Toon posts:

Waarom Mac?

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik overschakelen van PC naar Mac?

Ik ben zot van een Macbook Pro, Mac Mini, iMac, ...
de looks zijn zalig! Die misstaat tenminste niet in m'n woonkamer.
De specs zijn zeker niet slecht.
Maar de prijs is er ook niet naast!
OS X lijkt me wel goed te werken. Maar als iemand die al 18 jaar met pc's speelt en DOS nog kent ben ik niet geneigd om uit praktische overwegingen over te stappen.
Qua software zal ik daar ook wel alles voor vinden/kunnen kopen.
Als er problemen zijn met mijn OS (en zeg nu niet dat dat niet kan) weet ik totaal niet wat er achter zit.

Ik ben een gewone thuis (-kantoor) gebruiker, met af en toe wat fotonabewerking en veel internetbezoek.

Laat alle Mac-adepten me maar eens overtuigen met praktische argumenten dat ik moet overschakelen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-01 11:17

disjfa

be

Waarom wil je overtuigd worden. Koop een mac als je dat wilt. Koop geen mac als je dat niet wilt.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:19:
Laat alle Mac-adepten me maar eens overtuigen met praktische argumenten dat ik moet overschakelen.
Euh nee, gewoon niet overstappen. Je redt je al 18 jaar met deze omgeving, dus houden zo.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Euhm, windows er op? Das de beste zet die apple de laatste tijd gemaakt heeft. Een mooie laptop met een OS naar keus.

[ Voor 70% gewijzigd door maratropa op 05-10-2006 16:22 ]

specs

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Die zijn er niet, er zijn alleen subjectieve argumenten zoals smaak, voorkeur en gewenning. Er is bijna niets wat je op een Mac wel kan en op Windows niet, net als omgekeerd. Er zijn wat problemen met games hier en daar, maar dan heb je het wel gehad.

Je moet een Mac kopen als je MacOS X wilt gebruiken, dat is een kwestie van smaak en weinig meer dan dat. Waarom zou je overtuigd moeten worden door forumusers? Ga naar een Apple Centre en probeer het zelf. Koop een Mac en als het niet bevalt, verkoop 'em weer, ze zijn redelijk waardevast.

Niets wat iemand hier zegt kan je van het 1 of het ander overtuigen, het lijkt me een nogal zinloze bezigheid om het te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gerco op 05-10-2006 16:25 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

http://www.apple.com/nl/getamac/

Het lijkt alleen alsof je omgekeerd te werk gaat. Je wil een mac maar bent eigenlijk niet overtuigd en zoekt daarom maar bevestiging van je keuze? Ga gewoon lekker op onderzoek uit, ga eens langs een Apple Center, speel eens met zo'n ding, maak je keuze :)

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:38

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Zelf ben ik een kleine maand geleden overgestapt op Mac. Ik heb een iMac c2d gekocht met een 20" scherm. Ik ben zeer tevreden en het werkt zeer prettig.

Als ik nu op mijn windows xp laptop werk (die goede specs heeft) dan vind ik het onhandig werken terwijl ik het eerst prima vond werken.

Wel adviseer ik je om uit te zoeken of je printer werkt op een mac. De verkoper van apple vertelde mij dat het geen probleem was zolang het maar een usb poort heeft, maar dat is dus verkopers praat. De printer werkt niet!!! I heb apple hierover een brief gestuurd naar apple alleen heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.

Ook zijn er soms programma's die je veel gebruikt op je pc moeilijker te vinden. Maar wat je vindt werkt goed!!!

Zelf ben ik tevreden met mijn mac en ik ben van mening dat een mac veel meer geschikt is voor de allerdaagse computergebruiker dan een pc

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bigg Balls schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:37:Wel adviseer ik je om uit te zoeken of je printer werkt op een mac. De verkoper van apple vertelde mij dat het geen probleem was zolang het maar een usb poort heeft, maar dat is dus verkopers praat. De printer werkt niet!!! I heb apple hierover een brief gestuurd naar apple alleen heb ik nog steeds geen antwoord gekregen.
Dit probleem zou ik ook krijgen als ik zou overstappen naar Mac gezien ik een printer heb die geen Mac ondersteuning geniet.

Nu ben ik benieuwd: als je via bootcamp of parallels windows draait op een Mac, werkt je USB printer dan weer wel?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ok, mijn subjectieve en licht objectieve mening:

Mac's zijn inderdaad duur, maar goedkoper voor systemen met vergelijkbare specs. Apple heeft spijtig genoeg niet zo'n supergoedkope reeks zoals Dell, maar als je niet geeft om $600 of meer uit te geven, feel free. Op mijn werk zijn we ook aan het kijken of we niet kunnen overschakelen voor sommige mensen. Een Dell met de specs van een Mac Mini kost ons $900 terwijl de Mac Mini $50-$100 goedkoper is en nog eens kleiner is en gemakkelijker te beheren.

Waar ben je op zoek naar? Mini is leuk om te beginnen of als HTPC (icm een 30" scherm gezien in een Applecenter :9~ ), een iMac staat leuk op een meubel en ik denk eraan de 24" te kopen ipv. een vergelijkbare LCDTV. Laptops zou ik zeker de Pro-versie aanraden en de MacPro is pure overkill voor de gemiddelde gebruiker.

