Gedragsregels reacties V&A

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:06
Naar aanleiding van:

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/48091

Graag een discussie over wat wel en niet in V&A - reactie gewenst is. Als voorzetje zal ik aangeven hoe ik er tegenaan kijk.

Volgens mij is het een trend geworden dat allerlei mensen zich bemoeien met advertenties waar zij part nog deel aan hebben. Ze hebben de advertentie niet geplaatst, zijn ook niet geinteresseerd als kopende partij en hebben evenmin een nuttige toevoeging over bijvoorbeeld specificaties van het aangebodene. Meestal komt de reactie erop neer dat de prijs te hoog is. Hierbij worden dan allerlei argumenten van stal gehaald die kant noch wal raken ("voor hetzelfde geld heb je een Conroe" is de laatste tijd erg populair) vaak vergezeld van een subjectieve appel-peer vergelijking. In een groot deel van de gevallen is de vraagprijs bovendien helemaal niet te hoog!

Dit soort reacties verpesten in mijn ogen de advertentie, en zoals het nu is, de sfeer bij V&A.

Wanneer wel reageren? Volgens mij is dat vrij duidelijk:

-Als je een vraag hebt aan de verkoper. Dit mag uiteraard ook per e-mail, maar wellicht hebben anderen er iets aan;
-Als je nuttige informatie heb. En dan bedoel ik niet info als: "De vraagprijs is te hoog". Of dat nuttig is voor de verkoper is nl. maar de vraag
-Als je interesse hebt, en eventueel een tegenbod wilt doen. Uiteraard mag dit ook via de e-mail

En als de verkoper een te hoge vraagt? Als de prijs echt absoluut niet realistisch is heeft de verkoper zichzelf ermee. Als hij dit verpakt in een misleidiende advertentie zou je dit kunnen aankaarten bij het meldpunt.

Op deze manier hou je V&A zuiver, de sfeer prettig, en dit komt de kwaliteit uiteindelijk ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Een onderbouwde 'Vraagprijs is te hoog' is wat mij betreft nuttige informatie en kan wat mij betreft blijven staan. Misschien niet nuttig voor de verkoper maar wel voor de potentiele koper. De reacties in V&A is ook bedoeld voor de potentiele koper.

[ Voor 36% gewijzigd door Longbeard op 06-10-2006 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Longbeard schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 13:42:
Een onderbouwde 'Vraagprijs is te hoog' is wat mij betreft nuttige informatie ............... Misschien niet nuttig voor de verkoper maar wel voor de potentiele koper. De reacties in V&A is ook bedoeld voor de potentiele koper.
Ja, hier ben ik het in principe mee eens, maar het probleem zit hem in het woord onderbouwd.
Ik zou hier graag objectief onderbouwd van willen maken. Of iemand nou een FX55 of een Conroe wil kopen mag ie zelf weten, maar om dan gelijk de advertentie af te fakkelen op vraagprijs vind ik wel wat ver gaan. (Als je wilt zoek ik dit praktijkvoorbeeld even op). Als je de objectieve vergelijking zou maken (wat kost een FX-55 nieuw en wat is de vraagprijs hier) zou je geen enkele reden meer hebben om een reactie te geven.......

@Jesse: en zo kunnen we helaas nog wel even doorgaan....

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 06-10-2006 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de betreffende advertentie in dit specifieke voorbeeld kunnen we heel kort zijn: Die is binnen 7 dagen herplaatst, en nu dus verwijderd :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:31:
Over de betreffende advertentie in dit specifieke voorbeeld kunnen we heel kort zijn: Die is binnen 7 dagen herplaatst, en nu dus verwijderd :)
De advertentie was slechts de aanleiding voor dit discussie-item, het probleem blijft bestaan. Wat vinden jullie van de voorbeelden die Jesse oplepelt? Vinden jullie dat dat nou moet kunnen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind onderbouwde evaluatie van een genoemde prijs ontopic en relevant. Alleen meldingen als "veel te duur" zijn te kort door de bocht.

Probleem is dat het monitoren en modereren van advertenties op reactieniveau sowieso al weinig door de bezoekers gebeurt, waardoor slechte reacties niet worden afgestraft met minpunten. Het is ook niet haalbaar hiervoor vanuit de crew een heel team op te zetten.

