Toon posts:

[Onstabiel] PC vastlopers en hangers.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb nu een tijdje een nieuw systeem maar ben niet te spreken over de stabiliteit. Ik heb al het een en ander geprobeerd en vraag nu jullie inzichten om mij verder en doelgerichter verder te laten gaan.
Specificaties:
Asrock 939Dual-Sata2
AMD Athlon64 3200+
512 mb geheugen DDR/PC3200
nVidia MX 4400Ti 64mb (XFX 6600GT ligt beneden, gaat binnenkort naar boven ;)).
Yamaha 5.1 soundcard (Voor boxen)
80GB Maxtor - Werkt nog prima, extra 200GB is onderweg.
Nou het volgende treedt op en ik weet niet waar ik het probleem echt aan kan wijten.

Als ik met Winamp van headset naar boxen schakel door m'n geluid om te leiden, dan krijg ik een vastloper. Maar niet meteen, pas als er 10 seconden van het nummer spelen en het geluid via de boxen loopt. In Virtual DJ net zo, wanneer ik de externe geluidskaart aanspreek krijg ik vlak daarna een snoeiharde vastloper.

Verder komt heel veel voor dat MSN gewoon een freeze heeft van 20 seconden, als ik wacht werkt het later wel weer gewoon, maar soms als ik eventjes firefox of winamp afsluit komt die sneller weer terug in werking.

Ik durf de schuld te schuiven op m'n nieuwe geheugen, nog niet de kans/tijd/wil gehad om die te testen. Maar ook wil ik wel de schuld geven aan m'n externe PCI geluidskaart, voor oncompatibiliteit met de rest van m'n systeem. Toch heb ik hier en daar m'n twijfles over andere onderdelen maar toch komen die 2 steeds terug.

Kan iemand mijn woorden ondersteunen, ontkrachten of mij bijsturen?

Met vriendelijke groeten, en bij voorbaat dank ;).

Bjorn Schijff - Lichtjes geirriteerde tweaker.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2006 10:22 . Reden: Indeling verbeterd :). ]

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
het zou idd wel je geheugen ook kunnen zijn. als ik jou was zou ik toch eventjes memtest draaien :) en weet niet hoeveel programma's je voor de rest draait maar 512 mb ram is niet schrikbarend veel :)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
ik heb m'n oude 512mb/PC2700 ernaast gehad, die had ik er al uitgehaald omdat k dacht dat dualchannel met een ouder bankje mss niet lekker werkte.

Maar geen resultaat gezien tot nu toe.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik durf de schuld te schuiven op m'n nieuwe geheugen, nog niet de kans/tijd/wil gehad om die te testen.
Begin daar maar eens mee, en post je resultaten. Als je niks test kan je er ook niet achter komen wat het is wij hebben geen glazen bol. ;)

Stel alles ff met een vaste waarden in en gebruik geheugen slot 3&4.

[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 05-10-2006 11:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:02:
Verder komt heel veel voor dat MSN gewoon een freeze heeft van 20 seconden, als ik wacht werkt het later wel weer gewoon, maar soms als ik eventjes firefox of winamp afsluit komt die sneller weer terug in werking.
Dat zou je harddisk kunnen zijn. Je kan ff PowerMax downloaden. Dat is een schijf controle tooltje van Maxtor. Lees wel goed, want sommige testen wissen gegevens op je harddisk.

Ik zou ook proberen als je die 200gb binnen hebt daar Windows op te zetten. Sowieso zal die wat sneller zijn, maar als het aan je hdd ligt zou je het verschil moeten merken als je windows op deze schijf zet. Vergeet dan niet de 80gb los te koppelen! (voeding en ata kabel er uit!)

En een memtest zou ik ook zeker doen, alhoewel dat toch eerder een bsod geeft dan een freeze. En meestal geeft kapot geheugen random fouten en niet steeds bij dezelfde acties.

suc6

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:48:
ik heb m'n oude 512mb/PC2700 ernaast gehad, die had ik er al uitgehaald omdat k dacht dat dualchannel met een ouder bankje mss niet lekker werkte.

Maar geen resultaat gezien tot nu toe.
aangezien je nog een oude ram hebt liggen.. test het systeem eens met alleen die oude ? :) nieuwe eruit laten. al geeft memtest niks aan kan het nog altijd niet lekker werken ofzo. weet je iig zeker dat het het geheugen niet is.

daarnaast. als je dual channel wilt gaat draaien moet je wel 2 dezelfde reepjes gebruiken. als de 1 sneller is dan de andere werkt het niet echt nee :p ( ze verkopen niet voor niets die kits ;) )

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Command rate op 2T, misschien een bug, ik weet niet of dat al gefixed is.

