Toon posts:

[css] div-soep

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik probeer al 2 dagen om een paar divs in de juiste volgorde te krijgen, ik heb diverse manieren geprobeert, maar krijg niet het gewenste resultaat.

Ik kan wel het resultaat krijgen als ik alles naar links uitlijn, maar ik wil de hele pagina centreren en vervolgens:

- header bovenaan;
- dan een plaatje als achtergrond waarop 'links' staan die met "coords" aanklikbaar zijn gemaakt;
- op het achtergrond-plaatje links een extra menu en rechts de inhoud (content) van de website;
- daaronder gewoon copyrights;

Dit is me grotendeels wel gelukt maar in Internet Explorer wordt het een div-soepje van heb ik jou daar...
In FireFox begint het al ergens op te lijken, alleen worden daar de met coords aangemaakte links ineens deels 'onbereikbaar' doordat de tekst bij "inhoud" op een bepaalde hoogte is en daarna doen de links het weer wel ??

Wat ik al geprobeerd heb, en nog probeer is te zien op www.nogeensite.nl/index.php

Op een ander topic heb ik ook al geprobeert, maar die is dichtgegooid :? (Zie: [css] divs, coords e.d.)

Wie kan mij aanwijzingen geven om de divs enigszins op orde te krijgen (zowel in FireFox als in IE) ?

Alvast hartelijk dank voor de hulp !

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Beste,

lees de links die [veel te welwillende] posters gepost hebben in je vorig topic. Het kan niet dat je met jouw achtergrond op minder dan 2.5 uur alle opgegeven links grondig doorgelezen (en begrepen en getest) hebt. Probeer het over 2 weken opnieuw als je ingelezen bent.

offtopic:
Als je je wil profileren als webdesigner, zorg dat je dan op z'n minst iets van het web weet... }:O

Verwijderd

Topicstarter
moozzuzz schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:21:
Beste,

lees de links die [veel te welwillende] posters gepost hebben in je vorig topic. Het kan niet dat je met jouw achtergrond op minder dan 2.5 uur alle opgegeven links grondig doorgelezen (en begrepen en getest) hebt. Probeer het over 2 weken opnieuw als je ingelezen bent.

offtopic:
Als je je wil profileren als webdesigner, zorg dat je dan op z'n minst iets van het web weet... }:O
Met alle respect, maar ik vraag me af wie er nu simpel is...

Ik weet wel waar de fout zit (CSS), maar niet hoe ik het nu precies op kan lossen zodat het zowel in Internet Explorer als in FireFox goed werkt met die divs.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:13:
Beste mensen,

Ik probeer al 2 dagen om een paar divs in de juiste volgorde te krijgen, ik heb diverse manieren geprobeert, maar krijg niet het gewenste resultaat.

Ik kan wel het resultaat krijgen als ik alles naar links uitlijn, maar ik wil de hele pagina centreren en vervolgens:

- header bovenaan;
- dan een plaatje als achtergrond waarop 'links' staan die met "coords" aanklikbaar zijn gemaakt;
- op het achtergrond-plaatje links een extra menu en rechts de inhoud (content) van de website;
- daaronder gewoon copyrights;

Dit is me grotendeels wel gelukt maar in Internet Explorer wordt het een div-soepje van heb ik jou daar...
In FireFox begint het al ergens op te lijken, alleen worden daar de met coords aangemaakte links ineens deels 'onbereikbaar' doordat de tekst bij "inhoud" op een bepaalde hoogte is en daarna doen de links het weer wel ??

Wat ik al geprobeerd heb, en nog probeer is te zien op www.nogeensite.nl/index.php

Op een ander topic heb ik ook al geprobeert, maar die is dichtgegooid :? (Zie: [css] divs, coords e.d.)

Wie kan mij aanwijzingen geven om de divs enigszins op orde te krijgen (zowel in FireFox als in IE) ?

