Gisteren kreeg ik mijn "nieuwe" (2e hands) MSI Geforce 6800 GT 256 MB binnen. Direct heb ik de kaart in mijn systeem ingebouwd, maar helaas functioneert het niet goed.
Mijn systeem heeft de volgende specs:
MSI K8T Neo-FISR (AGP, socket 754)
AMD Athlon 64 3000+ (volgens mij met Winchester core)
1 GB DDR 400 (1 x Corsair Value en 1x onbekend merk)
PSU: Q-tec 400 W
S-ATA 200 GB Maxtor HD
DVD-speler en DVD-brander
Mijn oude Radeon 9600XT functioneerde perfect in dit systeem.
Na het inbouwen van de Geforce 6800 GT start de PC wel op. Het beeld klopt echter voor geen meter. In het DOS scherm, dat vlak na het opstarten zichtbaar is, staan veel rare tekens. De tekst die zichtbaar hoort te zijn (het post scherm) is wel leesbaar, maar over het hele scherm staan deze rare tekens.
Ook windows XP start op, maar in Windows XP zijn pixels met een verkeerde kleur verspreid over het hele scherm. Het zijn bijna een soort strepen die over het scherm heen staan.
Zodra ik de driver probeer te installeren (zowel die van Nvidia als via de MSI Liveupdate utility), krijg ik een DOS scherm te zien met veel rare tekens. Vreemd is dat ik de PC dan wel nog kan uitzetten (mbv Alt + F4 en vervolgens "U"). Dat wil zeggen dat de PC zich niet heeft opgehangen, maar dat de weergave niet klopt.
Nadat ik de Radeon 9600 XT weer in het systeem zette, functioneerde alles weer perfect. Na het opnieuw plaatsen van de 6800 kreeg ik weer precies dezelfde fouten. Ik heb er ook goed op gelet dat de kaart goed in het AGP slot zit en ik heb de BIOS van het moederbord geupdate. De firmware van de videokaart is, volgende de MSI Liveupdate utility, de laatste versie.
Naar mijn idee kan dit aan een aantal zaken liggen:
- Mijn moederbord of voeding trekt de nieuwe kaart niet
- De kaart is tijdens het transport gesneuveld
- Ik ben genaaid door de verkoper. Dit laatste is denk ik (en hoop ik) niet het geval. De communicatie met de verkoper was uitstekend en ik heb screenshots gezien die de werkende kaart in Vista produceerde (ik weet dat dit nep kan zijn).
Ik heb geen ander systeem beschikbaar waarin ik de kaart kan testen.
Ik hoop dat jullie suggesties hebben over wat hier aan de hand kan zijn.
Mijn systeem heeft de volgende specs:
MSI K8T Neo-FISR (AGP, socket 754)
AMD Athlon 64 3000+ (volgens mij met Winchester core)
1 GB DDR 400 (1 x Corsair Value en 1x onbekend merk)
PSU: Q-tec 400 W
S-ATA 200 GB Maxtor HD
DVD-speler en DVD-brander
Mijn oude Radeon 9600XT functioneerde perfect in dit systeem.
Na het inbouwen van de Geforce 6800 GT start de PC wel op. Het beeld klopt echter voor geen meter. In het DOS scherm, dat vlak na het opstarten zichtbaar is, staan veel rare tekens. De tekst die zichtbaar hoort te zijn (het post scherm) is wel leesbaar, maar over het hele scherm staan deze rare tekens.
Ook windows XP start op, maar in Windows XP zijn pixels met een verkeerde kleur verspreid over het hele scherm. Het zijn bijna een soort strepen die over het scherm heen staan.
Zodra ik de driver probeer te installeren (zowel die van Nvidia als via de MSI Liveupdate utility), krijg ik een DOS scherm te zien met veel rare tekens. Vreemd is dat ik de PC dan wel nog kan uitzetten (mbv Alt + F4 en vervolgens "U"). Dat wil zeggen dat de PC zich niet heeft opgehangen, maar dat de weergave niet klopt.
Nadat ik de Radeon 9600 XT weer in het systeem zette, functioneerde alles weer perfect. Na het opnieuw plaatsen van de 6800 kreeg ik weer precies dezelfde fouten. Ik heb er ook goed op gelet dat de kaart goed in het AGP slot zit en ik heb de BIOS van het moederbord geupdate. De firmware van de videokaart is, volgende de MSI Liveupdate utility, de laatste versie.
Naar mijn idee kan dit aan een aantal zaken liggen:
- Mijn moederbord of voeding trekt de nieuwe kaart niet
- De kaart is tijdens het transport gesneuveld
- Ik ben genaaid door de verkoper. Dit laatste is denk ik (en hoop ik) niet het geval. De communicatie met de verkoper was uitstekend en ik heb screenshots gezien die de werkende kaart in Vista produceerde (ik weet dat dit nep kan zijn).
Ik heb geen ander systeem beschikbaar waarin ik de kaart kan testen.
Ik hoop dat jullie suggesties hebben over wat hier aan de hand kan zijn.
"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943