Geen rechten in thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-03 08:34
Beste tweakers,

Ik zit nu al maanden te klooien met me thuisnetwerkje, ik krijg hem niet goed werkend zoals ik wil.

Het zit dus zo: We hebben hier in huis 3 computers staan, IP adres van me vader is 192.168.2.100, ik ben 192.168.2.101 en me broertje is 192.168.2.102
We hebben alle 3 internet via de router, en dat gaat perfect.
Maar nu het probleem, we kunnen niet in elkaars computer komen!
Op de PC van me ouders en me broertje draait Windows XP Home, en op die van mij Vista béta RC1.
Bij netwerk locaties kan ik wel de computers zien zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/9822/netwerkomgevingrp7.jpg

Beide computers kunnen wel op die van mij komen als ik een wachtwoord instel en zei hem invullen. Maar als ik me wachtwoord uitzet kunnen ze niet meer op mijn PC komen.
Verder kan ik helemaal niet op de computer van me vader en die van me broertje komen, want dan krijg ik de volgende foutmelding:
Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/7879/errorvg3.jpg

Ik heb al ingestelt dat de firewall van XP, file en printer sharing toestaat. En ik heb de thuisnetwerk wizard ook al uit gevoerd.
Dit is mijn IP instellingen en cmd IPconfig:
Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/531/ipconfigvr5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/5540/ipinstellingengp3.jpg

Het vreemde is ook dat ik wel in me vader zijn deelmap kom als ik in de browser intyp: //192.168.2.100/Deelmap
Ook kan ik gewoon normaal pingen:
Afbeeldingslocatie: http://img515.imageshack.us/img515/746/pingcc4.jpg

Hier wat info over de computers:
Computer naam: Vincent (is natuurlijk anders bij me ouders en broertje)
Computer omschrijving: Vincent's Computer (is ook verschillend per PC)
Werkgroep: THUIS (Op alle PCs hetzelfde)

Wat doe ik nu fout?

P.s: Ja ik heb de search gebruik en google, maar vond wel mensen met hetzelfde probleem maar nooit een oplossing.. Een link naar een site waar de oplossing (mogelijk) staat zo ook fijn zijn :)

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:50
Ipadressen kun je vergeten, dat staat wel goed.

Als ik achter PC1 zit en ik wil naar PC2, dan moet ik inloggen op PC1 met een gebruiker die PC2 ook kent. Dat is voorwaarde 1.

Voorwaarde 2 is dat ik diezelfde gebruiker ook rechten moet geven op een share (deelmap) van PC2.

Je kunt ook eens naar Event Viewer kijken voor foutmeldingen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
De meest nette oplossing is om alle drie de gebruikers op alle drie de pc's aan te maken en ervoor te zorgen dat ze op alledrie de pc's hetzelfde (niet lege) wachtwoord hebben.

Dan zou het moeten lopen in jouw situatie.

Abort, Retry, Quake ???

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Op iedere PC minimaal één map sharen, en probeer op ALLE drie de systemen het Gast-account in te schakelen, wil nog al eens werken.

• Vinze
Mocht allemaal niet baten :/
Ik heb ook Windows XP er weer opgezet omdat Vista niet erg stabiel was, helaas helpt ook dit niet.
Meer tips zijn nog welkom! :)

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-03 14:41

RBouman

René

Viasco schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:56:
Mocht allemaal niet baten :/
Ik heb ook Windows XP er weer opgezet omdat Vista niet erg stabiel was, helaas helpt ook dit niet.
Meer tips zijn nog welkom! :)
Toevallig local verkeer geblokkeerd in de firewall?
René

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

• lfjn
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-02 13:38
aZuL2001 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 12:08:
De meest nette oplossing is om alle drie de gebruikers op alle drie de pc's aan te maken en ervoor te zorgen dat ze op alledrie de pc's hetzelfde (niet lege) wachtwoord hebben.

Dan zou het moeten lopen in jouw situatie.
Als de werkgroepnaam op elke PC hetzelfde is en je doet wat hier boven staat dan MOET het werken.

• Vinze
Met Firewall uit doet hij het nóg niet.
Vreemde is dat ze wel op mijn computer kunnen komen.
Zou het kunnen dat ze een virus of spyware hebben?
Aangezien mijn broertje niet in zn firewall kan komen, en bij me vader doet taakbeheer het niet goed doet.

• aZuL2001
Vertel dan eens wat je gedaan hebt.
Dan kunnen wij je verder helpen.

Dus per pc de ip settings, of er mappen gedeeld zijn, of de users op alle pc's aangemaakt zijn, met hetzelfde ww.
Is de werkgroep hetzelfde ? Wizard thuisnetwerken uitgevoerd ?
Wat heb je draaien aan antivirus software, welke firewalls.
Kortom geef eens gedetaileerde info.

