Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[xp64] printer spooler doet raar

Pagina: 1
Acties:
  • 2.853 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hobbeldebobbel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-02-2023
op de een of andere manier kan ik geen printers meer toevoegen.
ik geloof dat het allemaal begon toen ik mijn printer wilde instaleren met de beta drivers van HP voor XP 64 edition. Tijdens dat process deed de installatie procedure het opeens niet meer.
ik hem gequit en even diep in de knowledge bases en google gedoken.
Mijn printer werkt niet met die drivers maar een work around was aanwezig: basicly gewoon een deksjet 990c instaleren en dan net doen alsof dat hem is.

Ik naar add a printer toe krijg ik de melding:
operation could not be completed. The print spooler service is not running
in de services gekeken en hij staat er tussen, alleen is hij gestopt terwijl hij op automatisch staat.
de service gerestart maar op de een of andere manier stopt hij hem automatisch weer.

oplossingen geprobeerd maar neit gelukt:
spooler gerestart/gestopt/gestart
rktools.exe en dan cleanspooler gedaan.
alle drivers weg gesmeten.
gewone xp drivers van mijn HP geinstalleerd
gezocht op GoT maar daar is iedereen zijn spooler kwijt
registry key die meerdere malen genoemd werd toegevoegd

iemand nog iedeetjes?

//edit":
na herstarten krijg ik weer zon "found new hardware" ding
misschien dat het nu wel lukt, staat de 5150 gewoon in de lijst... het lijkt allemaal goed te gaan
tot op het laatste moment:
The RPC server is unavailable

[ Voor 9% gewijzigd door hobbeldebobbel op 06-10-2006 18:17 ]

hier zou een slimme opmerking kunnen staan
maar die staat er niet

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Vermoedelijk crashed je printer spooler door een corrupte driver - je zou (na een grondige backup van heel je systeem) dit eens kunnen doen:

- Navigeer naar %Systemroot%\System32\spool\drivers en gooi alles wat hierin staat weg
- Ga naar RegEdit -> HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows x64\Drivers en gooi alle entries hieronder weg

Start nu je print spooler terug en normaal gesproken blijft die dan draaien - je moet dan wel eerst al je printers weggooien :)

• hobbeldebobbel
in de map staat een sub map color die niet weg te krijgen is. de inhoud daarentegen is nu wel weg na het vinkje alleen lezen uit te zetten
in de map
%Systemroot%\System32\spool\prtprocs zit een map x64 met daarin 1 dll: hpzpp3xq.dll aan de eerste twee letters te zien denk ik dat die wel van mijn installkomt..
kan die ook weg?

in het register staat onder die subreg alleen de waarde: default || REG_SZ || value not set
en die krijg ik ook niet weg. of is dat een nromale waarde??

maar die staat er niet

• elevator
  • Niet online

elevator

Raar dat dat leeg is - die "(default)" krijg je niet weg dat is normaal. Staat er toevallig onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Print\Environments\Windows x86\Drivers nog een aantal keys ofzo? :)

• hobbeldebobbel
ik heb de mappen:
windows 4.0
windows IA64
windows NT Alpha_AXP
windows NT x86
windows x64
alle hebben een map drivers en Print Processors
drivers is bij alle leeg behalve die default waarde
de map Print Processors is ook overal leeg behalve bij de x64 map. Daar staat een map winprint met de key: Driver en waarde: localspl.dll een zoekopdracht naar deze dll is tevergeefs hij staat niet op mijn computer.
Zou dat het probleem zijn? zoja hoe kom ik dan aan die file?

[ Voor 5% gewijzigd door hobbeldebobbel op 07-10-2006 07:39 ]

maar die staat er niet

• elevator
  • Niet online

elevator

Op een 32-bits systeem staat localspl.dll gewoon in de System32 directory, in ieder geval - start je print spooler service nou al weer zonder problemen? :)

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat ik denk dat het probleem is: De hp driver probeert elke keer op te starten als je pc start. Deze crasht en neemt print spooler mee zijn graf in. Zo lang deze corrupte driver geladen wordt, kom je niet verder.

Dit is wat ik zou doen:
1) Kijk in je eventviewer (start -> run -> eventvwr.msc) bij Application. Daar staan vast en zeker wat rode kruisjes aka errors. Probeer een error te zoeken die te maken heeft met je printer.
2) Vervolgens kijk je met ServiWin (simpele exe, hoef je niet te installeren), naar alle drivers die worden gestart op jouw computer. Zoek vooral naar drivers die niet geladen zijn (stopped), maar wel geladen zouden moeten worden (automatic of system startup type). Vervolgens gooi je de corrupte driver uit, start je opnieuw op en probeer je opnieuw een printer toe te voegen.

