Toon posts:

Toshiba Satellite A100-683 vs. Asus A6JC-Q088H

Pagina: 1
Acties:
  • 541 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik voor mijn studie graag een laptop wil aanschaffen, ben ik op onderzoek uitgegaan. Mijn budget is rond de 1000 euro. Ik ben uit op prijs/kwaliteitverhouding en wil de laptop all-round gebruiken: studie, gamen, photoshoppen, internetten, tekstverwerken, enz.

Mijn keuze gaat op dit moment uit naar één van de volgende twee laptops.

Toshiba Satellite A100-683, hierna "Toshiba" :P
Intel Duo Core T2250, 1.73Ghz, 533Mhz FSB, 2MB 2nd level cache
2x512MB, DDR-2 533Mhz
120GB, 5400rpm, Serial-ATA
ATI Mobility Radeon X1600 512MB HyperMemory (256MB VRAM, 256MB shared), 16x PCI-Express
TruBrite WXGA 15.4", 1.280 x 800
100mbit LAN, 54mbit WLAN
6-Cells
Vanaf €1018,80

Asus A6JC-Q088H, hierna "Asus" ;)
Intel Duo Core T2300E, 1.6Ghz, 667Mhz FSB, 2MB 2nd level cache
1x1024MB, DDR-2 667Mhz
100GB, 5400rpm, Ultra-ATA
Nvidia GeForce Go 7300 256MB Turbocache (128MB VRAM, 128MB shared), 16x PCI-Express
WXGA 15.4", 1280 x 800
Gigabit-Lan, 54mbit WLAN
8-Cells
Vanaf €974,58

Een beetje tekstverwerken kan op allebei wel. Het onderscheid zou toch moeten zitten in de algehele prestaties [Quickparren en Unrarren bijvoorbeeld] en vooral in gamingprestaties. De één heeft weer een net iets betere processor, de ander heeft volgens mij weer een dikkere videokaart, enfin, u begrijpt dat ik aardig in dubio zit.

Dan nu waar ik graag meer zekerheid over zou willen:
  1. De T2300 heeft wel VT en de T2300E niet, voor zover ik weet. De verschillende sites spreken elkaar tegen over de processor van de Asus. Welke zit er nou precies in en hoeveel verschil maakt VT nou daadwerkelijk?
  2. Een gevoelsvraagje: gebaseerd op ervaringen, is Asus of Toshiba nou het betere laptopmerk?
  3. Ik vind het belangrijk dat de accu wel even meegaat. Is er echt een aanzienlijk verschil tussen 6-Cells of 8-Cells? For the record: ik beloof bij deze op de universiteit niet te gaan gamen.
  4. De T2250 heeft een lagere FSB, maar een hogere kloksnelheid. Volgens mij is het verschil te verwaarlozen. Echter door de lagere FSB draait het geheugen op een lagere snelheid en zijn het ook nog eens twee reepjes in plaats van één. Hoeveel invloed heeft dit op de algehele prestaties in het algemeen en de gamingprestaties in het bijzonder?
  5. Hoe groot is het verschil in gamingprestaties tussen de twee videokaarten? Kan ik bijvoorbeeld met de ATI X1600 de nieuwere generatie games nog enigszins trekken en zal de Nvidia Go het heel dik verliezen?
  6. Is er een merkbaar verschil tussen Ultra-ATA en Serial Ata?
  7. Ik kan nergens vinden hoe de beide TFT schermen functioneren. Is er een groot verschil en welke zou beter zijn voor het gamen?
Ik hoop dat alles helder overkomt, ik heb mijn best gedaan. Ik hoop dat u me enigszins van mijn twijfels af kunt helpen zodat ik dit weekend nog een laptop heb staan >:)

Edit: als één van jullie nog een andere sterspeler kent uit ongeveer dezelfde prijsklasse, schroom dan niet om het even te melden.. :9

Verwijderd

Topicstarter
Kickin' :*)

Verwijderd

nadeel van de Toshiba Satellite A100-683 vindt ik dat je er geen geheugen bij kan zetten , wat hij heeft maar 2 geheugen banken.

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 18:51
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, voor hetzelfde budget. Ik heb ook getwijfeld tussen Toshiba en Asus, maar heb al voor Asus gekozen omdat deze standaard 2 jaar garantie geeft op hun notebooks. Bovendien krijg je een tas en een muis erbij, dat vind ik ook wel belangrijk.

