[Ubuntu] Onboard NIC geeft problemen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-08 08:40
Hey,

Ik zit met het volgende probleem. Ik heb een onboard NIC in mijn server die ik niet aan de gang krijg.

Processor: AMD 2000+, Socket A
Geheugen: Twinmos 2x512MB DDR Dual Channel 400Mhz
Moederbord: Asrock K7S41GX
NIC: Onboard (SIS900 Chipset)
NIC2: Intel 1000GT PRO (geconfigureerd als eth0, tijdens installatie)

Ik heb Ubuntu 6.06 server geinstalleerd. (gebaseed op debian linux)

Aan de hand van een handleiding heb ik het volgende gedaan:

lsmod | grep sis900

Dit gaf geen resultaat dus de module was niet geladen.

modprobe sis900

Vervolgens heb ik met lsmod gecontroleerd of de module was geladen en dat is het geval. Het volgende heb ik toegevoegd aan /etc/modules

alias eth1 sis900

Het bestand opgeslagen en de pc opnieuw opgestart.

Met ifconfig gecontroleerd of eth1 geladen was dat was dus niet het geval.

NIC ingesteld met ifconfig eth1 192.168.1.55

Nu is hij wel geladen zo lijkt het maar ik heb geen MAC-ADRES waarde 00:00:00:00:00 en als ik de pc opnieuw opstart heeft hij weer niets geladen dus ik denk dat het al fout gaat bij /etc/modules.

NOTE: de NIC is op dit moment niet aangesloten op een Router/Switch. Ik weet niet of dat misschien een deel van het probleem is. Daarbij heb ik dit uit een linux gebruikers handleiding en ben ik geen expert in linux dus alle help is welkom maar graag stap voor stap _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

doe eens als root /etc/network/interfaces editen.

Staat 'ie daar volledig goed tussen?

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

zoiets zou daar moeten staan

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
daar stond hij niet bij dus heb ik 'm toegevoegd.

Vervolgens /etc/init.d/networking restart

eth0 wordt uiteraard correct geconfigureerd.

eth1 geeft nog steeds geen mac weer.

Zal de pc eens herstarten en zien of hij eth1 nu wel weergeeft na een reboot

EDIT

Na een reboot blijft eth1 nu zichtbaar dus ben een stap verder .

[ Voor 14% gewijzigd door et36s op 07-10-2006 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > NOS

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:43

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Misschien werkt een nieuwe BIOS?

Er staat iig in de changelog van de nieuwste BIOS "Modify MAC address function algorithm."

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
hm strandbal die optie kan ik eens proberen. Zal van de week even kijken. Want moet ergens een floppydrive vandaan trekken. Had ik die nu maar wel ingebouwd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

et36s schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:09:
hm strandbal die optie kan ik eens proberen. Zal van de week even kijken. Want moet ergens een floppydrive vandaan trekken. Had ik die nu maar wel ingebouwd :(
Hoe dat zo?

BIOS flashen word dan wel traditioneel vanaf floppy gedaan, maar het kan van werkelijk elk medium waar je vanaf kunt booten. Gewoon een USB-stick formatteren met FAT16/32 en bootable maken onder DOS (vanuit Windows makkelijk te doen, maar ook met FreeDOS), daar je flashprogramma (ik prefereer Uniflash, maar je kunt ook de door mobofabrikant meegeleverde prog gebruiken) en ROM image (makkelijk te herkennen als bestand van exact 128, 256 of 512kB) op zetten samen, er vanaf booten en tenslotte de flashprog draaien.

* dion_b gebruikt trouwens zelf een oude 500MB HDD voor het flashen aangezien ik af en toe dingen wil flashen die niet eens van CD booten, maar dat is bij een K7S41GX duidelijk niet aan de orde :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• et36s
Hey,

Goed nieuws dankzij jullie aanwijzigen is het mij gelukt. De bios update (tip van strandbal) heeft uiteindelijk het probleem opgelost. Ik krijg nu wel een mac-adres te zien. Dion_b die USB tip was goud waard nu kon ik tenminste direct aan de slag. Anti-XP bedankt voor de juiste configuratie instellingen. Ik zie mijn netwerkkaart nu ook daadwerkelijk na een reboot. Helaas, zonde van de uptime hij liep al een paar maanden op een enkele Intel Pro NIC maar had dus een extra nodig voor intern verkeer. Bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door et36s op 09-10-2006 20:20 ]

Pagina: 1