Toon posts:

Waarom blijft Ram duur?

Pagina: 1
Acties:
  • 73 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee of ik dit zomaar hier mag afvragen.

Qua research heb ik eigenlijk niet zo veel gedaan. Ik weet dat sinds ik al zoek naar een nieuwe pc iedere keer schrik dat de ram 1/3, 1/2 word van het budget van de upgrade.

Over het algemeen worden dingen toch groter, sneller, goedkoper.
CPU's zijn veel goedkoper geworden. Videokaarten heb je ook al een mooie voor een lage prijs. Harde schijven betaal je ook steeds minder per gb voor.

Maar die 2 reepjes... Wat is daar toch mee?

Er zijn meerder fabrikanten. Kingston, corsair en nog wat merkloze. Zouden ze prijsafspraken hebben gemaakt?
Of is het net zoiets als vroeger toen er ergens een aardbeving of brand was bij een paar cruciale fabrieken, dat de prijs zo hoog is.

Oude ram is duur omdat het niet meer gemaakt word. Dat kan ik nog begrijpen.
Maar waarom word het nieuwe niet zo snel goedkoper?

Ik heb het volgens mij over DDR2 :)

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
De jaarlijkse prijsstijgingen voor mem he. Let op mijn woorden: Na de kerst is alles weer bij het oude.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:27:
Geen idee of ik dit zomaar hier mag afvragen.

Qua research heb ik eigenlijk niet zo veel gedaan. Ik weet dat sinds ik al zoek naar een nieuwe pc iedere keer schrik dat de ram 1/3, 1/2 word van het budget van de upgrade.

Over het algemeen worden dingen toch groter, sneller, goedkoper.
CPU's zijn veel goedkoper geworden. Videokaarten heb je ook al een mooie voor een lage prijs. Harde schijven betaal je ook steeds minder per gb voor.

Maar die 2 reepjes... Wat is daar toch mee?

Er zijn meerder fabrikanten. Kingston, corsair en nog wat merkloze. Zouden ze prijsafspraken hebben gemaakt?
Of is het net zoiets als vroeger toen er ergens een aardbeving of brand was bij een paar cruciale fabrieken, dat de prijs zo hoog is.

Oude ram is duur omdat het niet meer gemaakt word. Dat kan ik nog begrijpen.
Maar waarom word het nieuwe niet zo snel goedkoper?

Ik heb het volgens mij over DDR2 :)
Er zitten goud Streepjes op ;) en goud kost nogal wat geld

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit is gewoon marktwerking. Op het moment zal de vraag langzaamaan weer toenemen (met name door OEMs) vanwege de kersttijd, waarin toch altijd veel spul verkocht wordt en daardoor stijgen de prijzen gewoon. Daarbij was het geheugen gewoon erg goedkoop de laatste periode, waardoor er een grotere vraag ontstaat en de prijzen ook weer omhoog gaan.
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:46:
[...]

Er zitten goud Streepjes op ;) en goud kost nogal wat geld
voor zover ik weet wordt er toch al een aantal jaren geen echt goud meer gebruikt op PCBs. Als dat wel zo is dan moet ik die 600 geheugen modules die hier nog liggen eens ontdoen van hun goud ;)

[ Voor 35% gewijzigd door TERW_DAN op 05-10-2006 18:48 ]

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:35
hoeso?

Ik kan me nog herinneren dat ik 100euro betaalde voor 512mb ddr 400 en nu koop je voor hetzelfde geld 1GB ddr2 800? Lijkt mij dat het goedkoper is geworden?

CPU's worden ook niet echt goedkoper. Je krijgt gewoon steeds snellere procs voor je geld, en dat is voor geheugen niet anders.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik werk zelf in de retail.
Vraag is enorm hoog. Ook voor geheugen voor op videokaarten (DDR3 etc). Inkoop ligt op t moment gemiddeld 22,- per 1024MB hoger dan 5 April (6 maanden geleden).
Niet alleen marketing, gewoon schaarste op de markt :(

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dat komt omdat je direct 2GB wilt, sjah, dan betaal je er ook voor :P

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Lees dit topic eens, je bent niet de enigste:
Prijs van ramgeheugen ineens enorm gestegen?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
shootguy2 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:50:
Niet alleen marketing, gewoon schaarste op de markt :(
Dat is marktwerking ;).

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:47:
Dit is gewoon marktwerking. Op het moment zal de vraag langzaamaan weer toenemen (met name door OEMs) vanwege de kersttijd, waarin toch altijd veel spul verkocht wordt en daardoor stijgen de prijzen gewoon. Daarbij was het geheugen gewoon erg goedkoop de laatste periode, waardoor er een grotere vraag ontstaat en de prijzen ook weer omhoog gaan.

[...]

voor zover ik weet wordt er toch al een aantal jaren geen echt goud meer gebruikt op PCBs. Als dat wel zo is dan moet ik die 600 geheugen modules die hier nog liggen eens ontdoen van hun goud ;)
Dus het word bijna zeker goedkoper over drie maanden? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad :) Dit topic gaat in ieder geval dicht. Je mag wel in dit niet zo oude topic verder discussiëren, mocht je nog met vragen of argumenten zitten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.