MSI Geforce 6800GT probleem (rare tekens na opstarten)

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dreamtheater42
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gisteren kreeg ik mijn "nieuwe" (2e hands) MSI Geforce 6800 GT 256 MB binnen. Direct heb ik de kaart in mijn systeem ingebouwd, maar helaas functioneert het niet goed.

Mijn systeem heeft de volgende specs:
MSI K8T Neo-FISR (AGP, socket 754)
AMD Athlon 64 3000+ (volgens mij met Winchester core)
1 GB DDR 400 (1 x Corsair Value en 1x onbekend merk)
PSU: Q-tec 400 W
S-ATA 200 GB Maxtor HD
DVD-speler en DVD-brander

Mijn oude Radeon 9600XT functioneerde perfect in dit systeem.
Na het inbouwen van de Geforce 6800 GT start de PC wel op. Het beeld klopt echter voor geen meter. In het DOS scherm, dat vlak na het opstarten zichtbaar is, staan veel rare tekens. De tekst die zichtbaar hoort te zijn (het post scherm) is wel leesbaar, maar over het hele scherm staan deze rare tekens.

Ook windows XP start op, maar in Windows XP zijn pixels met een verkeerde kleur verspreid over het hele scherm. Het zijn bijna een soort strepen die over het scherm heen staan.

Zodra ik de driver probeer te installeren (zowel die van Nvidia als via de MSI Liveupdate utility), krijg ik een DOS scherm te zien met veel rare tekens. Vreemd is dat ik de PC dan wel nog kan uitzetten (mbv Alt + F4 en vervolgens "U"). Dat wil zeggen dat de PC zich niet heeft opgehangen, maar dat de weergave niet klopt.

Nadat ik de Radeon 9600 XT weer in het systeem zette, functioneerde alles weer perfect. Na het opnieuw plaatsen van de 6800 kreeg ik weer precies dezelfde fouten. Ik heb er ook goed op gelet dat de kaart goed in het AGP slot zit en ik heb de BIOS van het moederbord geupdate. De firmware van de videokaart is, volgende de MSI Liveupdate utility, de laatste versie.

Naar mijn idee kan dit aan een aantal zaken liggen:
- Mijn moederbord of voeding trekt de nieuwe kaart niet
- De kaart is tijdens het transport gesneuveld
- Ik ben genaaid door de verkoper. Dit laatste is denk ik (en hoop ik) niet het geval. De communicatie met de verkoper was uitstekend en ik heb screenshots gezien die de werkende kaart in Vista produceerde (ik weet dat dit nep kan zijn).

Ik heb geen ander systeem beschikbaar waarin ik de kaart kan testen.

Ik hoop dat jullie suggesties hebben over wat hier aan de hand kan zijn.

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
qtec 400 watt is nou ook inderdaad niet de beste voeding die je maar kan wensen.

los daarvan. zou ik toch even kijken of je de kaart bij een kennis / vriend / famillie kan testen. kan heel goed dat de kaart gewoon brak is. en dan ben je genaait ;)

kan ook dat de voeding het niet trekt.. als je de kaart aansluit zonder de extra voeding aangesloten start hij dan nog wel op ? ooit ergens gelezen dat kaarten dan gewoon een eind terug cloaken om te draaien zonder de extra spanning. weet alleen niet of alle kaarten dat doen.

daarnaast heb je de drivers gedeinstalleed van die ati kaart ? ( niet dat dat echt uitmaakt voor je bios problemen maar ok ;) )

succes iig :)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• dreamtheater42
  • Niet online
Het systeem opstarten zonder de extra power connector heb ik nog niet geprobeerd, dus dat is nog wel de moeite waard.

Ik weet dat die Q-tec voeding niet fantastisch is, maar ook als hij maar 350W levert, zou dat voldoende moeten zijn (toch?). Kan het ook zo zijn dat het moederbord het niet trekt of is dat niet waarschijnlijk?