Daarnaast heb je natuurlijk Mac OS X. Het besturingssysteem die de kracht van Unix combineert met het gebruiksgemak van... Mac. Ik wil geen vergelijking trekken met Windows omdat ik Windows uitermate onhandig vind in het pro-gebruik en kan ik eerder vergelijken met een slechte distro van Linux. Linux heeft wel goeie distro's die het gebruiksgemak evenaren maar het is toch niet dat als je niet veel afkent van computers en toch wil administrator zijn. Voor server-ervaring vind ik dat Mac OS X Server nog te veel opties teveel afdekt. Ze zijn meer gericht op onderwijs en niet-zo-ervaren administrators en alhoewel het simpel is om een netwerk ermee te starten vind ik het toch niet de echte kracht van Unix eruit te halen. Hun Workgroup Management is wel iets wat ik goed vind, maar Apache, DHCP, DNS, Proxy, NAT etc. kan veel beter en dus gebruik ik daar liever een Linux-distro voor.

Mijn afwijkende positie is gebaseerd op een userbase van 1200 Dell's en bijna 100 Mac's. Veel mensen op een Dell willen overschakelen op een Mac maar momenteel hebben we de leases reeds uitgewerkt voor enkele jaren. Ik heb jarenlang gewerkt met verschillende MS-, IBM-, DR- & Novell DOS, Windows, Linux, Unix (System5, AIX, & Plan9) en sinds OS X 10.1 met Macs en ik ben momenteel biassed naar Mac OS voor gebruiksgemak als ik iets wil doen en geen tijd heb maar ik speel ook graag met andere dingen als ik een beetje tijd heb.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier op mijn werk met een grafische afdeling (2 personen) en die proberen mij allemaal de voordelen van een mac te tonen. Ik heb enkele kameraden in netwerkbeheer die mij dat totaal afraden! die zeggen heel simpel: blijf bij pc!!

Ik zie veel leuke dingen aan Apple maar ben bang om niet te hebben wat ik wil en er dan nog veel geld voor betaald te hebben.

Ik heb een laptop met xp op en ben daar voor 80% tevreden over!
Dat ik xp na 6 maanden moet herinstalleren en weer een heleboel dingen moet bijeenzoeken lijkt bijna normaal. Ik vind dit niet! Dit is iets dat ik al jaren heb ondervonden met alle windows versies sinds Win95. Ook mijn vaste pc heeft dit.
Als ik een programma installeer zet dit steevast allerlei rommel in m'n opstartprocedure en duurt het altijd maar langer...

Ik ben aan het denken om over te stappen maar zoek bevestiging van deze dingen.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:54:
Ik zit hier op mijn werk met een grafische afdeling (2 personen) en die proberen mij allemaal de voordelen van een mac te tonen. Ik heb enkele kameraden in netwerkbeheer die mij dat totaal afraden! die zeggen heel simpel: blijf bij pc!!

Ik zie veel leuke dingen aan Apple maar ben bang om niet te hebben wat ik wil en er dan nog veel geld voor betaald te hebben.

Dat ik xp na 6 maanden moet herinstalleren en weer een heleboel dingen moet bijeenzoeken lijkt bijna normaal. Ik vind dit niet! Dit is iets dat ik al jaren heb ondervonden met alle windows versies sinds Win95. Ook mijn vaste pc heeft dit.
Als ik een programma installeer zet dit steevast allerlei rommel in m'n opstartprocedure en duurt het altijd maar langer...

Ik ben aan het denken om over te stappen maar zoek bevestiging van deze dingen.
Mijn ervaring met mac is dat veel dingen 'gewoon werken' zoals je het zou verwachten. Wennen aan OSX had ik dus ook zo gedaan, je hoeft voor de meeste dingen niet heel specifiek te weten waar je het precies kan vinden, omdat je met een beetje klikken op logische plekken heel makkelijk vindt wat je zoekt.

Nou is het dus niet zomaar waar dat op een mac niks fout kan gaan, dat je nooit ergens problemen mee hebt. Laatst heb ik een software update gedaan, en ik kon vervolgens helemaal niet meer opstarten (eerste probleem met mijn macbook in 3,5 maand trouwens). Een voordeel is dan wel dat je makkelijk je install disc naar binnen schuift, een paar klikjes doet, en even later staat het hele OS er opnieuw op, met al je files en je programma's nog intact...

Wat je verder zegt over meningen van verschillende (soorten) mensen: eigenlijk logisch. Als je een control freak bent (vaak met netwerkbeheerders, en dat is meestal ook nodig), dan heb je met windows over veel meer dingen controle, terwijl bij OSX dat veel meer afgeschermd is (maar niet onbereikbaar meestal). Een graficus wil helemaal niet bezig zijn met het OS, maar met zijn eigen ding. En in dat geval is OSX weer ideaal.

Verder vind ik expose ook iets geniaals. Niet omdat het er 'cool' uitziet ofzo, maar ik gebruik het echt constant.

Maargoed, zoals hierboven gezegd, ga eens naar een applestore, of nog beter, ga achter de mac van een collega/vriend zitten en speel er een tijdje mee...

• xx77qq
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het 'leuk' gehalte. Leuk in de zin van hoe handig en afgewerkt bepaalde zaken zijn.

Ik ben zelf in de tijd van ms-dos ingestapt ('89 geloof ik) en op een gegeven moment ken je het truukje wel. Sinds een aantal maanden een macbook in het bezit en het is een stuk leuker geworden. Leuker omdat het gewoon werkt, leuker omdat ik het prettiger in elkaar vind zitten.

Qua netwerk/draadloos/firewall/users en andere zaken kan ik er niks op aanmerken.

Is het allemaal rozengeur en maneschijn? Nee, mijn vriendin wilde het fotoprogramma van de hema gebruiken.. Helaas. Maar toen zag wat de mac out-of-the-box kon met foto's was dat ook voldoende.

