Fanspeed aanpassen met een Asus P5B Deluxe

Pagina: 1
Acties:
  • 1.154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nimrud7
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
Is er een programma die dit voor me kan doen? En dan bedoel ik niet de Q-Fan optie. Die doet op "silent" 1150/1200 rpm. Ik zou dit graag willen minimaliseren tot 800 rpm. Ik weet dat het hardwarematig kan, met fan controllers e.d. maar welke alternatieven heb ik?

Ik wil het liefst iets softwarematigs. Kan ik de 12V aanpassen? Heeft dit alleen invloed op de fans of ook op de HDD's ?

Bedankt,
Thomas.

P.S. Ik heb speedfan (4.30 beta 9) al geprobeerd, maar daar word ik niks wijzer uit en ik krijg fanspeeds te zien van 25.000+ rpm.... Ik heb momenteel 2 Lian-Li 120mm fans erin zitten, maar ik heb ook Papst 120mm fans.

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Heb je bijgeleverd Asus Probe al geprobeerd?

Instagram / YouTube

• Nimrud7
Asus Probe is alleen een monitor utility (toch?) Dus je kan er niks in wijzigen, het waarschuwt je als er iets onder/boven een bepaalde grens komt.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Nimrud7 schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 03:49:
[...]
P.S. Ik heb speedfan (4.30 beta 9) al geprobeerd, maar daar word ik niks wijzer uit en ik krijg fanspeeds te zien van 25.000+ rpm....
My fans are showing odd RPMs or 0 when slowed down

Fan speed control is achieved by accessing some features available in some hardware monitor chip or some other special hardware. These chips might be able to controls fan speeds. They usually do this by using PWM output. A PWM digital ouput is a digital signal that alternates some levels very fast, thus simulating some intermediate average level. The net result is a perceived average voltage lower than the usual one. Please note that some chips (very few of them) are able to lower the voltage without PWM simulation.
The fans, on the other hand, can report their speeds (RPM) by using some internal sensors that report how often some current flows between two plates. Fans are built assuming nominal voltages and a continuous signal. When voltages are lowered or modulated through PWM, some fans are no longer able to properly trigger when those plates face each other and resulting fan speeds may show odd values. SpeedFan works flawlessly even in such situations.
Verandert er ondanks de incorrecte uitlezing wel iets aan het daadwerkelijke toerental?

[ Voor 255% gewijzigd door Rone op 05-10-2006 04:34 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Nimrud7
r00n schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 04:27:
[...]

[...]

Verandert er ondanks de incorrecte uitlezing wel iets aan het daadwerkelijke toerental?
Nee de waarden blijven gelijk.

• dudok12
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-10-2025
In het Speedfan lijstje met compatible mobo's op de website staat de P5B (dlx) helaas nog niet. Heb zelf ook dit mobo en speedfan lijkt nix te doen. Heb dus qfan optimal maar gekozen, maar het mocht om mij ook wat stiller...

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Probeer speedfan 4.29. Die is gewoon stabiel en werkt, dan weet je zeker dat de beta versie niet het probleem is.
Als speedfan de snelheid niet kan aanpassen dan moet je even de help and how to doorlezen. (vooral bij advanced configurations). Dan zet je pwm mode 1 op software controlled en kun je wel snelheid veranderen.

• Nimrud7
arno e schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 08:46:
Probeer speedfan 4.29. Die is gewoon stabiel en werkt, dan weet je zeker dat de beta versie niet het probleem is.
Als speedfan de snelheid niet kan aanpassen dan moet je even de help and how to doorlezen. (vooral bij advanced configurations). Dan zet je pwm mode 1 op software controlled en kun je wel snelheid veranderen.
Dit is wat ik te zien krijg met versie 4.29 (dezelfde resultaten als de beta versie)

Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~buyukkil/temp/tweakers/config_temp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~buyukkil/temp/tweakers/config_fans.jpg
Afbeeldingslocatie: http://wwwhome.cs.utwente.nl/~buyukkil/temp/tweakers/config_temp.jpg

Ik heb dus de Asus P5B Deluxe... wordt ie (al) wel ondersteund door SpeedFan?

