Toon posts:

Gigabit netwerk - vaag probleem met kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb tussen m'n server en m'n pc een netwerkje dat via 2 kabels loopt. de reden waarom dit via 2 kabels loopt, is omdat ik in een studentenkamer zit waar het netwerk uit de muur komt. Mijn server heb ik vervolgens tussen die muur en het punt waar het, het huis binnenkomt staan.

aansluiting huis als netwerk kabel uit de muur ---> Server met 2 netwerk kaarten --> straight cat5-e kabel --> aansluiting kamer --> straight cat5-e kabel --> PC

Nu heb ik een gigabit kaartje gekocht, maar het probleem hiermee is dat hij 100 Mbit detecteerd.

Nu weet ik dat ik het netwerk tot aan de muur goed heb zitten. de kabel die daar zit is een gigabit cat5-e kabel (staat er groot op) en het is correct aangesloten aan het aansluitpunt. (dit is te doen door de draadjes vast te klemmen, dus geen stekkeraansluiting)

Het gekke is dat ik wel een gigabit verbinding tot stand kan brengen met een oude kabel die ik heb liggen, die standaard cat5 is (geen e) door deze aan te sluiten op de muuraansluiting, maar met een splinternieuwe cat5-e kabel niet. Ik heb de nieuwe kabel ook getest door direct aan te sluiten op m'n server en dan pakt hij wel gewoon een gigabit verbinding.

(en die oude kabel gebruiken is geen optie, omdat die niet lang genoeg is om netjes weg te werken)

Beide kabels zijn straight, maar het enige verschil wat ik kan vinden is hetvolgende.

oude kabel
pin 1 oranje/wit
pin 2 oranje
pin 3 groen
pin 4 blauw
pin 5 groen/wit (of blauw/wit, dit is niet duidelijk te zien)
pin 6 blauw/wit (of groen/wit, dit is niet duidelijk te zien)

pin 7 bruin
pin 8 bruin/wit

het valt hierbij op dat pin 3 en 4 beide volle kleuren zijn, waarbij in het schema van de faq netwerken deze anders zijn. Beide connectoren zijn exact hetzelfde.

nieuwe kabel

pin 1 oranje/wit
pin 2 oranje
pin 3 groen/wit
pin 4 blauw
pin 5 blauw/wit
pin 6 groen

pin 7 bruin
pin 8 bruin/wit

deze is dus exact aan het schema onder faq netwerken voor een straight kabel. en beide connectoren zijn ook hetzelfde.

nu heb ik dus de neiging gehad om de connectoren van die nieuwe stekker eraf te knippen en er nieuwe aan te zetten zoals bij de oudere kabel, maar aangezien ik hem dan niet meer terug kan brengen, vroeg ik me af of dit mogelijk is. Een straight kabel is toch in principe gewoon dat alle draadjes hetzelfde zijn aan beide kanten?
En bovendien kan ik er nu nog voor kiezen om de kabel terug te brengen en gewoon een langere kopen die niet aangesloten wordt op het aansluit punt.

Ik heb ook geprobeerd om de kabel tot het aansluitpunt in de muur cross te maken, zodat er een crossverbinding is tussen de netwerk kaarten. Hiermee krijgt hij ook verbinding, maar dit is ook maar 100 Mbit. Met die oude kabel ertussen is het echter wel weer 1 gigabit, dus cross of straight maakt geen hol uit.

Ik heb ook de aansluiting van de Gbit cross geprobeerd, maar dan krijg ik helemaal geen verbinding tot stand.
Forceren van gigabit is ook niet mogelijk en de netwerk kaarten hebben beide de meest nieuwe drivers.
(de kaart in de server is een realtek gigabit en de kaart in de pc is een marvell yukon gigabit)

Ik weet dat de makkelijkste oplossing een nieuwe kabel kopen is die lang genoeg is, maar ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet waarom het niet werkt met een nieuwe kabel, maar wel met die oude.

