Toon posts:

Advies: Bouw je eigen PC (Het begin)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen:

Ik heb op dit moment een kut pc thuis. Het komt er op neer:

Simpel Moederboardje
512 Mb Geheugen
Ati Radeon 9800 XL kaart
De rest is vrij basic...

Ik ben van plan om de komende jaren een computer te bouwen die geschikt is voor het spelen van toekomstige games zoals ( Crysis, UT2007, Etc...)
Uiteraard komt hier Vista op te draaien en uiteindelijk is het de bedoeling dat Directx10 ondersteund wordt. Aangezien er op dit moment nog geen hardmatige ondersteuning is voor DX10 heb ik besloten om mijn huidige video kaart tijdelijk te blijven gebruiken. Ik heb echter wel al gekozen voor een moederboard en een processer. (Deze kunnen in de toekomst ook nog vervangen worden en gebruikt worden op mijn 2e systeem)

Ik heb gekozen om de volgende onderdelen te gaan kopen (binnen een maand):
Behuizing
Moederboard
Processor
Geheugen
Voeding

Behuizing:
Thermaltake Armor VA8000BWS (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)
Website: http://www.thermaltake.co...r/va8000bws/va8000bws.htm
Prijs: +-130 Euro

OF
Thermaltake Armor VA8003BWS (ATX, Geen PSU, Zwart)
http://www.thermaltake.co...tower/armor/va8003bws.asp
Prijs: +-160 Euro

Moederboard:
Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)
Website: http://www.asus.com/produ...68&model=1042&modelmenu=1
Prijs: +- 120 Euro

Processor:
AMD Athlon 64 X2 4000+ (AM2, 2x2.0 GHz, 1MB, 400MHz Bus, 89W, Boxed)
Website: http://www.amd.com/us-en/...internal_ads/homepage/us/|us-en|Processors|ProductInformation|0,,30_118_9485_13041,00.html/40207A_AthlonX2_v2.jpgM2
Prijs: +- 170

Geheugen
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL3 (Kingston KVR400X64C3AK2/2G)
Prijs: +- 200 Euro

OF
1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM)
Prijs: +- 100 Euro

Voeding
Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01)
Website: http://www.zalman.co.kr/u...view.asp?idx=181&code=015
Prijs: +- 70 Euro

Ik heb een paar kleine vraagjes over mijn toekomstige aankopen.

1. De behuizing:

Thermaltake Armor MET 25 CM side fan
OF
Thermaltake Armor ZONDER 25 CM side fan

Wat is wijsheid? Maakt de side fan veel verschil of is het de +- 30 Euro niet waard?

2. Geheugen:

Er staat bij het moederboard in de beschrijving op de site dat het DDR400 ondersteund..
Ik heb al gezocht naar de verschillende soorten geheugen en voor zover ik weet is PC3200 --->> DDR400 of zit ik nu verkeerd?

3. Voeding:

460Watt ? Is dat genoeg wanneer ik later een Dual GPU wil hebben en/of een quad-core Processor?

------------------------------------------------

Wat is wijsheid?

Advies is welkom!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:09

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je hebt nu een Socket 939 moederbord gekozen, DDR1 geheugen en een AM2 processor. Rara, wat klopt hier niet? :P
En mag ik vragen wat je motivatie is om voor de X2 4000 te gaan, in plaats van bijvoorbeeld een Core 2 Duo E6300/E6400? :)

Overigens moet de Zalman 460Wer genoeg zijn om zowat elke zware setup te draaien met een normale hoeveelheid harde schijven. :) Hij trekt mijn dual GPU setup in ieder geval met gemak.

[edit]
Hehe, ik zie nu inderdaad net als de rest dat je ook nog een AGP kaart in dat moederbord gaat proberen te hameren. Ik zou eens wat FAQ's hier gaan doorlezen als ik jou was. :)

[ Voor 23% gewijzigd door --MeAngry-- op 06-10-2006 15:42 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-12-2025

Vincenz0

Coder

je huidige kaart is een agp kaart past niet in een pci-e!

waarom geen ddr2 op een am2 mobo?
pc 3200 ==> 400 mhz

Coding 4 Fun!

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik heb ook een paar kleine vraagjes en opmerkingen.

1. Wat is je budget?
2. Je oude videokaart kan alleen werken in een AGP slot. Op het moederbord dat je gekozen hebt zit een PCI-e slot. Op bijna alle moederborden van tegenwoordig zitten geen AGP slots meer op.
3. Waarom heb je gekozen voor een AMD athlon processor en niet voor een Intel Core 2 Duo?
4. Waarom heb je gekozen voor een 939 Moederbord met een AM2 processor? Dit gaat niet werken.

[ Voor 19% gewijzigd door nemesis_2004 op 06-10-2006 15:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
--MeAngry-- schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:37:
Je hebt nu een Socket 939 moederbord gekozen, DDR1 geheugen en een AM2 processor. Rara, wat klopt hier niet? :P
En mag ik vragen wat je motivatie is om voor de X2 4000 te gaan, in plaats van bijvoorbeeld een Core 2 Duo E6300/E6400? :)
Haha je hebt helemaal gelijk, dit is mijn fout, ik ben tijdje bezig met het uitzoeken van al die verschillende specs voor moederboarden en processoren. Ik heb gekeken naar de AMD Opteron's, Intel Duo Core's enzovoorts, heb waarschijnlijk niet goed gekeken toen ik die AM2 processors of het moederboard uitzocht..

De reden waarvoor ik voor een AMD wil gaan is dat ik lees dat over het algemeen die AMD X2 modellen beter zijn voor Games... Of is dit weer uit de lucht gegrepen...?

