[HDD-SERVER]Beste oplossing voor mini-server

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Hallo,
Dit is mijn eerste post in opslagmedia. Ik heb allereerst de FAQ doorgelezen en al heel wat wijzer geworden. Toch zit ik met nog een paar vragen.
We willen thuis "iets" waarop we data kunnen op opslaan via het netwerk. Ik had eens ergens gelezen dat dit zelf gewoon met externe harde schijf met een ethernet verbinding kan. Maar als ik zo kijk dan zie ik dat die prijzen redelijk hoog liggen.
Ook heb ik al veel gelezen over NAS, maar ik denk dat dit eignelijk hetzelfde is als die harde schijven met ethernet, en dus ook duur.
De opslagcapaciteit zouden we liefst voor te beginnen 500GB houden. Dit moet wel liefst uitbreidbaar zijn, dus bij bij die externe/ethernet drives zou dit gwn nog een netwerk connectie wegnemen op onze router.
Dus ik dacht dat het beste een kleine computer bouwen zou zijn. Maar dit zou dan liefst wel met zo weinig mogelijk verbruik moeten gepaard gaan. Ik heb hier nog wel een oude pc liggen, maar die ondersteunt nog geen sata, en dat zou ik liefst gebruiken voor bv striping(dat was toch mirroren he?) toe te passen, als er dan iets zou gebeuren...
Maar als ik niks kan gebruiken van mij oudere hardware die ik hier hbe liggen word het zaakje natuurlijk weer te duur.
Dus ik dacht uiteindelijk aan het volgende:

een P3 500MHz (misschien een 1000MHz)
wat ram dat ik nog heb liggen (ik denk 256 mb, toch zeker 128mb)
een oude pci-netwerkkaart
en dan de harde schijf, een 500gb welke weet ik niet precies, snelheid en geluid doen er neit zo erg toe, hij moet gewoon snel geneog zijn om rechtstreeks films enzo van te kunnen bekijken. Dus ik dacht aan de goedkoopste schijf van 500 gb die ik kon vinden?
Dan is de prijs eigenlijk alleen de elektriciteit en die harde schijf.

Wat denken jullie? En wat zou het verbuik van zo een systeem zijn?

Techno>Music

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:30
Moederbord van P3-500 kan geen 500GB schijf aan, waarschijnlijk ligt het max op 135GB (Of wat het limiet ook is.)
Zou zelf eerder gaan kijken naar een goedkoop P4 systeempje(of Athlon).
Misschien heb je dan zelf een onboard nic en het kan tenminsten ook grootte harddisk aan.
Verder als je toch voor P3 wilt gaan dan moet je ook ff kijken of je mobo ATA100 aan kan of beter nog ATA133 (verschil met ATA100 is niet erg groot ;) )

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
als je dan toch een pc gaat bouwen, kan je al even goed wat meer neerleggen voor een multidisk enclosure met ethernet aansluiting. het prijsverschil spaar je wel uit op de electriciteit en parts voor de pc

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
hmm,idd daar had ik niet aan gedacht. Dat die ouwen biossen dat niet zouden ondersteunen.
En wat is een nic?

@desolation..
Kanje eens een voorbeeld samenstellen ofzo? Want waar ik dat moet vandaan halen weet ik niet.

Techno>Music

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
L i m a schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 20:51:
hmm,idd daar had ik niet aan gedacht. Dat die ouwen biossen dat niet zouden ondersteunen.
En wat is een nic?

@desolation..
Kanje eens een voorbeeld samenstellen ofzo? Want waar ik dat moet vandaan halen weet ik niet.
NIC is een netwerk kaart ;).

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Ik zou inderdaad ook gewoon voor een landisk gaan. Kosten hier 125,- en en qua stroomverbruik iig veel zuiniger dan een computer. Ook heb je geen monitor nodig ed.

http://www.kixshop.nl/?x=d&h=27&a=MAP-KC31N (geen reclame :) 2e hit op google)

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

een nslu2 is zuinig en goedkoop i/d aanschaf.