Verwijderd

Dat neem ik aan van niet. Er zit verder meestal geen verschil kwa aansturing van de fans in Deluxe versies. De basis van de P5B is hetzelfde als die van de Deluxe versie, de Deluxe heeft alleen wat extra opties zoals ik denk meer SATA aansluitingen en FireWire.

• Nimrud7
Maar goed, de P5B wordt ook niet ondersteund. Kan iemand me hiermee helpen?

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 09:19
Speedafn 4.30 ondersteunt een hoop nieuwe controlers. Waaronder de WINBOND W83627DHG (deels).Check die eens?

meuktracker: SpeedFan 4.30

Whatever

• Nimrud7
Sloompie schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 18:42:
Speedafn 4.30 ondersteunt een hoop nieuwe controlers. Waaronder de WINBOND W83627DHG (deels).Check die eens?

meuktracker: SpeedFan 4.30
Deze versie herkent m'n sensor niet eens terwijl de 4.29 dat wel doet, maar er niks mee kan. De 4.30 beta 9 herkent 'm wel maar geeft hetzelfde resultaat als de 4.29.

• dudok12
Heb gister ook 4.30 geinstalleerd. Progsel ziet alleen mijn HD. Temps en Fans worden niet gedetecteerd. Wachten op de volgende versie... :/

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb Arctic Cooling Freezer 7 Pro die rond draait op 540 rpm ongeacht de temperatuur van de processor (tussen de 30-50 C).

Pc probe geeft een waarschuwing dat de pc fan te langzaam gaat. Maar ik krijg hem met geen mogelijkheid sneller. Alleen met de bijgeleverde Ai suite kan ik schakelen tussen 540 rpm of fullspeed maar dan is het net een vliegtuig.

Hij is wel lekker stil, maar het is toch niet normaal dat de fan niet sneller (trapsgewijs) kan draaien ??? en het programma een waarschuwing geeft ivm de snelheid

Tips zijn welkom

Mark

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2006 22:04 ]

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-01 19:32
Ik heb hetzelfde probleem...bij mij draait ie nu op volle toeren (2700), om m'n E6600@3ghz onder de 40 te houden (idle), maar ik zou wel graag de snelheid van de fan wat lager willen bij minder verbruik, dan maar een graad of 3 erbij. Rust is ook fijn ;)

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:47
Same here. Dat asus probe is nogal irritant. Max performance is leuk om te gamen maar geeft een hoop lawaai. Alle lagere standen hebben als consequentie dat AI suite de rpm's van mn freezer pro naar 500 gooit! En dat is nou weer net een beetje te laag.

Met geen mogelijkheid krijg ik hem om "tussenstanden"...

Flickr PSN ID= cheironnl

• rob1985
  • Laatst online: 17-01 19:32
ik denk dat we met z'n allen zullen moeten wachten op een nieuwere versie van Speedfan die de P5B Deluxe ondersteund. Nu is het voorlopig ff behelpen. Echt veel lawaai maakt ie niet, want ik kan er zonder moeite doorheen slapen...:D

Verwijderd

cheiron schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:59:
Same here. Dat asus probe is nogal irritant. Max performance is leuk om te gamen maar geeft een hoop lawaai. Alle lagere standen hebben als consequentie dat AI suite de rpm's van mn freezer pro naar 500 gooit! En dat is nou weer net een beetje te laag.

Met geen mogelijkheid krijg ik hem om "tussenstanden"...
Het is toch te gek dat niemand weet hoe we de fan snelheid kunnen aanpassen ??
Het programma speedfan is tenslotte ook geen echte "oplossing" ik neem aan Asus dit probleem met een update kan oplossen.. toch :?

• cheiron
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 23:30:
[...]

