijn vindt, en of je de kijkhoek acceptabel vindt. Een reviewer kijkt altijd met andere ogen naar een scherm als jijzelf.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
De 203B heeft idd redelijk wat backlight leakage en heeft erg slechte kleuren. Zeker als je je hoofd omhoog en omlaag beweegd. Maar dat is redelijk standaard voor tft's met TN panelen er in.

Maar ik zou gewoon eens een beetje hier \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 11 gaan lezen. Dan kom je er vanzelf wel uit.

• Grover
SeatRider schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 13:09:
Misschien een hele domme reaktie, maar in plaats van af te gaan op reviewers of ons, zou je ook in de winkel kunnen gaan kijken welk scherm JIJ fijn vindt, en of je de kijkhoek acceptabel vindt. Een reviewer kijkt altijd met andere ogen naar een scherm als jijzelf.
Je hebt gelijk en ik ga binnen een paar dagen winkels hier in de buurt af.

• Grover
kippy schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:26:
De 203B heeft idd redelijk wat backlight leakage en heeft erg slechte kleuren. Zeker als je je hoofd omhoog en omlaag beweegd. Maar dat is redelijk standaard voor tft's met TN panelen er in.

Maar ik zou gewoon eens een beetje hier \[20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 11 gaan lezen. Dan kom je er vanzelf wel uit.
Hoe weet je dat van die slechte kleuren? Ik heb zonet na wat zoeken de specificaties van mijn Dell 1704 FPV gevonden, hier, waar staat:

---------------------------------------------------
Categorie Monitor
Merk Dell
Scherm formaat 17 inch
Technologie TFT Actieve Matrix
Helderheid 280 cd/m²
Contrast verhouding 1000:1
Puntafstand projector 0,26 mm
Responstijd 25 ms
Max. resolutie 1280 x 1024
Frequentie 76Hz
Interface Digitaal (DVI-D) , VGA (HD-15) , USB
Compatibiliteit PC
Max Horizontale kijkhoek 178°
Max Verticale kijkhoek 178°
Audio-uitgang Geen Audio Output
Kleur Zwart
Breedte 37,6 cm
Hoogte 38,4 cm
Diepte 21,3 cm
Gewicht 6,1 kg
---------------------------------------------------

Ik neem aan dat ook dit een TN panel is?

Als het beide TN panelen zijn, zou het dan toch zoveel uitmaken, een kijkhoek van 160° (Samsung 230B) of 178° (Dell 1704 FPV), ik kan het me haast niet voorstellen?!

• Grover
Nog wat meer gevonden : hier.

16,7 mil. kleuren, ik neem dan aan dat dit géén TN scherm is? Het is een verdomd prettig scherm, die 1704 FPV.

Verwijderd

TN kan tegenwoordig ook 16.7 mil kleuren hebben...

*cmiiaw

• Grover
kippy schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:26:
Wat apart, want als je deze review leest beweert die precies het tegenovergestelde : geen leakages en geweldige kleuren...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 21:56
Als ie beweert dat er geen backlight bleeding is dan hoef je 'm al niet meer serieus te nemen. Backlight bleeding is er bijna altijd, zeker bij de monitoren met wat goedkopere panelen.

The devil is in the details.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:33
Et blijft natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Zelf heb ik een Viewsonic VX2025W en daar ben ik zeer tevreden mee. Mooie kleuren super grote inkijkhoek en hoge resolutie.
Een maat van mij had de samsung 203b gekocht en die hebben we er naast gezet, en je zag gewoon dat de samsung veel blacklight leukage heeft en dat de kleuren minder mooi waren. En vooral dat de kijkhoek prut is.

Maar het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Je kan dus een beetje reviews bekijken maar zorg dan wel dat ze met andere schermen vergelijken.

@grover
Die dell schermen hebben meestal een MVA/PVA/ISP paneel er in zitten. En dat zijn erg goede schermen. Maar daar betaal je dan ook voor

• Grover
kippy schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 14:02:
Et blijft natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Zelf heb ik een Viewsonic VX2025W en daar ben ik zeer tevreden mee. Mooie kleuren super grote inkijkhoek en hoge resolutie.
Een maat van mij had de samsung 203b gekocht en die hebben we er naast gezet, en je zag gewoon dat de samsung veel blacklight leukage heeft en dat de kleuren minder mooi waren. En vooral dat de kijkhoek prut is.

Maar het is natuurlijk allemaal heel persoonlijk. Je kan dus een beetje reviews bekijken maar zorg dan wel dat ze met andere schermen vergelijken.

@grover
Die dell schermen hebben meestal een MVA/PVA/ISP paneel er in zitten. En dat zijn erg goede schermen. Maar daar betaal je dan ook voor
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk.

Ik ben in een winkel wezen kijken naar de Samsung 203B en de kleuren verspringen ENORM. ;(
Het is werkelijk een heel groot verschil met mijn simpele Dell 1704FPV en aangezien kleurechtheid voor mij toch wel belangrijk is, twijfel ik ten zeerste of de 203B wel een geschikte monitor zal zijn.

Komt dat verspringen van de kleuren nu hoofdzakelijk doordat het een TN panel is (met 16,2 milj kleuren), of komt het door de kijkhoek van 160 graden (in vergelijking met 178 graden)?

Ik ben wat verder gaan zoeken en die Dell 1704FPV is helemaal zo simpel nog niet! Wat blijkt, ik heb het volgende panel erin zitten LTM170E8-L01 en dat is dus een.... PVA panel! Zie dit overzicht.

Als een PVA panel tov een TN zón groot verschil biedt (ik had het verschil nog nooit gezien), dan voor mij zéker geen TN panel meer!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een tip: Acer AL2051W, heeft een MVA met CrystalBrite (Glanslaag) en 8ms (goed geschikt voor gamen, geen ghosting kunnen opmerken..) en heb die zelf, en het beeld is subliem.. de kijkhoek is bijna net zo groot als een crt scherm.. want je kan vanaf de zijkant nog goed kleuren zien... en het zwart is zo goed als zwart.. alleen in een donkere kamer merk je dat het net niet zwart is...

De kleuren zijn overigens ook erg warm, en springen echt uit het scherm, helemaal als je films in hd kijkt of gamed :P...

Nog andere voordelen:

Ingebouwde muurbeugel :P, heb hem zelf ook hangen in mn kamer, werkt stuk lekkerder :).
En strak design :P (maar das persoonlijk..)

Hier een reviewtje. inclusief foto van kijkhoek :).

[ Voor 21% gewijzigd door BiG-GuY op 13-10-2006 22:03 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Grover
Grover schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 21:08:

Komt dat verspringen van de kleuren nu hoofdzakelijk doordat het een TN panel is (met 16,2 milj kleuren), of komt het door de kijkhoek van 160 graden (in vergelijking met 178 graden)?
Iemand een idee?

• vleesjus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-07 15:42

vleesjus

echte vleesjus!

Dat is een eigenschap van TN panelen, meestal als je van onderen kijkt worden ze donker en van boven worden ze lichter.

i7 4790k; 12GB ram; Asrock Z97 Extreme4; 1080ti;

• Grover
vleesjus schreef op zondag 15 oktober 2006 @ 10:54:
[...]

Dat is een eigenschap van TN panelen, meestal als je van onderen kijkt worden ze donker en van boven worden ze lichter.
Thanx, vleesjus!
Pagina: 1