[Ervaringen] Kpn versus Trent

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
Huidige situatie:
Op 4 neven vestigingen data servers, en op de hoofdlocatie de hoofdservices (mail, dns, licensing, terminal server, enz.). De terminal server wordt alleen administratief gebruikt, voor dtp werk is dit niet geschikt.

Toekomst plan:
De capaciteit van de sdsl lijnen is niet meer toereikend vanwege een toenemend aantal ftp/mail transfers. Het doel is dan ook om een toereikende verbinding te realiseren waardoor het ook mogelijk wordt om de data servers op de locaties weg te halen, en samen voegen met de dataservers op de hoofdvestiging.

Na monitoring van de huidige belasting op de servers van de nevenvestigingen is het mogelijk om op 100mbit te koppelen met de hoofdvestiging. De hoofdvestiging zal dan op 4*100=400Mbit gekoppeld worden (dit even op basis van kpn/priority prijzen).

Nu zijn er nog twee partijen overgebleven na offerte aanvragen bij diverse partijen, dat zijn Trent en Kpn.

-----

Trent (http://www.trentglasvezel.nl/) levert alleen de Managed Dark Fiber tussen de vestigingen, en een 100mbit verbinding met de NDIX (www.ndix.net) waar we bijvoorbeeld voip en internet af kunnen nemen.

Voordelen:
• 1 op 1 verbinding, geen tussenkomst van routers.
• Zelf de hardware beheren en aanschaffen, niet afhankelijk van een andere partij.
• Oneindig veel bandbreedte afhankelijk van eigen hardware.
• Koppeling met de ndix, waar veel leveranciers zitten.
• Eigen inbreng in de toekomst visie van de stichting Trent.

Nadelen:
• Geen complete “ring” rondom de vestigingen, dus geen redurantie mogelijk in het geval van een kabel breuk.
• In 95% van de gevallen herstel binnen 16 uur, 100% herstel binnen 24 uur.

-----

Kpn levert een 4*100 en 1*400mbit E-VPN tussen de vestigingen en een internet verbinding 4/4.

Voordelen:
• Redurante ring tussen de telefooncentrales (koppelpunt), nog wel afhankelijk van de niet redurante lijn van de vestiging naar de tel. centrale.
• Response tijd max. 4 uur, 100% herstel binnen 4 uur.

Nadelen:
• Geen 1 op 1 verbinding, waardoor problemen lastiger te traceren zijn.
• Afhankelijk van 1 leverancier voor internet.
• Bij behoefte aan meer bandbreedte, hogere maandkosten.

De huidige vraag op dit moment, heeft er iemand ervaring met het netwerk van Trent of Kpn en hoe bevalt dit? Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar Trent vanwege de non profit achtergrond, gezamenlijke belangen, en koppeling met de ndix. De response tijd is geen groot issue voor ons, het is mogelijk om de werkplek op te pakken en verder te werken op de hoofdvestiging is geval van nood.

• Bas Jansen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-02 11:52
Ik heb niet direct ervaring met Trent, maar wij nemen zakelijk 100mbit internet af via Echelon. Die verbinding gaat over een glasfiber van Trent van het pand waar wij in zitten naar de NDIX.
Nooit problemen mee, nooit een moment downtime gemerkt (in anderhalf jaar).
Enige nadeel is dat Echelon niet zo'n hele snelle verbinding heeft naar bijv. de AMSIX (ik haal max 20 mbit).

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

En dat nadeel zou nagenoeg wegvallen omdat, lijkt me, een groot gedeelte van het verkeer intern is.

Ik denk dat de oplossing van Trent zeker voldoet, ook toekomst technisch, aangezien bijv. 1+ Gbit meer mogenlijkheden (uitbreiding ed.) geeft dan 100 mbit, waar je uiteindelijk toch tegen een barriere aan kan lopen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 20:56

McMiGHtY

- burp -

Als persoon werkzaam bij een KPN Partner, heb ik alleen ervaring met epacity verbindingen, en maak deze geregeld beschikbaar bij klanten.

We hebben hier weinig tot geen klachten over, (klachten mbt de epacity verbindingen komen bij onze helpdesk uit).

Wat mij als heel erg groot voordeel lijkt is dat je geen beheer uitvoert op de apparatuur, bij trent koop je je eigen hardware en moet je deze ook zelf beheren. Gaat er wat stuk, of moet er iets opnieuw geconfigged worden, is de kennis er dan ook voor aanwezig? En eventueel vervangende hardware?

