Is het mogelijk om in een gebouw met ongeveer 12 verdiepingen een wireless netwerk te gebruiken? De muren zijn wel vrij dik...
Tuurlijk kan dit als je maar genoeg AP ophangt. Mischien moet je je eens gaan verdiepen in hoe wireless werkt
Als je op elke verdieping een Acces Point installeerd en deze met elkaar verbind doormiddel van een CAT5 kabel, dat zal best kunnen gaan werken. Je moet er vanuit gaan dat een Access Point welke bijvoorbeeld het 802.11G protocol gebruikt een bereik heeft van 30 meter "Line of sight", dat betekend zonder dat er een muur of iets anders tussen staat. Met elk voorwerp (muren) wat tussen het Access Point en de computer/laptop staat zal het bereik doen afnemen.
Maar zoals hierboven gezegd, verdiep je eens in de technologie.
Maar zoals hierboven gezegd, verdiep je eens in de technologie.
[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 05-10-2006 13:02 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Je zult wel "Line of sight" bedoelen, waar gaat het heen met de "jeugd" van tegenwoordig_Dune_ schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 12:57:
"line in site", dat betekend zonder dat er een muur of iets anders tussen staat.
Ontopic:
Vergeet niet dat een bekabeld netwerk 100Mbps full-duplex per computer heeft. Draadloos heb je 54Mbit half-duplex per accesspoint. Niet alleen een kwart van de theoretische bandbreedte dus, maar ook nog eens gedeeld tussen iedereen op hetzelfde AP.
Ik zou 1AP per 5 a 10 werkplekken ophangen, afhankelijk van wat de mensen nodig hebben natuurlijk. 1AP voor een hele verdieping gaat waarschijnlijk baggertraag werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Gerco op 05-10-2006 13:03 ]
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Ja, sorry...Gerco schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:01:
[...]
Je zult wel "Line of sight" bedoelen, waar gaat het heen met de "jeugd" van tegenwoordigJa, ik weet dat je ouder bent dan ik
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Verwijderd
Als je het over een oud gebouw hebt met metaal door het beton heen (ofzo) dan zal je bereik waarschijnlijk meer tegen vallen. Dan moet je sowieso meer accesspoints ophangen.
Je kunt ook internetten via het stopcontact. Geen idee hoe dat werkt overigens.
Je kunt ook internetten via het stopcontact. Geen idee hoe dat werkt overigens.
dan moet je wel heel erg uit gaan kijken dat signalen elkaar niet gaan overlappen.Gerco schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:01:
[...]
Je zult wel "Line of sight" bedoelen, waar gaat het heen met de "jeugd" van tegenwoordigJa, ik weet dat je ouder bent dan ik
Ontopic:
Vergeet niet dat een bekabeld netwerk 100Mbps full-duplex per computer heeft. Draadloos heb je 54Mbit half-duplex per accesspoint. Niet alleen een kwart van de theoretische bandbreedte dus, maar ook nog eens gedeeld tussen iedereen op hetzelfde AP.
Ik zou 1AP per 5 a 10 werkplekken ophangen, afhankelijk van wat de mensen nodig hebben natuurlijk. 1AP voor een hele verdieping gaat waarschijnlijk baggertraag werken.
Ik zou elke verdieping voorzien van een accesspoint, zelfde SSID allemaal, maar ieder een ander kanaal.
Zo zou je in theorie dus kunnen zorgen dat iedereen door het hele gebouw voldoende bandbreedte krijgt.
Misschien nog icm een paneelantenne bij elk AP, zodat de accesspoints zo min mogelijk elkaar gaan overstemmen.
Op die manier kunnen users gewoon rondlopen met hun laptop (roaming) en overal internetten met genoeg bandbreedte.
edit:
Zo wordt het iig gedaan bij mij op school. Elke verdieping van elke vleugel heeft een accesspoint met een paneelantenne zodat alleen die vleugel op dezelfde verdieping bereikt wordt. Tussengedeelte tussen de 2 vleugels heeft een accesspoint aan het plafond met high gain omnidirectionele antennes.
Zo zou je in theorie dus kunnen zorgen dat iedereen door het hele gebouw voldoende bandbreedte krijgt.
Misschien nog icm een paneelantenne bij elk AP, zodat de accesspoints zo min mogelijk elkaar gaan overstemmen.
Op die manier kunnen users gewoon rondlopen met hun laptop (roaming) en overal internetten met genoeg bandbreedte.
edit:
Zo wordt het iig gedaan bij mij op school. Elke verdieping van elke vleugel heeft een accesspoint met een paneelantenne zodat alleen die vleugel op dezelfde verdieping bereikt wordt. Tussengedeelte tussen de 2 vleugels heeft een accesspoint aan het plafond met high gain omnidirectionele antennes.
[ Voor 26% gewijzigd door McKaamos op 05-10-2006 13:16 ]
Als beetje breed gebouw ook is dan zelfs 2 versterkers per verdieping. Heb het hier ook dat halverwege de verdieping het signaal als is terug gezakt tot 1 streepje. Hangt ook beetje opbouw van de de verdieping af maar ik neem aan dat de verdieping niet één volledige grote open vlakte is.