• Kadonder
  • Laatst online: 01-02 16:06
Ik ben ook net 3 maanden geleden overgestapt naar een Mac en ik vind het super lekekr werken!
Als je een probleem met je OS hebt en je weet er nog niet zoveel vanaf dan is dat geen probleem. Internet staat vol met oplossingen en het forum op de site van Apple zelf vind ik persoonlijk ook erg fijn.
Ook zijn er altijd wel vergelijkbare programma's te vinden van die op de pc.
Het enige wat ik wel vervelend vond is dat ik gisteren belde met een medewerker van een Apple Centre over een probleem met mn Airportverbinding( de wel bekende probleem na de laatste update) en dat hij doodleuk zei dat hij geen idee had, en dat ik maar er vanuit moet gaan dat Apple wel weer een keer met een update komt. Iets meer hulp is best welkom.

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-02 10:51

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik ben sinds 2 weken mac gebruiker (iMac 20") en ook tevreden. Ik ben ook ingestapt in het DOS-tijdperk en heb Windows gebruikt tot en met Windows XP (en 2003 Server). In de tussentijd erg veel bezig geweest met Linux en dat ook ongeveer drie jaar als desktop gehad. Ik heb deze keuze toen gemaakt omdat veel problemen ondervond met Windows die niet erg te verklaren waren. In die drie jaar helemaal Linux-freak geworden, maar bleef altijd Windows op mijn schijf hebben vanwege Office (school) en Photoshop voor mijn foto's.
Een klein jaartje geleden naar een Mac Store geweest om eens te kijken; het was immers Unix waar ook Office en Photoshop op kon. Totaal verliefd geworden, maar door PPC vond ik de stap te groot. Uiteindelijk met de Intel switch toch maar besloten een Mac te halen.

Om eerlijk te zijn ben ik nu al helemaal gewend aan OSX. Het is soms misschien wel té makkelijk (werkelijk alles kan met "sleur-en-pleur"). Wees niet bang voor de overstap zou ik zeggen.

Verwijderd

Ik ben sinds maandag overgestapt naar een Mini Mac. Overgestapt is een groot woord, ik heb hem in feite aangeschaft om thuis op te werken als backup (mocht mijn laptop stuk gaan :+). Om eerlijk te zijn, sinds maandag heb ik mijn laptop alleen naar school meegenomen. Thuis maak ik bijna alles op de Mac.

Programma's die ik gebruik lopen soepel en stabiel. Denk hierbij aan Photoshop en Office. Klagen kan ik niet. Twee klikken en je hebt verbinding met je gedeelde mappen op je laptop. Drie klikken en je deelt een printer voor iedereen in het netwerk.

Echt kunnen uittesten heb ik het nog niet, heb de Mini Mac pas 3 dagen. Toch ben ik er nu zeer positief over :)

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb enkele kameraden in netwerkbeheer die mij dat totaal afraden! die zeggen heel simpel: blijf bij pc!!
Hebben ze daar ook argumenten voor behalve dat misschien MacOS niet kennen? Ben ook netwerkbeheerder, en ik vind het geweldig. Sommige windows-only tools zijn wat lastig inderdaad, en office en de Adobe Creative suite draaien nog stronttraag tot er een univeral binary uitkomen, maar verder heb ik niet zoveel op te merken. Het installeren van applicatie, het werken met images, het grafische aspect, etc.

Waarom probeer je het niet zelf? Ik heb ergens een intel moederbordje geregeld en een gehackte versie van OS X x86, en ik ben een maandje aan het spelen gegaan. Ik vond het zo geweldig dat ik mijn laptop verkocht heb (werd toch te traag) en een MacBook Pro heb gekocht. Die OSX86 was een developer preview, die maar half werkte, maar goed genoeg..

Ik had ook een tijdje linux en freebsd op m'n laptop gehad, maar werd een beetje moe van het moeten hacken en compileren van code, en bepaalde beperkingen.. Nu heb ik een geweldige unix-doos, met de beste looks die ik ooit heb gezien :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Tja, ik heb altijd een Mac gehad dus een echte objectieve mening kan ik je niet geven. Ik heb een periode gehad dat ik heel graag een PC wilde omdat ik graag games speel(met een eMac kan dat helaas niet goed). Nu ik weer bij mijn vrienden die PC bakken hoor ratelen kreunen vastlopen en weet ik veel, wil ik toch voor een nieuwe computer een Mac ( dit kan natuurlijk aan hun gebruiksgebreken liggen, maar toch ik krijg het niet voor mekaar op mijn macje, wat ik ook doe). Ik denk dat ik dan wel een keertje een Xbox360 of PS3 koop voor games.

Ik kan je zeker zeggen dat je absoluut geen slechte koop doet met een Mac. Vooral omdat het OS gewoon retegoed werkt. Ook zijn het gewoon goed in elkaar gezette computers, natuurlijk zijn er wel kinderziektes geweest. Achjah. eigenlijk is er niet zo veel verschil tussen een apple en een pc. Het enige wat ik kan bedenken is dat je op een Apple Mac OS X kan draaien en op een PC niet. Ohjah en dat een (officieel) Mac OS X draaiende computer nooit een zelfbouw PC kan zijn.

Verder wil ik kwijt dat ik dit een heel leuk topic vind waar iedereen zijn mening verkondigt en vervolgens met goede argumenten komt. Ik zie vaak anders waar iedereen maar wat roept.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 20:59 ]

• aOk
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

aOk

Ik heb zelf al hele tijd primair met windows gewerkt en daarnaast wel met linux oa kde en gnome gewerkt, maar wou toch een weten hoe zo'n mac nou precies werkte dus heb ik een 13,3" macbook gekocht.