Al met al lijkt het me een optie om het V&A meldpunt te gebruiken om slechte replies in te melden. Zo wordt het voor de FPA's mogelijk gericht te handelen aan de hand van geboden lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:00:
Ik vind onderbouwde evaluatie van een genoemde prijs ontopic en relevant. Alleen meldingen als "veel te duur" zijn te kort door de bocht.

Probleem is dat het monitoren en modereren van advertenties op reactieniveau sowieso al weinig door de bezoekers gebeurt, waardoor slechte reacties niet worden afgestraft met minpunten. Het is ook niet haalbaar hiervoor vanuit de crew een heel team op te zetten......
Met "onderbouwd" ben ik niet tevreden. Er moet dan i.i.g. niet teveel discussie over mogelijk zijn. Het is jammer dat de advertentie waar ik de discussie mee begon verwijderd is, maar dan kun je zien dat hier een "onderbouwde" reactie gaf. De onderbouwing bestond uit een vergelijking van het te koop aangeboden systeem met een systeem dat deze persoon fictief bij een webshop had samengesteld. Wel jammer dat geen enkel component gelijk was, vrijwel alles zelfs minder, bijv. een 17"Acer TFT i.p.v. een 19"Samsung, een NEC dvd-brander i.p.v. een Pioneer brander en een lezer, geen Windows XP, etc. Kortom, De vergelijking sloeg nergens op en werd ook nog eens afgesloten met de opmerking dat de verkoper hem niet kon wijs maken dat hij alle games op "HIGH" speelde......

Kortom, bemoeizucht

Een dag later beweert deze zelfde persoon op de identieke advertentie dat dit wel een erg aantrekkelijke prijs is. NB: er is slechts €100,= van de vraagprijs afgedaan (naar €650).

De PC is dus de ene dag veeeel te duur €750,= en de volgende dag weer erg goedkoop voor €650, volgens dezelfde persoon!
Al met al lijkt het me een optie om het V&A meldpunt te gebruiken om slechte replies in te melden. Zo wordt het voor de FPA's mogelijk gericht te handelen aan de hand van geboden lijnen.
Prima oplossing, maar kan dat ook in de FAQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-10 14:37

JHS

Splitting the thaum.

Het moderatiesysteem is zover ik weet toch op zich niet bedoeld om de inhoud te corrigeren :) ? Als je onderbouwde maar inhoudelijk onjuste replies tegenkomt, dan reageer je toch gewoon?

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:18
JHS schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 10:33:
Het moderatiesysteem is zover ik weet toch op zich niet bedoeld om de inhoud te corrigeren :) ? Als je onderbouwde maar inhoudelijk onjuste replies tegenkomt, dan reageer je toch gewoon?
Ja, dat is de theorie, maar het plaatsen van een reactie met de woorden 'veels te duur', is nogal wat simpeler dan met onderbouwing uitleggen dat de prijs wel goed is, of uitleggen dat een vraagprijs soms is om over te onderhandelen en daarom wat hoger kan liggen.

Eigenlijk zou een adverteerder gewoon de reacties op zijn advertentie (per reactie) moeten kunnen trashen ofzo. Of dat je mensen met :/ reacties moet kunnen aangeven, en ze als dat veel gebeurd een soort metamodbot/penalty ratio maar dan voor V&A reacties krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jesse op 07-10-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Een reactie als 'veels te duur' is niet alleen onjuist, maar ook ongewenst door het ontbreken van onderbouwing. Die reacties zouden door moderatie dan ook mogen verdwijnen. Het lijkt me echter niet dat onderbouwde reacties, die echter onjuist zijn, weggemodereerd zouden moeten worden :) .

