RAID setup

Pagina: 1
Acties:

• opicron
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-06-2025
Eejz!

Voordat ik daadwerkelijk mijn raid ga opzetten zou ik graag mijn setup delen voor eventuele feedback. De RAID setup heeft als doel om als primary storage gebruikt worden. De type bestanden welke opgeslagen worden zijn muziek, fotos en films. Ik wil voor een RAID5 setup gaan.

Kast: CM Stacker (11 beschikbare 5.25" sloten)
Moederbord: .. nog te bepalen ..
HDD controller: Areca (Tekram) ARC-1220
HDs: 4x (uit te breiden tot 8x) Seagate HDD NL35 250 GB
Connectie: Gigabit netwerk aansluiting

1) Drive Bay (2x)5/4in3x5.25": RaidSonic MB-455SPF / MB-454SPF
óf
2) Drive Bay (8x)1in1x5.25": Raid Sonic MB-122SKGF-B

Over de drive bays ben ik nog niet helemaal zeker. Aan de ene kant vind ik de 2) bays echt wel wat hebben. En aan de andere kant vind ik de 1) bays ook wel heel handig. Ik denk dat de 2) bays koeler blijven dan de 1) bays. Maar hier kan ik zeer weinig over vinden. Voornamelijk wil ik voor deze drive bays gaan zodar ik de drives makkelijk kan swappen, want de 4in1 box van stacker vind ik persoonlijk zeer onhandig.

Waar ik erg mee zit is het volgende, stel ik koop over een tweetal jaar een nieuwe controller (niet persé Areca). Zijn de gegevens dan nog terug te halen, of is alles weg?

Thanks!

--edits: nieuwe controller kaart/moederbord verwijderd (nog beslissen welke)

[ Voor 43% gewijzigd door opicron op 10-10-2006 11:58 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je toch een dergelijk systeempje in elkaar wilt zetten zou ik toch eens kijken of je dan niet een ander moederbord met PCI-e of PCI-X sloten kunt opscharrelen. Eventueel een server/workstation moederbord met PCI64 sloten, de PCI-X kaarten van Areca of RAIDcore/Broardcom passen daar ook in. Let er wel op dat PCI64 sloten trager zijn dan de PCI-X sloten, maar altijd nog sneller dan een normaal PCI slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:02
opicron schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:48:
Waar ik erg mee zit is het volgende, stel ik koop over een tweetal jaar een nieuw moederbord voor dit systeem en gelijk een nieuwe controller (niet persé Adaptec). Zijn de gegevens dan nog terug te halen, of is alles weg?
Migratie van een RAID5 array tussen controlers van verschillende merken kan je doorgaans op je buik schrijven. Een nieuw moederbord moet geen problemen opleveren.

Roomba E5 te koop

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Kijk voor de lol eens naar Coolermaster's eigen 4 in 3 bays. die zijn voorzien van een grote ventilator (minder lawaai, meer airflow).
HDD's zijn alleen niet swappable op die manier, maar ik lees nergens dat dat een eis is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• opicron
Ah, het swappen van drives was wel een pre - ik heb nu een tweetal van die 4in3 boxen van CM. Maar het wisselen/toevoegen van een schijf vind ik alsnog zeer irritant. Bericht aangepast.

Verder bedankt voor de reacties, ik denk dat het wel verstandig is om een nieuw moederbord te kopen. Ik wilde dit alleen uitstellen ivm de resserator die nu mijn cpu en gpu koel houdt. :'(

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:38

ReseTTim

Chocolate addicted

opicron schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:08:
Ah, het swappen van drives was wel een pre - ik heb nu een tweetal van die 4in3 boxen van CM. Maar het wisselen/toevoegen van een schijf vind ik alsnog zeer irritant. Bericht aangepast.

Verder bedankt voor de reacties, ik denk dat het wel verstandig is om een nieuw moederbord te kopen. Ik wilde dit alleen uitstellen ivm de resserator die nu mijn cpu en gpu koel houdt. :'(
dat kan dan toch nogsteeds?

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• opicron
Jazeker, maar ik voelde er weinig voor om het allemaal weer om te bouwen. Echter zal ik er wel verstandig aan doen.

Post aangepast, komt nieuw moederbord in.

[ Voor 16% gewijzigd door opicron op 05-10-2006 14:25 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Wat voor moederbord ga je nu aanschaffen.

Ik ben zelf hier ook naar opzoek.
Dus ik volg je topic best wel,daarom graag update

weet je al meer?

• opicron
Ik wil geen nieuw geheugen en/of cpu aanschaffen dus ik zit over een aantal moederborden te twijfelen. Belangrijke items in mijn keus zijn het aanwezig zijn van een GBitLan en VGA onboard, het systeem hoeft immers niets anders te doen dan opslag.

Echter hoorde ik ergens dat de gbit lan en/of vga onboard gebruik maken van de PCIe bandbreedte, dus voordat ik tot aanschaf over ga wil ik hier meer duidelijkheid over.

Ik zal mijn resserator niet meer gaan gebruiken voor koeling van cpu en gpu. Een resserator naast een CM stacker was toch al wat overdreven imo ^^.