Heb zelf een amd 64 3500+ etc. met 24" dell scherm, maar zit nu al 3 weken voortdurend achter m'n macbook (die (nog niet) aangesloten is op m'n dell scherm, omdat ik nog niet de goede kabel heb.

Waarom? Het werkt zo ongelovelijk lekker .. de eerste paar dagen is het wennen dat de knoppen allemaal anders zitten .. ctrl+c is mactoets+c etcetera.

Maar als je daar eenmaal aan gewend bent is het puur genieten van hoe soepel alles draait met mooie animaties die niet overdreven zijn maar wel functioneel en enorm smooth werken.

Voor de meeste programma's onder windows zijn wel vervangbare programma's te vinden en zo niet (dan toch) .. dan is er of crossover waarmee je windows programma's kunt emuleren en dan is er nog parallels.

VLC is een programma waar ik een schurfhekel heb onder windows omdat het er niet uitziet, maar onder de mac ziet het er meteen super uit .. zelfde met websites teksten etc. het is gewoon zoals het hoort .. prachtig .. je ziet het verschil meteen in vergeleken met windows heel smooth .. subtiel en functioneel.

Ik ben benieuwd wat er gaat worden van windows vista want apple heeft op dit moment een enorme voorsprong wat betreft het grafische gedeelte en de functionaliteit van de OS ..
(denk dan ook aan kleine dingen zoals smartfolders en spotlight)

Oh ja .. waar ik nog het meest enthiousast over ben is het feit dat ik m'n macbook dichtklap .. ergens anders heen ga en m openklap en 0,5 seconden later werk ik er weer vrolijk mee terwijl ie in een soort hibernate zit.

[ Voor 6% gewijzigd door aOk op 05-10-2006 21:25 ]

• Wim Leers
  • Laatst online: 11-02 23:28
Heel kort:

Het werkt gewoon.

De applicaties werken intuïtiever.

De applicaties werken beter samen (integratie van de ene app in de andere).

Amper ("geen" zou liegen zijn) nog applicaties die crashen. (Bijvoorbeeld Windows explorer crasht zeer vaak indien je het gebruikt om veel dingen tegelijk te doen.)

De som is: je werkt veel efficiënter. The end.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Bashrat schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:27:
Heel kort:
Het werkt gewoon.
Amper ("geen" zou liegen zijn) nog applicaties die crashen. (Bijvoorbeeld Windows explorer crasht zeer vaak indien je het gebruikt om veel dingen tegelijk te doen.)
Ik vind dat nogal gevaarlijk om te zeggen, je werkt efficienter. Je kan alleen maar uit eigen ervaring praten, en dat is gevaarlijk, want je generaliseerd. En ik heb hier op xp trouwens ook geen applicaties die crashen. En het werkt ook "gewoon" Volgens mij is het gewoon puur persoonlijk. :)

specs

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:50

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Dit soort topics zijn al een miljoen x voorbij gekomen. De search is werkelijk handig.

Mooi altijd: als je vraagt "ik krijg mijn printer niet werkende op mijn mac" dan krijg je maar weinig reacties. Schrijf je "mac is kut want mijn printer werkt er niet op" dan heb je binnen 10 minuten 20 reacties die je op alle mogelijke manieren het tegendeel proberen te bewijzen. Daar doet mij dit topic aan denken.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als je overstapt, onthoud dan 1 ding:
Stel je hebt een mapje DOCS en ergens anders nog een mapje DOCS. Op de PC sleep je de ene map naar de andere map en wordt alles wat niet in de ene DOCS map staat naar de andere gekopieerd.
Doe je dit op een mac, dan verdwijnt de inhoud van de map waarnaar je het sleept.

Nu zou je zeggen: hij waarschuwt toch dat er al een map bestaat met die inhoud, dat klopt, maar dat doet een pc ook en die verwijderd de boel niet.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-02 19:03
Rob schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:36:
Als je overstapt, onthoud dan 1 ding:
Stel je hebt een mapje DOCS en ergens anders nog een mapje DOCS. Op de PC sleep je de ene map naar de andere map en wordt alles wat niet in de ene DOCS map staat naar de andere gekopieerd.
Doe je dit op een mac, dan verdwijnt de inhoud van de map waarnaar je het sleept.

Nu zou je zeggen: hij waarschuwt toch dat er al een map bestaat met die inhoud, dat klopt, maar dat doet een pc ook en die verwijderd de boel niet.
inderdaad dat is een erg nasty iets van de mac (ervaring :'( )

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Twee collega's starten Photoshop op, op een net geinstalleerde G5.
Photoshop weigert op te starten... Het werkt gewoon dus....niet...
Photoshop deed het weer na herinstallatie.
Puur persoonlijk
In Windows ook, alleen worden zij soms tegengehouden wegens koppelverkoop.
Crashende Flash en Photoshop daargelaten...
Jij misschien, maar niet voor iedereen.

Het grootste probleem met de macs met powerpc cpu's (op de Intel macs is het redelijk opgelost) vind ik de traagheid van flash. Dit ligt niet noodzakelijk aan de macs, maar het is erg vervelend.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

Rob schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 21:47:
Crashende Flash en Photoshop daargelaten...
[...]

Het grootste probleem met de macs met powerpc cpu's (op de Intel macs is het redelijk opgelost) vind ik de traagheid van flash. Dit ligt niet noodzakelijk aan de macs, maar het is erg vervelend.
Flash was 'in den beginne' voor mij wel een probleem, nu draait het probleemloos. Zet bij mij in de firefox versie, Safari was wel vlot (PB 1,67).

