Toon posts:

[video's hosten] Streaming server de beste keuze?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.964 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil op het internet een groot aantal video's gaan aanbieden. Aan de oplossing die ik nodig heb stel ik de volgende eisen:

- playback van de video moet direct of hooguit met enkele sec. vertraging beginnen, nadat de gebruiker deze af laat spelen
- de gebruiker moet de mogelijkheid hebben om te scrollen in de video (dus aanklikken in de tijdbalk), dit meteen na het starten van de video
- bij voorkeur moet de video totaal niet op de harde schijf van de bezoeker terecht komen
- de video moet voor bezoekers met verschillende verbindingssnelheden getoond worden in de bijpassende kwaliteit, hiermee bedoel ik dus een bijpassend aantal Kbps in combinatie met een resolutie waarin de video er goed uitziet (dus kleinere resoluties voor lagere verb. snelheden)
- playback moet soepel verlopen ook als grotere aantallen bezoekers tegelijk (al dan niet dezelfde) video's afspelen
- video's moeten geintegreerd in mijn eigen website (in bv een windows media player object) worden afgespeeld

Ik heb zelf de nodige research gedaan en neig zelf sterk naar het gebruik van een streaming server, maar blijf toch met een aantal vragen zitten. Als ik de informatie die ik tot dusver heb gezien goed interpreteer dan worden de meeste eisen volledig afgedekt door het gebruiken van een streaming server, terwijl een oplossing met progressive downloads minder ideaal zou zijn voor bepaalde punten. Punt 4 baart me echter zorgen:

De videobestanden die ik aan wil gaan bieden heb ik momenteel allemaal in avi, mpg (merendeel) en wmv formaat. De kwaliteit van deze bestanden is behoorlijk goed en de resoluties varieren van 352*288 tot 640 * 480. Hoe gaat het precies in zijn werking als ik deze video's nu aan wil gaan bieden via een streaming server? Mijn concrete vragen hierover zijn de volgende:

- Ik heb begrepen dat ik de video's eerst moet hercoderen met als compressiemethode bijvoorbeeld (windows media encoder): windows media server (streaming) > klopt dit?

- Als ik mijn video's eenmaal hergecodeerd heb kan de server dan automatisch op basis van de verbindingssnelheid van de gebruiker de juiste bitrate bepalen en de video met die bitrate naar de gebruiker versturen? Ik kan in wm encoder bij windows media server (streaming) meerdere bitrates opgeven, zijn dit de bitrates waar de server uiteindelijk tussen kan "kiezen"?

- In mijn website wil ik bij voorkeur een windows media player object gebruiken om de video af te spelen (bekend bij de meesten + aanwezig op de meeste pc's). Kan ik er echter voor zorgen dat dit element automatisch de juiste grootte aanneemt op basis van de resolutie waarin de server de video verstuurt? Ik weet hoe ik dit dynamisch in PHP kan regelen, maar niet hoe ik in PHP contact maak met de streaming server om te achterhalen hoe de video verzonden gaat worden.
Ook zou ik niet weten hoe je een stream vanaf een streaming server in een embedded object terecht laat komen, maar ik ga er vanuit dat dit redelijk eenvoudig is of niet?

- op wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Streaming_media wordt gesproken over transcoding en dat dit niet verstandig is met o.a. het wmv formaat, maar de opzet die ik hierboven beschrijf (van tevoren elke video coderen als streaming video file) is geen transcoding of zie ik dat verkeerd?

- Zoals uit het bovenstaande valt op te maken heb ik het idee dat ik twee servers nodig heb. Eén server waar de websites opstaan waar de gebruikers de video's kunnen opvragen en één server die de streaming video's verzendt. Interpreteer ik dit goed? En verder: als een aparte streaming server nodig is kan dit in mijn opzet dan ook een shared server worden, dus capaciteit huren op een server van een hosting provider?

- Laatste vraag: mocht ik een geheel eigen streaming server nodig hebben, moet dit dan perse een Windows server zijn of zijn er ook andere (goedkopere) oplossingen, die wel even goed zijn? Ik zie namelijk dat een Windows 2003 server pakket met de meest complete versie van Windows media services zo'n $4000,- kost.

Al met al een hoop vragen, toch heb ik het idee dat iemand die veel ervaring heeft met streaming servers dit snel moet kunnen beantwoorden. Iemand die wat licht in de duisternis kan scheppen voor me?