[ Voor 7% gewijzigd door dr snuggles op 08-10-2006 12:08 ]

• hobbeldebobbel
elevator: sorry dat was ik vergeten te vertellen.. nee hij doet het nog steeds niet!
in de system32 folder staat deze localspl.dll
misschien als hij deze niet kan vinden dat de spooler crashed

wwillem
The Print Spooler service terminated unexpectedly. It has done this 3 time(s).
The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
sptd

zijn de twee meldingen die ik met een groot rood kruis tegen kom. De bovenste meerdere malen. de odnerste slechts 1 keer.
drivers:
in servi win zie ik wel die sptd, de boot bus extender, diegestopped is terwijl hij wel tijdens de boot moet lopen. voor de rest geen drivers van hp of die gestopped zijn terwijl ze wel geladen moesten worden.
in de services is uiteraard de print spooler niet gestart maar voor de rest geen rare zaken.

dus conclusie twee dingen: sptd wat voor deamon is dat??
en localspl.dll die hebik dus niet.

maar die staat er niet

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heb je toevallig ooit Daemon-tools geinstalleerd? De oude versie kan dit soort problemen veroorzaken. Hier staat hoe je dit kan oplossen.

Mocht dit de error in je eventviewer hebben gelost dan zou ik met je device manager (met "view -> view hidden devices" aan) alles wat te maken heeft met je HP printer weggooien. Daarna opnieuw opstarten, je HP printer toevoegen met add hardware als HP 990C en kijken of de print spooler nu wel wil starten.

Bij mijn x64 staat de localspl.dll ook in de system32 folder. Ik denk alleen wel dat dit driver specifiek is en je niets aan die van mij zult hebben. Als je driver goed is geinstalleerd dan heb jij als het goed is ook in je system32 folder dit bestand staan.

[ Voor 72% gewijzigd door dr snuggles op 08-10-2006 22:22 ]

• hobbeldebobbel
daemon tools nooit van gehoord. Bedoelde daemon in de zin van de unix term :)
een sptd.sys enzo (zoals vermeld op de site) heb ik dus ook niet in mijn windows folder staan.
als ik de device mangaer kijk zie ik bij non-plug and play drivers wel dat sptd staan met een utiroepteken en:
This device is not present, is not working properly, or does not have all its drivers installed. (Code 24)
is dit een device joh?

als ik bij de printers in de device manager dat ding van hp5100 wil uninstaleren (alhoewel er wel een uitroepteken bij staat) meld hij: Failed to uninstall device. The device maybe required to boot up the computer

zo langzamerhand ben ik dadelijk echt in staat om heel mn systeem opnieuw te instaleren...maar daar heb ik echt geen zin in.

mag ik misschien jouw localspl.dll lenen

maar die staat er niet

• hobbeldebobbel
ok ik geef het op.. ben er nu drie dagen meebezig om allemaal dignen te doen... ik ga mijn windows opnieuw instaleren :(
blijkbaar is mijn local spooler helemaal verne*kt en krijg ik hem niet terug..

hopelijk doet hij het straks wel

groeten en bedankt....

maar die staat er niet

• hobbeldebobbel
hij doet het.
tijdens de install van XP bleek dat hij de localspl.dll niet kon vinden. Heb ik even gefoeteld en de originele cd erin gestopt en toen verder gegaan met de backup cd.
( ik maak altijd backups van belangrijke cds en werk met die backups in plaats van de originelen.)

et voila ik heb opeens een print spooler :):)
blijkbaar is mijn backup cd kapot....
maar tijdens de eerste install heb ik niks gemerkt van die hickup... maar dat kwam dan waarschijnlijk omdat ik toen koffie ben gaan drinken.

maarja bedankt voor de hulp. het was tochdie localspl.dll

maar die staat er niet

Verwijderd

Heb me ook wezenloos zitten zoeken op de PC van mijn ouwe, met een standaard XP-versie. Printer Spool Service kapte er elke keer mee. Printers toevoegen lukte niet, etc, etc.

Vond op zijn C-schijf nog een oude versie van "localspl.dll". Gekopieerd en in de C:\Windows\System32\ map gezet. De oude versie overschreven en XP herstart. Printer was gelijk terug, niet meer hoeven installeren.

Ondanks dat het topic 2 jaar oud was heeft het me zeer goed geholpen en een re-install van XP bespaard.

Top en thnx!
Pagina: 1