Toon posts:

kwaliteit VGA(D-sub) en HDMI kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag heb ik een HD tv gekocht van 82 cm (1080i), deze wil ik, naast het gewone tv kijken, ook gaan gebruiken voor o.a. DVD's kijken via een DVD-speler met HDMI uitgang, Spelcomputer, en als het mogelijk is als 2e beeldscherm op de pc.

Nu zie ik dat er erg grote verschillen zijn in de prijzen van verschillende merken kabels. Maar wat ik me af vraag is dus: "Zie je echt het verschil met een veel duurdere kabel?". Aan welke merken/prijsklasse moet ik hierbij denken? Het hoeft niet van professioneel kwaliteit te zijn maar wel dat ik van de HD kwaliteit kan genieten voor een betaalbare prijs. In de winkel werd er een kabel voorgesteld van 90 euro voor 1m HDMI :?

Ik ben op zoek naar:
0,5m -1,0m HDMI kabel
3,5m - 5,0m VGA kabel

Het gaat om de volgende apparaten:
Samsung LE32R72B
http://www.samsung.com/nl...b.asp?page=Specifications
Samsung DVD-HD860
http://www.samsung.com/nl...0.asp?page=Specifications

Verwijderd

Ik denk, ik type is 'HDMI kabel' in bij google om te kijken hoe zo'n ding er nou precies uit ziet..

kom ik vervolgens via de eerste link hier uit > http://www.mcsnet.nl/nl/dept_100.html
HDMI Kabel professioneeel. Uitstekende kabel voor optimaal resultaat Voorzien van vergulde aansluitingen met metalen stekkers voor een nog betere afscherming De kabel is voorzien van extra ferriet kernen voor een betere demping.

De stekkers zijn tm 10 meter deels afschroefbaar
1meter, 29euro

90euro lijkt mij een beetje overdreven.. heb er verder ook geen verstand van hoor :P

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Voor HDMI maakt het geen zak uit wat voor kabel je hebt, mits je op redelijke afstanden (tot 2.5 meter ofzo) blijft. Het is namelijk een digitaal signaal, en zolang er aan de andere kant van een 1 nog een 1 gemaakt kan worden en van een 0 een 0, is het goed. M.a.w. allemaal die zeik over vergulde stekkers, dubbel afgeschermd en meer van die commercieel leuk klinkende termen zijn voor een digitaal signaal waardeloos (nogmaals, over relatief korte afstanden dan wel). Ik ken mensen die denken overal verstand van te hebben, en die kopen dan een HDMI kabel van gerust 100 euro (Monster Cables bv) en verkondigen dan beter beeld te hebben dan met die kabel van een tientje...

check http://www.elektronica-online.nl/ voor gewoon geen gezeur-niet te duur HDMI kabels. Ik heb er zelf een van anderhalve meter (of mss wel 2.5, ik weet het niet eens meer) en voor iets van 10 euro heb je een perfecte kabel.

Voor VGA is het wat anders natuurlijk, dat is analoog. Daar heeft zeker over grotere afstanden afscherming en vergulde connectoren (maar dat zijn ze eigenlijk altijd wel) nut.

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan_ op 06-10-2006 08:28 ]

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

vanDaal

-ismeereentje

Met bovenstaand argument ben ik zelf (gebruikmakend van een LE37R72B en DVD-HD860) ook gegaan voor een goedkopere kabel. Deze heb ik besteld:
http://www.allekabels.nl/na/0/1303/Hdmi-Kabel.html

Voor mijn gevoel werkt het prima. Op zich zou het verschil nog wel willen zien met een dure HDMI kabel.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Wat wel scheelt, is als je veel kabels en adaptors en dergelijke in de buurt van je set hebt. Ik zeg heb bijvoorbeeld alle kabels in/door de muur lopen, inclusief stroom kabels, en ik merk wel degelijk verschil tussen een afgeschermde kabel, en een niet afgeschermde kabel (analoog scart). De digitale kabel heb ik gewoon een kabel van 20 euro gepakt, niet te goedkoop, maar ook geen dure rommel.

Werkt allemaal perfect!