Verwijderd

ga eens bij nxs.nl kijken bere goedkoop en werkt prima

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 15:05
Ik heb voor mijn werk samen met een derde partij streaming servers opgebouwd en ik beheer ze ook. Ik heb ervaring met zowel Darwin Streaming Server als Windows Media Services.

1) Op een streaming server kan dat best, mits je hem goed configureert. Zorg ervoor dat je streaming server burst (dus zo veel mogelijk tegelijk downloaden) en dus zo veel mogelijk buffered voor een filmpje gestart wordt.
2) Dat is mij nooit gelukt. Op een 1 of andere manier gaat ie elke keer opnieuw bufferen als je dat doet, wat de boel alleen maar vertraagt. Met een progressive download gaat dat beter, omdat de file dan niet gestreamed wordt door een streaming server maar lokaal op de harde schijf staat. Wellicht dat dit met VBR beter gaat, hoewel ik dat niet aanbeveel (zie hieronder)
3) Dan moet je een streaming server hebben. Een progressive download is niks anders dan een file downloaden naar een (tijdelijke) folder en tijdens het downloaden al gaan spelen.
4) Mijn filmpjes zijn op CBR, en niet op VBR. Waarom? Omdat ik verschillende bandbreedtes aanbied op de website (256, 512 en 786 kbit voor een 320 x 240 filmpje). Met VBR krijg je problemen met hinted movies voor Quicktime, dus heb ik voor de WMV ook maar CBR gekozen. Ook trek je op die manier niet de bandbreedte van de user compleet vol, aangezien een VBR altijd zoveel mogelijk bandbreedte pakt als het kan.
5) Als je genoeg bandbreedte heb en een beetje fatsoenlijke server is dat geen probleem.
6) Jep dat kan gewoon met de juiste HTML tags (<embed>)

7)Zover ik weet kan Windows Media Services alleen maar WMV filmpjes streamen. Voordeel daarvan is is dat je ze niet hoeft te re-encoden zolang je de gewenste bitrate / resolutie hebt. Dit omdat Windows Media Services zelf hints toevoegd aan het filmpje, en ik weet niet of ie dat kan met AVI of MPEG filmpjes. Let wel op: Voor Quicktime moet je ze wel re-encoden omdat de hints er in gecodeerd moeten worden.

8)Nee, Windows Media Services is zelf niet in staat om iets aan het filmpje te veranderen als bitrates. Dat zou betekenen dat ie hem on-the-fly moet re-encoden. Het enige wat ie kan is streamen en niks aan het filmpje veranderen. Je moet dus zelf al de juiste bitrates / resolutie klaar hebbne staan voor hem.

9) Geen idee.

10) Ze bedoelen hier alleen maar je bron material. Dus niet dat je vanuit een WMV naar MPEG gaat omzetten, omdat er al compressie plaats vind op je WMV, en dan nog meer compressie op je MPEG filmpje, dus er heleboel kwaliteit verloren gaat. Begin dus te encoden vanaf uncompressed materiaal, ala DV. Of iets van MPEG4 waar je een hele zooi bitrate (10 Mbit ofzo) heb, zodat er het minste kwaleit verloren gaat.

11) Dit hoeft in theorie niet. Je kan op je Windows server ook IIS en Windows Media Services zetten. IIS luistert gewoon op poort 80 en Windows Media Services alleen MMS (RTSP) laten streamen. Dit is alleen niet aanbevolen omdat je dan niet door firewalls heen kan. Aangezien er auto negotiation plaats vind om te kijken of je via MMS of HTTP kan streamen, wil je altijd er voor zorgen dat je streaming server ook op HTTP kan streamen. Laten we wel wezen, een gezond denkend mens zet het RTSP poortje niet open op z'n firewall.

12) Als je WMV filmpjes wilt streamen moet je Windows Media Services hebben, dus een Windows server hebben. Quicktime filmpjes werkt op elk open source platform, en Darwin Streaming Server is ook gratis.

In ieder geval een hele lap tekst, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het uitgebreide antwoord, kom ik zeker een stuk verder mee!!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Helix kan ook windowsmedia streamen: http://www.realnetworks.com/products/media_delivery.html

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt. Een oplossing met een helix server wordt te duur voor mij denk ik.

Ik had eens geinformeerd bij nxs.nl
Ze zijn hier inderdaad supergoedkoop, goedkoopste dat ik kon vinden. Nadeel is echter dat men met de standard edition van Windows 2003 server werkt, deze ondersteunt de geavanceerde functies van Windows Media Services niet: zoals extra snel beginnen met afspelen, en betere mogelijkheden om te scrollen in de tijd tijdens het afspelen.
men gaat het overigens wel overzetten naar Enterprise server, maar dit duurt nog enige tijd.

