Toon posts:

[XP] Formatteren SATA driver's nodig ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik was van plan morgen te formatteren (PC is ondertussen bijna 2 jaar oud, nog geen format gehad).

Nu zit ik met een vraag, heb ik SATA drivers nodig om XP home terug te installeren ?

Moederbord: Asus P4P800-X
Harde schijf: Maxtor Diamondmax Plus 9 Serial ATA 150

Ik heb geen floppy bij het moederbord gekregen, ook niet bij het vorige moederbord (P4P800S-X) dat is vervangen door het huidige moederbord omdat het kapot was.

Driver CD heb ik ook niet gekregen (huidige moederbord is uit een stock PC gehaald) maar ik heb de nodige drivers ondertussen gedownload van de Asus site en op CD gezet.

Nergens vind ik ergens iets van SATA drivers maar ik wil natuurlijk zeker zijn anders kan ik XP morgen natuurlijk niet terug installeren.

Google helpt me ook niet verder, search hier leverde ook niets op.

Ik hoop dat iemand mij een antwoord kan geven.

Dank bij voorbaat. ;)

Verwijderd

Ja, je hebt ze nodig, als de bestanden nog voor de XP installatie worden geladen, moet je op F6 drukken, je kan dan doormiddel van een floppy de sata drivers laden en zo op Sata-Hd's installeren. Een beetje nazoeken had genoeg gevonden hoor ;). Succes!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:52
Als je geen floppy drive hebt / niet kan aansluiten moet je t ff anders doen;

-Download Nlite
-Maak een iso van je XP cd
-Zet met Nlite die sata-drivers in de iso
-Brand de nieuwe iso
-klaar :*)

(hierover zijn genoeg, goede, manuals te vinden)

succes

[ Voor 10% gewijzigd door SmiGueL op 05-10-2006 22:19 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:58
Naar mijn weten kan je ook gewoon installeren zonder SATA-drivers wordt hij gewoon herkend als een PATA-controller. Alleen als je de controller als RAID hebt ingesteld heb je SATA-drivers nodig.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 15:14
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:16:
Ja, je hebt ze nodig, als de bestanden nog voor de XP installatie worden geladen, moet je op F6 drukken, je kan dan doormiddel van een floppy de sata drivers laden en zo op Sata-Hd's installeren. Een beetje nazoeken had genoeg gevonden hoor ;). Succes!
Kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft hij voor dit moederbord geen aparte SATA drivers nodig. De SATA poorten op het moederbord worden aangestuurd door de Intel ICH5 southbridge.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een floppy drive dat is het probleem niet.

Maar ik heb nooit of nooit een floppy gekregen met SATA drivers voor mijn moederbord, de site van ASUS spreekt er ook met geen woorden over.

Welke drivers heb ik dan wel nodig ?

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:21:
[...]

Kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft hij voor dit moederbord geen aparte SATA drivers nodig. De SATA poorten op het moederbord worden aangestuurd door de Intel ICH5 southbridge.
Ja ik dacht ook zoiets, aangezien ik geen floppy heb gekregen en al de rest wel.

Maar ja ik wil natuurlijk zeker zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Jimster schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:21:
[...]

Dit is wat ik heb gevonden.

http://www.intel.com/products/chipsets/865pe/index.htm

In de PDF staat dat de RAID controller in de chipset is geintigreerd, dus met andere woorden ik heb geen SATA drivers nodig ? (http://www.intel.com/design/chipsets/Why_RAID.pdf)

Graag bevestiging, alhoewel het me duidelijk lijkt.

Bedankt hoor Jimster. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het kan zijn dat je geen losse drivers nodig hebt, maar het is heel makkelijk daar achter te komen. Duw de windows cd in je drive, boot ermee en kijk of de setup je hdds detecteert :)

Verwijderd

Topicstarter
Ben de desktop aan het formatteren, hij herkende alles en is nu bezig met de nieuw aangemaakte partitie te formatteren.

Bedankt voor de hulp allemaal. ;)

Update

Desktop is geformatteerd en hij draait gelijk een tiet. :9

Enkel toen ik de Realtek LAN driver wou installeren vroeg ie naar een bestand dat niet op de cd stond of hij kon het in ieder geval niet vinden.

Nu in apparaatbeheer is alles in orde en ik krijg geen enkel geel uitroepteken dus normaal gezien is alles in orde. 8)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 15:09 ]

Pagina: 1