Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CCFL Pulse (Hoe?)

Pagina: 1
Acties:

• Chrisz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:34
Hallo,

Ik heb nogal een stamp CCFL's in mijn computer zitten.
Nu kwam ik op het idee om net zoals Need For Speed Underground 2 dat de neon onder de auto zeg maar pulseerd om dat met een CCFL te proberen. Dus dat hij met een bepaalde snelheid van volluit gloeien naar zachtjes gloeien gaat en weer terug.

Ik zat te denken aan een regelbare weerstand die zeg maar van 12volt naar 3volt (of iets dergelijks) gaat. Maar dat word dan met een draaiknop zodat je dat handmatig kan instellen hoe fel die brand.
Ik wil dus dat hij dit automatisch doet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou gaan kunnen doen?

Bedankt!
Chris

Mijn gaming rigs | Steam: xitro01 | PSN: Xitro1

Verwijderd

Kan je een ccfl inverter wel zomaar ff met een varierende spanning voeden?

Ken er zelf niet veel van dus weet het niet zo zeker.

Die varierende spanning zelf kan je op verschillende manieren opwekken, je hebt een soort van dubbele zaagtand nodig zeg maar.
Een manier is bv een astabiele multivibrator die een condensator met een constante stroom oplaad.
Zo denk ik aan een 555 die een FET of stroomspiegel aanstuurt dewelke dan de condensator oplaad, gevolgd door een spanningsvolger.

Naftebakje weet wsl wel een elegantere (lees meer simpele) oplossing :p

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:33
Hmm, ik begin hier een naam te kweken :X

Beste om CCFL's te dimmen is PWM (de spanning erop snel aan en uitschakelen, vanaf 100Hz of sneller merk je van de flikkeringen niets meer), wel moet je in de invertor de eventuele ingangscondensator verwijderen. Als je toch met een analoge spanning werkt, ga je zien dat hij niet helemaal uit kan geregeld worden, het buisje zal gewoon een kleiner stukje oplichten vanaf een bepaalde spanning.

Handigste om PWM te maken is idd zoals Scud_racer zegt, met een NE555 een zaagtand maken, en er dan een comparator achter te zetten (zie linkje voor een mooi schema). In dat schema wordt een potmetertje gebruikt om de instelwaarde van de PWM (dus de helderheid van de CCFL) in te stellen, die moet jij dan vervangen door een pulserende spanning (analoge spanning die omhoog en omlaag gaat), daar kan je weer een 555 voor gebruiken.

Dat is de standaardweg, met wat zoeken kan je alles gemakkelijk maken. Elegantere oplossing zie ik zo direct niet, aangezien je toch best met PWM werkt.
Om elegant en origineel een pulserende spanning zat te denken aan iets van een schmitt-trigger, die dan het op en ontladen van een condensator stuurt, zodat ie netjes op en neer gaat, maar daar kruipt wel wat experimenteren in om dat goed te krijgen, met een 555 kan je gewoon een schema van het net plukken.

Voor onregelmatig veranderen van de helderheid, kan je ook 2 oscillatoren maken, die in frequentie dicht bij elkaar liggen, ene aan set en andere aan reset van een flipflop, zo bekom je ook een variërende duty-cycle, maar dat zal moeilijk zijn om binnen je wensen te laten werken.

Edit: voor ik het vergeet: het elegantste is natuurlijk een µC, die elke CCFL apart kan aansturen, en natuurlijk ook verbonden is met je PC. Dan kan je afhankelijk van de processorbelasting (bijvoorbeeld) de snelheid van het pulsen aanpassen, 's avonds de CCFL's wat minder fel maken, ... Dan moet je wel wat kunnen programmeren, ik ben te lui om dat helemaal voor jou te programmeren en te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 07-10-2006 13:50 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Chrisz
Zo, hier snap ik dus even helemaal niks van! :P
Is er ook een simpelere oplossing, of zou ik echt een heel eigen printplaatje moeten gaan bouwen?

Bedankt!

[ Voor 84% gewijzigd door Chrisz op 07-10-2006 14:26 ]

• naftebakje
Xitro schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 14:19:
Zo, hier snap ik dus even helemaal niks van! :P
Is er ook een simpelere oplossing, of zou ik echt een heel eigen printplaatje moeten gaan bouwen?