Het lijkt me in het geheel geen goed idee om de adverteerder reacties te kunnen laten trashen. Zo zou 'kritiek' de mond gesmoord kunnen worden, en kan je net zo goed de hele reactiemogelijkheid weghalen, lijkt me :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Laatst online: 10:18
JHS schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:39:
*knip*

Het lijkt me in het geheel geen goed idee om de adverteerder reacties te kunnen laten trashen. Zo zou 'kritiek' de mond gesmoord kunnen worden, en kan je net zo goed de hele reactiemogelijkheid weghalen, lijkt me :) .
Had ik verder niet over nagedacht, maar mijn tweede idee dan? (da was een edit ja)

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 07-10-2006 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Dat vind ik op zich best een goed idee :) . Maar of er wat mee gebeurt is natuurlijk niet aan mij :P .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

Als een Vraag en Aanbod reactie niet goed is onderbouwd kun je dat of in de subfora Buyerszone of
Tweakers.net Moddereter Forum aangeven. Daar kunnen de geinteresseerde Frontpage users/moderatoren de niet onderbouwde reacties naar beneden modereren zodat ze uit het zicht verdwijnen.

Penalty ratio binnen V&A en de gehele Frontpage is iets waar we al enige tijd binnen de Frontpage crew over aan het praten zijn. Echter wanneer daar verandering in komt valt nu nog niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Longbeard schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 16:11:
Als een Vraag en Aanbod reactie niet goed is onderbouwd kun je dat of in de subfora Buyerszone of
Tweakers.net Moddereter Forum aangeven. Daar kunnen de geinteresseerde Frontpage users/moderatoren de niet onderbouwde reacties naar beneden modereren zodat ze uit het zicht verdwijnen.

Penalty ratio binnen V&A en de gehele Frontpage is iets waar we al enige tijd binnen de Frontpage crew over aan het praten zijn. Echter wanneer daar verandering in komt valt nu nog niet te zeggen.
*kick*
Floppus schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:00

En het meldpunt? is dat een geeigende weg? Past dit binnen de criteria op basis waarvan een "V&A meldpunt"-melding wordt beoordeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Het stoort mij dat er de laatste tijd veel weggemod wordt bij de [V&A], dit terwijl er gewoon tips gegeven worden aan zowel koper als verkoper of vragen gesteld worden door potentiële kopers. Volgens mij is dit juist de bedoeling van de reacties onder de [V&A]. Het is vaak juist door de feedback van anderen dat er zo 'eerlijk' mogelijke transacties plaatsvinden. Het is hier namelijk geen marktplaats waar het een sport is om mensen voor zoveel mogelijk geld af te zetten.

Daarnaast denk ik dat het zinvol is om verkoop door nieuwe leden te verbieden voor de eerste 6 maanden van het lidmaatschap en na zoveel posts. Hierdoor krijg je niet allemaal van die goudzoekers die snel even paar mensen denken te kunnen 'oplichten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je wil de 95% die wel met hun nieuwe account een prima advertentie plaatsen, en daarmee de tweakers van aanbod voorzien, wegjagen om te voorkomen dat die 5% een irreële ad neerzetten? :)

Dit soort voorstellen zijn al vaker voorbijgekomen, en ondanks dat ik het met je eens ben dat het best vervelend kan zijn om onjuiste dingen tegen te komen, maar het is gewoon een hele kleine minderheid. Dat gezegd hebbende ben ik van mening dat je met dergelijke regels meer schade aanricht dan dat het oplost.

(ook @ bszzz)
Ook voor dit soort dingen, kan je het meldpunt gebruiken. Het mag zo zijn dat het meldpunt van origine bedoeld is om een advertentie onder de aandacht te brengen, maar er zijn in het verleden ook al meldingen op binnengekomen over reacties erop, en dat gaat prima.
Key is duidelijk vermelden wat het probleem is.
Natuurlijk heb ik het dan wel over het al dan niet kunnen van de reacties zelf, en niet over moderatie. Voor moderaties an sich kan je in het TMF forum terecht.