Bij de KPN is herstel 100% in 4uur, bij Trent duurt dit langer, kun je deze langere downtime leiden als bedrijf, komt je bedrijfsproces niet in het gedrang. Ik weet om welk bedrijf het gaat en kan me toch voorstellen dat de data die je aangeleverd dient te krijgen belangrijk is voor het product (het papieren dingetje wat de ochtend erop bij je klanten in de bus moet liggen), mocht in de loop van de avond je verbinding down gaan, heb je een backupoplossing voor je verbinding?

Let bij welke je ook kiest ook wat voor een support contract je afneemt, en waar je problemen kunt escaleren.

Mocht je problemen krijgen met je routering, en je hebt gekozen voor de KPN, de helpdesk van epacity (zelfs de eerste lijns!) hebben kennis van zaken!

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Zijn backupoplossing stond al beschreven in de topicstart. Wel een hele makkelijke! :P

Beetje moeilijk om hier over te oordelen zonder inzage in de kosten, voorwaarden en beschikbare kennis.
Trent geeft zeker meer ruimte voor de toekomst, en als je in staat bent zelf de verdere techniek te verzorgen bied dat ook de nodige voordelen.
Zeker met alleen NL vestigingen zou dat overzichtelijk moeten zijn. Het geeft alleen wel beduidend meer beheerslast en implementatiekosten, is daar mankracht en budget voor?

Ik ben bezig vergelijkbare keuzes te maken voor een internationale omgeving, dan is een volledig managed oplossing een stuk praktischer.
Leuke vraagstukken altijd!

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• WooK
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-02 17:37

WooK

PC in de soep? Heerlijk!

McMiGHtY schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:11:
Als persoon werkzaam bij een KPN Partner, heb ik alleen ervaring met epacity verbindingen, en maak deze geregeld beschikbaar bij klanten.

We hebben hier weinig tot geen klachten over, (klachten mbt de epacity verbindingen komen bij onze helpdesk uit).
ehh managed dark fiber en e-vpn is echt wat anders dan epacity hoor?

Voordeel van trent is dat je per vestiging op een dichtsbijzijnde ndix locatie (minder afstand= minder kosten) kunt ontsluiten waarna zij een v-lan voor je kunnen maken. Als de vestigingen een beetje in de buurt van de ndix locaties zitten, zou ik het zeker overwegen. Als je echter voor gemak wilt gaan, zou ik een netwerk dmv e-vpn's realiseren...
Overigens kan je volgens mij zo wat referenties krijgen van klanten die op de/een ndix zijn aangesloten, die spreken uit ervaring...

I'm not as think as you stoned I am

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het nadeel van
Geen 1 op 1 verbinding, waardoor problemen lastiger te traceren zijn.
zal ik me niet zo druk om maken. Immers dit ligt bij je provider en is hun verantwoordelijkheid. Mochten er problemen zijn dan zal de apparatuur dit vaak automatisch herrouteren zonder dat je hier erg in hebt.
Waarom heb je echter 4x100 mb op je hoofdlokatie het lijkt me sterk dat alle vestigingen tegelijkertijd 100 mbit nodig hebben.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:18
WooK schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 00:31:
[...]

ehh managed dark fiber en e-vpn is echt wat anders dan epacity hoor?

Voordeel van trent is dat je per vestiging op een dichtsbijzijnde ndix locatie (minder afstand= minder kosten) kunt ontsluiten waarna zij een v-lan voor je kunnen maken. Als de vestigingen een beetje in de buurt van de ndix locaties zitten, zou ik het zeker overwegen. Als je echter voor gemak wilt gaan, zou ik een netwerk dmv e-vpn's realiseren...
Overigens kan je volgens mij zo wat referenties krijgen van klanten die op de/een ndix zijn aangesloten, die spreken uit ervaring...
Oh sorry dat het verkeerd overkwam het gaat wel om dark fiber en de epacity oplossing (intern noemen ze het e-vpn). De trent oplossing zijn 2 aderparen tussen de vestigingen, met een 100mbit ontsluiting op hun backbone richting de ndix. We hebben inderdaad een paar referenties gekregen, en deze zijn ook al benaderd.
Asteroid9 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 00:12:
Zijn backupoplossing stond al beschreven in de topicstart. Wel een hele makkelijke! :P

Beetje moeilijk om hier over te oordelen zonder inzage in de kosten, voorwaarden en beschikbare kennis.
Trent geeft zeker meer ruimte voor de toekomst, en als je in staat bent zelf de verdere techniek te verzorgen bied dat ook de nodige voordelen.
Zeker met alleen NL vestigingen zou dat overzichtelijk moeten zijn. Het geeft alleen wel beduidend meer beheerslast en implementatiekosten, is daar mankracht en budget voor?

