Video Kaarten voor linux

Pagina: 1
Acties:

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 12:20
Op dit moment wil ik graag een nieuwe laptop gaan kopen.

Nou ben ik een beetje aan het twijfelen met wat voor videokaart ik een laptop zil kopen.
Op zich heb ik goede 3D performance nodig dus Intel (met zijn tegenwoordig 100% open source drivers) valt buiten de boot, en VIA met zijn soort van open source drivers al helemaal.

Dus gaat het in feite tussen nVidia en ATi (om precies te zijn waarschijnlijk de GeForce Go 7600 of de Radeon X1600, beide met 256MB en de totale laptop prijs van beide modellen verschilt vrijwel niet), tot nu toe is mijn indruk altijd geweest dat nVidia betere linux drivers levert dan ATi. Ook heb ik begrepen dat nVidia hoe dan ook beter is met OpenGL dan ATi.

Ik vroeg mij af hoe jullie daar op dit moment over denken....

• Comp_Lex
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:35
Ik raad je aan om de laptop met de nVidia chip te kopen. De drivers van nVidia zijn een beetje beter dan die van ATi. De drivers van ATi zijn niet direct slecht. Sterker nog: het verschil in ondersteuning en de performance van de drivers van beide bakkers zijn hedendaags minder dan vroegah. Vroeger was ATi voor Linux bagger.

Ik heb zelf een MSI laptop met een ATi Radeon X700 +Ubuntu en de drivers van ATi doen het perfect!