Even mijn ervaringen spammen:

Ik ben it-er, dik met DOS, en nu anderhalf jaar in bezit van een Mac (nr. 2 komt eraan :)). Grootste verrassing voor mij als ik terugkijk: de snelheid van het systeem.

Ik was ook gewend aan flink teruglopende prestaties van Windows die alleen terug te draaien waren door te herinstallen (en vervolgens alle updates weer draaien), voornamelijk veroorzaakt door de dll-hell en programma's die niet volledig deïnstalleren. M'n Powerbook blijft opvallend vlot opstarten en draaien, en ik heb toch echt behoorlijk wat programma's geïnstalleerd gehad.

Daarnaast: intel mac kan ook op Windows dus een echt grote deuk val je je niet als je een intel mac koopt. Standaard verhaal van het makkelijkere OS, efficiënter werken, intuïtiever zijn van alles. Dat is voor een groot gedeelte persoonlijk, maar voor mij meer dan zeker waar!

Mijn tip: sleep jezelf eens naar een Apple Store en ga een uurtje klooien, da's bij de meesten geen probleem en verkopers leggen je graag wat dingen uit (is mijn ervaring).

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:41
over die printers, meestal support de fabrikant het niet maar apple heeft het dan wel in zijn support zitten(gaat niet over de nieuwste,en exotische printers)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• AvWijk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-01 09:34
Diegenen die een Macbook (Pro) hebben en Windows draaien, erger je je niet dat je maar één muisknop hebt onder xp?

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik weet wel waarom netwerkbeheerders niet springen om een Mac...

Als je een windowsnetwerk beheerd wat foutloos loopt moet je ineens een mac in het netwerk hangen, daar wordt je niet blij van! De documenten die op een appleshare op de server staan moeten ineens allemaal afgesloten worden en de helft van de tijd loopt het niet mee in de backup.
Dat is in het begin, later begrijp je de tips en truuks en loopt het prima, maar je slechte naam voor een Mac is gezet.

Ik heb zelf tot recentelijk een iBook gehad en daarvoor werkte ik regelmatig op een eMac en daarvoor weer wat minder regelmatig op een iMac met System 7 en daarna 8. Daarnaast werk ik al bijna mijn hele leven met windows. Ik ben ingestapt bij Windows 1.03 (gratis bij mijn Tulip pc'tje :) )

Waarom vind ik OSX en dus een Mac prettiger? Omdat het werk, jawel het werkt, waarbij Windows de helft van de tijd aan het berekenen is waar de temporary file staat werkt OSX gewoon veel sneller! True is dat je wel wat meer geheugen nodig hebt om alles (vooral op een iBook) vlot en soepel te laten draaien. Maar daar tegenover staan wel de standaard effecten die gewoon lopen zonder eerst ingeladen te moeten worden. Een bestandscopie balkje is geen AVI file zoals bij Windows. Maar gewoon goed geprogrammeerd.

Vergeet niet dat Windows en MacOS eigenlijk van dezelfde schrijvers zijn (jawel!!!)

Ik vind het werken op een Mac gewoon makkelijker, de knoppen zitten logischer in elkaar. In het begin miste ik altijd de rechtermuisknop, maar nu mis mijn control toets en mijn appeltoets waardoor ik dingen kan doen. Of mijn F12 en helemaal makkelijk F10 (of was 't F11) waarmee je alle programma's te zien krijgt... Sim-pel!

Daarnaast is ook een accuduur van een iBook heel wat hoger dan een collega Centrino ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Vergeet niet dat Windows en MacOS eigenlijk van dezelfde schrijvers zijn (jawel!!!)
Lekker onderbouwd? :|

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-02 23:21
Oneens! Typisch gevalletje PEBKAC!
Als je om de 6 maanden XP opnieuw moet installeren doe je toch echt zelf iets fout 8)7 ! Mijn installatie draait inmiddels bijna 4 jaar zonder image oid terug te hoeven zetten. Processor AMD XP2000+, 2GB geheugen en 500+ harddisk. Ik vervang mijn systeem pas als vista mainstream is of apple ;) !!

Oorspronkelijke installatiedatum: 10-10-2002, 19:54:39
Systeem ingeschakeld: 16 dagen, 6 uur, 42 minuten, 11 seconden

Deze pc staat 24/7 aan ,wordt enorm veel op geinternet, gedownload (nzb, quickpar) , msn, mirc, office, mp3, games etc.. nada problems behalve één keer met defect geheugen maar daar kun je windows niet de schuld van geven.

Slache!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

En waarschijnlijk heb je niet eens door dat je systeem intussen trager loopt en allerlei vage foutjes opgelopen heeft. Ik draai ook altijd lang met een Windows installatie, maar als het er vers opstaat draait het toch altijd beter. En waarschijnlijk vertroetel je je helemaal suf aan je PC, want als je dat niet doet en niet constant op je hoede bent dan is het zo mis. Ik heb geen zin om voor persoonlijke verzorger te spelen voor mijn computer, dat ding moet het mij gemakkelijk maken, niet andersom.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

-ChRiZz- schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 00:50:
[...]

Oneens! Typisch gevalletje PEBKAC!
Als je om de 6 maanden XP opnieuw moet installeren doe je toch echt zelf iets fout 8)7 ! Mijn installatie draait inmiddels bijna 4 jaar zonder image oid terug te hoeven zetten. Processor AMD XP2000+, 4GB geheugen en 500+ harddisk. Ik vervang mijn systeem pas als vista mainstream is of apple ;) !!