20 jaar "tweaker" weliswaar low profile maar nog steeds geinteresseerd
Degelijke accesspoints kunnen daar gewoon tegen. Allemaal dezelfde SSID en de laptops roamen gewoon vrolijk naar de sterkste ap toe. Je moet ze natuurlijk wel een eindje uit elkaar hangen zodat er op de meeste plaatsen een duidelijke sterkste AP is.TrailBlazer schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:12:
dan moet je wel heel erg uit gaan kijken dat signalen elkaar niet gaan overlappen.
APs van cisco kunnen vziw zelfs gebruikers onderling verdelen oid, dat beweerden ze tenminste bij mijn vorige werkgever. Daar is namelijk het bedraadde netwerk grotendeels door wireless vervangen op die manier. Elke 5-10 medewerkers een AP en alles op dezelfde SSID.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
nee, je bedoelt hetvolgende: eenvoudige AP's met een degelijke netwerk-admin kunnen daar tegenGerco schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:26:
Degelijke accesspoints kunnen daar gewoon tegen.
SSID gaat ook prima het gaat om de channels die niet mogen overlappen. Volgens mij is het gewoon technisch niet mogelijk om een goed signaal te houden als er 2 systemen dezelfde draaggolf gebruiken.
Verwijderd
Laat eerst een site survey doen. Dan weet je precies of het kan en hoe het kan. Wij hebben dat hier ook laten doen nadat we grote problemen met het draadloos netwerk hadden. Uiteindelijk bleek dat een draadloos netwerk voor ons geen optie was en hebben we iig een boel geld in de uitbreiding evan bespaard.
even een klein vraagje hierbij, en het is niet de bedoeling om dan meteen hier een "topic binnen een topic" te starten,
als je meerdere ap's hebt met verschillende kanalen en wel dezefde ssid's zal je computer bij het switchen van ap dan niet steeds een nieuw ip-adres aan gaan vragen?
als je meerdere ap's hebt met verschillende kanalen en wel dezefde ssid's zal je computer bij het switchen van ap dan niet steeds een nieuw ip-adres aan gaan vragen?
Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi
mischien wel alleen een client vraagt aan de DHCP server eerst of hij zijn oude IP adres nog kan gebruiken dus veel impact zal het niet hebben. Ik heb alleen geen idee hoe een device precies reageert bij het switchen van channel.
Verwijderd
Nope, daarvoor dient net roaming.shure-fan schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:15:
even een klein vraagje hierbij, en het is niet de bedoeling om dan meteen hier een "topic binnen een topic" te starten,
En een sitesurvey is idd wel heel handig. ( wij doen deze namelijk bij onze klanten en je staat soms versteld hoe ver (lees kort) het signaal gaat)
overigens gaat deze (best leuke discussie) volgens mij veel verder dan waar de TS behoefte aan heeft.
Als ik zijn OP zo zie heb ik namelijk niet het idee dat hij zich uberhaupt ergens in verdiept heeft.
Als ik zijn OP zo zie heb ik namelijk niet het idee dat hij zich uberhaupt ergens in verdiept heeft.
nope, gans de roaming gebeurt buiten de TCP/IP stack om. je client gaat dus geen nieuw IP adres aanvragen omdat die zelfs niet door heeft dat die plots op een andere hub (AP) geconnecteerd is. loop maar eens rond met een packet tracer als je van ap wisseltTrailBlazer schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:22:
mischien wel alleen een client vraagt aan de DHCP server eerst of hij zijn oude IP adres nog kan gebruiken dus veel impact zal het niet hebben. Ik heb alleen geen idee hoe een device precies reageert bij het switchen van channel.
Hier in het gebouw hebben we geen wireless en thuis heb ik maar een AP dus kan ik rondlopen tot ik een ons weeg.PerfectPC schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:39:
[...]
nope, gans de roaming gebeurt buiten de TCP/IP stack om. je client gaat dus geen nieuw IP adres aanvragen omdat die zelfs niet door heeft dat die plots op een andere hub (AP) geconnecteerd is. loop maar eens rond met een packet tracer als je van ap wisselt
Maar hoe zit dat dan met 802.1x praat je dan geen IP protocolachtig iets me je AP. Ik heb me nooit echt verdiept in 802.1x dus ik kan er helemaal naast zitten
is het niet zo dat je kanaal 1,3,6,11 langs elkaar af kunt gebruiken.McKaamos schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:14:
Ik zou elke verdieping voorzien van een accesspoint, zelfde SSID allemaal, maar ieder een ander kanaal.
mij is verteld dat:
1 = 0,1,2
3 = 3,4,5
6 = 6,7,8
11 = 9,10,11
ga jij dus bijv op kanaal 1 zitten en je buurman op 2 kan wi-fi behoorlijk gaan storen.
of is dit allemaal bogus?
Verwijderd
Je hebt geen kanaal 0, je hebt maar 3 niet-overlappende kanalen.densoN schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:48:
[...]
is het niet zo dat je kanaal 1,3,6,11 langs elkaar af kunt gebruiken.
mij is verteld dat:
1 = 0,1,2
3 = 3,4,5
6 = 6,7,8
11 = 9,10,11
ga jij dus bijv op kanaal 1 zitten en je buurman op 2 kan wi-fi behoorlijk gaan storen.
of is dit allemaal bogus?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 15:10 ]
Verwijderd
Er wordt verder niet op in gegaan, maar is internet over het stroomnetwerk geen serieus alternatief voor bedrijven die kampen met teveel storing of te dichte muren?
Netwerk over stroom is gewoon voor bedrijven niet schaalbaar/secure te krijgen.
Pagina: 1