Daarnaast denk ik aan 1xPCIe 16x slot voldoende te hebben - omdat ik als 8x250gb te weinig is, langzaam over kan gaan op 8x500bg. Of eventueel een nieuwe Areca controller (12/24poorts). Ook vind ik het prijsverschil tussen 1xPCIe of 2xPCIe te groot om hiervoor te gaan.

Asus P5GPL-X SE (VGA/GBIT)
69.-

Asus P5L-MX (VGA/GBIT)
89.-

Asus P5LD2-VM DH/C (VGA/GBIT)
129.-

Asus P5L-VM 1394 (VGA/GBIT)
109.-

óf

Asus P5CR-L (PCIX) (Serverboard) (2xGBIT)
--.-

Je ziet dat ik alleen tussen Asus moederborden twijfel. Dit komt voornamelijk omdat ik al jaren met Asus werk en nog nooit problemen met deze moederborden heb gehad. Ook een kleine twijfel tussen een PCIX serverbord of een PCIe normaal bordje - hoewel ik zelf denk dat het PCIe zal worden.

[ Voor 53% gewijzigd door opicron op 10-10-2006 12:25 ]

• SimplyMe

SimplyMe

De hoeveelheid bandbreedte verbruik van deze componenten zal niets zijn in vergelijking als jij je raid controller vol gaat gebruiken.

Aan de andere kant, het enige dat deze twee componenten gebruiken is het systeem geheugen.
Dan nog meer de VGA dan de Gbit.

Daarnaast zie ik dat je gaat voor een Conroe bord, Waarom als ik vragen mag?
Zijn er geen vergelijkbare systemen met een AMD proc.

Voordeel van alleen een raid voor opslag ik dat het niet volledig op snelheid hoefd te functioneren.
Als je alleen je fotos en zo bekijkt en een MP3tje streamed is eerder je NIC de bottle nek,
maar ik denk dat je bij GBIC ook geen zorgen om hoeft te maken.

Daana kan je dus misschien beter kijken naar een lowpower systeem die alleen de Raid controller als extra heeft.

Asus A8N-VM CSM

of de

ASUS K8V-VM, K8M890

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Zijn slechts voorbeelden waarbij je alles onbaord hebt en de raid controller in het PCI-e slot kan steken.

Als je meer wilt gaan doen dan wordt het iets anders, maar dat terzijde

[edit]
Begrijp me niet verkeerd met die snelheid, een raid moet goed functioneren ongeacht zijn functie.
Maar het hoeft niet de snelste Raid van de wereld te zijn om puur als opslag gebruikt te worden

[ Voor 10% gewijzigd door SimplyMe op 10-10-2006 20:04 . Reden: extra ]

• opicron
Ik ga voor de socket 775 moederborden (als je dat bedoelt met Conroe) omdat ik in mijn oude systeem die nu als fileserver fungeerd een p4 3.2ghz heb zitten. Ik voel er weinig voor om een goede processor niet meer te gebruiken ^^.

• SimplyMe

SimplyMe

Das zeker waar.

Ik ben zelf namelijk ook aan het kijken naar zulke systemen.
Met socket 775 bedoel ik idd Conroe

Aangezien mijn system dan ook puur als opslag bedoeld is kijk ik minder naar de prestatie van het systeem maar meer naar het geluidsniveau van de verschillende onderdelen.(stilte)
En, niet geheel onbelangrijk, het prijsverschil.

[edit]
Zonder zijn topic te stelen en als reactie op hieronder

Vind jij maar eens een S754 board met PCI-E

[edit 2]
niks gezegd :X

[ Voor 17% gewijzigd door SimplyMe op 11-10-2006 12:24 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Probeer eens ergens een S754 bord met AMD Turion CPU te vinden.
Das nog eens een keer stil te houden ivm maar max 35watt (MT) of 25watt (ML) voor zo'n CPU.
Kan je bijna passief koelen.

edit:
veel kosten doen ze ook niet trouwens.
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

en dit mammaplankje?
pricewatch: Asrock K8NF4G-VSTA, GeForce 6100 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA)
of deze
pricewatch: Asus K8N-VM, GeForce 6100 (mATX, VGA, Sound, LAN, SATA II, RAID)

[ Voor 56% gewijzigd door McKaamos op 11-10-2006 12:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
opicron schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:57:
Je ziet dat ik alleen tussen Asus moederborden twijfel. Dit komt voornamelijk omdat ik al jaren met Asus werk en nog nooit problemen met deze moederborden heb gehad. Ook een kleine twijfel tussen een PCIX serverbord of een PCIe normaal bordje - hoewel ik zelf denk dat het PCIe zal worden.
offtopic:
Tegenwoordig zie je in servers ook PCIe.

Voordeel van serverbordjes is dat e.e.a. berekend is op 24/7 werk. Consumenten mobo's zijn dit meestal niet (wil niet zeggen dat het niet kan).

Maar de keuze voor een mobo hangt grotendeels af van de aanwezige features en of je wat met deze features van plan bent. Over het lagemeen gebruik ik voor een server mobo's met zo weinig mogelijk features. Vaak draaien deze het meest stabiel.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• SimplyMe

SimplyMe

Dan zijn tyan moederborden dus ook wel interresant om naar te kijken?
Pagina: 1