Oorspronkelijke installatiedatum: 10-10-2002, 19:54:39
Systeem ingeschakeld: 16 dagen, 6 uur, 42 minuten, 11 seconden

Deze pc staat 24/7 aan ,wordt enorm veel op geinternet, gedownload (nzb, quickpar) , msn, mirc, office, mp3, games etc.. nada problems behalve één keer met defect geheugen maar daar kun je windows niet de schuld van geven.
Ik ben even benieuwd welk mobo je hebt.... 4GB in een normaal socket A moederbord kan helemaal niet. Alleen in server borden. En dan nog...windows Xp gebruikt maar 3,5Gb max

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:14:
[...]

Ik ben even benieuwd welk mobo je hebt.... 4GB in een normaal socket A moederbord kan helemaal niet. Alleen in server borden. En dan nog...windows Xp gebruikt maar 3,5Gb max
Mijn Abit KR7a anders wel :P En dat is zeker geen server mobo. Moet je trouwens wel registered geheugen gebruiken.

Verwijderd

tweak_dude schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:19:
[...]

Mijn Abit KR7a anders wel :P En dat is zeker geen server mobo. Moet je trouwens wel registered geheugen gebruiken.
Ik dacht altijd dat KT266a ~ KT400 en Nforce2 aan een max van 3GB zaten...Waar gebruik je al dat geheugen eigenlijk voor? Ik krijg mijn 2GB nooit vol namelijk

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:25
Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:23:
[...]

Ik dacht altijd dat KT266a ~ KT400 en Nforce2 aan een max van 3GB zaten...Waar gebruik je al dat geheugen eigenlijk voor? Ik krijg mijn 2GB nooit vol namelijk
Het kan maar ik heb het niet hoor. Registered geheugen was destijds (toen het mobo nog nieuw was) een stuk duurder. Ik heb er ook maar 1 GB inzitten. Voor mijn gebruik ruim voldoende. Windows XP zou trouwens ook gewoon tot 4 GB moeten kunnen aansturen (hoger kan niet vanwege 32bit).

Verwijderd

Sinds een week of 3 ben ik ook een fiere eigenaar van een Mac (iMac core 2 duo 20"). Ongeveer 16 jaar heb ik enkel een PC gebruikt, eerst met Windows en later ook Linux.

Het is natuurlijk een subjectieve keuze, of je een Mac al dan niet leuk gaat vinden hangt veel van jezelf af. Persoonlijk ben ik zeer blij dat ik de overstap gemaakt heb. Ik heb nog een gewone PC en Thinkpad staan en sinds ik de iMac heb kom ik er enkel nog aan als ik ze echt nodig heb, OSX vind ik persoonlijk een enorm verbetering op Windows.

Qua hardware prestaties is een iMac niet echt indrukwekkend vergeleken met de PC's die nu op de markt zijn. Ik kom van een P4 3GHz/1,5GB RAM/9800XT en een PM 2GHz/1GB RAM/FireGL 3200 dus het snelheidsverschil is zeker niet merkbaar.
Een enorm voordeel is natuurlijk wel het design van een iMac. Het is een alles-in-één ding, neemt weinig plaats in en maakt weinig lawaai (zelfs stiller dan m'n thinkpad). Dus als je het in de huiskamer wil gebruiken is het een zeer goede keuze.

Persoonlijk vind ik dat de kracht in OSX zit en dat je ook Windows op je Mac kan zetten. Nu ik OSX gewoon ben heeft Windows XP voor me afgedaan, het voelt nu aan als een onhandig en klungelig systeem.
Enkele zaken die ik stukken beter vind dan Windows:
- Exposé: Met één muisklik worden alle open vensters verkleind zodat ze allemaal voll zichtbaar zijn. Je kan dan klikken op het venster dat je naar voor wil brengen. Dit vind ik een stuk handiger dan het taskbar systeem in Windows.
- Snel en stabiel: Als schijnt zeer snel te laden zonder haperingen. Als er toch iets vast zit heb je "Forceer stop" (beetje zoals ctrl-alt-delete) dat direct het programma sluit.
- Geen warboel: Documenten, programma's, configuratiebestanden, enz. zitten waar ze moeten zitten en niet wilekeurig verspreid over je harde schijf. Als je geen domme dingen doet kan je dit zo houden.
- Automatisering: Als je iets wil automatiseren gebruik je ofwel automator of applescript. Applescript is echt enorm simpel om te leren en zeer krachtig.
- Handige standaard software: De software die bij OSX zit is echt onmisbaar. Plaknotities, sleutelhanger, iCal, Unix terminal, Console om alle logs centraal te bekijken, developer tools, iLife, enz.

Nu, dit is m'n persoonlijke mening. Ik kan me goed inbeelden dat iemand anders helemaal niet zo lovend is over OSX. Het is een hele verandering vergeleken met Windows en in het begin voelt OSX aan alsof je er weinig controle over hebt.

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 16:19:
Waarom zou ik overschakelen van PC naar Mac?

Ik ben zot van een Macbook Pro, Mac Mini, iMac, ...
de looks zijn zalig! Die misstaat tenminste niet in m'n woonkamer.
De specs zijn zeker niet slecht.
Maar de prijs is er ook niet naast!
OS X lijkt me wel goed te werken. Maar als iemand die al 18 jaar met pc's speelt en DOS nog kent ben ik niet geneigd om uit praktische overwegingen over te stappen.
Qua software zal ik daar ook wel alles voor vinden/kunnen kopen.
Als er problemen zijn met mijn OS (en zeg nu niet dat dat niet kan) weet ik totaal niet wat er achter zit.

