Toon posts:

[Java] Basic collision detection, hoe?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik sta nog in de kinderschoenen v.w.b. java.
Voor een school opdracht ben ik het 1 en ander aan het uitdenken.
ik wil een robot (karel) links laten kijken of er een muur staat, zo ja moet er ergens een getal 1 neer worden gezet anders getal 0.
vervolgens moet hij rechts kijken en indien een muur , noteer dan ergens getal 3
daarna nogmaals rechts en kijken voor een muur indien true noteer ergens getal 5

Deze getallen moeten dan opgeteld worden en de uitkomst bepaald waar robot karel naar toe kan lopen. Zijn er 2 mogenlijkheden dan word er gedobbeld.Dat dobbelen lukt mij nog wel maar de rest????
Ik hoop dat iemand mij een goede voorzet kan geven in welke richting ik moegt gaan denken met eventueel (heel graag) een voorbeeldje.

Groetjes Wim.

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:08
ik denk dat je met if en else moet gaan werken.

if links = muur
x = 1
else if rechts = muur
x = 3
else x = 0

if x == 0
g = dobbelsteenfunctie
else if x == 3
g = (linkse waarde)
else if x == 1
g = (rechtse waarde)
else g = rechtdoor

zoiets...... in die geest denk ik :?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
denk dat dit in programming hoort....

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-02 19:59

Xof

lijkt me dan handiger om cases te gebruiken, anders krijg je zo'n lange if else constructie ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Xof op 05-10-2006 00:34 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:16

DataGhost

iPL dev

Hoi Wim, welkom op GoT :)
Groeten doen we eigenlijk standaard, dat hoeft niet. Ook is Java niet hetzelfde als JavaScript, dus dit probleem hoort niet in dit subforum thuis. Je had eigenlijk een ander moeten kiezen. Kijk ook eens hier: Waar hoort mijn topic?.
We stellen huiswerkvragen hier trouwens niet echt op prijs, daarom vraag ik me af of je topic wel in een ander forum thuishoort. In ieder geval niet in deze staat, ik snap namelijk je vraag niet. Je stelt een beginsituatie, je zegt wat er wel lukt en je vraagt vervolgens hulp met wat niet lukt, alleen dat specificeer je niet. Dus: wat lukt er precies niet? Wat heb je zelf al gezocht (vooronderzoek is gewenst op GoT), wat heb je gevonden en wat werkte er (niet)? Belangrijke dingen om in je TS te stoppen zodat wij je eventueel kunnen helpen, huiswerkvraag of niet.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 14:19

André

Analytics dude

Ik verplaats hem naar Programming

Maar laat dan ook even zien wat je al geprobeerd hebt, want op deze manier moeten wij je kant en klare scripts aan gaan leveren.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Voordat we hier ook maar iets zinnigs over kunnen zeggen lijkt het me handig wanneer je aangeeft wat de datasctructuur is van je 'speelveld'.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:41

pietje63

RTFM

Ik zal hem de waarden (1,3,5) bij elkaar op laten tellen (laten we dit even x noemen). Vervolgens met je x gaan analyseren

x=0 je kun niets
x=1/'3/5 je hebt één optie; neem deze
x=4 optie links of rechts1; dobbelen 0 of 1
x=8 optie rechts1 of rechts2; dobbelen 0 of 1
x=9 optie links, rechts1 of rechts 2; dobbelen 0,1,2

Nu omschrijven naar Java!

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:41
Haha, laat me raden. "Algoritmiek"?? Informatiekunde? Radboud Universiteit Nijmegen?
Haha, dat zal best. Maar dit soort replies voegen 0,0 toe aan het topic en ik zie er het nut niet van. Laat ze dan ook achterwege...

[ Voor 45% gewijzigd door RobIII op 05-10-2006 10:48 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29
Mensen, hou het even on-topic.
En laat de 'wannabee-mod' replies ook achterwege aub; huiswerktopics zijn toegestaan, mits de TS moeite wil doen om zelf iets bij te leren, en niet verwacht dat alles voorgekauwd wordt.
Indien je toch vind dat er iets mis is met het topic, doe het dan mbhv een topic-report ipv het hier in het topic te zetten

Verder, met Janoz. We hebben atm te weinig informatie om iets zinnigs te kunnen zeggen, dus meer input van de TS is vereist.

https://fgheysels.github.io/

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:29

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Janoz schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:25:
Voordat we hier ook maar iets zinnigs over kunnen zeggen lijkt het me handig wanneer je aangeeft wat de datasctructuur is van je 'speelveld'.
^^^ Wat hij zegt. Ik vermoed een simpel grid, maar menig collision detection guru zal zich beledigd voelen als je dat collision detection noemt ;)

Dus even vooruitlopend op de feiten: maak gewoon een 2d array van booleans die je wereld voorstelt: een true in een bepaald vakje betekent dat daar een muur staat, anders niet. Hou de positie van je robot bij dmv een x en y coordinaat in die array. Links en rechts kijken is dan vrij simpel - afhankelijk van de richting die je op beweegt kijk je naar de muren naast je.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit ligt mijns inziens gewoon aan het beheersen van wiskunde en logica dan aan het beheersen van de taal? Vertaal de opdracht gewoon naar eenvoudige als, dan constructies, zodat je die kunt gebruiken in if-else statementen, zoals ook als een voorbeeld in de 1e post van dit topic is gegeven. Je zou ook keuzeopties kunnen opstellen, zodat je het in een switch statement kunt zetten :)

Dit kan je vast verder helpen bij het opzetten van de code: http://balusc.xs4all.nl/srv/dev-jst-dra.html
Pagina: 1