Het is toch te gek dat niemand weet hoe we de fan snelheid kunnen aanpassen ??
Het programma speedfan is tenslotte ook geen echte "oplossing" ik neem aan Asus dit probleem met een update kan oplossen.. toch :?
Op zich zou die "versnellingsbak" optie in de AI suite het moeten kunnen, alleen vind ik de opties 2800 rpm of 500 rpm, zonder iets daar tussen in niet zo geschikt.
Maar inderdaad, dit zou toch zo op te lossen moeten zijn.

Flickr PSN ID= cheironnl

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:21
Speedfan 4.31 is uit, de P5B wordt hierin ondersteund :) . Have fun.

• cheiron
ErikG2 schreef op vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:26:
Speedfan 4.31 is uit, de P5B wordt hierin ondersteund :) . Have fun.
Hartstikke bedankt voor de melding hier! Eindelijk kan ik mn cpu fan instellen zoals ik dan wil :D

Flickr PSN ID= cheironnl

• Aapiethaaap
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-11-2025
met mijn p5b geeft speedfan alsnog een foute waarde aan van mijn AUX ( geen idee wat het is trouwens), namelijk 117 graden, wel kan ik makkelijk de fans lager instellen, ik merk dan maar 1 graad verschil als ik ze allemaal op 80% zet. Alleen moet ik nog uitvinden welke fan welke is want dat heb ik nog niet door.

BUH

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07-2025
Heb precies hetzelfde. Volgens Fanspeed staat mijn Aux (?) in de fik. Zal dus wel aan Fanspeed liggen.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

• kingmuze
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2025

kingmuze

so don't fear

Ik heb ook een Asus P5B (niet deluxe). SpeedFan 4.31 leest de fanspeed correct uit, de speed staat default ingesteld op 29% maar wanneer ik deze verander gebeurt er niets. (Het is in combinatie met een Zalman 9500).

Mijn Aux temp. is ook 119 graden. Heb nog op geen enkele manier die naar beneden kunnen krijgen.

[gvr]muze[nl] says: fear is the mind killer

• Jackazz
  • Laatst online: 18-08-2021
Bij mij herkent die standaard 4 temps:
- System
- CPU
- AUX
- HD0

Bij mij staat de AUX ook op 119 graden. Maar waar staat deze sensor eigenlijk voor?

En is er een mogelijkheid om de sensor van mij GPU toe te voegen? Want met ASUS SmartDoctor kan ik wel de temperatuur uitlezen, maar zowel bij Motherboard Monitor als SpeedFan kan ik deze waarde niet terugvinden.

Het gaat trouwens om een Asus P5B met een Asus 7900GS videokaart

Verwijderd

Dit geheel werkt wel al je in je speedfan bij Configure / Advanced ->

- Chip: WinBond

Dan PWN 2 Mode op Manual zetten of op welke stand jij wil.. dan kan je zelf de snelheid aanpassen:)

Hier werkt het perfect

• dudok12
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 01:49:
Dit geheel werkt wel al je in je speedfan bij Configure / Advanced ->

- Chip: WinBond

Dan PWN 2 Mode op Manual zetten of op welke stand jij wil.. dan kan je zelf de snelheid aanpassen:)

Hier werkt het perfect
OK CalimerO, om het helemaal glashelder te krijgen voor iedereen: heb je in het bios CPU QFan Control en Chassis QFan Control beide op [Disabled] staan om speedfan te laten werken? Zo ja, dan staat je pc dus ff te loeien totdat speedfan de zaak mooi stil maakt...

Zelf wil ik alleen de chassis fans via speedfan bedienen: de papst outtake fan mag wat harder draaien (is toch stil) en de 2 intake fans kunnen op 900 rpm of zo. Qfan mag dan de Zalman 9500 blijven bedienen, want die hoor ik toch amper, zeker wanneer de airflow in de kast (Antec P150) wat beter wordt...

Verwijderd

dudok12 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:04:
[...]

OK CalimerO, om het helemaal glashelder te krijgen voor iedereen: heb je in het bios CPU QFan Control en Chassis QFan Control beide op [Disabled] staan om speedfan te laten werken? Zo ja, dan staat je pc dus ff te loeien totdat speedfan de zaak mooi stil maakt...

