Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Infrarood over geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik wil doen is met mijn mp3 speler of pocket pc infraroodsignaled uitzenden.
Ik heb gelezen dat dit mogelijk is met 2 IR leds, 1 condensator en 1 transistor.
(bron: http://www.codeproject.com/netcf/PocketBeamer.asp)
Ik zou dan een .wav bestand hebben met een serie aan/uit 'geluiden' dit zou de IR led dan uiztzenden.
Omdat IR 40khz is en geluid van een pocket pc maar 20khz zijn er dus 2 leds, elk aangesloten op 1 stereokanaal.
Om ver genoeg te geraken met de leds nis er een condensator aanwezig die eerst wordt 'opgeladen' door een geluid van 500khz dat even speelt.

Welke condensatoren en weerstanden heb ik nodig? Heb ik speciale IR leds nodig?
En kan er iemand mij een schema geven van hoe het moet worden aangesloten?

Danku

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 08:31

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ten eerste heb je nodig

1 part stereo mini-jack +
1 part capacitor +
1 part resistor +
2 parts LEDs +
1 part Elfin Magic
= Homemade Total Remote

voor al de part Elfin Magic is erg belangrijk :+

Ten tweede

http://www.codeproject.com/netcf/PocketBeamer.asp#__comments

onderinstaan een aantal mensen die het al gedaan hebben vaak met uitleg wat ze gebruikt hebben en hoe ze het hebben aangesloten

[ Voor 8% gewijzigd door SimplyMe op 05-10-2006 20:24 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Blijkbaar hebben ze de LEDs niet per kanaal aangesloten maar antiparallel op het linker en rechterkanaal. Aan een condensator heb je volgens mij weinig, je kan er wel een opladen maar hoe ga je dan de LEDs nog in het juiste ritme laten knipperen? Kan wel met wat extra elektronica maar het ziet er niet uit alsof er veel in zit. In de comments staan ook wat mensen die gewoon de LEDs antiparallel hebben aangesloten en werkend hebben.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Ze zeggern verschillende dingen, 1 persoon zegt met weerstand, de andere zonder, de een zegt dat je de leds in serie moet zetten de adnere zegt van niet...
Ik heb al wat getest met leds uit een infraroodbeveilingscamera, geen resultaat, hebben deze een te hoge voltage nodig?
Wat is nu het echte schema?

• madwizard

madwizard

Volgens mij is het antiparallel tussen linker en rechterkanaal. Ground dus niet gebruiken. Weerstand is waarschijnlijk niet nodig omdat audiouitgangen zelf meestal al een weerstand hebben.
En "geen resultaat": hoe heb je dat getest? Weet je zeker dat het de hardware is die niet werkt of kan het ook gewoon de software zijn?

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Wel, als ik men koptelefoon in de plaats aansluit hoor ik duidelijk geluid, rare piepen.
Ik heb om te testen gewoon 1 led aangesloten, elk been op 1 draad (aarding niet meegeteld).
Is de stroom die uit een pocket pc komt wel sterk genoeg?

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

de link geeft een error hier bij mij, maar het eerste wat in mij rondbrulde toen ik condensator en weerstand las, was: filter

met een weerstand en een condensator kan je een filter maken om bepaalde frequenties weg te filteren,
de condensator voor hoge frequenties, de weerstand voor de lage, in parralel met elkaar kan je zo een bepaalde frequentieband wegfilteren :)

ik weet niet of dit relevant is, ik kan de link niet gebruiken, maar misschien heb je er iets aan :)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik zie men led niet eens aangaan, dan kan het toch niet liggen aan de filter zeker?

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
infrarood, onzichtbaar voor het menselijk oog.
Probeer het eens met een fotocamera/webcam.

• madwizard

madwizard

En met 1 LED red je het ook niet, je krijgt dan nog steeds maar 20kHz. De truc is twee 20kHz signalen te nemen met 180 graden faseverschil. Als het linkerkanaal dus op z'n piek zit zit het rechterkanaal in een dal. Als je 1 LED ertussen zet gaat deze aan als de piek op z'n plus zit en het dal op z'n min. Als het precies omgekeerd is gebeurt er niets. Vandaar de 2e LED, die gaat precies in de tegengestelde situatie aan. Omdat deze twee piek/dal combinaties precies 2 keer per cyclus voorkomen gaan de LEDs aan een dubbele frequentie. Eigenlijk gaan ze allebei om en om aan op de halve frequentie.

De 'condensator' wordt nergens echt bevestigd, de auteur vermoedt dat deze erin zit vanwege de 500Hz burst aan het begin. Dat zou inderdaad een manier kunnen zijn om spanning op te wekken, in combinatie met een diode (schottky bij voorkeur). Maar om die spanning te gebruiken zul je wel extra elektronica nodig hebben die de LEDs voedt uit de condensator in het ritme van de audiokanalen. Bijvoorbeeld per kanaal een transistor met het signaal op de basis en een LED aan de collector. In de comments zie je alleen ook mensen die het gewoon met alleen 2 LEDs doen.

Een weerstand+condensator kan inderdaad een filter zijn maar daar heb je hier weinig aan. Zo'n filter houdt meestal niet veel stroom over om iets aan te sturen, bovendien zou ik niet weten wat je met een filter moet hier, je hebt al volledige controle over het signaal.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
IK weet wel dat infrarood onzichtbaar is voor het oog, ik gebruik een webcam.
Maar moet ik direct beide led's in anti-serie aanluiten voor er 1 van de led's gaat branden?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anti-serie? 8)7 Klok.. Klepel.. 8)7

Anti-serie gaat er al helemaal geen stroom lopen...

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik bedoel anti-parallel :P mijn fout

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2006 18:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mijn L2 led's willen niet branden.
Niet met de pocket pc en niet met de gewone.
Ligt dit aan het feit dat er niet genoeg stroom uit men poorten komt?

• madwizard

madwizard

Misschien te lage spanning inderdaad, misschien niet. Hoe heb je het getest?

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon een stereo headphone genomen en doorgeknipt.
Dan getest of de draden niet onderling of met de aarding verbonden waren (ohm meter) en of ze werkten.
Dan heb ik op + en - de L2 IR led's anti-parallel aangesloten zoals iedereen hier zegt.
En toch werkt het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
wat wil je precies? een lichtshow? Waarom gebruik je dan infrarood leds? IR zie je niet...
Of wil je geluid via infrarood verzenden? Dat is nogal complex. Het is in ieder geval niet zo makkelijk als een led op de audiouitgang aan te sluiten...
Eigenlijk wil je het audiosignaal dan digitaal hebben... dus voor de DAC aftappen... Dan heb je twee PCM signalen. Die moet je multiplexen en in packets stoppen...
Dan wordt IR commuicatie meestal gedaan met on/off keying, dacht ik...

Met een klein uCtje zou dit redelijk makkelijk zijn, denk ik... de led op de RS-232 interface aansluiten...

U vraagt, wij antwoorden.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Hij wil van zijn mp3 speler een afstands bediening maken zover ik na kan gaan.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ah, duidelijk... 8)7
had de link nog niet gevolgd O-)

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Maar niemand weet wat het probleem is...

• madwizard

madwizard

Kun je de LEDs nou zien branden met een camera of niet? Zonder meer informatie kunnen wij ook alleen maar wat gokken.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
Nee, in de camera kan ik de LED's niet zien branden, dat is men probleem.
Pagina: 1