Iemand die mij kan vertellen waarom dit is en hoe ik het eventueel makkelijk kan oplossen?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:30
hmmz, vaag

wat ik je kan vertellen:
gigabit gebruikt alle 4 de paren ipv 2 tov 100mbit
je nieuwe kabel heeft iig een goeie pin layout voor straight als de conn. hetzelfde zijn...
gigabit crossed zou ik zo niet weten hoe de layout moet zijn??? (ook niet naar gezocht, en daar zou t nog wel eens aan kunnen liggen!?!?)

mijn mening:
als je gigabit doet, doe t dan goed.. daarmee bedoel ik intel/3com/?? (a-merk)
die 8139 van realtek vind ik geweldig! werkt altijd, maar realtek voor Gbit??

probeer t eens met een korte kabel? (als dat mogelijkt is??)
omdat je "oude" kabel wel werkte, probeer t eens met die layout..

**
ik zat je verhal nog eens te lezen..
dure kabel??
blijkbaar werkt de layout van de oude kabel wel goed... dus dat zou mijn 1e optie zijn (hoe vaag die ook miss. is

[ Voor 12% gewijzigd door Japidoff op 04-10-2006 22:57 ]

gang is alles

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:34:Iemand die mij kan vertellen waarom dit is en hoe ik het eventueel makkelijk kan oplossen?
Breng je kabel terug naar de winkel en vraag een andere, deze is verkeerd gemapped.
oh en afleidend uit je verhaal kan ik ook opmaken dat pin5 wit/blauw is, anders zou je er ook geen 100Mbps door krijgen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Japidoff schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:52:
hmmz, vaag

wat ik je kan vertellen:
gigabit gebruikt alle 4 de paren ipv 2 tov 100mbit
je nieuwe kabel heeft iig een goeie pin layout voor straight als de conn. hetzelfde zijn...
gigabit crossed zou ik zo niet weten hoe de layout moet zijn??? (ook niet naar gezocht, en daar zou t nog wel eens aan kunnen liggen!?!?)
Ik heb ergens iets gelezen dat crosslinked kabels standaard maar 2 paren heeft, origineel was de kabel tussen de server en het muurkastje namelijk een 100 Mbit Crossed link kabel, maar deze heb ik zo aangesloten dat het een straight is. Kan dat verschil uitmaken? (maar waarom werkt het dan wel met de oude kabel, maar niet met de nieuwe)
mijn mening:
als je gigabit doet, doe t dan goed.. daarmee bedoel ik intel/3com/?? (a-merk)
die 8139 van realtek vind ik geweldig! werkt altijd, maar realtek voor Gbit??

probeer t eens met een korte kabel? (als dat mogelijkt is??)
omdat je "oude" kabel wel werkte, probeer t eens met die layout..
Het is een Edimax Gigabit kaart met een Realtek chippie erop (weet zo even niet het type chip, iig de nieuwste) en ik draai met de nieuwste drivers. Als ik een gigabit verbinding heb haal ik 25 MB/s met kopieeren via de explorer en de CPU op m'n server blijft redelijk normaal, schiet niet gigantisch omhoog, dus daar heb ik geen problemen mee.

de oude kabel is wel maar 5 meter en de nieuwe 10 meter. Ik heb helaas niet nog een kabel van 5 meter liggen, maar zou het kunnen zijn dat het muurkastje een interferentie veroorzaakt in het signaal?
De kabel tussen m'n server en het muurkastje is btw ook 10 meter, dus in totaal heb ik dan 20 meter.
**
ik zat je verhal nog eens te lezen..
dure kabel??
blijkbaar werkt de layout van de oude kabel wel goed... dus dat zou mijn 1e optie zijn (hoe vaag die ook miss. is
Ik heb weinig zin om die layout toe te passen, omdat ik dan de garantie van de kabel kwijt ben die ik nu nog terug kan brengen. De kabel komt van de mediamarkt en is van vivanco, standaard merk dus. en was 15 euro voor 10 meter.
PerfectPC schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 00:15:
[...]

