[Testcase] aan zee

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:48

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ook ik moet er aan geloven, je koopt zo'n camera immers niet voor niks... hierbij dus mijn eerste testcase. (have no mercy)

Foto's zijn gemaakt tijdens een middagje Scheveningen.
Kinderen genoten van de zee en van een van de laatste mooie dagen van het jaar.

Het zijn niet mijn eigen kinderen of van een bekende, ik fotografeer nou eenmaal graag mensen. Het ging me om het vast leggen van het spelen in de, naar mijn ogen, koude zee.

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/tc_zee01.jpg
Ze rende op en neer de zee in en weer uit, het wisselen van haar tanden met de stoere blik spreken me aan in deze foto. Rechtgezet in Bridge

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/tc_zee02.jpg
Het gaat er niet om dat je voeten nat worden, als de golf ze maar niet grijpt... hoe vaak doe je dit nog als volwassene? Rechtgezet in Bridge en wat extra contrast en saturatie toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/tc_zee03.jpg
monkey see, monkey do. Het leukste vind ik dat ze helemaal niet in het water loopt. Een kleine unsharp mask en gradient map toegevoegd in photoshop.
- eigenlijk wil ik deze foto insturen voor een foto wedstrijd, maar is hij wedstrijd waardig?

Afbeeldingslocatie: http://dfc.xs4all.nl/picz/images/GoT/tc_zee04.jpg
kleine mensjes, grote pier. In deze foto heb ik het meest met curves, levels en saturatie gedaan om het geheel een lekkere toning mee te geven...

Commentaar en suggesties zijn erg welkom!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
kleine opmerking,
heb je toestemming van de ouders / kinderen?

zijn wel duidelijk herkenbaar namelijk. weet niet preceis hoe het zit op het moment dat je publiceert.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
@Zandor

Nee ik heb geen toestemming van de ouders / kinderen, in een aantal gevallen was er geen ouder te zien, in het geval dat die er wel was gaf ik een vriendelijk knikje naar de ouders en die knikten vriendelijk terug. Ik wilde de kinderen niet storen in hun eigen wereld dus heb hen zeker niet om toestemming gevraagd, heb er ook geen moment bij stil gestaan dat dat juridisch nodig zou zijn... ligt dat zo gevoelig?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
ligt dat zo gevoelig?
ja weet niet, maar eerst keek ik naar de foto's, toen dacht ik dat het je eigen kinderen waren, toen las ik je tekst waarin stond dat het niet je kinderen waren en toen dacht ik dat ik niet wist of ik het leuk zou vinden als het mijn kinderen waren.
that's all.

mooie foto's hoor verder.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het wetboek zegt dat je "portretten zonder opdracht" niet openbaar mag maken als de geportreteerde een "redelijk belang" bij de foto heeft. Dit kunnen dus privacy redenen zijn, of financiele redenen. Als je EXPLICIET toestemming hebt gekregen van de ouders (kinderen zijn minderjarig) kunnen ze niet terug vallen op het "redelijk belang".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het edit knopje kon vinden, had ik je ook nog verteld dat er in de meeste gevallen geen problemen van komen. (welke ouders sturen hun kind namelijk met dit weer de zee in :+ )Maar weet wel dat je een zeker juridisch risico loopt.

Erg leuke fotos trouwens. Vooral 1. Erg krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Erg leuke foto's, ik vind ze alleen wat grauw. Komt natuurlijk door de bewolking, maar toch is het jammer. #4 is m'n favoriet, zou wat mij betreft zo aan de muur mogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 14:47
Nette foto's hoor! Lekker dreigend weer, is weer eens wat anders dan de 13-in-een-dozijn vakantie kiekjes met stralend weer en spelende kindertjes in de zee :)
Mooie sfeer en kleuren, vooral #4 is idd. prachtig. Echt mijn ding eingelijk, alleen zou ik het persoonlijk nooit durven zomaar iemand te fotograferen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:03
Leuke foto's, maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als iemand foto's van mijn kinderen zou publiceren op een website....

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:24

Arjan A

Cenosillicafoob

matthijst schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 19:08:
Leuke foto's, maar persoonlijk zou ik er niet blij van worden als iemand foto's van mijn kinderen zou publiceren op een website....
Mij maakt het niet uit als iemand mijn kinderen op een website zou zetten.
Verder vind ik het gezeur over portretrecht weer echt zo'n tweakerdiscussie die niets anders doet dan afleiden waar het topic om gaat: de foto's zelf. Beoordeel die gewoon ipv dat betweterige portretrechtgezeur.