Verder lijkt het me erg verstandig zaken als Spyware en virussen eerst uit te sluiten.

[ Voor 47% gewijzigd door aZuL2001 op 08-10-2006 22:00 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Vinze
aZuL2001 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:56:
Vertel dan eens wat je gedaan hebt.
Dan kunnen wij je verder helpen.

Dus per pc de ip settings, of er mappen gedeeld zijn, of de users op alle pc's aangemaakt zijn, met hetzelfde ww.
Is de werkgroep hetzelfde ? Wizard thuisnetwerken uitgevoerd ?
Wat heb je draaien aan antivirus software, welke firewalls.
Kortom geef eens gedetaileerde info.

Verder lijkt het me erg verstandig zaken als Spyware en virussen eerst uit te sluiten.
Okee ik zal het zo precies mogelijk uit te leggen:
Op mijn computer (PC2) heb ik dit ingestelt:
Ip adres: 192.168.2.101
subnet 255.255.255.0
std gateway: 192.168.2.1 <-- Dit is de router!

PC1 en PC3 heb ik precies zo ingestelt, maar dan het IP adres laten eindigen op .100 en .102
Alle 3 de PC's zitten in de werkgroep: THUIS en hebben de Wizard uitgevoegd en de 3e optie gekozen. Dat was geloof ik deze computer maakt verbinding via een gateway of hub.

Ojah ik gebruik AVG virus scanner en die andere 2 computers McAfee.
Allemaal de standaard Windows Firewal.

[ Voor 5% gewijzigd door Vinze op 08-10-2006 22:06 ]

• aZuL2001
aZuL2001 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:56:
of er mappen gedeeld zijn, of de users op alle pc's aangemaakt zijn, met hetzelfde ww.
Die wil ik ook graag weten
Wat is je status daarvan ?

Zijn de users allemaal local admin ?

Abort, Retry, Quake ???

• Vinze
Spyware en virusscan leveren niks op.
Op iedere PC zit maar 1 user en die heeft alle admin rechten.
Ook heb ik op iedere PC een map gemaakt die ''Deelmap" heet, en die heb ik dus gedeeld.

• aZuL2001
Heet die user op alle drie de pc's "admin" en is het wachtwoord op alle drie de pc's hetzelfde ?

Denk het niet.
Alle drie die users moeten op alle drie de pc's aangemaakt zijn, met het juiste wachtwoord.
Dan pas gaat het op een nette manier werken.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 23:35:
Heet die user op alle drie de pc's "admin" en is het wachtwoord op alle drie de pc's hetzelfde ?

Denk het niet.
Alle drie die users moeten op alle drie de pc's aangemaakt zijn, met het juiste wachtwoord.
Dan pas gaat het op een nette manier werken.
dan was er wel dialog box gekomen om een gebruikersnaam en wachtwoord in te geven, maargoed het is het proberen waard

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Staat je Guest-account wel aan :? Lees anders ook eens [Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies Denk dat je dan een stukje verder zult komen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• aZuL2001
Guest account is ook een optie, maar users aanmaken is een nettere manier.
Dan heb je nml en op iedere pc nog steeds de controle wie wel en wie niet je shares mag benaderen, en welke shares.

Ga je met je pc naar een lanparty oid, dan vergeet je het guest account vaak, en dus ook wat je aan het sharen bent.

En los van dat alles heb je ook nog een map gedeelde documenten waar dacht ik standaard iedereen bij kan.

Abort, Retry, Quake ???

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:27
Zet in Hkey_Local_Machine\System\CurrentControlSet\Control\LSA de entry forceguest = 0 en herstart je pc. Daarna zou je erin moeten kunnen komen.

^ Wat hij zegt.

• Vinze
Maar in een netwerk kan ik toch niet alle 3 de PCs dezelfde naam geven?
Dan weet ik nog niet wie wie is als er 3 keer admin staat :?
Ik zit nu op school maar als ik vanmiddag thuis ben zal ik wel weer even bezig met jullie tips :)

• Vinze
Oke nog ff bezig geweest, als ik naar Verkenner ga -> Extra -> Netwerkverbinding maken...
En dan de naam van de computer intyp dus \\xxx\Deemap (xxx is de naam) kom ik er wel in :o

• aZuL2001
We hebben een Persoon die Vincent heet, eentje die luistert naar broertje en een die ook wel vader heet.

Dat zijn dus je drie gebruikers.
En of je ze dan Linda, Roos en Jessica noemt maakt niets uit, zolang ze maar op alledrie de pc's aangemaakt zijn met per gebruiker op alle drie de pc's hetzelfde wachtwoord.

