Low frequency noise produceren

Pagina: 1
Acties:

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-02 13:14
Hallo mensen,

voor een experimentje voor een schoolopdracht ben ik op zoek naar een manier waarop ik hele lage tonen uit mijn versterker kan laten komen. Ik ben dus op zoek naar software waarin je een bepaalde frequentie kunt invoeren (in dit geval 19 Hertz) waarna je de software je geluidskaart deze toon laat produceren. Ik zit al een tijdje te Googlen, maar kan erg weinig vinden.

Weten jullie toevallig iets af van het bestaan van zulke software? Ik kan mij nog wel herinneren dat ik op de middelbare school tijdens Natuurkunde ooit zoiets heb gedaan, maar dat was via een analoog kastje.

Alvast bedankt!

• dsibma
gevonden

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:46
Als je nu ook nog post waar je het hebt gevonden, is deze thread nog nuttig voor anderen ;)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En wat was de oplossing dan?

Ik dacht altijd ruis (als in: niet op een zender afgestemde radio met een mooie zuivere ruis zonder zwakke zender) door een (hoog/laag/band)filter gooien, zodat je de gewenste frequentieband kan gebruiken voor je tweeter/woofer/midrange 'inspelen'.

[ Voor 20% gewijzigd door Resistor op 06-10-2006 22:03 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• dsibma
Het programmaatje heet NCH Tone Generator en je kunt het hier downloaden. Het is erg simpel, je tikt een frequentie in en klikt op start, precies wat ik zoek. :)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-02 19:39

BHQ

Heb het idee dat dat programa icm. geluidskaarten nogal afwijkt, ik zou 50.000Hz kunnen horen...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

En daarnaast moet je maar boxen hebben staan die 19 hz produceren...
Wat heb jij daar voor sub-woofer staan dan? :P

Probeer maar een echte toongenerator te regelen, met een goede speaker die de lage tonen ook echt aan kan. zoiets met je pc doen is onzin.

Net zulke onzin als de mensen die ieder thuis om het hardst roepen dat ze de stille ringtone wel of niet kunnen horen, terwijl 90% van de pc-speakertjes die hoge frequentie niet kunnen laten horen.. en dus eigenlijk een veel lagere frequentie eruit poepen.

[ Voor 91% gewijzigd door job op 07-10-2006 13:36 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En een mooie 19Hz toon is niet echt 'noise' (vertaal ik als ruis), daar zat ik dus mee in de war.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Yapser schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 13:31:
Heb het idee dat dat programa icm. geluidskaarten nogal afwijkt, ik zou 50.000Hz kunnen horen...
Logisch, de sample frequentie is 44.000, dit betekend dat 50.000Hz word weergeven als een toon van ongeveer 6000 Hz...
Je hoort namelijk een alias dat krijg je als je signaalfrequentie boven de Nyquist Frequencie zit.
Resistor schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 22:02:
En wat was de oplossing dan?

Ik dacht altijd ruis (als in: niet op een zender afgestemde radio met een mooie zuivere ruis zonder zwakke zender) door een (hoog/laag/band)filter gooien, zodat je de gewenste frequentieband kan gebruiken voor je tweeter/woofer/midrange 'inspelen'.
Daar heb je gelijk in, je maakt witte ruis wat een random uniform verdeelt signaal is met een vlak frequentie spectrum, en dit filter je met een laag frequent filter voor low frequency noise...

[ Voor 54% gewijzigd door djexplo op 07-10-2006 13:59 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• dsibma
Ik gebruik Bose Interaudio luidsprekers (deze dus), in combinatie met een degelijke Technics versterker en een Audigy 2 geluidskaart. Volgens het programmaatje kan ik alles tussen de 21 en 19.000 Hertz horen, wat dus wel kan kloppen. Mijn luidsprekers zijn echter niet ideaal, de conus hangt in heel flexibel schuimrubber waardoor hij heftig heen een weer gaat bij deze frequentie. Dat produceert ook geluid, en daardoor gaat het effect een beetje verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door dsibma op 07-10-2006 16:48 ]

Pagina: 1