Toon posts:

FC5 - Radeon 9200se geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem:
Tijdens de installatie, grafisch, goed beeld en wordt kaart herkent. Na de installatie echter krijg ik het fedora opstartscherm gewoon te zien. Vervolgens schakelt fedora over naar X en wordt het beeld zwart verder niets. Schakelen naar een terminal levert geen resultaat op gewoon zwart beeld. De led van de monitor blijft groen dus deze wordt wel aangestuurd.

Specs:
Athlon 3500+
Radeon 9200SE
2 GB geheugen
40 GB Hdd

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

vreemd probleem...

je kunt eens proberen om zonder X op te starten, moet je bij de bootloader extra parameter meegeven aan de kernel. Weet niet precies welke Fedora wil hebben, je kunt iig single erachter zetten, of 3. Of heb je ook de mogelijkheid tot het kiezen van een failsafe optie?

als je dan op de console bent ingelogd, kun je eens kijken in de logs wat er mis gaat, en wat er eigenlijk in xorg.conf staat. Je kunt ook X met de hand starten om te kijken of je iets meer info krijgt.

weet je trouwens wel zeker dat die machine niet gewoon helemaal vastloopt? reageert de numlock nog wel bijvoorbeeld?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Wat staat er in je Xorg logfile en xorg.conf?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk te weten dat de machine niet hangt omdat de machine netjes afsluit en uitschakeld als ik de power-button indruk.

Ik heb er zojuist een andere videokaart ingehangen en de X configuratie wizard doorlopen. Daarna krijg ik wel beeld (met de andere videokaart dus).

Hierna heb ik de radeon 9200se kaart teruggeplaatst deze start ook de X configuratie, nadat fedora de error log heeft laten zien start (denk ik) de eigenlijke X configuratie maar wederom zwart beeld.

Hierna de machine gereset ik heb toen niet de X errorlog bekeken maar naar een terminal geschakeld en xorg.conf ge-edit naar een vesa driver. Machine start op met beeld.

Van de ATI site de Radeon drivers gehaald en geinstalleerd. Na de reboot weer zwart scherm. Echter is het nu wel mogelijk om naar een terminal te schakelen. De Xorg.0.log verteld mij:

(II) Module drm: vendor="X.Org Foundation"
compiled for 7.0.0, module version = 1.0.0
ABI class: X.Org Server Extension, version 0.2
(II) Loading extension XFree86-DRI
(II) LoadModule: "fglrx"
(II) Loading /usr/lib/xorg/modules/drivers/fglrx_drv.so
dlopen: libstdc++.so.5: cannot open shared object file: No such file or directory
(EE) Failed to load /usr/lib/xorg/modules/drivers/fglrx_drv.so
(II) UnloadModule: "fglrx"
(EE) Failed to load module "fglrx" (loader failed, 7)

xorg.conf:

Section "Monitor"

### Comment all HorizSync and VertSync values to use DDC:
Identifier "Monitor0"
VendorName "Monitor Vendor"
ModelName "Unknown monitor"
HorizSync 31.5 - 37.9
VertRefresh 50.0 - 70.0
Option "dpms"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "aticonfig-Monitor[0]"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
Identifier "aticonfig-Device[0]"
Driver "fglrx"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Videocard0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 16
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 16
Modes "800x600" "640x480"
EndSubSection
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[0]"
Device "aticonfig-Device[0]"
Monitor "aticonfig-Monitor[0]"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
EndSubSection
EndSection

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Ik weet toevallig dat de drivers van de ATi site niet wilde compileren onder FC4, wellicht onder FC5 ook niet. Dit had diverse redenen, waaronder dat je de libraries niet had die hij wel nodig heeft (dat krijg je met binary distributies).

Wat je moet doen is: de livna-repos toevoegen, en vanuit _daar_ de kmod-fglrx installeren: http://rpm.livna.org/

Ik weet alleen niet zeker of de 9200 uberhaupt nog wel ondersteund word.

Verwijderd

Topicstarter
probeer de kmod-fglrx te installeren vanuit livna maar de machine klaagt over een dependency (kernel i386). Ik ben nu bezig om de machine eerst helemaal up-to-date te maken en daarna probeer ik het nog eens...

• BlackLight
  • Laatst online: 09-01-2022
Als je de driver van Ati gebruikt, moet je niet de allernieuwste nemen, want die ondersteunt de 9200se niet meer. Versie 8.28.8 nog wel.

Drivers van livna deden het ook bij mij, ik gebruik ook FC5 met een Ati 9250. Gek genoeg (of niet) werd mijn kaart ook herkend door FC5 en werkte alles prima, ook met de Fedora driver.

Van livna heb ik trouwens de xorg-x11 driver geinstalleerd met yum, de fglrx-kmod gaf dependencies errors die het xorg-x11 package niet gaf.

Verwijderd

Topicstarter
Heb de kaart niet aan de praat gekregen ook niet met de livna drivers. Heb het maar opgegeven, had nog een nvidia GEforce2MX kaart liggen daarmee werkt alles prima.
Ik begin nu de ATI kaart te verdenken dat deze niet helemaal top meer is. In een windows systeem krijg ik er allerlei "extra" grafische zooi bij (artifacts).

Bedankt allemaal voor de input. Ik heb de kaart dan wel niet aan de praat maar ben wel weer een stukje wijzer geworden op het gebied van linux icm drivers.

• smokalot
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

het zou me inderdaad niet verbazen als die kaart gewoon rot is, de open source drivers voor de r200 serie (incl 9200SE) zijn namelijk heel goed, en bij mij werkte alles dus altijd out of the box, inclusief redelijke 3d acceleratie.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
in dit topic geef ik aan dat ik problemen heb met de 9250 icm Ubuntu. Iemand post daar dat sommige problemen met de 9200 opgelost worden door de aansluiting met de tv te verbreken. Je had niet toevallig je tv erop aangesloten?

Leave the gun, get the canoli

Pagina: 1