[php]characterset probleem met phpmailer & gmail

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
beste mensen,

ik heb een php pagina geschreven die uit een gmail inbox de ongelezen mailtjes haalt, vervolgens wordt uit een lokale DB wat email adressen ingevult, en de mail wordt dan vervolgens doorgestuurd vanuit diezelfde php pagina.

echter, veel mensen hebben last van rare tekens in hun mailtjes (ikzelf ook) hierbij moet je denken aan ë wat ©^ wordt, en random Ñ tekens op rare plaatsen (wat volgens mij linebreaks zouden kunnen zijn)

anyway, ik ben er inmiddels achter dat dit te maken heeft met character sets van de mail en in php.. echter ik krijg het niet gefixed.

ik haal nu de mail op uit google, en heb er een utf8_decode() omheen gezet. Dan veranderd een ë in een vraagteken, maar dat is ook niet wat ik wil.

de vraag is alsvolgt:
1: welke character set gebruikt gmail?
2: hoe kan ik deze set ombouwen tot een utf8 (liefst) of andere bruikbare character set?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-06 16:34

MBV

mail gebruikt hetgene wat je hebt ingesteld. Standaard ISO-8859-15 waarschijnlijk, niet UTF-8. Als je bovenaan je mail zet dat het UTF-8 is, zal je outlook e.d. UTF-8 moeten lezen.
Wat google gebruikt moet je zelf checken, dat wordt als het goed is terug gegeven in de response headers of in een meta tag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:05
Wat MBV zegt dus, uitlezen wat google gebruikt. En mijn tip is om dan niet om dat met PHP te gaan converteren, maar gewoon de google encoding in de mail header van de forward meegeven...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
T-MOB schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 03:00:
Wat MBV zegt dus, uitlezen wat google gebruikt. En mijn tip is om dan niet om dat met PHP te gaan converteren, maar gewoon de google encoding in de mail header van de forward meegeven...
probleempje is dat de gmailer class die ik gebruik om google uit te lezen geen gegevens kan vinden over character sets, op de gmail site gebruiken ze gewoon utf8, maar dit is slechts weergave..

Nu leest gmailer het wel uit van de website, dus ik ging er beetje vanuit dat dat ook UTF8 zou zijn..

ik zal vanavond even proberen of ik met de mail header idd wat andere dingen kan meesturen.
op het moment stuur ik html mail, en heb daarbij in de header wel staan: <content type="text/html; utf-8"> oid, maar dit werkt dus niet

This message was sent on 100% recyclable electrons.