Wat betreft de foto's:
Ik zou zelf wat dieper door de knieën gaan, zeker bij kinderen.
Ik weet niet wat voor weer het was, maar de foto's komen nogal grauw op mij over. De laatste vind ik dan wel weer geslaagd qua kleuren. Ook de compositie van die laatste heeft mijn voorkeur boven de andere foto's.
Geen slechte foto's, maar ook geen foto's die er bijzonder uit springen.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik vind het maar saaie plaatjes.

Het is wel aan zee, maar het zijn in feite gewoon 4 familiekiekjes.

Bij een titel als 'aan zee' verwacht ik een plaatje van een mooi zandkasteel (in grijstinten), een bijzondere formatie schelpen en steentjes, een mistroostig plaatje van het beton langs de kust, een vissersboot die tegen de golven in de haven uitvaart en dat soort dingen.

#1 valt weinig van te maken, simpel fotootje van de categorie dat je wel eens op slaapkamers van trotse ouders aantreft.

#2 had ik wat meer uitgezoomd, zodat de boot op 1/4 van links en het kind op 1/5 veel groter van rechts komt zodat er een mooie verhouding ontstaat

#3 Wel origineel, ik zou meer uitzoomen zodat de kinderen een grappig detail zijn, en niet het onderwerp

#4 nog meer uitzoomen, zodat de kinderen echt 'dwergen' worden ten opzichte van de pier.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arjan A schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 20:13:
Verder vind ik het gezeur over portretrecht weer echt zo'n tweakerdiscussie die niets anders doet dan afleiden waar het topic om gaat: de foto's zelf. Beoordeel die gewoon ipv dat betweterige portretrechtgezeur.
Topic starter vroeg zelf om uitleg... >.>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

1 & 3 zijn lekkere foto's, lekkere "rauwe" kleurtjes.

En indien de ouders bezwaren hebben: je bent via je profiel te benaderen. Dus mocht je een verzoekje krijgen -> shift delete.

Ik zou eerder een kopietje vragen :) (En indien je ze gaat insturen voor een wedstrijd de helft van de mogelijke opbrengsten :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 18:35:
Het wetboek zegt dat je "portretten zonder opdracht" niet openbaar mag maken als de geportreteerde een "redelijk belang" bij de foto heeft. Dit kunnen dus privacy redenen zijn, of financiele redenen. Als je EXPLICIET toestemming hebt gekregen van de ouders (kinderen zijn minderjarig) kunnen ze niet terug vallen op het "redelijk belang".
Gewoon publiceren, zonder dat je daarbij commerciele belangen schendt of de kinderen sexueel / onwaardig neerzet, is geen enkel probleem. Je moet wel verdomde goede redenen hebben om waar te maken dat je privacy schendt wanneer je je in het openbaar bevindt :

De serie is helaas niet zo goed geslaagd vind ik: belichting is niet top, scherpte ligt ook niet helemaal lekker en doordat je je niet tot je onderwerp hebt verlaagd (qua hoogte dan :P ) komt het nogal snapshotterig over. Ik zou toch wat meer gaan zoeken naar dieptewerking en isolatie van je onderwerpen :) Bij drie is dit overigens heel aardig gelukt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2006 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Tnx voor alle feedback.

Positie t.o.v. onderwerp is een goed aandachtspunt.

@Resistor@3
Dit was de max uitgezoomd dus verder kwam ik niet :)

@Neo: Heb je tips met betrekking tot de belichting?
Ik kan me wel vinden in het snapshotterige, aan de andere kant, je hebt met een bewegend onderwerp te maken dat niet voor je aan het poseren is, dus misschien zijn het ook wel niet meer dan snapshots?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij vier had zou je er echt verder weg van moeten gaan staan en dan vooral flink inzoomen op het onderwerp (de compositie vind ik wel mooi), zodat je, zoals neographikal al zei, meer isolotie van het onderwerp krijgt, want de pier is imho te scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind de 3 zeer mooi, maar vind het spijtig van het gebouw er achter...(Bij Train-city in Blankenberge, België trouwens?)
Verder vind ik ook dat de kindjes beter wat verder / dichter hadden gestaan, ben niet voor zo gecentreerd.

Mooie kleuren en de kindertjes mooi vastgelegt;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 20:02:
Vind de 3 zeer mooi, maar vind het spijtig van het gebouw er achter...(Bij Train-city in Blankenberge, België trouwens?)
Nope, dit is 'gewoon' Scheveningen, Nederland :)
Dank voor de feedback.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind het nette foto's, der zit een lekker sfeertje aan. Nummertje 3 vind ik de leukste.
Pagina: 1