Bedankt!
Ik vrees dat het moeilijk wordt om het simpeler te maken, tenzij je het zelf goed kan uitdenken en uittesten (wat dus niet het geval is, met alle respect). Misschien weet iemand op circuits online nog iets, maar ik vrees ervoor (als je daar een post maakt, vermeld dan de opties die al vermeld zijn, en geef aan waarom ze voor jou geen optie zijn, zomaar iets neerplempen werkt daar ook niet, en ik denk ze daar ook direct met PWM en 555's gaan afkomen).

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 07-10-2006 14:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Chrisz
Oke bedankt voor je hulp in iedergeval!
Anders vraag ik wel even aan me vrienden of 1 van hun weet hoe zoiets moet.
Zodat ze me daar zeg maar fysiek mee kunnen helpen, dat gaat wat makkelijker!

Alsnog bedankt, waardeer het enorm!

Chris

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Neem een Barthelme controller!!
Daarmee kun je voor een paar tientjes een volledige RGB regeling mee maken.
In het Moodlight-topic heb ik hier al wat meer over geschreven.

De bijbehorende software staat op de site http://www.chromoflex.com/
Gewoon met 2 draden aan je com-poort.

Kun je zelf ook de programmas aanpassen.

Er is op internet ook al een groepje bezig om deze controller met winamp aan te sturen :-) :-)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
PWM op een inverter lijkt me niet echt hip, zon ding maakt dmv een paar transistortjes een wisselspanning die weer in een klein trafootje gaat waar iets van 800V uit komt.Het lijkt me niet echt lekker als je nu PWM op zon transistorschakeling gaat zetten, gewoon spanningsregulatie lijkt me beter werken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• naftebakje
The Widow Maker schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:11:
PWM op een inverter lijkt me niet echt hip, zon ding maakt dmv een paar transistortjes een wisselspanning die weer in een klein trafootje gaat waar iets van 800V uit komt.Het lijkt me niet echt lekker als je nu PWM op zon transistorschakeling gaat zetten, gewoon spanningsregulatie lijkt me beter werken.
Er is een verschil tussen wat je interessant lijkt, en wat realiteit is. Die inverter is gemaakt om op een goeie en veilige manier op te starten en te werken bij een voeding van 12V, daar mag gerust enige tolerantie op zitten, maar waar haal jij dat hij goed zal werken op 5V?
Dan kan je veel beter gewoon een relatief trage PWM (100Hz ongeveer) gebruiken, zo zal hij ofwel de voeding waarvoor hij gemaakt is (12V), ofwel geen spanning (0V) krijgen, en dus nooit buiten specificatie's werken.

Straks ga je nog beweren dat je TL-lampen niet kan dimmen :+

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 07-10-2006 17:32 ]

• Chrisz
Ja maar het moet wel voor een neon buis zijn en niet voor ledjes die kunnen verkleuren ;)
i-beast-a schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:32:
Neem een Barthelme controller!!
Daarmee kun je voor een paar tientjes een volledige RGB regeling mee maken.
In het Moodlight-topic heb ik hier al wat meer over geschreven.

De bijbehorende software staat op de site http://www.chromoflex.com/
Gewoon met 2 draden aan je com-poort.

Kun je zelf ook de programmas aanpassen.

Er is op internet ook al een groepje bezig om deze controller met winamp aan te sturen :-) :-)

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Met een lagere spanning gaat de CCFL gedeeltelijk branden. Bij iets van 3V zie je maar een klein stukje, en hoe meer spanning je erop zet hoe langer het verlichte stuk is. PWM op CCFL zou in het ideale geval echt dimmen, dus de lamp is over de volledige lengte aan en dan zwakker of feller.

De ingangscondensator die in vrijwel elke CCFL inverter zit om de voedingsspanning wat te stabiliseren zorgt er helaas voor dat PWM niet ideaal werkt. In plaats van strakke pulsen krijg je door de condensator geen stijle flanken meer, en krijg je dus spanningen ertussenin voor korte duur. Hoe lager je PWM frequentie des te minder je hier last van hebt, maar je ziet dan weer meer flikkering. Een hogere PWM frequentie heeft dat minder maar maakt de tijd dat de CCFLs gedeeltelijk aan zijn groter in verhouding met de volledig aan en uit-tijd. Hierdoor zal je weer slechter kunnen dimmen.

