Toon posts:

Radeon X850 XT overhit...

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje de videokaart ATI Radeon X850 XT. Deze had af en toe artifacts tijdens games in de vorm van strepen, puntjes, textures die verkeerd lopen etc. Die waren wel weg na een tijdje de computer niet te gebruiken, maar nu gaan ze dus helemaal niet meer weg en zijn er zelfs artifacts in windows.

De laatste drivers zijn geinstalleerd en de artifacts komen voor in alle 3D spellen.

Sinds kort heb ik het programma ATItool, daarmee zag ik dat de temperatuur van de GPU tijdens games zeer hoog opliep, namelijk 94 graden C. Ook viel me op dat de fan speed zonder aanpassingen op 5% stond. Die heb ik dus op 100% gezet, en is de idle temp 35 graden, en tijdens games 55-65 graden C. Daarmee gaan de artifacts niet weg, ik vermoed dat de videokaart kapot is gegaan doordat het zo'n hoge temperatuur heeft gehad. Kan dit kloppen, aangezien de artifacts eerst maar af en toe waren?

Hoe kan het dat de fan speed standaard zo laag stond, aangezien ATItool geen officieel programma is, hoe word er dan van je verwacht de videokaart te gebruiken?

En nog iets: door de fan speed op 100% te zetten maakt het wel heel erg lawaai. daarmee bedoel ik dat je het in de kamer ernaast nog hoort. Is dat normaal?

Verwijderd

lijkt je cooler te zijn, die geen goed contact maakt met bijvoorbeeld het geheugen.
Is deze cooler misschien een beetje aan te draaien met een schroevendraaien?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je een tijd hebt gedraait met artifacts dan heeft dat denk ik blijvende schade veroorzaakt. Aangezien je nu met nette temps zelfs in windows artifacts hebt lijkt het mij dat er niets meer aan te doen is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle schroeven van de videokaart aangedraaid, en er was nauwelijks stof in de de cooler. En met een oude videokaart erin zijn er geen artifacts meer. Dus het lijkt me vrij duidelijk dat de kaart kapot is.
Maar als ik dezelfde kaart opnieuw koop, hoe weet ik dan dat ik niet weer hetzelfde probleem krijg?
Het is toch vreemd dat de kaart geen normale temp heeft zonder een programma als ATItool te gebruiken?
En dan die lawaai van de cooler, is dat ook bij alle Radeon x850 xt's hetzelfde?

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01-2025

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Waar heb je de kaart gekocht? Het beste wat je nu kunt doen is een dump van de bios nemen. (Kan ook met ATT of gewoon Ati Tools) En dan met een tooltje zoals rabit kijken wat de instellingen zijn. Zoek dan een officiele bios van hetzelfde merk X850 XT. Als die identiek zijn dan scheelt er iets anders. Als er verschillen zijn dan heeft er iemand met de bios gerotzooit. Ik heb bijvoorbeeld een x850 PRO AGP en die is exact hetzelfde als een X850 XT PE. Alleen zijn er beperkingen in de bios ingesteld (minder pipe's). Met een aanpassing van de bios heb ik nu een volwaardige X850 XT PE voor de prijs van een x850 pro. Ik heb hetzelfde probleem als jouw gehad maar dat was mijn eigen schuld. Ik had namelijk eerst die kaart verkeerd geflashed en vervolgens was de koeler daardoor niet meer standaard ingeschakeld. Dat heeft me mijn moederbord + processor gekost.

Als je die kaart tweedehands hebt gekocht heeft de vorige eigenaar mischien met een TT tooltje de koeling tabel (temp + koeling%) overschreven. En daardoor stond de koeling te laag ingesteld.

Ziet je kaart er zo uit ?
http://www.ixbt.com/video...can-front-with-cooler.jpg
Zo ja, (heb je dezelfde als ik) dan maakt hij inderdaad veel lawaai.
Ik kan het weten ik heb mijn kast standaard open staan en ik draai de koeler altijd op 100%
De desktop temp van deze kaarten hangt voor een stuk van je interne koeling flow en omgevings temp af. Bij mij is het tussen de 30 en de 43 graden. Als ik game dan is het tussen de 45 en de 60 graden. Maar mijn cpu is de bottleneck. Ik heb de max temp van mijn kaart getest. Op 70 graden geen problemen. Op 80 geen problemen. Op 90 graden werd mijn RAM te warm (mijn card raakt bijna mijn ram). Wat ram eruit gehaald, (in andere slots gestoken die verder weg stonden).
Op 100 graden kreeg ik artifacts en op 107 de eerste BSOD's.