Voorlopig is Eliveld Networks de beste/goedkoopste die ik kan vinden, hier biedt men een complete oplossing met het volgende:
o Windows Media Services op een Windows 2003 Enterprise server
o Uploaden van bestanden en bestandsbeheer via het FTP protocol
o Streambeheer via een Remote Desktop Connectie
o 10 Gbyte opslagruimte op een harddisk in RAID-1 mode.
o Realtime traffic statistieken en inzage in dataverkeer
o 1x 100 Mbit 1:1 netwerkaansluiting met 10 Gbyte dataverkeer
o Full-managed. (non-root), inclusief updates

voor €69,- in de maand. Lijkt mij redelijk netjes, ik kan het elders in ieder geval niet goedkoper vinden...

Verwijderd

10GB dataverkeer.. Niet echt bruut veel voor een site met filmpjes of wel?

Voorbeeld: filmpje van 2MB, wordt 50x bekeken per dag; 100MB/dag. En ploep, daar gaat je datalimiet ;)

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 15:05
Jep daar ga je snel aan zitten als je site een beetje populair is. Ik zou je datalimiet wel uitbreiden mits dat mogelijk is.

Overgens zou ik Helix niet aanbevelen, los van de licentie kosten. Het is een kriem om aan de praat te krijgen werd mij verteld. Ik heb er zelf niet zo veel ervaring mee, maar naar mijn mening heeft het weinig toegevoegde waarde tegenover Darwin Streaming Server / Windows Media Services.

Verwijderd

Topicstarter
ah ok, ik ga inderdaad voor WMS

en de datalimiet kan ik elk moment ophogen dus dat is absoluut geen probleem...

Verwijderd

Hoi iedereen!

Graag willen wij jullie verwelkomen naar onze 2 projecten:

1. Videostreaming en videoconference
2. Tv signaal nu en straks

Wij zullen lezingen geven over deze twee projecten, door heel Nederland. Er is dus altijd kans dat er een lezing bij jou in de buurt wordt gehouden.
Ook is iedereen welkom! Dus neem vooral je vriendin/vriend, familie, buren, collega's en kennissen mee! De entree is gratis!

We gaan er een gezellige en leerzame avond van maken. Het zou leuk zijn als jullie ook zouden komen, omdat we hele interessante punten gaan bespreken op het gebied van Videostreaming en videoconferecen & Tv signaal nu en straks.
Het is echt de moeite waard om langs te komen! Natuurlijk kan je ook al je vragen kwijt.

Op dit moment zijn dit de data voor de lezingen:

Zwolle: 1 november, Videostreaming, Wijkcentrum Holtenbroek, Bachlaan 20
6 december, TV signaal; Wijkcentrum Holtenbroek, Bachlaan 20
Van 20.00 - 22.00 uur

Nunspeet: 13 november, Videostreaming, Dorpshuis Molijn de Groot, Dr. Schutlaan 2
11 december, TV signaal. Dorpshuis Molijn de Groot, Dr. Schutlaan 2

Op onze website kan je meer informatie over de 2 projecten lezen.

Indien je meer informatie wilt, stuur dan even een mailtje naar ons

Mocht je nog andere vragen/opmerkingen hebben, laat het ons dan aub weten!

Wij zullen je mail z.s.m beantwoorden.

Met vriendelijke groet en hopelijk tot de volgende lezing!

Hcc! Multi-Media Gebruikersgroep

[ Voor 1% gewijzigd door NMe op 01-11-2007 01:51 ]

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-11 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoewel ik de intenties van deze post niet in twijfel trek, is dit hier niet zomaar de bedoeling. Allereerst niet omdat je nu een topic waarin een vraag centraal staat omhoog haalt voor een algemene melding die prima in een eigen topic zou passen. Bovendien is voor dergelijke berichten toestemming nodig van de moderators van het subforum waar je het bericht wil plaatsen. Dit omdat ons forum anders al snel zou kunnen verzanden in een bak met spam waar iedereen zijn eigen event wil promoten.

Ik denk dat het het beste is als je de moderators van Internetproviders en Hosting even probeert te mailen. Stuur een mailtje naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/6436/FFFFFF/5C5850 met eventueel een kopie naar Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/forum/user_email_gfx/21590/FFFFFF/5C5850 waarin je verwijst naar dit topic. Als bjck en/of Xandrios er geen bezwaar tegen hebben kun je zonder meer een nieuw topic openen met ditzelfde bericht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.