Ik ben een gewone thuis (-kantoor) gebruiker, met af en toe wat fotonabewerking en veel internetbezoek.

Ik heb sinds een klein maandje een Macje er bij. En je hebt helemaal gelijk de looks zijn :)~~.
Ik merk dat je het meestbang bent voor osx, voor de problemen met software etc. Je hebt helemaal gelijk er kan best iets fout gaan onder osx. Ik heb ook al wat wazige probeempjes gehad met software en een crashende osx >:) de oplossing was niet echt schokkend, stekker uit het systeem. Dat is het moeilijkste wat ik tot nu toe heb gehad.

De controle kwijt zijn gevoel had ik in het begin wel, echt zo vervelend dat alles zo naar een map verdween. Waar? geen idee alles vind je terug in je programma's maar waar staat het op de schijf!?! Nu is de spotlight een ideale zoek tool, maar je bent windows gewend en je wil weten waar het staat! Dat is gewoon wennen.

Practishe van osx... ja alles wat je er aan of in hangt werkt. Alle files openen en werken, bijna alles wat je nodig zal hebben zit al in osx. Zo ben ik zelf verliefd op de mail client die er standaard in zit, werkt o zo snel en heeft een goeie spam filter(na mijn ervaring met tb, eudora en ms clients. Het is allemaal ook niet zo snappy als windows. Daar bedoel ik mee dat de schermen niet op je af vliegen en niet dat haast gevoel.. alles is gewoon chill. Werkt best wel anti-stressing :)
Installeren is echt erg simpel, en 9 van de 10x geen next next klikken gewoon slepen en klaar.

Een Mac Mini of MacBook lijkt me meer dan genoeg voor je, goed compleet en draait soepel zat. Of je hebt geld teveel en... ;)

Zelf heb ik er nogsteeds een lappy met windows er naast draaien, want je ontkomt er niet aan dat er dingen zijn die alleen onder windows willen draaien. Windows blijft een ouwe vetrouwde, maar ik blijf toch zo vaak mogelijk onder osxwerken. De feeling is gewoon lekkerder!

Wil je echte overtuiging ga dan eens bij een tweaker langs die er een heeft staan, kijken in de shop heeft mij niet kunne overtuigen van osx. Proberen bij een kennis wel!

Succes!

Me_dusa

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:37

reiker

dan jij!

Ik sluit me aanbij bovenstaande :) Mocht je in de buurt van Groningen wonen, dan ben je welkom om bij me langs te komen om de boel in werking te aanschouwen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• The - DDD
  • Laatst online: 12:22
Voor mij was er slechts 1 overtuigende reden om over te stappen naar Apple.

Een unix achtige omgeving zonder al teveel geklooi met zelf compilen en configureren.

Maar dat zal de topic starter niet echt boeien gezien zijn PC gebruik. Beste kun je gewoon is een uurtje bij een Apple Centre naar binnen gaan en dan proberen te achterhalen in hoeverre jij de dingen kan doen die jij op een Apple wil doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 12:11:
Qua hardware prestaties is een iMac niet echt indrukwekkend vergeleken met de PC's die nu op de markt zijn. Ik kom van een P4 3GHz/1,5GB RAM/9800XT en een PM 2GHz/1GB RAM/FireGL 3200 dus het snelheidsverschil is zeker niet merkbaar.
Een enorm voordeel is natuurlijk wel het design van een iMac. Het is een alles-in-één ding, neemt weinig plaats in en maakt weinig lawaai (zelfs stiller dan m'n thinkpad). Dus als je het in de huiskamer wil gebruiken is het een zeer goede keuze.
Als je van de overstap van een P4 3 GHZ naar een iMac Core 2 duo geen snelheidswinst merkt is er volgens mij iets niet helemaal goed met je Macje. Uit alle benchmarks is toch gebleken dat de core 2 duo e6300 (Jij hebt de Merom op 2.16 GHz) al veel sneller was dan de Pentium D's op 3,6 GHZ. Dan lijkt mij het sterk dat je bij de overstap van een P4 naar core 2 duo geen snelheidswinst merkt

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03:38
Had exact hetzelde als de TS.
Ben enthousiast Windows XP gebruiker en kan daarmee uitstekend uit de voeten. Heb echt het idee dat ik het systeem onder controle heb onder Windows.
Nu werk ik voor mijn studie op een laptop met XP, maar ben 'bang' om mijn laptop in standby te zetten omdat deze de helft van de tijd er niet meer uitkomt. Daarom eens gaan kijken en spelen in een Apple Centre met een MacBook en ik was echt verbaasd over de vloeiende werking van Mac OS X. Mocht in de winkel gewoon een uurtje kloten en ook gewoon software installeren. (Kwestie van downloaden en slepen naar Bureaublad.) Heb inmiddels mijn 5 maanden oude laptop verkocht en ben nu in afwachting van de levering van mijn MacBook.
Echte gebruikservaring heb ik nog niet, maar durf de gok te wagen omdat ik er anders gewoon Windows XP zou kunnen draaien op mijn MacBook.

• axis
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 16:21:
[...]

