[XP] HDD usage monitor*

Pagina: 1
Acties:

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-03 08:41
Hallo,

Ik ben op zoek naar een tooltje waarmee ik kan bepalen welk process op dit moment druk is met de harddisk.

Meest ideaal zou een extentie van de taskmanager zijn waarin een kolom HHD usage is waarin ik kan zien hoeveel % van de huidige schijftoegang door welk proces wordt gebruikt, dus analoog aan cpu usage.

De enige tooltjes die ik vind of al in windows zitten zijn voor schijfruimte, of aantal I/O dat een proces cumulatief heeft gedaan.

Op mij laptop is de HDD erg traag en wordt het hele systeem soms vertraagd door hdd activiteit die ik niet aan een programma kan relateren.

Tevens is door de trage HDD het cpu gebruik geen indicatie. Ik heb het idee dat met <1% cpu usage mijn hdd al 100% aan het werk te houden is.

Gr.
Titus

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-02 09:53
Taakbeheer --> Beeld --> Kolommen selecteren --> I/O : Leesbewerkingen en I/O : schrijfbewerkingen
Geeft je niet een percentage, maar laat je wel zien welke processen veel met je hdd doen.

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Daarvoor moet je bij filemon zijn, van sysinternals. Zie je precies wat jij wilt.

[ Voor 27% gewijzigd door smeerbartje op 06-10-2006 17:28 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke WIndows gaat het hier over?

In ieder geval kan je met IO reads/writes + IO Read Bytes + Write Bytes een aardig beeld krijgen van welk process welke IO en welke grootte van IO doet waardoor je normaal gesproken een redelijk snel beeld er van moet kunnen krijgen :)

• Titusvh
elevator schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 21:35:
Welke WIndows gaat het hier over?

In ieder geval kan je met IO reads/writes + IO Read Bytes + Write Bytes een aardig beeld krijgen van welk process welke IO en welke grootte van IO doet waardoor je normaal gesproken een redelijk snel beeld er van moet kunnen krijgen :)
Ja, da's dom: Windows XP.

Die IO die je noemt had ik al gevonden. Helaas voldoet die niet voor mij omdat gebruik in het verleden mij geen (voldoende) informatie geeft over welk proces me "nu" in de weg zit.

Grtx,
Titus

• Titusvh
smeerbartje schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 17:28:
Daarvoor moet je bij filemon zijn, van sysinternals. Zie je precies wat jij wilt.
Het is bijna wat ik zocht. Maar zo dichtbij dat het heel bruikbaar is! Hier ga ik mijn probleem wel opsporen.

Ik hoop alleen dat het niet zo'n svhost process is want dan weet ik nog niks, daar heb ik er tig van draaien :-(

Bedankt voor je post, erg vruchtbaar!

Gr.
Titus

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 09:54
Nee, bij mij is het zo dat als ikzelf niets doe en ik heb geen torrents of andere HDD-intensieve applicaties (Winamp, etc) draaien, dat er in FIleMon bijna tot geen activiteit is waar te nemen. Op In jouw geval zou je dan de boosdoener moeten kunnen zien. Sucecs in ieder geval :)
Pagina: 1