Optimaal gebruiken van highres afbeelding

Pagina: 1
Acties:

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 10:07
Ik heb voor mijn stagebedrijf een header ontworpen die boven iedere uitgaande mail komt te staan. Deze heb ik vrij groot (1287*3917) op vrij hoge resolutie (600 DPI) opgeslagen. Nu is het zo dat de mailtjes die van deze header worden voorzien, vaak geprint worden door de klant en het is wel belangrijk dat de header er dan nog scherp uitziet.

Ik heb dus de header verkleind naar de afmetingen die ie boven de mail moet gaan krijgen (ca. 150x650) maar wanneer ik deze print worden de afbeeldingen en tekst erg vaag. Wanneer ik de originele (highres dus) JPG in Word importeer (ik gebruik Word als HTML editor voor het briefpapier in Word) dan komt deze haarscherp uit de printer. Ik denk alleen niet dat ik klanten erg blij maak met een JPG'tje van 2 MB.

Ben ik erg stom geweest om dit gewoon in PSD te doen en had ik beter gewoon een vector kunnen maken in Illustrator, of is er nog een manier waarop ik de highres PSD kan omzetten naar een handelbaar JPG formaat zonder dat ik daarmee kwaliteit verlies (m.b.t. printen)?

EDIT// Vector lijkt me achteraf trouwens niet erg realistisch. Foto's kun je niet oneindig uitrekken. Mijn excuses, het is nog vroeg.

[ Voor 6% gewijzigd door Robert89 op 06-10-2006 10:02 ]

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Zie ook hier. Als je je hires logo omzet naar minder kleuren kan je hem opslaan als gif-formaat. Dan kan hij toch klein worden. Uiteraard als het logo dit toelaat, en het geen ramp is als iemand toevallig een kleurenprinter heeft en het logo word grijs uitgeprint.
Alleen hoe je mbv Word 2 verschillende css'en erin krijgt is een ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Savantas op 06-10-2006 12:53 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Robert89
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 10:07
Savantas schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 12:48:
Zie ook hier. Als je je hires logo omzet naar minder kleuren kan je hem opslaan als gif-formaat. Dan kan hij toch klein worden. Uiteraard als het logo dit toelaat, en het geen ramp is als iemand toevallig een kleurenprinter heeft en het logo word grijs uitgeprint.
Alleen hoe je mbv Word 2 verschillende css'en erin krijgt is een ander verhaal.
Ik stel je hulp heel erg op prijs, maar ook met het omzetten naar gif worden de afbeeldigen in de header erg onduidelijk (met name bij het printen ervan). Als ik de resolutie gelijk zou laten aan die van het origineel is er -zoals eerder vermeld- geen probleem, maar ook met GIFjes van 2 MB maak je klanten niet zo blij ben ik bang.

Als ik de hires afbeelding importeer in word en resize naar mijn gewenste afmetingen komt ie er haarscherp uit. Maar als ik de afbeelding voor-resize in photoshop en importeer in word dan ziet het er katsranzig uit. Er moet toch een manier zijn dat ie er wel fatsoenlijk uitkomt?

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij moet je een gulden middenweg vinden. Er is namelijk nogal een verschil tussen drukwerk(printen) en scherm(email, websites ed) Ik doe wel eens dtp naast het webdesign en als dtper maak ik mee dat mensen aankomen met plaatjes die ze van internet hebben gehaald en zich afvragen waarom het zo pixelig uit de printer (of drukpers) komt en als webdesigner krijg ik wel eens foto's van 8Mb (via mail) op resoluties waar men u tegen zegt om die vervolgens te converteren naar een bestand van 20Kb.

Je kan natuurlijk verschillende resoluties gebruiken en daar een keuze uit maken, en bepalen wat voor jou op beide mediums schappelijk is, iets grotere mail vs. iets minder scherpe afdruk etc. Maar misschien hebben jullie ook een gedrukte versie van de nieuwsbrief en dan kan je in de gemailde nieuwsbrief een link maken naar een pdf op jullie website die men kan downloaden en printen.

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:44
Tja, dan word het inderdaad schipperen en marge zoeken of gewoon een groot plaatje.Maar in je nieuwsbrief heb je wel meerdere mogelijkheden:
- aparte printstijl (aparte css) met hierin de hires afbeelding.
- afbeeldingen remote in plaats van meezenden.
Nadeel van de laatste is dat dit soms niet werkt (geblokt), maar ik heb ook mails gezien waarbij juist de meegezonden afbeeldingen niet werkten...
Maar als je de combi doet, hebben alleen de mensen die perse willen printen de extra data van 2Mb.

Je kan trouwens ook nog spelen met de compressiefactor van de jpg, kan je nog best flink wat Kb schelen (al is dit natuurlijk afhankelijk van het origineel, hoe meer verschillende kleuren, hoe makkelijker)

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)