[ Voor 92% gewijzigd door j-w op 05-10-2006 23:09 ]

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
Ok,dus een landisk is dan idd de beste oplossing lijkt mij?dus een soort van nas is dat dan he?
Ik heb eve gekeken wat dat nslu2 is, en ik ga geen nieuwe router kopen om daar de embedded linux te manipuleren.
Kan je ipv van zo een landisk dan ook zo iets kopen als een kleine case met nog plaats in voor nog een of meerde hdd's?
Ik vond tot nu toe dit bij mijn lokale winkel:
http://www.vdhsoft.be/sp26/26723.htm

[ Voor 11% gewijzigd door Lima op 05-10-2006 23:20 ]

Techno>Music

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
L i m a schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:11:
Ok,dus een landisk is dan idd de beste oplossing lijkt mij?dus een soort van nas is dat dan he?
Ik heb eve gekekekn wat dat nslu2 is, en ik ga geen nieuwe router kopen om daar de embedded linux te manipuleren.
Kan je ipv van zo een landisk dan ook zo iets kopen als een kleine case met nog plaats in voor nog een of meerde hdd's?
De NSLU2 is geen router, maar een NAS (network attached storage). Het ding heeft 2 USB poorten, daar hang je dan je schijven (of USB sticks of webcams, ....) aan en die zijn dan via LAN beschikbaar.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
hmm ik had het dus blijkbaar mis over dat nslu2, kunnen jullie dan wat meer voorbeelden geven(ik bedoel dan een link met prijs,foto enz..?)? Want 1 woord zeggen daar ben ik niet veel mee...Aangezien het miss ook handig is dat we dan de printer op die nslu2 usb aansluiting en dan nog bv 1 externe hdd kunnen gebruiken.
die nslu2 is dit dna zoeits: http://www.vdhsoft.be/sp26/26531.htm
Want dat ding kan vannalles maar er staat wel niet bij hoeveel gb hij is :s

[ Voor 5% gewijzigd door Lima op 05-10-2006 23:34 ]

Techno>Music

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
L i m a schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:23:
hmm ik had het dus blijkbaar mis over dat nslu2, kunnen jullie dan wat meer voorbeelden geven(ik bedoel dan een link met prijs,foto enz..?)? Want 1 woord zeggen daar ben ik niet veel mee...Aangezien het miss ook handig is dat we dan de printer op die nslu2 usb aansluiting en dan nog bv 1 externe hdd kunnen gebruiken.
Een beetje Googlen is toch niet zo moeilijk?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• j-w
  • Niet online

j-w

L i m a schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 23:23:
er zijn flink van topics over de NSLU2 hier op GOT. Die kun je vinden door de (quick)search bovenin je scherm te gebruiken :).

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
...maar die ondersteunt nog geen sata, en dat zou ik liefst gebruiken voor bv striping(dat was toch mirroren he?) toe te passen, als er dan iets zou gebeuren...
Nee, striping en mirroring zijn twee verschillende dingen. Lees nog maar eens wat meer over RAID.

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
ok, zal ik doen.
Ondertussen heb ik wat gelezen over die nslu2, die lijkt idd wel interessant. Daar kan ik dan dus mijn harde schijf en bv nog een printer of nog een harde schijf aanhangen. Dat zou ideaal zijn, ook het stroomverbruik valt mee. De prijs komt ongeveer op hetzelfde neer als die 500gieg nas van maxtor. Maar dan moet ik een externe hdd enclosure vinden die 500gieg ondersteunt, want ik zie bij de meeste 270gb max staan, en bij andere staat er niks...
ook moet ik nog eens zoeken of die nslu2 wel zo grote hdd's ondersteunt..even zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Lima op 06-10-2006 13:27 ]

Techno>Music

• j-w
  • Niet online

j-w

L i m a schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 13:09:
ok, zal ik doen.
Ondertussen heb ik wat gelezen over die nslu2, die lijkt idd wel interessant. Daar kan ik dan dus mijn harde schijf en bv nog een printer of nog een harde schijf aanhangen. Dat zou ideaal zijn, ook het stroomverbruik valt mee. De prijs komt ongeveer op hetzelfde neer als die 500gieg nas van maxtor. Maar dan moet ik een externe hdd enclosure vinden die 500gieg ondersteunt, want ik zie bij de meeste 270gb max staan, en bij andere staat er niks...
ook moet ik nog eens zoeken of die nslu2 wel zo grote hdd's ondersteunt..even zoeken.
ik geloof niet dat de NSLU2 printers out-of-the-box ondersteunt. Je moet dus wel wat werk doen om een printer te kunnen gebruiken. (meer info: http://www.nslu2-linux.org/).

• Lima

Lima

Techno>Music

Topicstarter
thx j-w.
Ondertussen wil me pa ook draadloos internet installeren. Dus het wordt waarschijnlijk een acces point met een usb aansluiting, maar als de capaciteit te klein wordt, zullen we uiteindelijk toch moeten overstappen naar zulk systeem, maar ik denk dat dit voorlopig de opslossing wordt.

Techno>Music

Pagina: 1