Alvast hartelijk dank voor de hulp !
Voeg me toe op msn; maikelschippers at home . nl

Dan kan je me wat source code geven etc, want dan weet ik waar het fout kan gaan...

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:08

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 17:25:
[...]

Met alle respect, maar ik vraag me af wie er nu simpel is...

Ik weet wel waar de fout zit (CSS), maar niet hoe ik het nu precies op kan lossen zodat het zowel in Internet Explorer als in FireFox goed werkt met die divs.
In je vorige topic wordt al een paar keer (terecht) gezegd dat het verstandig is om je eens te verdiepen in de huidige technieken m.b.t. het maken van websites. Los van het feit dat je het in IE niet goed werkend krijgt is dit gewoon niet de manier om een website te maken. Imagemaps zijn niet bedoeld om je navigatie mee in elkaar te zetten, dat kan je beter aanpakken met (un)ordered lists.

IE is een brakke browser, maar als je op deze manier met een berg div-jes en absolute positionering aan de slag gaat zonder dat je eigenlijk door hebt wat je precies doet -want dat idee krijg ik- dan vraag je gewoon om problemen in IE :P

Maargoed, om je toch nog een beetje op weg te helpen met dit ontwerp, begin eens met de standaard debug zaken zodat je precies kan zien wát er nou mis gaat. Geef elementen een achtergrondkleur of een border zodat je weet hoe groot ze zijn, of ze ergens overheen liggen, etc. Je ziet dan al snel dat een deel van de links in Fx niet klikbaar is omdat de div.inhoud er overheen ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door Zoefff op 05-10-2006 17:41 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
In samenwerking met masco heb ik de validator er over heen gehaalt, maar voor de rest zijn we nog niet veel verder gekomen. Volgens mij zit het probleem gewoon in het css bestand... de volgorde van de divs klopt gewoon niet.

Wie biedt er uitkomst ?

Alvast bedankt ! _/-\o_

Het gaat er om dat "Online" onder "Strip" komt te staan en de tekst onder het horizontale menuutje.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 20:56 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 20:53:
In samenwerking met masco heb ik de validator er over heen gehaalt, maar voor de rest zijn we nog niet veel verder gekomen. Volgens mij zit het probleem gewoon in het css bestand... de volgorde van de divs klopt gewoon niet.

Wie biedt er uitkomst ?

Alvast bedankt ! _/-\o_

Het gaat er om dat "Online" onder "Strip" komt te staan en de tekst onder het horizontale menuutje.
Nou, dan zet je dat toch gewoon eronder in je code? En of de volgorde van de div's niet klopt, tja, je gebruikt alles door elkaar, div's, tables, dus de volgorde alleen heeft er niet zozeer mee te maken. Wat jij hebt gemaakt kan met veel minder code, het is handiger (ook voor jezelf) als je gewoon wat nettere code schrijft, dan zie je ook in 1 oogopslag waarom een bepaalde tekst op de verkeerde plek komt te staan. En zo'n W3C-keurmerkje op je site heeft ook erg weinig waarde, als je code zo'n rotzooi is. Dan kan ie nog wel valideren, maar validatie alleen is ook niet heilig (zoals je zelf dus al gemerkt hebt). Validatie wil alleen maar zeggen dat je bepaalde elementen goed afsluit, enz., maar het zegt verder niks over hoe je je code opgebouwd hebt. Verder snap ik niet echt dat je je op je site aanbiedt als webdesigner, terwijl je nog niet eens zo'n simpel ontwerpje in elkaar kan zetten :?

Oh, en 'column' is met 1 'l' ;)

Verwijderd

Topicstarter
Er is me al meer op die tabellen gewezen, voor alle duidelijkheid: ik gebruik joomla, die tabellensoep komt daar vandaan van de modules. Verder gebruik ik zelf nette code voor deze template gewoon divjes gemaakt in een index.php bestand en daarin de modules gezet die ik nodig heb in dit geval verder het css bestand voor de rest. En daar zit volgens mij ook de fout...