Verwijderd

Topicstarter
nemesis_2004 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:38:
Ik heb ook een paar kleine vraagjes en opmerkingen.

1. Wat is je budget?
2. Je oude videokaart kan alleen werken in een AGP slot. Op het moederbord dat je gekozen hebt zit een PCI-e slot. Op bijna alle moederborden van tegenwoordig zitten geen AGP slots meer op.
3. Waarom heb je gekozen voor een AMD athlon processor en niet voor een Intel Core 2 Duo?
4. Waarom heb je gekozen voor een 939 Moederbord met een AM2 processor? Dit gaat niet werken.
1. Budget Ligt rond de 600 Euro
2. Bedankt voor het advies :)
3. Zie reactie hierboven
4. Zie reactie hierboven :)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:33
Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:44:
[...]

Haha je hebt helemaal gelijk, dit is mijn fout, ik ben tijdje bezig met het uitzoeken van al die verschillende specs voor moederboarden en processoren. Ik heb gekeken naar de AMD Opteron's, Intel Duo Core's enzovoorts, heb waarschijnlijk niet goed gekeken toen ik die AM2 processors of het moederboard uitzocht..

De reden waarvoor ik voor een AMD wil gaan is dat ik lees dat over het algemeen die AMD X2 modellen beter zijn voor Games... Of is dit weer uit de lucht gegrepen...?
de laatste tests zijn in het voordeel van de intels :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Maar met een budget van 600 euro kan je een Core 2 Duo systeem vergeten. Low-end segment is AMD wel een betere keus. Met zo'n budget zou ik in ieder geval wat minder aan de kast uitgeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Joba op 06-10-2006 16:14 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Verwijderd

Topicstarter
Met zo'n budget zou ik in ieder geval wat minder aan de kast uitgeven.
Het gaat erom dat ik die kast de komende jaren kan blijven gebruiken. Mijn budget is op dit moment niet erg toereikend zoals je kunt zien maar ben dan ook niet van plan om alles (lees videokaarten, hdd's, Etc) op dit moment te kopen. Het gaat erom dat ik nu een basis heb voor de computer die ik over 1-2 pas helemaal compleet heb.

Misschien dat het iets te hoog gegrepen is om al een duur moederbord en processor aan te schaffen. Maar ik moet iets :D ik heb geen zin om de komende maanden alleen naar een systeemkast te kijken :)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 15:55 ]

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Ben je dan van plan om processor, moederbord en geheugen binnen twee jaar ook weer te vervangen? Want de verhouding kwaliteit kast + voeding (+200 euro) ten opzichte van processor, moederbord en geheugen (waar je dan -400 euro voor over hebt) is in mijn ogen veel te scheef. Beter een kast voor 100 en 500 voor de rest. Zit misschien dan zelfs een E6300 processor nog in.

Kijk eens welke moederborden AGP ondersteunen, met daarnaast een PCI-e slot voor in de toekomst. Maak op basis daarvan een keuze voor processor en geheugen (welke natuurlijk compatible moeten zijn met het moederbord ;) )

[ Voor 23% gewijzigd door Joba op 06-10-2006 16:01 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Verwijderd

Topicstarter
Joba schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:56:
Ben je dan van plan om processor, moederbord en geheugen binnen twee jaar ook weer te vervangen? Want de verhouding kwaliteit kast + voeding (+200 euro) ten opzichte van processor, moederbord en geheugen (waar je dan -400 euro voor over hebt) is in mijn ogen veel te scheef. Beter een kast voor 100 en 500 voor de rest. Zit misschien dan zelfs een E6300 processor nog in.
Ja daar heb je misschien gelijk in. Ik heb voor mezelf ook de keuze gemaakt:

Of 2 jaar wachten: volledig systeem aanschaffen met (als dat al beschikbaar is quad-core cpu, dual gpu )
Of nu een mediocre systeem kopen die ik over 2 jaar kan upgraden.

Het gaat er ook om dat de pc die ik nu thuis heb staan door meerdere familieleden gebruikt wordt. Het is de bedoeling dat dit projectje voor mij is en blijft wanneer ik het komende jaar het huis uit ga :D

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
koop dan later een pc! Als je pas alle onderdelen over 1 á 2 jaar compleet wilt hebben, en je koopt dan bijvoorbeeld een videokaart, dan is je moederbord weer verouderd. En een kast van 60 euro gaat net zo lang mee hoor. Die kast is bedoeld voor veel high end componenten.

Maar als je het doet, doe het dan goed(!).

Zoiets bijvoorbeeld.

Core 2 Duo e6300
Asus P5B
2 * 1024 DDR2 van een A-Merk
Coolermaster Centurion 5
Zalman voeding van jou keuze.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:01:
[...]

Ja daar heb je misschien gelijk in. Ik heb voor mezelf ook de keuze gemaakt:

Of 2 jaar wachten: volledig systeem aanschaffen met (als dat al beschikbaar is quad-core cpu, dual gpu )
Of nu een mediocre systeem kopen die ik over 2 jaar kan upgraden.

Het gaat er ook om dat de pc die ik nu thuis heb staan door meerdere familieleden gebruikt wordt. Het is de bedoeling dat dit projectje voor mij is en blijft wanneer ik het komende jaar het huis uit ga :D
zeeeeker eerst dan maar 2 jaar wachten of 1 jaar .. want dan heb je een (veel) groter budget en kan je weer nieuwere dingen voor hetzelfde geld kopen (gforce 8xxx serie, core 2 quadro)
Pagina: 1