op naar next-gen mac ?

Pagina: 1
Acties:

• Kameleman
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-01 14:56
ok, ik plaats dit allemaal even om de mening en de visie van de andere GoT-ers te kunnen lezen. even een situatieschets:

ik heb:
- een Pentium 4 (windows machine)
- een Powermac G4 dual 1ghz
- samsung syncmaster 205BW - 20" scherm TFT
- Lacie electron 19 blue III - 19" CRT scherm

puntje 1: ik ga mijn pentium 4 verkopen, deze wordt toch zo goed als nooit gebruikt. de prijs die ik hiervoor zou kunnen krijgen zou ongeveer 200-250 euro zijn.

nu ben ik even gaan nadelen:
- als ik mijn G4 verkoop zou ik normaal rond de 500 euro geraken (2x DVD-RW, 250GB, 768 MBram, ...)
- met in het achterhoofd de aankoop van een macbook zou ik toch verplicht zijn 1 van de 2 schermen te verkopen (samsung 250 euro, lacie 100 euro)
- dit wil zeggen dat ik ongeveer aan 1000 euro geraak, pakt 900 euro. (is dit een beetje realistisch ?)

- ik zou de macbook kunnen kopen zonder BTW en de prijs zou dan gaan over een 1200 euro (1GB RAM)

nu is de vraag wat denken jullie hierover.
enkele puntjes die in mij opkomen:
- is de macbook sneller dan de dual G4
- is de macbook sneller in PS dan de dual G4
- wachten op C2D en/of CS3 ? (hoe langer ik wacht, hoe meer de waarde van mijn PC, mac en scherm daalt)
- is het scherm van de macbook kwalitatief deftig genoeg om aan fotobewerking te doen ? (dan kan ik het grote breedbeeldscherm (samsung) behouden, is trouwens nog geen 3 weken oud. Anders behoud ik het superieur (in kleur) scherm van lacie)
-...

zoals je reeds kom uitmaken doe ik aan fotobewerking. G4 is te traag om deftig te werken met programma's al lightroom onder allemaal RAW bestanden. ik zou kunnen updaten in RAM, maar aangezien de zeer hoge geheugenprijzen en de niet meer zo lange levensduur van de G4 vind ik dit niet de beste oplossing... gaat de macbook vlot om met RAW bestanden in photoshop ?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
De Macbook is natuurlijk sneller dan de G4 in processorsnelheid (G4 is 2 processorversies achter). Je kunt eventueel een firewiredrive eraan hangen als je streamt of zo, maar anders merk je het verschil niet op je harde schijf. De Intel processoren zijn per processor ongeveer net zo snel en soms iets sneller als de laatste G5's.

CS2 kan draaien op de Macbook alhoewel CS3 de nieuwe features zal gebruiken en native zal draaien ipv in rosetta.

Voor prijzen is er een ander topic ergens waar je kunt vragen om je hardware te schatten, maar je kunt ook eens kijken op e-bay voor vergelijkbare systemen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 13:38

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Een iMac is dat niet het overwegen waard? Of moet het echt een laptop zijn?
Bij een iMac heb je al de Core2Duo processor en heb je standaard 1 gig werkgeheugen (muv het instap school model).

Zelf heb ik 3 weken geleden een iMac gekocht (mn eerste mac) en ik ben er zeer tevreden over. Alleen had ik dus geen vorige Mac waarmee ik de snelheid kon vergelijken dus ik kan me voorstellen dat het voor jou kan tegenvallen.

Verwijderd

Antwoord op je vraagjes:

- Nou een dualcore G5 2.0 GHZ is nog net iets sneller dan een 2.0 GHZ core duo (bron: publish), dus een MacBook is zeker sneller dan jou dual 1 GHz G4.
- Ookal moet PS onder rosetta draaien, ik kan je toch haast met zekerheid zeggen dat een MacBook sneller is. Ik denk dat qua sterkte de core duo net iets boven de G4 ligt maar een core duo heeft dubbel zoveel GHz. Dus dan zou PS onder Rosetta 2x langzamer moeten draaien, lijkt me sterk. Misschien kun je je nog drukmaken op videokaartgebied, maar volgens mij is zelf deze geintergreerde sneller dan die van jou in je G4. Ik weet wel zeker.
- C2D is 20% sneller op dezelfde kloksnelheid. De processoren hebben wel dezelfe prijs als de core duo's. Dus als jij 20% snelheidswinst het wachten waard vindt hou ik je niet tegen. Bedenk wel dat je dan altijd wel kan wachten. Als de nieuwe binnenkort verwacht wordt heb ik niets gezegd
- Ik heb het scherm van de MacBook nooit in het echt gezien, maar ik zou wel rekenen op een goeie kwaliteit. Misschien is de grootte wel een bottleneck voor je

De voors en tegens kan je wel zelf bepalen. ik weet ook niet of je waarde realistisch is (denk het wel trouwens). Je hebt ook geen übermoeilijk dilemma, dus ik denk dat je er wel uitkomt