Hoe krijg ik mijn SATA-2 HD op UDMA-6 (ipv UDMA-5) ?

Pagina: 1
Acties:

• hmeijdam
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-02 14:24
Ik heb net een nieuw systeem gebouwd op basis van:Vervolgens WindowsXP Prof 32bits (SP2) geinstalleerd met alle nieuwste drivers voor het moederbord.

Ik had verwacht dat de disks herkend zouden worden in Windows met UDMA mode 6 (133Mb/S), maar het blijft maar mode 5 (100Mb/S). Ook de Vista release candidate, die ik als test heb geinstalleerd geeft UDMA mode 5 aan.

Toen de BIOS geflashed en alles hierin nagelopen en uitgeprobeerd, maar dat leverde geen verbetering. Herhaaldelijk de IDE Channels in Windows ge-de-installed, omdat dit de IDE drivers opnieuw installeert en de DMA mode zou resetten, maar ook dan slechts mode 5.
Benchmarking van de HD komt op 73 MB/s read-speed, wat me wel ok lijkt.

Na 4 uur googelen vraag ik nu jullie advies, want ik ben even "lost 8)7".

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Volgens mij gaat dit niet helemaal op voor S-ATA. Het licht er aan welke S-ATA interface je hebt, de 1,5Gb/s of de 3.0Gb/s, maar 133Mb/s is iniedergeval de snelste P-ATA uitvoering. Weet je wel zeker dat je een S-ATA schijf hebt?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:27

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

even een beetje offtopic, maar je weet dat het geen klap uit gaat maken voor de snelheid he? Je schrijf zal zelf max 60MB/s kunnen kunnen leveren, dus dan heb je aan 100MB/s bandbreedte genoeg he? Alleen de toegang tot de cache van je harddisk (8 MB?) wordt een factor 1,3 langzamer. Aangezien je met 100MB/s je de cache van je harddisk in 80 ms vol hebt en met 133 MB/s grofweg in 60 ms scheelt het je dus in het meest optimale geval 20 ms. En daar ben jij vier uur voor aan het zoeken :)

Oftwel, lekker laten staan en klaar :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• hmeijdam
Sparhawk schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 13:31:
even een beetje offtopic, maar je weet dat het geen klap uit gaat maken voor de snelheid he? Je schrijf zal zelf max 60MB/s kunnen kunnen leveren, dus dan heb je aan 100MB/s bandbreedte genoeg he? Alleen de toegang tot de cache van je harddisk (8 MB?) wordt een factor 1,3 langzamer. Aangezien je met 100MB/s je de cache van je harddisk in 80 ms vol hebt en met 133 MB/s grofweg in 60 ms scheelt het je dus in het meest optimale geval 20 ms. En daar ben jij vier uur voor aan het zoeken :)

Oftwel, lekker laten staan en klaar :)
Bedankt voor je reactie en ja dat weet ik, maar ik ben gewoon nieuwsgierig om te leren hoe het nu zit. PATA of SATA-2 maakt me niet zoveel uit. Ik heb ook SATA-2 gekocht om wat beter op toekomstige upgrades voorbereid te zijn en die kleine handige SATA kabeltjes bevallen me ook wel. Wel een hoop andere dingen geleerd overigens in die 4 uur. :)

[ Voor 7% gewijzigd door hmeijdam op 06-10-2006 20:57 ]

• hmeijdam
_Dune_ schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 11:36:
Volgens mij gaat dit niet helemaal op voor S-ATA. Het licht er aan welke S-ATA interface je hebt, de 1,5Gb/s of de 3.0Gb/s, maar 133Mb/s is iniedergeval de snelste P-ATA uitvoering. Weet je wel zeker dat je een S-ATA schijf hebt?
In de beschrijving van het moederbord staat 5 SATA-2 poorten en de schijven zijn zeker weten SATA.

[ Voor 3% gewijzigd door hmeijdam op 06-10-2006 21:00 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46
Bij s-ata schijven is de weergegeven u-dma waarde puur een cosmetisch iets en heeft verder geen invloed op de prestaties. Dat hier U-DMA 5 staat is omdat dit de snelste officiele standaard is die Intel ondersteunt (Seagate ook trouwens), U-DMA 6 is een door o.a. Maxtor verzonnen uitbreiding op de standaard.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:27
Ik sluit me bij de rest aan. Heb zelf 2 SATA300 schijven (Hitachi's) en zelfs die geven DMA6 aan (OK geen 5, maar het maakt toch niets uit, het is lager dan 300MB/s ;)).
Pagina: 1