[courier] MAILDIRPATH wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Ik heb geprobeerd de lokatie van mijn e-mail te wijzigen.

Oude situatie (werkend):
  • exim bezorgt mail in /home/<user>/Maildir/
  • courier-imap leest mail in /home/<user>/Maildir/
Nu wilde ik graag de e-mail van alle users onder de directory /var/mail hebben i.p.v. in hun home directory. Dus de gewenste nieuwe situatie (niet werkend):
  • exim bezorgt mail in /var/mail/<user>/
  • courier-imap leest mail in /var/mail/<user>/
De configuratie van exim lukt, mail wordt nu bezorgd in /var/mail/<user>/. Echter, courier krijg ik niet zover dat hij in die directory kijkt voor de mail. De optie MAILDIRPATH lijkt niet te werken in dit geval. Heeft iemand hier een oplossing voor?

• Stamgastje
Ik ben uiteindelijk maar overgestapt op dovecot, het lijkt met courier-imap niet mogelijk te zijn helaas. Als ik iets over het hoofd gezien heb, hoor ik het graag.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Laat je configs/logs eens zien. Ik heb er even op gegoogled (ik wil het op dezelfde manier gaan opzetten als jij ;)) en meerdere mensen zeggen dat het wel moet lukken..

Lijkt me tot nu toe dus stug dat het een bug oid is..

iRacing Profiel

• Stamgastje
Volgens mij is het geen bug, maar een ontbrekende feature. Het probleem is namelijk dat je met MAILDIRPATH de naam van de maildir directory kunt opgeven, dus bijv:
code:
1
MAILDIRPATH=Maildir
zodat er in de /home/<user>/Maildir directories gekeken wordt. Echter, een absoluut path kan je niet opgeven, blijkbaar plakt courier-imap altijd /home/<user> (=$home) voor het path dat je opgeeft.

In dovecot.conf kon ik gewoon het volgende opgeven:
code:
1
default_mail_env = maildir:/var/mail/%n

Dit werkt gelukkig wel.

• MrBarBarian
Het is allemaal inderdaad een beetje vaagjes omschreven :) Normaal pakt imapd inderdaad $HOME (welke staat gedefinieerd via je /etc/passwd of een andere userdatabase).

De plek waar je je maildir kan plaatsen kan volgens mij op twee plaatsen worden ingesteld. In de conf file (/etc/courier/imapd bij mij) of vanaf de commandline (ofwel in het initscript). zie http://www.courier-mta.org/?imapd.html. Trage site, maar werkt uiteindelijk wel.

Aangezien jij Debian gebruikt, kan dit wel eens van toepassing bij je zijn:
http://www.mail-archive.c...ceforge.net/msg01047.html

Ik kan het helaas zelf thuis niet testen, want dan gooi ik mijn hele mail plat, en daar heb ik geen zin in ;)

iRacing Profiel

• Stamgastje
Inderdaad, de variabele MAILDIRPATH komt in meerdere config files voor.
/etc/default/courier
/etc/courier/imapd
/etc/courier/imapd-ssl

In alle files heb ik het gewijzigd, echter het werkte daarna nog steeds niet. Het bleek dat MAILDIRPATH geen absolute adressen gebruikt, maar een path relatief t.o.v. de home dir van de gebruikers. En aangezien dit echte gebruikers zijn bij mij, is dat steeds /home/<user>.

Een instelling om een absoluut path (/var/mail/<user>) in te stellen heb ik niet gevonden.

• MrBarBarian
hmm, right...

en improvisen door maildirpath te specifyen als ../../var/mail??

Prutoplossing, I know.. wel een leuke test ;)

iRacing Profiel

• Stamgastje
Daar heb ik wel over nagedacht, maar voor zover ik me kan herinneren heb ik het uiteindelijk niet meer geprobeerd. Tegen die tijd heb ik besloten dovecot te proberen, aangezien ik te weten was gekomen dat ik daarmee wel kon bereiken wat ik wilde. De migratie courier-imap -> dovecot (apt-get remove courier-imap courier-imap-ssl && apt-get install dovecot-imapd) verliep dermate vlekkeloos dat ik courier-imap verder maar links heb laten liggen. Binnen 5 minuten had ik in dovecot alles werkend zoals ik wilde: protocollen instellen (imap en imaps), maildir instellen, path naar SSL certificaat instellen, dovecot herstarten en klaar!
Pagina: 1