Toon posts:

Gigabyte GA-8i945P-G-RH probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende moederbord: Gigabyte GA-8i945P-G-RH

http://tw2005.giga-byte.c...s_Spec_GA-8I945P-G-RH.htm

Prima bordje dacht ik toen ik t kocht. Maar wat me nog steeds niet is gelukt is het herkennen van IDE/P-ATA harde schijven en het installeren van Windows XP erop. Ik heb al zo veel verschillende dingen geprobeerd in de BIOS.

Ik heb zegmaar 3 harde schijven.

1. Seagate 320GB P-ATA
2. Western Digital 80GB S-ATA
3. Hitachi 200GB S-ATA

Nou op # 1 wil ik dus Windows installeren, maar de windows installatie wil maar niet de P-ATA schijf herkennen. Ook als ik enkel de P-ATA schijf aansluit dan herkent ie m niet en krijg ik dus de melding dat er geen HD is om windows op te installeren.

Ik heb al van alles geprobeerd. Er zit een GigaRAID chip op het moederbord die de IDE2 en IDE3 bestuurt (IDE1 is voor cd-rom). Deze heb ik ingesteld op ATA in de BIOS. Verder weet ik echt neit emer wat ik kan doen zodat de windows installatie de P-ATA schifj herkent. Hij herkent de S-ATA schijven namelijk wel.

Kortom: Ik krijg het niet voor elkaar om mn P-ATA schijf te gebruiken met dit MOBO, ook niet als windows is geistalleerd op een S-ATA schijf.

Oja, voor de installatie heb ik een ITE-RAID controller geinstalleerd via F6. Maar ook dat helpt niet.

Wie heeft er een antwoord?

Groetjes

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat je moet doen is even de juiste drivers zoeken voor die RAIDcontroller. Je hebt namelijk RAIDdrivers en ATAdrivers. Als je de controller in ATA modus hebt staan moet je ook de ATAdrivers pakken, de RAIDdrivers zullen dan niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Op de site van Gigabyte vind ik deze drivers:

http://www.gigabyte.com.t...Model.aspx?ProductID=1960

Maar dat zijn allemaal drivers voor de RAID. Zouden deze ook moeten werken voor ATA? Dit heb ik namelijk al tig keer geprobeerd via floppy. Waar haal ik nu de juiste drivers vandaan?

Ik heb hier bijvoorbeeld de drivers van de ITE site zelf, waar de chip van is:

http://www.station-drivers.com/page/ite.htm

Staat hier wat tussen dat ik zou kunnen gebruiken? Het gaan immers om de IT8212 Chipset.

Het is toch bizar dat je aparte dingen moet installeren om je harde schijven "normaal" te gebruiken? Ik zou het logischer vinden als je dingen moest installeren om het als RAID te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 13:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, na diverse verschillende ata (raid) controllers op floppies te hebben geprobeerd, heeft ie eindelijk de IDE harde schijven herkent!

yay...

blijf het toch vreemd vinden dat dit met zo'n omweg moet.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 23:52:
Oke, na diverse verschillende ata (raid) controllers op floppies te hebben geprobeerd, heeft ie eindelijk de IDE harde schijven herkent!

yay...

blijf het toch vreemd vinden dat dit met zo'n omweg moet.
Op zich is dit helemaal niet vreemd hoor. Windows herkent je controller simpelweg niet, dus moet je er drivers voor laden.

Wil je dit in het vervolg vermijden dan kun je ook de drivers slipstreamen op de cd dmv nlite.