[ Voor 27% gewijzigd door Kain_niaK op 05-10-2006 18:57 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Verwijderd

Topicstarter
De kaart heb ik inderdaad tweedehands gekocht. Het is dezelfde als die op de foto.

Ik heb een dump van de bios genomen, en die vergeleken (dmv rabit) met een officiele bios van dezelfde kaart. De instellingen zijn hetzelfde. Wel viel me op, dat de standaard instelling van de bios (ook de officiele) is: 0 - 86 graden => 5% fan speed en 3 PWM. Dat lijkt mij toch veel te laag.

Oftewel: door deze instelling is mijn videokaart kapot gegaan?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 20:52 ]

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 19:24:
De kaart heb ik inderdaad tweedehands gekocht. Het is dezelfde als die op de foto.

Ik heb een dump van de bios genomen, en die vergeleken (dmv rabit) met een officiele bios van dezelfde kaart. De instellingen zijn hetzelfde. Wel viel me op, dat de standaard instelling van de bios (ook de officiele) is: 0 - 86 graden => 5% fan speed en 3 PWM. Dat lijkt mij toch veel te laag.

Oftewel: door deze instelling is mijn videokaart kapot gegaan?
Zou kunnen ja, maar eigenlijk is de max voor graka's 115 graden, dus ja...

Goedkoop bellen via VoIP

• Kain_niaK

Kain_niaK

Toen je de kaart net had gekocht, gaf hij toen al artifacts ?
Geef eens een link naar de bios waar je mee hebt gecontroleerd. Want mijn orginele bios geeft gewoon de juiste instellingen weer --> 0 - 54° = 54%
Ook de bios die ik heb afgehaald (X850 XT PE , AGP versie) geeft --> 0 - 86° = 18%
Dus ze beginnen al bij 54 en 18 %. 5% klopt dus absoluut niet.

[ Voor 70% gewijzigd door Kain_niaK op 05-10-2006 22:33 ]

• eSCe
  • Laatst online: 08-07 17:56
Ik heb hier ook een (sapphire) X850XT en bij mij draaide de fanspeed standaard ook ALTIJD op 10%
en dat geluid is denkek normaal, is gewoon een hééél luide koeler, ik heb er onlangs een artic cooler op geschroefd en man het is net alsof ik op de maan woon :P 8) !
voor 20€ heb je zo'n koelertje en ik denk ook dat je vga nu kapot is, als je nog agp hebt kun je anders een nvidia 7600 GS / 7800 GS kopen zijn ook mooie kaartjes ;)

• Kain_niaK

Kain_niaK

Hoeveel heb je betaald voor die sapphire? Ik heb 160 € betaald voor mijn Connect3D. (3 maanden geleden gekocht via http://www3.hardwareversand.de)

Verwijderd

Topicstarter
Kain_niaK schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:29:
Toen je de kaart net had gekocht, gaf hij toen al artifacts ?
Geef eens een link naar de bios waar je mee hebt gecontroleerd. Want mijn orginele bios geeft gewoon de juiste instellingen weer --> 0 - 54° = 54%
Ook de bios die ik heb afgehaald (X850 XT PE , AGP versie) geeft --> 0 - 86° = 18%
Dus ze beginnen al bij 54 en 18 %. 5% klopt dus absoluut niet.
Ja toen ik de kaart net had gekocht (tweedehands) gaf die al gauw artifacts, maar die waren weg toen ik de pc opnieuw opstartte en het gebeurde de weken daarna ook niet meer, dus maakte ik me daar niet druk om.

En de bios waarmee ik heb gecontroleerd had ik hier gevonden:
http://downloads.rojakpot.com/files.php?cat=86

P.S. Wat me opvalt is dat als ik een game opstart, de artifacts pas na zo'n halve minuut verschijnen en geleidelijk erger worden. Ook zijn er pas artifacts in windows nadat er een game is opgestart.

• eSCe
  • Laatst online: 08-07 17:56
Kain_niaK schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 22:42:
Hoeveel heb je betaald voor die sapphire? Ik heb 160 € betaald voor mijn Connect3D. (3 maanden geleden gekocht via http://www3.hardwareversand.de)
ik heb toen nog 280€ betaald, maar dat was toen pci-e nog niet zo lang uit was ;)
Pagina: 1