RocketRAID 133 start niet door

Pagina: 1
Acties:

• DaaNium
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-01 09:59

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
we willen in een HP computer een RAID opstelling maken om de betrouwbaarheid van onze gegevens te verhogen.
we hebben twee nieuwe schijven van 80gb aan de highpoint rocketraid 133 gehangen
vervolgens zijn we windows gaan installeren, met behulp van de driverdiskette
dit gaat allemaal prima, windows loopt goed, tot nu toe geen problemen.
als ik echter de xp cd eruit haal, dan start de pc niet meer op.
doe ik de cd er weer in, en start ik 'm op, dan staat er "druk op een toets om de computer vanaf cdrom te starten..."
als we dan wachten totdat die melding weg is, start windows weer netjes op.
sluit ik de boel weer af, en start ik op zonder cd erin, dan doet hij het weer niet.
de boot volgorde is als volgt:

#1 cdrom group
#2 hdd group
#3 disabled

in de hdd group wordt de highpoint netjes gezien, verder staat er niks in de hdd group.
het verplaatsen van hdd group naar #1 helpt helaas ook niet.

iemand enig idee ?

edit:

het gaat om een HP Pavilion a840.nl met een MSI MS6577 v4.1 moederbord

[ Voor 4% gewijzigd door DaaNium op 05-10-2006 15:29 ]

..maar ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn..

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Die controller wordt gezien als mass storage device, ofwel SCSI. Die moet je toevoegen aan de boot-sequence. Dat hij het met de Windows CD wel doet is omdat die bootcode daarvan gewoon van de eerste beschikbare drive gaat booten als je niets doet, in tegenstelling tot de BIOS die dit op een iets lager niveau doet.

M.a.w. SCSI of Mass Storage toevoegen in je bios-bootsequence en hoppa!

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
Rataplan_ schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 15:29:
Die controller wordt gezien als mass storage device, ofwel SCSI. Die moet je toevoegen aan de boot-sequence. Dat hij het met de Windows CD wel doet is omdat die bootcode daarvan gewoon van de eerste beschikbare drive gaat booten als je niets doet, in tegenstelling tot de BIOS die dit op een iets lager niveau doet.

M.a.w. SCSI of Mass Storage toevoegen in je bios-bootsequence en hoppa!
helaas staat die er niet bij.
als ik "HDD group" kies bij de boot sequence, dan staat daar inderdaad wel:
SCSI-0: HPT372A UDMA
maar verder is er niks te kiezen van SCSI of Mass Storage oid

* ik heb zojuist ook de bios geupdate, maar tevergeefs .

[ Voor 4% gewijzigd door DaaNium op 05-10-2006 15:46 . Reden: typo :) ]

• DaaNium

DaaNium

incl. 70% zachte ghee

Topicstarter
ik heb zojuist een 'gesprek' gehad met iemand van de HP Support Chat, helaas zonder succes:

Guy
Goedemiddag, welkom bij HP chat ondersteuning. Mijn naam is Guy,waar kan ik u mee van dienst zijn?

Daan Muller
we hebben een hp pavilion a840 computer, en daar willen we een RAID controller in plaatsen

Daan Muller
nudat we dat gedaan hebben, wordt deze ook netjes herkend in de bios bij de 'hdd group'

Daan Muller
maar na de installatie van windows XP (home) start de pc niet meer op. laten we echter de cd van xp erin zitten, en we wachten totdat de melding 'druk op een toets om de pc van cdrom op te starten' weg is

Daan Muller
dan start de pc wél op.

Daan Muller
we hebben de laatste bios gedownload via hp, maar tevergeefs

Guy
Dus u heeft eerst de controller geplaatst en daarna via via de herst el cd's alles opnieuw geinstalleerd of heeft u deze geplaatst en daarna windows gewoon opgestart ?

Daan Muller
nee, we hebben de harddisk wat origineel in de HP computer zat, vervangen door 2 nieuwe (wat beide uiteraard aangesloten zijn op de raid controller)

Daan Muller
daarna hebben we via een originele windows xp cdrom, windows xp opnieuw geinstalleerd. dit ging ook allemaal goed.

Guy
Ok dus u heeft een losse windows versie geinstalleerd op deze pc en zonder dat de windows xp cd in de lade zit start de pc niet op maar wanneer deze geplaatst is wel ?

Daan Muller
dat klopt precies.

Guy
Ok het is in ieder geval vreemd, heeft u de boot volgende al eens veranderd in het bios om te kijken of dit iets uitmaakt ?

Daan Muller
ja, helaas hielp dit niets. in de bios staat bij de hdd group de raidcontroller er gewoon bij, en deze hebben we al eens op de 1ste plaats gezet

Guy
Ik heb eens de bios simulatie gekeken echter andere instellingen hiervoor zie ik ook niet erbij staan die dit process kunnen beinvloeden. De logica hiervan ben ik echter ooke ven kwijt dat er eens een bootable cdrom gevonden moet worden voordat er van de apparaat geboot kan worden. In dat geval heb ik echter ook geen andere oplossing voor u indien u de nieuwste bios versie geinstalleerd heeft. Indien u nog een pci slot vrij heeft zou u in dat geval wel eens kunnen proberen om de controller hierop aan te sluiten.

Daan Muller
ik ga het direct even proberen (ander pci slot)

Guy
Ok prima.

Daan Muller
nee, dat helpt helaas ook niet.

Guy
Dat is inderdaad spijtig, als allerlaatste zou u wel nog kunnen testen of het in- of uitschakelen van de quickboot is misschien iets mee te maken heeft of misschien nog andere opties bij het tabblad boot daar het zon vreemd probleem is zou zoiets misschien nog kunnen helpen.

Daan Muller
dat had ik ook al geprobeerd, maar ook quick-boot aan/uit zetten hielp niet.. vandaar dat ik jullie help inschakel

Guy
Een andere oplossing heb ik echter ook niet voorhanden voor dit probleem jammergenoeg

Guy
U zou het in dat geval eens kunnen testen bij een servicepunt van ons bij u inde buurt met een andere controller of dit wel werkt. Ik raad u wel aan om eerst even telefonisch contact met hun op te nemen van te voren. Deze servicepunten kunt u opzoeken via de volgende website http://www.hp.nl/go/servicepoint

Daan Muller
okee, dank u wel voor de moeite en de tijd

Guy
Graag gedaan. Als u verder geen vragen heeft kunt u de verbinding verbreken met de knop in de rechter bovenhoek. Mocht u in de toekomst nog vragen hebben dan zien wij u graag terug in de chat. Ik wens u een prettige dag verder.