Of V&A zo'n reëele plek is om überhaupt reacties te modereren is een ander verhaal, maar daarmee komen we bij het punt dat het niet zo eenvoudig is dat te wijzigen omdat het reactiesysteem sitewide ingezet is, en er dus niet een specifiek stukje V&A-reactiecode is.
Discussie over al dan niet kunnen modereren in V&A is dan ook niet heel erg zinvol op dit moment, omdat zelfs als het wenselijk is, er nog zoveel zaken zijn die prioriteit hebben dat er voorlopig geen ruimte voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelheidsDuivel
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-08 21:32
Verwijderd schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 07:13:
Dus je wil de 95% die wel met hun nieuwe account een prima advertentie plaatsen, en daarmee de tweakers van aanbod voorzien, wegjagen om te voorkomen dat die 5% een irreële ad neerzetten? :)
Denk dat het percentage wel iets anders ligt dan hierboven beschreven ;)
Maar ik ben van mening dat je gewoon een tijdje mee moet draaien met tweakers om te weten wat je wel en niet moet doen bij het plaatsen van een advertentie. Daarom zou er ook, vooral na de DB-merge, gewerkt kunnen worden met een aantal posts. Bijvoorbeeld vanaf 50 posts is het toegestaan om een advertentie te plaatsen.
Bijkomend voordeel is dat de invoering hiervan de onenigheid over de reacties in [V&A] een stuk zal verminderen. Wanneer het aantal 'verkeerde' advertenties immers kleiner wordt, zullen er ook minder 'ongewenste' reacties op deze advertenties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als FPA zie je per dag nogal wat advertenties langskomen, en ik denk dat het er niet ver vanafzit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Onterechte verwijzing naar diefstal:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1797396

En deze vergelijking slaat nergens op, maar wordt wel met 3 informatief beoordeeld:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1797432

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard

Longbeard

De 'diefstal' uitspraken naar -1 gemod, zodat ze bij normale FP-instelling buiten zicht vallen.

De tweede vergelijking laat ik echter staan, aangezien het informatie bied. De beoordeling van 3 is te veel van het goede, deze heb ik op 1 geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 17:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

bszzz schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:02:

En deze vergelijking slaat nergens op, maar wordt wel met 3 informatief beoordeeld:

http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1797432
Doelt deze persoon er gewoon niet op de het item boven de nieuwwaarde word verkocht waar veel mensen zich aan ergeren? Zie ook dit topic: \[V&A] Advertenties met onzinnige vraagprijzen.
De tweede vergelijking laat ik echter staan, aangezien het informatie bied. De beoordeling van 3 is te veel van het goede, deze heb ik op 1 geplaatst.
+1 (standaard post) vind ik persoonlijk te weinig omdat er in de post wel degelijk informatie word geboden zoals je zelf ook al aangeeft. +2 vind ik daarom een goed niveau.

[ Voor 26% gewijzigd door Bor op 17-10-2006 09:29 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
[quote]Bor de Wollef schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:27:
[...]

Doelt deze persoon er gewoon niet op de het item boven de nieuwwaarde word verkocht waar veel mensen zich aan ergeren? Zie ook dit topic: \[V&A] Advertenties met onzinnige vraagprijzen.

[...]

[quote]

De vraagprijs is niet boven de nieuwprijs. Als je even kijkt naar het aangeboden product en de link in de reply kun je daaruit niet concluderen dat de vraagprijs te hoog is! Je kunt in ieder geval welk concluderen dat de vergelijking die wordt gemaakt niet realistisch is: Ten eerste moet je je laptop uit Amerika halen, en ten tweede zitten er nogal wat relevante verschillen in configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 17:30

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

bszzz schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:34:

Ten eerste moet je je laptop uit Amerika halen, en ten tweede zitten er nogal wat relevante verschillen in configuratie.
Hoewel het tweede een punt is zie ik het probleem van de laptop uit Amerika laten sturen niet.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bor de Wollef schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:37:
[...]

Hoewel het tweede een punt is zie ik het probleem van de laptop uit Amerika laten sturen niet.
Wat dacht je van verzendkosten, BTW, importheffingen, compatibiliteit (110 V), etc? Voor veel mensen is dit wel een probleem.

Het gaat er om dat het nogal eens voorkomt dat mensen een grote mond opzetten terwijl de werkelijkheid toch echt een stuk genuanceerder is. Hiermee schaad je - zeer ten onrechte - de belangen van de verkoper en ook een eventuele koper schiet er niets mee op. Kritiek mag, maar doe dat dan wel op een zorgvuldige manier en ga niet zomaar iets roepen.
Pagina: 1