• EQJim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 09:51
Ik ben het eens met iedereen hierboven. Bij een digitale kabel, mits niet te lang, maakt de kwaliteit niet veel uit en is een prijs die kan oplopen tot het 10-voudige van een goedkope eigenlijk niet te verantwoorden. Ik heb een cheape dvi->HDMI van 2,5 m voor 12 euro geloof ik, en deze is niet slechter dan eentje van 45 euro van een huisgenoot van 4m. (vergeleken met huisgenoot, hebben zelfde tv) Kijk, als je een systeem van 3000 euro gaat kopen zou ikzelf nooit bezuinigen op bekabeling, maar 100 euro voor 1 kabel is mij teveel van het goede op mijn tv die niet duurder was dan 1000 euro. Ik vind 12 euro nog best veel voor een kabeltje!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:34

vanDaal

-ismeereentje

Overigens ga ik mijn LCD ook aansluiten op mijn PC. Een afstand van tussen de 10 en 15 meter. Dat gaat gebeuren met een VGA (D-sub kabel). Daarvoor heb ik wel een duurdere (Belkin Gold Series) kabel aangeschaft. Die moet nog binnenkomen overigens.

[ Voor 3% gewijzigd door vanDaal op 06-10-2006 11:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik al 2 monitoren op mijn pc zitten en de LCD tv zou dan de derde worden. Zou ik een het VGA signaal kunnen splitsen? of is het aanschaffen van een extra (PCI) videokaart daarbij een betere oplossing?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Op kabels zit ook echt krankzinnige marge (honderden procenten), want een kabel van 1m kost echt geen 90 euro om te maken, ook niet de helft en ik denk ook niet een tiende daarvan. Dat is toch wel iets om in je achterhoofd te houden als je kabels gaat kopen.

Electronica-online.nl is idd een prima plek voor no-bullshit kabels. Helaas kan je niet de eerste de beste kabel kopen als je een lange afstand moet overbruggen met hdmi/dvi. Maar duurder betekent niet noodzakelijkerwijs beter. En als je ergens goede prijs/kwaliteit krijgt, dan is het wel daar (zelfde als allekabels.nl trouwens).

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:37

Nik

Vergeet niet dat de kabelmaker ook nog winst wil he... Kabels zit gemiddeld 20-40% op, afhankelijk waar de de boel haalt :)

Maar ook eigenlijk niet meer dan logisch. Tegenwoordig is bijverkoop hetgene waar je je winst van moet hebben. Op het grote spul zit toch bijna niks meer! Kijk ook eens naar cartridges van printers, die zijn zelfs inkoop al duur vergeleken met een paar druppels inkt!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:36

The Zep Man

🏴‍☠️

Ik heb een HDMI kabel van 2,5 meter welke langs een paar stroomkabels loopt en zelfs aan het einde enkele malen opgerold is. Wordt gebruikt in combinatie met een Sweex HDMI-female - DVI-male adapter. Kostte mij ongeveer € 10,- en werkt perfect.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-02 11:37

Croga

The Unreasonable Man

proller schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 08:20:
Vergeet niet dat de kabelmaker ook nog winst wil he... Kabels zit gemiddeld 20-40% op, afhankelijk waar de de boel haalt :)
20-40%?? Bij de HiFiboer op de hoek kun je rustig stellen dat er op kabels 200-400% zit. De gemiddelde kabel kost enkele euros inkoop en gaat rustig voor 20 euro door naar de klant. Ga er maar rustig van uit dat dit geld voor zo'n beetje alle "nevenverkoop".

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:23

Jag

Ja, tuurlijk, zo gaat dat met veel nevenverkoop zoals inkt cartridges, stofzuigerzakken, batterijen. Maar met kabels is het wel heel krankzinnig. Als je een simpele SCART kabel koopt bij een elektronika of hifi zaak, betaaal je daar gerust 20-30 euri voor. En HDMI kabels zijn echt al helemaal waanzinnig duur, met prijzen boven de €100 geen uitzondering. Dat is goed, maar dan koop ik ze wel ergens anders :).
Pagina: 1