LCD ruilen voor CRT?

Pagina: 1
Acties:

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
(voor de mods: dit gaat voor mij over specifiek een monitor vraag voor fotowerk. Ik vind het aspect fotowerk dermate belangrijk, dat ik het hier plaats!)

Op mijn buro staat een Acer AL1715 (kieskeurig) (site acer Mijn zusje heeft een hele mooie CRT, nl de Philips 201 B4 (pdf van philips)(site philips)

Vergelijking CRT <> LCD
De pitch is op de CRT 0.25 to LCD 0,264 mm
Lcd IS 250 CD/M. Crt ?
CRT heeft een auto-calibrate aan boord. Maar of dat goed is? Ik heb een gretag calibrator, dus wil het kleurbeheer graag in eigen hand houden.

Nu wil mijn zusje wel ruilen met mij (de LCD blijft natuurlijk van mij, en vice versa. Het gaat hier dus niet om geld). Zij is ermee geholpen, omdat ze een kleine kamer heeft. Ik dacht te lezen - ergens - dat CRT beter is voor weergave van foto's ed.

Kortom, is dit een slimme ruil?

==
hoi

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De TFT doet 1280x1024, de CRT 1600x1200 als optimale resolutie. CRT zal kleuren beter weergeven dan de TFT en heeft een hogere resolutie.

Keuze lijkt me vrij makkelijk dan toch? :)

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
Blorgg schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 02:40:
De TFT doet 1280x1024, de CRT 1600x1200 als optimale resolutie. CRT zal kleuren beter weergeven dan de TFT en heeft een hogere resolutie.

Keuze lijkt me vrij makkelijk dan toch? :)
eensch, je zegt zelf dat fotobewerking erg belangrijk is. Kleuren moeten daarbij zo goed mogelijk zijn. ik zou hem ook ruilen :)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• funkflex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

Ik heb mijn iiYama E431-S destijds ingeruild voor een 22-inch Diamondtron van Sony. Beste ruil die ik ooit heb gedaan :D

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hangt ervan af hoe goed die Philips is. Hebben hier 6 monitors van philips staan en 2 van Dell, waarbij die Dell dingen aan het menu te zien ook gewoon Philips zijn.

1 dell super wazig (3 jaar oud)
1 dell redelijk wazig (2 jaar oud)
1 philips redelijk wazig
1 philips met paarse waas erover
1 philips die piept

Die philipsjes zijn allemaal een halfjaar oud. Iets zegt mij dat ik toch liever geen philips heb :X

Verwijderd

Dat is al snel,
ik heb hier een Panasonic Pro7G (21") staan en die is toch al redelijk oud, denk zelf rond een jaar of 4? (heb hem namelijk via een maat gekocht, op zijn werk hadden ze er 3 over oid, en het heeft me nog geen moment spijt bezorgd) Ontopic: de mijne doet het nog gewoon super, vreemd dat die philips's zo snel kapot zijn?

• Eusebius
  • Niet online
Natuurlijk heb ik 'm werkend gezien. Kleuren zien er goed uit, maar hij is niet gekalibreerd

==
hoi

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Niet grafische lcd-monitors en niet grafische crt-monitors doen tegenwoordig niet meer voor elkaar onder. Vaak zijn lcd-monitors tegenwoordig beter dan gelijkgeprijsde crt-monitors, zeer zeker als je meer dan 400 euro wilt uitgeven.

Ben zelf van een goedkope crt (LiteOn 19") naar een 'dure' lcd (Belina 10 20 35W 20" Widescreen). Beiden waren gecalibreerd met een Colorvision Spider en uiteindelijk is de beeldkwalitieit van de Belina gewoon beter dan die van de crt.). Volgens verschillende testen kan deze lcd zelfs met gemak de concurrentie aan met crt's met een Mitshubitsi Diamondtron beeldbuis, een van de beste buizen die er te krijgen is.

Echter, we hebben het hier over een Acer AL1715. Geen slechte lcd, maar volgens mij wel een tft. Dus kleine kijkhoeken en de kleur vervormd snel als je onder een iets andere hoek kijkt. Voor fotowerk dus niet echt geschikt. Ik zou dus gewoon ruilen :)

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Eusebius
  • Niet online
Ja, het is
Weergave 17-inch Flat panel active-matrix TFT LCD
De helderheid en contrastratio worden bij de LCD wel weergegeven, maar niet bij de CRT. Hoeft dat niet / bestaat dat niet :?

[ Voor 4% gewijzigd door Eusebius op 06-10-2006 15:57 ]

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:57:
Ja, het is

[...]

De helderheid en contrastratio worden bij de LCD wel weergegeven, maar niet bij de CRT. Hoeft dat niet / bestaat dat niet :?
De contrastratio is bij CRT's nooit een punt geweest en veel hoger dan bij een LCD (denk aan 10.000:1 - 100.000:1). De maximale helderheid van een CRT wordt idd meestal niet opgegeven maar bestaat zeker wel. :)

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 08:52:
Hangt ervan af hoe goed die Philips is. Hebben hier 6 monitors van philips staan en 2 van Dell, waarbij die Dell dingen aan het menu te zien ook gewoon Philips zijn.

1 dell super wazig (3 jaar oud)
1 dell redelijk wazig (2 jaar oud)
1 philips redelijk wazig
1 philips met paarse waas erover
1 philips die piept

Die philipsjes zijn allemaal een halfjaar oud. Iets zegt mij dat ik toch liever geen philips heb :X
Ik weet niet wat voor Philips monitoren het zijn, maar die oude serie van 17inch en 19inch heb ik ook geen goede ervaringen mee. Als je ze al te hard tegen de muur aan schoof of te snel de voet stelde knalde er al onderdelen stuk. Slechte kwaliteit. Zelf heb ik een Philips 22inch en die is echt perfect :) Die beeldkwaliteit halen veel LCD's niet (of je moet een zeer dure hebben).

8)

Verwijderd

Philips 107E hier. Al iets van 4 jaar oud en nog steeds goed (begint wel een heel klein beetje mankementen te vertonen). Is nogal misbruikt dus ik ben er heel tevreden mee. Nederlandsch glorie \o/

• Eusebius
  • Niet online
For the record: de 201 (21 inch) staat nu te pronken op mijn buro ... wat een bakbeest! De lcd stond eerst recht voor mijn neus, nu moet ik naar links kijken :)

Het beeld ziet er mooi uit, al moet ik 'm nog eventjes kalibreren.

==
hoi

Pagina: 1