(lees :
gebruiker Linda, op pc 1 2 en 3 aanmaken, met ww blond.
gebruiker Roos op pc 1 2 en 3 aanmaken, met ww doorn.
gebruiker Jessica op pc 1 2 en 3 aanmaken, met ww astheworldturns.)

Het geval wil dan dat als (zie voorbeeld) Roos een andere pc wil benaderen via het netwerk, die pc vraagt wie ben je ? Roos zegt de pc waar Roos fysiek achter zit. Die andere pc vraagt dan : dat zeggen er meer, maar wat is je wachtwoord ? Doorn zegt de pc waar Roos fysiek achter zit.

Grmbl, verdorie denkt de andere pc die via het netwerk benaderd is.
Ik ken hier ook een Roos met ww doorn. Dat zal dan wel dezelfde zijn. En als ik die niet toelaat dan trekt ze de stekker er uit.

Et voila, Roos kan op de andere pc de gedeelde map (share) benaderen waar ze rechten op heeft.

Problem solved.
Edit : Dat stond ook in [Windows 2000/XP] File-sharing en NTFS-permissies maar dan minder Jip en Janneke taal.

[ Voor 5% gewijzigd door aZuL2001 op 09-10-2006 17:41 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• Vinze
Hmm, ik snap wel wat je bedoelt.. Maar dan moet ik 3 gebruikers op elke pc aanmaken waarvan ik maar 1 gebruik. Beetje vreemd.
Maargoed ik heb het al werkend, alleen op een andere manier.
Heb nu dus een Y en Z schijf en dat is de gedeelde map van me Pa en me broertje.
Iig bedankt voor de moeite :)

Verwijderd

in je router moeten de ip adressen van de andere compers staan anders werkt het niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:47:
in je router moeten de ip adressen van de andere compers staan anders werkt het niet
bregweb schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 12:04:
Ipadressen kun je vergeten, dat staat wel goed.

Als ik achter PC1 zit en ik wil naar PC2, dan moet ik inloggen op PC1 met een gebruiker die PC2 ook kent. Dat is voorwaarde 1.

Voorwaarde 2 is dat ik diezelfde gebruiker ook rechten moet geven op een share (deelmap) van PC2.

Je kunt ook eens naar Event Viewer kijken voor foutmeldingen.
Hier de oplossing, heb er ook 2 dagen naar gezocht en uiteindelijk gevonden.

Om gebruikers aan het netwerk bij te voegen moet elke PC die aan het netwerk verbonden is opgestart worden in veilige modus. In veilige modus met netwerkmogelijkheden opstarten doe je door de PC aan te zetten en tegelijkertijd de F8 Toets ingedrukt houden. De PC start wat trager op en met andere beeldscherminstellingen maar dit is normaal omdat in veilige modus heel wat minder instellingen worden geladen. Bij het inloggen , log je in als administator en niet met je gebruikersnaam. Met andere woorden in deze modus log je in als beheerder van de PC en niet als gebruiker van de PC. Als alle PC's tegelijkertijd in deze modus werken, kan iedere PC nu probleemloos aan het netwerk toegevoegd worden. Nadien moet iedere gebruiker op de PC in de root bij de beheerder geplaatst worden. Als dit allemaal gebeurd is, mogen de pc's terug afgesloten worden en in de normale modus opgestart worden. Normaal gezien kan iedereen nu mappen, bestanden, printers, cd of dvd lezers/schrijvers enz...... gedeeld worden.
Alvast veel sucses, en indien nog vragen stel ze maar

:) Swaken

Verwijderd

Nog iets vergeten bij te voegen. voor je het netwerk installeert moet je netwerkservices installeren. Dit doe je als volgt. Zorg ervoor dat je de installatie cd-rom van WINDOWS XP bij de hand hebt. Ga dan naar configuratiescherm-software en daar klik je op windowsonderdelen toevoegen of verwijderen en daar vink je netwerservices aan.
Klik op OK en onderdelen zullen geïnstalleerd worden, er zal wel naar de CD ROM van WINDOWS XP gevraagd worden.

• aZuL2001
Ik heb geen idee wat voor vage manier jij toepast.

Het werkt of via het guest account, met het nadeel van lanpartys dat je vergeet dan het guest account weer uit te zetten, of, en dat is de meest nette manier, alle users op alle machines aan te maken met de juiste niet lege wachtwoorden.

Je kunt nog wel wat andere truuks toepassen, maar zo hoort het.
(tenminste, dat is het achterliggende idee met gebruikersrechten op je pc.)

Los van dit alles staat ook nog eens de map gedeelde documenten, die staat standaard op je c schijf bij all users.

Abort, Retry, Quake ???

Pagina: 1