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:58:
Er is me al meer op die tabellen gewezen, voor alle duidelijkheid: ik gebruik joomla, die tabellensoep komt daar vandaan van de modules. Verder gebruik ik zelf nette code voor deze template gewoon divjes gemaakt in een index.php bestand en daarin de modules gezet die ik nodig heb in dit geval verder het css bestand voor de rest. En daar zit volgens mij ook de fout...
Volgens mij als je Joomla gebruikt, dan moet je ook een linkje naar Joomla op je site laten staan.

Maar 'gewoon divjes' wil nog niet zeggen dat het nette code is. Bovendien, al is jouw eigen code netjes, dan nog staat die code gewoon tussen de code van Joomla. Je zou sowieso eens kunnen beginnen om van dat voorgrondplaatje een achtergrondplaatje te maken, dan kun je er veel makkelijker tekst op plaatsen. Maar eigenlijk zul je je code helemaal opnieuw op moeten bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 22:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:18:
[...]

Volgens mij als je Joomla gebruikt, dan moet je ook een linkje naar Joomla op je site laten staan.
Waar staat dat ?? Een ongeschreven regel zeker.
Maar 'gewoon divjes' wil nog niet zeggen dat het nette code is. Bovendien, al is jouw eigen code netjes, dan nog staat die code gewoon tussen de code van Joomla. Je zou sowieso eens kunnen beginnen om van dat voorgrondplaatje een achtergrondplaatje te maken, dan kun je er veel makkelijker tekst op plaatsen. Maar eigenlijk zul je je code helemaal opnieuw op moeten bouwen.
Laat maar zitten, ik kom er toch wel uit (dan maar wat langer bezig) jullie snappen ook niks en beginnen gelijk over slechte code te zeuren dat zowieso niet waar is, ik loop denk ik al langer mee dan jou ook in het programmeren, dat ik nu hier tegen aanloop: het zij zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:21:
Laat maar zitten, ik kom er toch wel uit (dan maar wat langer bezig) jullie snappen ook niks en beginnen gelijk over slechte code te zeuren dat zowieso niet waar is, ik loop denk ik al langer mee dan jou ook in het programmeren, dat ik nu hier tegen aanloop: het zij zo.
Wij snappen niks :D? Dat ontwerp van jou zet ik in HTML/CSS in hooguit een paar uurtjes in elkaar :D ! En of jij langer 'meeloopt' dan ik, dat zal misschien zo zijn (geen idee), maar wat heeft dat ermee te maken? Ik weet wel hoe ik zo'n site moet maken en daar heb ik ook geen Joomla voor nodig.

Maarre, nee hoor, mooie code hoor :*.

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Nou, als de flamekachel dan toch wordt opgestookt: je hebt het mis. Je code is een zooitje en daarmee de oorzaak van je problemen.

Zoals al gezegd, lees je eens in in de materie. Je float op dit moment je inhoud div naar rechts, maar positioneert 'm ook nog eens absoluut waardoor ie dus inderdaad daar links komt te staan (in FF). In IE7 verdwijnt je content helemaal.

Verdiep je in CSS, begin opnieuw (want eerlijk gezegd is je huidige stylesheet verre van bruikbaar) en probeer iets anders dan Joomla te gebruiken als het blijkbaar je markup verkloot.

En ik zou het "jullie snappen niets" argument achterwege houden.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

[...]

Waar staat dat ?? Een ongeschreven regel zeker.

[...]

Als we zo gaan reageren heeft het geen zin om je te helpen. Er zit op dit forum ontzettend veel kennis dus voor alle vragen is er een antwoord. Alleen hebben die mensen geen zin om alles voor te kauwen, je moet zelf ook wat laten zien.

En aangezien je het zelf zegt te kunnen is dit topic niet meer nodig :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.