7950gx2 tv-out alleen zwart/wit

Pagina: 1
Acties:

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik heb sinds 3 weken een 7950gx2 met uiteraard de tv-out. Maar zoals mijn topictitel doet vermoeden: alleen zwart-wit beeld op mijn tv.

Uiteraard heb ik mijn pal-b/pal-g/ntsc e.d. geprobeerd, maar het blijft zwart/wit. Nu snap ik er tegenwoordig sowieso geen bal van, want bij mijn oudere 6800 ultra zat een verloop van svhs naar tulp, daarmee kreeg ik gewoon kleur op mijn tv.
Als ik dit kabeltje gebruik dan blijft het zwart/wit.
Bijgeleverde tv-out stekker van mijn 7950gx2 vind ik maar een raar ding: pc kant is svhs en daaruit komen de RGB tulpjes (3 stuks dus). Welke tv heeft nou kleurcomponent (RGB) in? meeste hebben toch scart, tulp en/of svhs?

Mijn tv is wel al erg oud, maar de 6800 ultra heeft bewezen dat deze via scart (met tulp ingang) gewoon via pc kleuren kan weergeven. Ik heb veel instellingen gepleegd en verscheidene drivers geprobeerd, maar het mag niet baten, het blijft zwart/wit.

Iemand een oplossing/gehackte driver die zou moeten werken, ik heb het inmiddels 2 of drie keer gevraagd in het " 7950gx2" topic, maar daar krijg ik geen antwoord :(.

mijn specs:

*philips 100 jaar oude tv...met scart-in via tulp, maar werkt naar behoren, ook met oudere 6800 ultra perfect.
*asus P5N32 SE deluxe
*2 x 1024 gb ram
*asus 7950gx2
*Windows XP pro sp2
*directx 9.0c
*Nvidia 91.47, .45 .31, guru3d getweakte, en op cd meegeleverd drivers
*mono gpu/dual gpu mode geprobeerd.
*alle pal (pal-g, b e.d.) geprobeerd, evenals NTSC en zelfs HDTV.
*tv-out verloop van 6800 ultra (svhs -> tulp)
*tv-out verloop 7950gx2 (svhs -> 3 tulpjes)

T60P Widescreen

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Ook het gesloten 9750GX2 topic heb ik net even doorgekeken.

Ik zal eerst proberen wat zaken te verduidelijken.

Het Rood/Groen/Blauwe kabelt (3x Tulp-stekker) is voor HD-signalen. Oftewel 'YPbPr', dit is (ongeveer) de analoge variant van de DVI-stekker die we tegenwoordig in monitoren en TV's kunnen stoppen.
(YPbPr = Yellow, Blue afwijking, Red afwijking. Ook wel Component genaamd. Let op: dit is NIET composite, zoals aan het einde staat uitgelegd)

Over SCART gaat inderdaad ook een signaal dat uit drie delen bestaat: Rood, Groen en Blauw. Afhankelijk van de details gaan synchronisatiegegevens over een aparte ader, of gemixed met het rood/groen/blauwe signaal. Ook over SCART kan overigens het composite signaal gestuurd worden. Vaak gaat dit over andere aderen dan waar de RGB signalen over verstuurd worden.

En nu waar het probleem bij jou lijkt te liggen:

SVHS geeft kleur en zwart/wit informatie over verschillende aders door. Bij jouw TV wordt alleen de zwart/witte ader naar de beeldbuis doorgestuurd.

Dat dit bij je oude kaart wel werkte, komt doordat deze over de SVHS kabel zo ingesteld kan worden dat er een Composite signaal overheen gaat. Dit signaal gaat normaal gesproken over een enkele gele tulp-aansluiting/kabel.

Als je dus in de SW van de 9750GX2 een optie kunt vinden om een Composite (Composite) signaal uit te sturen, zal waarschijnlijk de verloopstekker van je oude kaart weer werken.

Om je volgende vraag alvast te beantwoorden: SVHS --> Composiet stekkers zijn (voor zover ik weet, lijkt me ook logisch) niet te krijgen. Hier zou een kastje (processing) tussenmoeten dat het signaal omzet van SVHS naar Composiet.

Zo voldoende duidelijk hoop ik?

[ Voor 7% gewijzigd door frankvdtillaart op 06-10-2006 15:43 ]

Happy Blessings <3

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:18
Je moet bij videoingang (in het nVidia control panel) de juiste invoermethode instellen. Een beetje proberen wat de mogelijkheden zijn, eentje geeft dondersmooie kleurtjes als het goed is :+.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ah........het verhaal van redsonic verduidelijkt zeker e.e.a., maar ik heb nergens de optie kunnen vinden om composite uit te vindne, maar dat kan aan mij of de software liggen. Ik moet i.i.g. dus naar die optie zoeken.

Eigenlijk wist ik in mijn achterhoofd ook wel dat het geen svhs was, maar de aansluiting/connecter lijkt erop (op de pinning na).

Ik zit nu ergens anders, maar ik zal thuis proberen die composite aan de slag te krijgen, daar heb ik nog niets van gevonden, alleen mijn pal-g/ntsc instellingen die alleen zwart/wit dus doen. Ik zoek ekkes verder, laat binnen kort wel weten hoe en wat!

T60P Widescreen

• MarcoC
Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06406/tvoutinstellingen2.jpg

Daar moet je een beetje met de instellingen klooien. Bij mij was dat de oplossing.

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
MarcoC schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:47:
[afbeelding]

Daar moet je een beetje met de instellingen klooien. Bij mij was dat de oplossing.
En dat ziet er goed uit inderdaad: Samengesteld video uit.

Samengesteld: alle signalen (kleur, zwart wit, horizontale/verticale synchronisatie) over een ader. Tevens staat er nu een gele plug naast, dat zou dus de goede moeten zijn.

Maar ja, wel een andere videokaart...

Happy Blessings <3

• MarcoC
Op mijn desktop 6600GT werkt het anders precies hetzelfde :P.

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
ah chill, die screener maakt denk ik hoop duidelijk. Moet nog achter mijn pc kruipen, ben nnog steeds ergens anders, maar kan denk ik morgen wel ekkes kijken....! dan ekkes eindelijk Prison break 7 op me buis kijken :d

Denk dat het zo wsel goed gaat komen! Mag ik wel vragen welke driver je hebt? dan krijg ik tenminste zelfde scherm, want de drivers die ik had die hadden die nieuwe layout, daar begrijp ik al helemaal geen bal van, zo'n consumenten ui...ipv de bekende nvidia control center.

Bedankt alvast voor de moeite!

T60P Widescreen

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Geen kick, wel antwoord voor de search.

Het blijkt niet mogelijk goed tv te kijken wanneer je 7950gx2 in multi-gpu werkt. Wanneer je ze splitst in je nview / ntray / properties doet de tv out het zonder problemen! Schijnt een beperking te zijn van de ingebouwde sli configuratie.

Nu zijn de beelden weer netjes in kleur, en kan de monitor in clone of dual setup draaien!

T60P Widescreen

Pagina: 1