Ik ben bezig vergelijkbare keuzes te maken voor een internationale omgeving, dan is een volledig managed oplossing een stuk praktischer.
Leuke vraagstukken altijd!
Met de beschikbare kennis zit het wel goed, de hoofdvoorwaarden heb ik hierboven al genoemd. Voor de prijs kun je er voor het gemak vanuit gaan dat deze ongeveer gelijk is, wat de keuze lastig maakt. De beheerslast is geen groot probleem, er zullen nogal wat andere taken wegvallen wat er onder aan de streep weer voor zorgt dat we ongeveer gelijk spelen.

Internationaal speelt bij ons niet, en voor het zover komt kunnen we denk ik wel gbit via onze mobiel verzenden O-).
McMiGHtY schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:11:

Wat mij als heel erg groot voordeel lijkt is dat je geen beheer uitvoert op de apparatuur, bij trent koop je je eigen hardware en moet je deze ook zelf beheren. Gaat er wat stuk, of moet er iets opnieuw geconfigged worden, is de kennis er dan ook voor aanwezig? En eventueel vervangende hardware?
Ja klopt, dit moet in eigen beheer. We zullen vooraf incalculeren dat we minimaal 1 reserve switch op voorraad hebben dus dit is redelijk op te vangen. Voor de kennis kunnen we eerst bij ons zelf terecht, en lukt het dan nog niet dan zijn er mensen van de stichting aanspreekbaar of de leverancier natuurlijk.
Bij de KPN is herstel 100% in 4uur, bij Trent duurt dit langer, kun je deze langere downtime leiden als bedrijf, komt je bedrijfsproces niet in het gedrang. Ik weet om welk bedrijf het gaat en kan me toch voorstellen dat de data die je aangeleverd dient te krijgen belangrijk is voor het product (het papieren dingetje wat de ochtend erop bij je klanten in de bus moet liggen), mocht in de loop van de avond je verbinding down gaan, heb je een backupoplossing voor je verbinding?
Ja, er is aan gedacht en de oplossing is ook redelijk simpel (zie ts). Maar inderdaad binnen 4 uur herstel is fijn.
Let bij welke je ook kiest ook wat voor een support contract je afneemt, en waar je problemen kunt escaleren.

Mocht je problemen krijgen met je routering, en je hebt gekozen voor de KPN, de helpdesk van epacity (zelfs de eerste lijns!) hebben kennis van zaken!
Dat is fijn om te horen, maar dat hadden we al wel een beetje verwacht van KPN :).
TrailBlazer schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 08:28:
Het nadeel van

[...]

zal ik me niet zo druk om maken. Immers dit ligt bij je provider en is hun verantwoordelijkheid. Mochten er problemen zijn dan zal de apparatuur dit vaak automatisch herrouteren zonder dat je hier erg in hebt.
Waarom heb je echter 4x100 mb op je hoofdlokatie het lijkt me sterk dat alle vestigingen tegelijkertijd 100 mbit nodig hebben.
We hebben het over een dtp studio/drukkerij waarbij de rip/belichter op 1 locatie staat. Het komt regelmatig voor dat er twee vestigingen of meer tegelijk aan het rippen/belichten/printen zijn waarbij de 100mbit volledig wordt dichtgetrokken (dit gemeten aan de huidige situatie).

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je iets aan QoS / Traffic shaping wil doen, dan moet je bij Epacity daar speciaal apparatuur voor aanschaffen. (Aangezien KPN een managed router heeft staan, waar je geen toegang tot hebt.) Voor Trent moet je deze apparatuur sowieso aanschaffen.

Als je al een switch op de plank hebt liggen, kun je af met een support contract dat minder strak is. (qua responstijd. Je hebt het contract dan voornamelijk voor HW replacement, software update, ed.)
En natuurlijk zorgen, dat je de configuratie van de apparatuur ergens offline hebt liggen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 20:56

McMiGHtY

- burp -

Dat je bij de KPN een managed router hebt klopt gedeeltelijk, dan hebben we het namelijk over de Edge routers binnen de Epacity Wolk. De router in je vestiging mag je (voor zover ik weet) gewoon zelf beheren (Dit doen we bevoorbeeld voor een flink aantal klanten). QoS zou ik zeker over gaan praten als ik bovenstaande hoor, of dit zowel bij Trent als bij de KPN mogelijk is.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1