Verwijderd

Topicstarter
Kakulukia, wat bedoel je daarmee?

Verder heel erg bedankt voor de snelle reacties, zal vanavond m'n floppy maar eens aansluiten dan :).

Verwijderd

Kakulukia schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 12:14:
Command rate op 2T, misschien een bug, ik weet niet of dat al gefixed is.
Dat zou automatisch al goed moeten staan.

Voor TS:

Command rate 2 is de geheugen timing. Normaal heeft geheugen CL2,5 of CL3. Maar dit zou automatisch goed moeten staan tenzij je dat zelf gaat aanpassen.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:02:
Ik durf de schuld te schuiven op m'n nieuwe geheugen, nog niet de kans/tijd/wil gehad om die te testen.
Waarom start je een topic in plaats van om dit eerst te uitsluiten? Het is hier wel de bedoeling dat je eerst zelf het een en ander uitsluit voordat je een "Help, mijn PC doet het niet!" topic start. Zie ook de PMG Beleid.

Enfin, neem dus eens de PMG Beleid en aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Zo kun je dingen uitsluiten totdat het probleemonderdeel naar voren komt.

Verwijderd

BalusC schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:28:
[...]
Waarom start je een topic in plaats van om dit eerst te uitsluiten? Het is hier wel de bedoeling dat je eerst zelf het een en ander uitsluit voordat je een "Help, mijn PC doet het niet!" topic start. Zie ook de PMG Beleid.

Enfin, neem dus eens de PMG Beleid en aansluitend de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door. Zo kun je dingen uitsluiten totdat het probleemonderdeel naar voren komt.
@TS

Daar zit wel wat in natuurlijk, geen zin om je geheugen te testen maar wel zin om een topic te openen. Natuurlijk is een topic openen veel minder werk. Maar als iedereen dat zou doen.

Nou wil ik mezelf echt geen heilig boontje noemen, ik heb die fout ook vaak gemaak. Maar op deze manier hebben ze het mij ook altijd vertelt.

Anyways, suc6 met het testen van je mem en de rest!

• lithiumangel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-04 14:06

lithiumangel

Tuurlijk !

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 13:00:
[...]

Dat zou automatisch al goed moeten staan.

Voor TS:

Command rate 2 is de geheugen timing. Normaal heeft geheugen CL2,5 of CL3. Maar dit zou automatisch goed moeten staan tenzij je dat zelf gaat aanpassen.
HO !

Command rate is niet het zelfde als CAS latency (CL )
En Command rate staat NIET altijd goed , afhankelijk van de default instellingen van het bios van je mobo , zoals ter referentie mijn DFI NF4 SL-DR staat de Command Rate standaard op 1 bij de eerdere biossen .

Voor de TS :

Command rate kan je vinden in je bios , hoogst waarschijnlijk op dezeflde pagina als je ram timings.
Deze optie heeft doorgaans 2 settings soms 3 . Deze kunnen zjin
1
2
Auto

Wat Kakulukia voorstelde is dat op 2 te zetten . Het wil wel eens helpen met stabiliteit,

Verwijderd

Topicstarter
Mja, ik wou al tijden geleden m'n geheugen testen. Maar had gezeur met die floppy drive dus wou eerst kijken of iemand me kon wijzen op een compleet andere mogelijkheid..

Maar bij deze, mijn excuses.

• Kakulukia
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-05 21:23
Lees ff de Dual-sata2 topic helemaal door.

door zul je meer vinden,

-update bios
-CR op 2T
-geheugen slot 3&4
-memtest
-airflow check
-harddisk check
-vga check (bijv. 3dmark)

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, daar heb ik wat aan. :) dank je.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 14:04:
Mja, ik wou al tijden geleden m'n geheugen testen. Maar had gezeur met die floppy drive dus wou eerst kijken of iemand me kon wijzen op een compleet andere mogelijkheid..

Maar bij deze, mijn excuses.
Er is ook een ISO te krijgen van memtest 86 op de site die je op cd kan branden. Ik neem aan dat je wel van cd kan booten en dat je weet hoe je een iso brand?
Pagina: 1