Toon posts:

Imagebutton vervangen na aanklikken in template.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

Ik ben een site aan het bouwen in templates. Zoals veel sites heeft ook deze site een menu.
Wanneer je op een 'optie' klikt is het de bedoeling dat deze op de volgende pagina vervangen wordt door de afbeelding met bijv. een ander kleurtje; zo van: Deze is geselecteerd.

Maar jah; het zijn natuurlijk templates. Ik ga er van uit dat ik van de hele loook en standaards maar 1 pagina hoef te maken.

Hoe kan ik het mogelijk maken dat ik 1 template ontwerp die aangeklikte afbeeldingbuttons op een volgende pagina vervangt door de button die de pagina betreft?

Nee ik wil nu even niet met frames werken. :*)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Dan zul je voor elke pagina een nieuwe template moeten maken waarop de juiste button geselecteerd is. Een makkelijkere manier is om het door middel van een parameter in de url door te geven, maar ik vemoedt dat dat te ingewikkeld word?

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Welke templateengine gebruik je? Ik gebruik zelf Smarty en werk daar als volgt. De header en footer worden vanuit de templates zelf ge-include. Bij dat include wordt ook de pagina-naam gegeven.

code:
1
{include file="header.tpl" page_name="Persoon" stylesheet="person.css"}

Zoals je ziet zet ik hier vanuit de template de variabele $page_name. Deze wordt bij het opbouwen van de navigatie gebruikt om te kijken wat de actieve pagina is.

code:
1
2
3
4
5
{if $page_name == $nav.$key.page_name}
<!-- geef hier navigatie weer van geselecteerde pagina
{else}
<!-- geef hier navigatie weer van niet geselecteerde pagina
{/else}

Ik werk hier voor de navigatie met een array $nav . Die bevat de complete navigatie (wordt uit de database gehaald). De page_name uit deze array wordt per item vergeleken met de huidige pagina waarop de layout voor dat item wordt aangepast.

Ik ontken het bestaan van IE.

Verwijderd

je zou bijvoorbeeld window.location.href kunnen uitlezen en aan de hand daarvan iets kunnen selecteren

Maar geef eens wat meer info, wat heb je bijvoorbeeld tot nu toe?

Verwijderd

Topicstarter
tot nu toe heb ik even een plan geschetst. zeker met het idee om dat websites bouwen voor mezelf een stuk makkelijker te maken heb ik er voor gekozen templates te gebruiken. simpelweg om dat frames gewoon uit zijn. maar ik ben wel gevoelig voor details als dit met die buttons, het moet gewoon af zijn.

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ja maar welke template engine gebruik je nu?

Ik ontken het bestaan van IE.

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
even uitgaande dat je php gebruik:

wat ik altijd doe is een aparte header, footer, menu en content. in de content include ik de voorgande 3 en geef ik een variabele $page mee ($page declareren voordat je menu.php include uiteraard). Deze page bevat de huidige pagina. Hiermee kan je bepalen hoe je menu moet zijn opengeklapt/gekleurd.

zo bouw ik altijd mijn paginas op zodat ik heel makkelijk een wijziging kan doorvoeren in de header ofzo, en dat het dan overal word toegepast.

GoT a clue? Specs

Verwijderd

Topicstarter
ik werk in dreamweaver, en ga zeker gebruik maken van php. ben wel blij met deze goed hulp, ik heb ik nl ook wel eens anders ervaren. ik hou dit ondewerp nog even warm, want de site zet ik snel in elkaar; kun je zien wát ik er mee gedaan heb.

Verwijderd

Topicstarter
is het dus mogelijk dat ik een ge-include bestand open in een document zonder dat ik een main-pagina heropen?

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien snap ik de vraag niet helemaal? Maar kun je niet met blokken werken? Ik werk met een aangepaste versie van Yapter en daar werkt dat als volgt:

[BLOCK home-off]
<li class="off">Home</li>
[END home-off]

[BLOCK home-on]
<li class="on">Home</li>
[END home-on]

En als je op de home pagina zit parse je dus 'home-on' en anders 'home-off'. Dan hou je dus ook je menu gewoon in je main template. Is dat wat je bedoeld ?

Verwijderd

Topicstarter
jah dat is ongeveer wat ik bedoel. Helaas ben ik nog niet altijd op de hoogte van wat bepaalde termen betekenen.

Ik probeer het nog 1 keer opnieuw.

wanneer op pagina 1 zit, en ik wil naar pagina 2; dan wordt heel pagina 1 vervangen door 2.
Maar mijn vraag is, wanneer pagina 1 bestaat uit bijv. een menu (geinclude) en een tekst (geinclude) en ik wil de tekst vervangen door een ander (geinclude) bestand; wordt het menu dat geinclude is ook vervangen?

Misschien ben ik wat onduidelijk; kom net uit bed. ;)

• H@rry
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-02 22:15
ik zal je een voorbeeld geven van mijn opbouw van een pagina:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
<?
// declareer je pagina variabele zodat je weet waar je zit
$page = "main";

// include je header voor het mooie logotje bovenin (include_once is uit
// veiligheid, zoek maar het verschil op nl.php.net
include_once('header.php');

// je kan je menu includen in je header of je doe het gewoon hier
include_once('menu.php')

?>

<div id="content">
<p>dit is de tekst die je op je pagina wil laten zien</p>
</div>

<?
// het mooie onderkantje met een copyright ofzo
include_once('footer.php');
?>

en als je nou een andere pagina wil dan pas je gewoon je content aan en je $page variabele. En in je menu.php lees je je $page uit en dan bepaal je hoe je je menu uitgeklapt wil hebben.

GoT a clue? Specs

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
007BigHarry schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:38:
ik zal je een voorbeeld geven van mijn opbouw van een pagina:

en als je nou een andere pagina wil dan pas je gewoon je content aan en je $page variabele. En in je menu.php lees je je $page uit en dan bepaal je hoe je je menu uitgeklapt wil hebben.
Opzich geen verkeerde methode, dat voorop. Maar dit de TS werkt met een template engine, welke weten we nog steeds niet alleen... Dat is dus iets anders.
Je hebt even voor t gemakt dezelfde opbouw maar in plaats van html in dat document te zetten laad je een template file (.tpl) in. Daarin zit dus je html opmaak. Zelfde met menu en footer ed. Mbv. blocks kun je dingen wel of niet parsen, erg handig voor forms ook btw :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cartman! op 08-10-2006 13:07 ]

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Zover ik uit de reacties van de TS opmaak, heeft ie helemaal geen template engine. Enkel een template voor layout. De oplossing van BigHarry is volgens mij de makkelijkste in de gegeven omstandigheden, maar is natuurlijk wel de basis.

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Double post due bad WL-connection...

[ Voor 92% gewijzigd door moozzuzz op 08-10-2006 14:10 ]

Pagina: 1