Als je van de overstap van een P4 3 GHZ naar een iMac Core 2 duo geen snelheidswinst merkt is er volgens mij iets niet helemaal goed met je Macje. Uit alle benchmarks is toch gebleken dat de core 2 duo e6300 (Jij hebt de Merom op 2.16 GHz) al veel sneller was dan de Pentium D's op 3,6 GHZ. Dan lijkt mij het sterk dat je bij de overstap van een P4 naar core 2 duo geen snelheidswinst merkt
Tenzij je Rosetta applicaties gebruikt.. Op mijn simpele P4 start CS2 Illustrator op in 30 sec, op mijn 2.0GHz MBP doet ie er volgens mij minstens een minuut of 2 over.. Maar daar wacht ik nooit op, dan ga ik altijd koffie zetten..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
awenger2k schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:16:
Nu werk ik voor mijn studie op een laptop met XP, maar ben 'bang' om mijn laptop in standby te zetten omdat deze de helft van de tijd er niet meer uitkomt.
Dat vind ik nu BRILJANT aan mijn appeltje, als ik de klep van mijn MBP open doe, kan ik meestal binnen een seconde of 2 gewoon aan het werk, en als de accu was, heeft ie automagisch netje gehibernate, en start ie binnen 15-30 seconden op.. Dat kon ik van mijn asus xp bookje niet zeggen. Mijn Mac heeft in een paar maanden tijd en dagelijks gebruik nog NOOIT me in de steek gelaten bij het uit standby komen.

• GUZA
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-03-2022
wacht maar tot CS3 uit is dan zal het wel een stuk sneller werken, rossetta is maar tijdelijke oplossing vergeet dat niet.

• LoneWolf
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-10-2025

LoneWolf

Just a Byte

Na 4 jaar Commodore Amiga en daarna 16 jaar pc's, waarvan 12 jaar als pc techneut en systeembeheerder Windows (98/nt/200x) ben ik na een paar weken een gehackte versie mac osx op mijn shuttle gedraaid te hebben nu toch echt om (Sinds een maand of 2 ). :+
Je bent zo aan Os X gewend, zelfs op mijn huidige werk als (Windows!) Systeembeheerder kan ik eigenlijk alles met Mac OS X doen _/-\o_ , op ons helpdesk programma na.. |:(
Dat en voor de ondersteuning van gebruikers heb ik nog Parallels & Bootcamp geinstalleerd met Win XP, moet alleen zeggen dat ik Bootcamp eigenlijk bijna nooit meer gebruik, hooguit voor een spelletje (Need For Speed & Command & Conquer ).

En als je dus een mac via de apple store koopt, kan je hem binnen 14 dagen terug doen, en je geld terug krijgen als het goed is (lees ff de voorwaarden goed) Zo kan je 14 dagen uitproberen.

Ach en anders installeer je bootcamp, hangt er een mooie windows tobotje aan en heb je gewoon een sjieke windows machine >:)

Life is to short to mess with it... Mijn V&A

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 16:21:
[...]

De processor is natuurlijk een pak sneller maar het is niet enkel de CPU dat de snelheid van het systeem bepaalt, laat staan dat het ook echt merkbaar is.
Uiteraard merk ik wel een snelheidsverschil, maar indrukwekkend is het helemaal niet. Niet dat ik iets anders had verwacht omdat het me niet echt ging om de prestaties maar om het alles-in-één principe en OSX.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:53

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Hoezo moet ik 't onderbouwen, lees en je komt er zelf wel achter...

Alleen OSX is van de hand van degene die nu aan het roer staat... De rest niet, en daarbij is OSX ook nog een deel geadapt naar MacOS oudere versies...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Vraag was : " waarom Mac "

Simpel:

Waarom voor imitatie windows als je het echte spul Mac OSkunt krijgen? :D

Verwijderd

zwahiel schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 23:55:
Wat is dat nu voor bullshit? MacosX is gebaseerd op het NEXTSTEP platform, gemaakt door Steve Jobs, die in '85 buitengesmeten is door Apple zelf.

Windows is gewoon een rip-off van Macosx (degene die naar Pirates of Silicon Valley gekeken hebbe, begrijpen me)

Alles is gestart met het eerste GUI die oorspronkelijk gemaakt is door Xerox, en Apple heeft dat dan nagedaan (ze hebben het gewoon gratis gekregen), en Bill Gates, heeft dan zo Apple's OS ook gekopieerd, met een gui interface

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 22:33

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Verwijderd schreef op maandag 13 november 2006 @ 13:18:
[...]

Wat is dat nu voor bullshit? MacosX is gebaseerd op het NEXTSTEP platform, gemaakt door Steve Jobs, die in '85 buitengesmeten is door Apple zelf.

Windows is gewoon een rip-off van Macosx (degene die naar Pirates of Silicon Valley gekeken hebbe, begrijpen me)

Alles is gestart met het eerste GUI die oorspronkelijk gemaakt is door Xerox, en Apple heeft dat dan nagedaan (ze hebben het gewoon gratis gekregen), en Bill Gates, heeft dan zo Apple's OS ook gekopieerd, met een gui interface
Apple echt extreem veel voor NeXTSTEP moeten lappen. Dus gratis... dat valt wel mee.

Voor de gene die niet weten wat NeXTSTEP is is dit verplichte kost.

• The - DDD
  • Laatst online: 12:22
tweak_dude schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:40:
[...]

Het kan maar ik heb het niet hoor. Registered geheugen was destijds (toen het mobo nog nieuw was) een stuk duurder. Ik heb er ook maar 1 GB inzitten. Voor mijn gebruik ruim voldoende. Windows XP zou trouwens ook gewoon tot 4 GB moeten kunnen aansturen (hoger kan niet vanwege 32bit).
Lees en huiver. Ik denk dat niet veel mensen hiervan op de hoogte zijn. Je virtual adress space en je swap space zitten beiden in dezelfde adres ruimte van 4 GB.
http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEmem.mspx
Pagina: 1