"I think there is a world market for maybe five computers." - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik denk dat de gpu gwoon niet meer in orde is, oorzaken hiervan kunnen zijn -verscheidene keren- oververhitting, overvoltage (voor een keer) of beschadiging aan de core (bij vervangen koelblok door een andere). De problemen die je verteld lijken sterk op corrupte berekeningen van de gpu (videokaart processor) en kunnen zeker niet gerepareerd worden: drivers laden heeft geen zin omdat het in de bios ook al niet werkt.

Heb je deze videokaart al getest voordat je hem kocht in de verkopers zijn pc?
Voeding lijkt mij ookk niet helemaal het probleem omdat je dan complete uitval zou moeten krijgen. PRobeer anders je kaart te voeden met ene losse AT voeding en de rest van de pc op je qtec....

maar nogmaals ik denk dat je iets gekocht hebt, wat helaas niet in orde is..

T60P Widescreen

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-06 21:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Levert je AGP-slot wel de goede waarde voor deze kaart want er zijn zowel 1.5V als 3V AGP-sloten, staat me iets van bij...

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 06-10-2006 13:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dreamtheater42
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.

Het lijkt inderdaad verdacht veel op een corrupte GPU. Ik heb de kaart niet kunnen testen omdat de verkoper 200 km. verderop woont.

Het moederbord levert 1,6 V - 1,8 V op de AGP bus, dus daar zou het probleem niet moeten zitten.

Ik krijg toch het idee dat de voeding het misschien niet trekt. Die Q-tec 400 W levert zeker geen 400 W. Maar of dat dit soort fouten kan opleveren?

Wat is een goede, niet al te dure, voeding die het wel zeker moet trekken?

[ Voor 8% gewijzigd door dreamtheater42 op 06-10-2006 13:39 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:25
Huntkey is wellicht voor jou een mooie voeding? Ik heb eens een soortgelijke configuratie als de jouwe gebouwd met een Huntkey 400 watt voeding. Dit liep perfect.

• dreamtheater42
  • Niet online
Ik ga dadelijk een Asus-45 GA kopen (450 Watt) a 50 Euro. De huntkey ligt nergens op voorraad (in de buurt van Eindhoven). Als dit de oplossing is, dan is het heel simpel: nooit meer Q-tec!

Het resultaat zal ik hier posten.

[ Voor 16% gewijzigd door dreamtheater42 op 06-10-2006 16:16 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:25
Die voeding zal altijd beter zijn dan Q-tec. Ik hoop ook dat het voor jou de oplossing is.

• dreamtheater42
  • Niet online
Ik hoop het ook. En zo niet, dan heb ik in ieder geval een fatsoenlijk voeding :)
ruftman schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:19:
Die voeding zal altijd beter zijn dan Q-tec. Ik hoop ook dat het voor jou de oplossing is.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb zelf een Q-tec 400 watt dual fan en een Q-tec 550watt big fan gehad.

beide schakelde zelfs gewoon af ivm overhitting. Klik, hele systeem uit. Geen suc6 dus voor mij. Dat het slechte dingen zijn, nee, op zich werken ze wel, maar ze zijn gewoon goedkoop en niet top of the bill.

Heb nu een enermax, 350Watt maar dus ook echt wel 350 watt. Eerste wat opviel was dat die voeding 2 keer zo zwaar was. Ik vind van die heel lichte voedingen echt eng, dat kan nooit goed zijn.

Suc6 met de nieuwe voeding. Ik bespaar nooit meer op een voeding. Liever 100 euro kwijt voor een goeie dan een cheapo voeding met een onstabiel systeem/eventueel doorgebrande onderdelen.

Het is net zoals een auto. Daar ga je geen cheapo continental bandjes op zetten, zeker niet als je er nogal veel mee jakkert. Dan bespaar je niet maar zet je er michellin of pirelli oid op. Merk namen zeggen niet altijd wat, maar in dit soort gevallen wel zeker.

[ Voor 16% gewijzigd door Viper® op 06-10-2006 16:26 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Als 1 van de weinigen met wel een goede Q-tec(Een 500 watt BigFan) ben ik er dan wel weer tevreden over. Hij draait al een jaar of 2 stabiel terwijl ik er vrij veel mee gedaan heb. Kabels verlengt zelfs tot 80 cm! Ook heb ik er een andere LED-fan ingezet. Volgende voeding gaat iig wel een merk worden want als je zoveel slechts er over leest ben ik toch wel een beetje bang.