Zelf wil ik alleen de chassis fans via speedfan bedienen: de papst outtake fan mag wat harder draaien (is toch stil) en de 2 intake fans kunnen op 900 rpm of zo. Qfan mag dan de Zalman 9500 blijven bedienen, want die hoor ik toch amper, zeker wanneer de airflow in de kast (Antec P150) wat beter wordt...
CPU QFan Control heb ik aan staan, Chassis QFan niet, maar mijn casefans zitten ook niet via mijn moederbord aangesloten, dus die draaien altijd op dezelfde snelheid.
Dus mijn PC staat alleen te loeien als ik em aanzet, daarna is ie gelijk stuk stiller

• dudok12
Ik heb Qfan aanstaan voor zowel chassis as cpu. Met de aanwijzingen van CalimerO kan ik alleen de CPU fan snelheid aanpassen met speedfan. Ik zie met probe geen verandering bij de chassis fans (3 stuks) en hoor ook geen verschillen...

Iemand een idee hoe ik de chassis fans op een p5b dlx een andere rpm kan geven met speedfan?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
dudok12 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:14:
Ik heb Qfan aanstaan voor zowel chassis as cpu. Met de aanwijzingen van CalimerO kan ik alleen de CPU fan snelheid aanpassen met speedfan. Ik zie met probe geen verandering bij de chassis fans (3 stuks) en hoor ook geen verschillen...

Iemand een idee hoe ik de chassis fans op een p5b dlx een andere rpm kan geven met speedfan?
Even dit topic wat nieuw leven inblazen...... :P :P

Mijn P5B De luxe reageert ook vreemd op Speedfan:
CPU_FAN met een 3 pins aangesloten fan doet niets

CHA_FAN2 = werkt op zich, is ook te regelen echter:

CHA_FAN1 & CHA_FAN3 = doen hetzelfde als CHA_FAN2. Dus als ik CHA_fan2 'regel' reageren zowel CHA_FAN1 & CHA_FAN3.....

Iemand inmiddels al andere ervaringen met Speedfan? Of een andere manier de fans kunne regelen?
De BIOS Qfan wil ik liever niet gebruiken, afgezien van het feit dat ik em niet goed vind werken, wil ik zelf mee/volledige controle over de fans......

Ik las ergens bij Speedfan dat er al om support voor de P5B gevraagd werd en dat er in versie 4.31 iets veranderd had moeten zijn, echter ik draai nu 4.32 en daar werkt het (blijkbaar) toch nog steeds niet.......

Iemand suggesties of andere ervaringen? Of gewoon wachten op een nieuwere release van Speedfan?

Verwijderd

Asus heeft een eigen tooltje, Asus prober je zou daar eens naar kunnen kijken. Motherboard Monitor (mbm) kan volgens mij ook fan speeds regelen.

Mocht het dan nog niet werken zou ik eens gaan kijken naar een fan controler die je in je 5.25" bay kan bouwen.

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb exact hetzelfde (P5B Plus Vista).
Ik wil geen Q-Fan maar met of zonder doet SpeedFan gek. Ik heb alleen 3-pins fans, ook op 4-pins aansluiting van CPU fan.

SpeedFan kan alleen speeds regelen op de chassis fan aansluitingen (3-pins dus), CPU blijft onregelbaar. Als ik ze hardwarematig omdraai lukt het me dus om de CPU fan te regelen, maar doet het automatische regelen van SpeedFan het niet, dus heb ik er weinig aan... |:(

Half opgelost!
Ik heb wederom de CPU fan (3-pin) op de chassis fan aansluiting (3-pin) geplugd en andersom. Dan is dus mijn chassis fan niet te beheren (maar 100% is ok) maar mijn CPU fan wel! _/-\o_
Hij wordt op cha_fan1 aangestuurd door kopje Speed4 (laatste), gelezen onder Sys Fan (eerste), en je moet de divider op 64 zetten, en vergeet zeker niet bij Speed4 "Automatic Speed Variation" aan te vinken!

[ Voor 33% gewijzigd door Stan op 12-01-2009 02:58 . Reden: Half opgelost ]

Pagina: 1