1. VT heeft als belangrijkste doel dat je verschillende OS tegelijk kunt draaien. Ik ga dit niet gebruiken en heb hier verder geen info over gezocht, dus ik daar weet ik verder ook niks vanaf.
2. Ik zeg hier Asus, al is Toshiba ook zeker niet slecht.
3. Er zit zeker een verschil tussen 6- en 8-cells, hoeveel het precies is hangt af van wat je doet, maar ik verwacht 30-45 min ongeveer.
4. Bij de Toshiba draait het geheugen in dual-channel, wat iets sneller is dan bij de Asus. De processor heeft zoals je zegt meer kloksnelheid, maar ook weer een lagere FSB. Ik denk dat het snelheidsverschil, alles bij elkaar genomen, niet veel uitmaakt. De Asus heeft een goedkopere mogelijkheid tot uitbreiden van het geheugen.
5. De X1600 is sneller, maar haalt wel 256 van je intern geheugen af, ik weet niet of dit uit te schakelen is. De 7300 heeft volgens de Asus site 128 Mb eigen geheugen, volgens mij klopt jouw bovenstaande informatie niet.
6. Dat verschil is te verwaarlozen.
7. Geen idee, ik verwacht niet veel verschillen.

Maar ik zou als ik jou was eens kijken naar een andere Asus, die hetzelfde kost als deze A6. De F3Jc-AP012H
Deze heeft wel een s-ata schijf, en ook nog bluetooth. Bovendien is de behuizing van de F3 verbeterd ten opzichte van de A6-serie, waardoor deze koeler blijft. Én een 9-cells accu!

Verwijderd

Topicstarter
Msniekers schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 13:09:
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, voor hetzelfde budget. Ik heb ook getwijfeld tussen Toshiba en Asus, maar heb al voor Asus gekozen omdat deze standaard 2 jaar garantie geeft op hun notebooks. Bovendien krijg je een tas en een muis erbij, dat vind ik ook wel belangrijk.
Tas en muis? Leuke extra, okee. Die garantie is inderdaad wel een dik pluspunt, goede tip!
1. VT heeft als belangrijkste doel dat je verschillende OS tegelijk kunt draaien. Ik ga dit niet gebruiken en heb hier verder geen info over gezocht, dus ik daar weet ik verder ook niks vanaf.
Zag laatst weer ergens dat de E-versie weer energiezuiniger is. Dat VT zal me dan bij deze aan m'n reet roesten.
2. Ik zeg hier Asus, al is Toshiba ook zeker niet slecht.
3. Er zit zeker een verschil tussen 6- en 8-cells, hoeveel het precies is hangt af van wat je doet, maar ik verwacht 30-45 min ongeveer.
4. Bij de Toshiba draait het geheugen in dual-channel, wat iets sneller is dan bij de Asus. De processor heeft zoals je zegt meer kloksnelheid, maar ook weer een lagere FSB. Ik denk dat het snelheidsverschil, alles bij elkaar genomen, niet veel uitmaakt. De Asus heeft een goedkopere mogelijkheid tot uitbreiden van het geheugen.
Daar had ik inderdaad ook nog niet opgelet. Één van de weinige dingen die je makkelijk kunt upgraden aan een notebook is toch wel het geheugen, bij Asus zou dat inderdaad een stuk beter werken.
5. De X1600 is sneller, maar haalt wel 256 van je intern geheugen af, ik weet niet of dit uit te schakelen is. De 7300 heeft volgens de Asus site 128 Mb eigen geheugen, volgens mij klopt jouw bovenstaande informatie niet.
Ik heb in de specs tussen haakjes uitgelegd dat de 7300 inderdaad 128MB VRAM [eigen geheigen] heeft en daarnaast de mogelijkheid tot 128MB shared ;)
6. Dat verschil is te verwaarlozen.
7. Geen idee, ik verwacht niet veel verschillen.

Maar ik zou als ik jou was eens kijken naar een andere Asus, die hetzelfde kost als deze A6. De F3Jc-AP012H
Deze heeft wel een s-ata schijf, en ook nog bluetooth. Bovendien is de behuizing van de F3 verbeterd ten opzichte van de A6-serie, waardoor deze koeler blijft. Én een 9-cells accu!
Daar was mijn oog ook al op gevallen. Ik wist in ieder geval van de 9-cell en van de s-ata schijf, maar nog niet van bluetooth en de betere behuizing. Goede tip, dankjewel!

Ik denk dat ik voor de F3JC ga in dat geval. Echt meesterlijk gamen met een laptop is sowieso niet echt een realistische optie en op een gegeven moment moet je toch keuzes gaan maken. Ik heb het wel maar zou er liever niet meer dan 1000 euro aan besteden. Dan kies ik dus voor rond de 1000 euro de laptop met de beste prijs/kwaliteitverhouding.

Mocht iemand nog andere tips hebben, hoor ik het graag!

• Msniekers
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-02 18:51
Lees anders het Asus F3 topic hier eens door, misschien dat daar ook nog wat handige dingen instaan. Let er in het geval van die tas+muis bij de Asus wel op dat de winkel waar je hem koopt deze ook daadwerkelijk meelevert, er zijn namelijk winkels waarbij die tas en muis er niet altijd bijzitten. Even navragen voor de zekerheid dus :)
Pagina: 1