Wil je het effect dat de lampen voor een bepaald deel aan zijn dan moet je de spanning reguleren. Dit kan efficient met een spoel + condensator (eventueel de ingangscondensator hiervoor gebruiken) en een PWM signaal (en een diode als het PWM signaal geen GND aanstuurt). Of met een lineare regulator waarvan je de spanning kunt instellen, maar dan zit je altijd met een bepaalde drop-out.

Wil je ze dimmen dan is PWM het beste, eventueel kun je de ingangscap eruit halen en vervangen door iets van 100nF, dan vermindert het langzaam aan/uit effect sterk.

www.madwizard.org

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mss toch een beter idee om gelijk een led balkje te maken?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ook leds gedragen zich vreemd als je er een lagere spanning op gaat zetten, die moet je eigenlijk ook pwm'en...

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
als je bezig bent met een ledbalk te maken, want dat zei ik, dan bouw je er gelijk die pwm in toch?
;)

• i-beast-a
The Widow Maker schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:11:
Ik heb het bewijs hier in huis :-)

Ik heb 6 CCFL invertors aan een barthelme controller hangen RGB en dat werkt perfect!

Alleen zal het best zo zijn dat de ene invertor hier beter tegen kan dan de andere.
De sharkoon setjes doen het perfect.

Al geloof ik wel ergens gelezen te hebben dat die barthelme controller niet alleen PWM is maar ook met de frequentie rommelt.

Maar zelfs hele snelle lichteffecten werken perfect!!!

• i-beast-a
Xitro schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:50:
Ja maar het moet wel voor een neon buis zijn en niet voor ledjes die kunnen verkleuren ;)

[...]
Maar ik gebruik ook CCFL's!! 12 stuks om precies te zijn.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Je moet even googlen op CCFL fader, ik heb ooit zo'n schema gezien en gebouwd en het werkte best aardig op zich. Maar geen idee meer hoe wat waar en wanneer.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
naftebakje schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 17:29:
[...]
Er is een verschil tussen wat je interessant lijkt, en wat realiteit is. Die inverter is gemaakt om op een goeie en veilige manier op te starten en te werken bij een voeding van 12V, daar mag gerust enige tolerantie op zitten, maar waar haal jij dat hij goed zal werken op 5V?
Dan kan je veel beter gewoon een relatief trage PWM (100Hz ongeveer) gebruiken, zo zal hij ofwel de voeding waarvoor hij gemaakt is (12V), ofwel geen spanning (0V) krijgen, en dus nooit buiten specificatie's werken.

Straks ga je nog beweren dat je TL-lampen niet kan dimmen :+
Wat ik bedoel is dat je rekening moet houden met de tijd die de inverter nodig heeft om op te kunnen starten. Als dat bijvoorbeeld 50ms is, en je gaat er een 100hz blokgolf op zetten is je periodetijd 10ms (bij n gewone blok) en zal je inverter dus niet opstarten. Er zit namelijk een oscillator op zon inverter om 12VDC naar AC of een soort pwm achtige DC spanning om te zetten en dat in een trafo te gooien. Nou heb ik in het verleden ook wel dat soort dingen opgebouwt met transistortjes maar die oscillators gingen pas oscilleren na een paar milliseconden, langzaam kwam ze op gang en gingen ze richting de 80Mhz waar ik ze op wilde hebben. Maar dat duurde dus wel even. Als een soortgelijke schakeling bij een inverter is gebruikt zul je dus rekening moeten houden met de opstarttijd van je inverter voor je PWM aansturing.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Chrisz
Ik heb nu een sound active neon buis controller gekocht, heeft ook een knipper stand, maar die kan maar op 1 snelheid helaas en dat is 1 seconden aan 1 seconden uit is wel jammer.
Maar het sound active is wel super vet :)

Heb ik iedergeval dat geklooi met solderen enzo niet..

Toch bedankt allemaal!

Pagina: 1