Terug te komen op je verhaal: Lijkt verdraaid veel op een GPU die een paar keer te hoog gedraaid heeft. Artifacts dus.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

TEAMIKKE schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 18:39:
Als 1 van de weinigen met wel een goede Q-tec(Een 500 watt BigFan) ben ik er dan wel weer tevreden over. Hij draait al een jaar of 2 stabiel terwijl ik er vrij veel mee gedaan heb. Kabels verlengt zelfs tot 80 cm! Ook heb ik er een andere LED-fan ingezet. Volgende voeding gaat iig wel een merk worden want als je zoveel slechts er over leest ben ik toch wel een beetje bang.
offtopic:
ja, en wat voor pc heb je dan? een duron 1000mhz ofzo :P?

Goedkoop bellen via VoIP

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
dreamtheater schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 16:15:
Ik ga dadelijk een Asus-45 GA kopen (450 Watt) a 50 Euro. De huntkey ligt nergens op voorraad (in de buurt van Eindhoven). Als dit de oplossing is, dan is het heel simpel: nooit meer Q-tec!

Het resultaat zal ik hier posten.
Ik heb nog geen post gezien maar is het gelukt ? :)

heb zelf mijn oude 6800 GT agp verkocht toen me mobo en proc er ineens besloten mee te stoppen. dus over naar pci. de kaart via marktplaats verkocht voor 180 euro. eerst gewacht tot t geld er was toen opgestuurt dat gasje wat heb had gekocht allemaal bellen waar ie bleef enzo ;) maar uiteindelijk wel een mailtje gehad dat ie perfect werkte en nooit meer wat van gehoord. maar ja je kan ook een rotte appel treffen natuurlijk.

als de kaart wel kapot is en je hebt al zijn gegevens tel nummer adres ( had ik van te voren iig wel uitgewisseld ) zou ik gewoon contact opnemen en zeggen dat die kaart verrot is ;x en je geld terug wil.

[edit] hoe was ie btw ingepakt ? beetje fatsoenlijk ? had de mijne in orginele doos + een heleboel van dat piepschuim en troep dus kon geen kant op zat wel goed verpakt.. als je hem los in een doos gooit is t vragen om problemen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door TgR_KILLER op 06-10-2006 21:00 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• dreamtheater42
  • Niet online
Na het inbouwen van de nieuwe voeding nog steeds geen resultaat. Ik had de kans ook maar 50% geschat dat het zou helpen. Nu heb ik in ieder geval wel een fatsoenlijke voeding (laat ik het positieve er maar van inzien).

De kaart was prima ingepakt (netjes in antistatische zak en niet los, maar goed verpakt), dus daar zit het probleem waarschijnlijk niet. Enigszins gefrustreerd heb ik de PC van mijn ouders misbruikt voor een testje. Daar heb ik de kaart ingebouwd en... precies hetzelfde. Weer allerlei rare strepen in het beeld :( Het is dus bijna 100% zeker dat de kaart kapot is, waarschijnlijk door een defecte GPU.

Ik heb de adresgegevens en het telefoonnr van de persoon die me de kaart heeft verkocht. Tot nu toe prima contact met hem gehad. Nadat ik hem had gemaild dat de kaart voor geen meter loopt, bood hij aan om de kaart samen met hem te testen (hij woont maar 200 km. verderop, dus zeer realistisch). Ik probeer mijn geld terug te krijgen en de kaart naar hem terug te sturen. Ik denk dat dit een lastige zaak gaat worden...

Ik heb al veel ervaring met handelen via marktplaats/speurders en ben nog nooit genaaid. Men zegt wel eens: eens moet de eerste keer zijn. Ik wil dat graag nog even uitstellen.

Wordt vervolgd...

[ Voor 11% gewijzigd door dreamtheater42 op 07-10-2006 16:54 ]

• dreamtheater42
  • Niet online
Dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door dreamtheater42 op 07-10-2006 16:52 ]

Pagina: 1