Breng je kabel terug naar de winkel en vraag een andere, deze is verkeerd gemapped.
oh en afleidend uit je verhaal kan ik ook opmaken dat pin5 wit/blauw is, anders zou je er ook geen 100Mbps door krijgen ;)
Wat bedoel je precies met gemapped? dat de draadjes niet correct zijn gelinkt? Ik heb een andere kabel liggen (ook 10 meter) met dezelfde kleurcode en die werkt namelijk ook niet. Het is echter wel gewoon de standaard kleurcode die ook in de faq staat en met een directe link met 1 kabel tussen de server en pc werkt het gewoon.

anyways, interferentie op het stukje bij het aansluitpunt lijkt me tot nu toe het enige logische wat het probleem kan veroorzaken... (als het zo gevoelig is in ieder geval) misschien moet ik maar gewoon een langere kabel kopen, de connector afknippen, zodat die door de muurgaten kan en er een nieuwe connector aanzetten.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

Quakie

quakelen

Verwijderd schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 09:32:

anyways, interferentie op het stukje bij het aansluitpunt lijkt me tot nu toe het enige logische wat het probleem kan veroorzaken... (als het zo gevoelig is in ieder geval) misschien moet ik maar gewoon een langere kabel kopen, de connector afknippen, zodat die door de muurgaten kan en er een nieuwe connector aanzetten.
Ik zou dit niet doen of je moet van jezelf weten dat je een onttiegelijke goede krimptang expert bent.
Zelf een 1000mbit cat5e krimpen is lastig. 100mbit fluitje van een cent, omdat ie minder draadjes gebruikt. Als het dus een beetje kan probeer connector er dus op te houden. (zelf ook week gestoeit en heeft me ongeveer 15 opzetstukjes gekost. 100mbit werkte prima maar op 1000mbit hoo maar)

Om toch iets te melden voor je probleem. Ik persoonlijk ben van mening dat oudere kabels betere kwaliteit zijn dan die nieuwe standaard mediamarkt dingen. Ik heb hier cat5 kabels (toen hier ook 1000mbit) die zijn een stuk dikker en degelijker dan die nieuwe standaard cat5e kabels.
Probeer je geld terug te krijgen en investeer dit in duurdere kabels bij een pc boer. Check kabel en voel of het wat is. Sommige zullen het raar vinden maar 1000mbit draaien vereist meer dan 100mbit. Het is gewoon weg kieskeuriger.

Ik teken nergens meer voor

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op woensdag 04 oktober 2006 @ 22:34:
ik heb tussen m'n server en m'n pc een netwerkje dat via 2 kabels loopt. de reden waarom dit via 2 kabels loopt, is omdat ik in een studentenkamer zit waar het netwerk uit de muur komt. Mijn server heb ik vervolgens tussen die muur en het punt waar het, het huis binnenkomt staan.

aansluiting huis als netwerk kabel uit de muur ---> Server met 2 netwerk kaarten --> straight cat5-e kabel --> aansluiting kamer --> straight cat5-e kabel --> PC
Als ik het beetje snap, heb je een server met gigabitnetwerkkaart, een patchkabeltje naar de walljack, dan een stuk utp door de muur, terug een walljack en uiteindelijk een patchkabeltje naar de client.

Zijn de walljacks correct aangesloten: kleurcode (staat in de walljack)? vakkundig gepuncht (gestampt)? niet teveel utp 'untwisted'?
Quakie schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:09:
Ik zou dit niet doen of je moet van jezelf weten dat je een onttiegelijke goede krimptang expert bent.
Zelf een 1000mbit cat5e krimpen is lastig. 100mbit fluitje van een cent, omdat ie minder draadjes gebruikt. Als het dus een beetje kan probeer connector er dus op te houden. (zelf ook week gestoeit en heeft me ongeveer 15 opzetstukjes gekost. 100mbit werkte prima maar op 1000mbit hoo maar)
Je hebt goede opzetstukjes nodig, er zijn connectors waar de draadjes losliggen en connectors waar de draadjes beetje op hun plaats gehouden worden. Je hebt een fatsoenlijke tang nodig, er zijn tangen die scheef op de connector inknijpen en tangen die vertikaal op de connector knijpen. Een stuk utp mag niet teveel mishandeld worden, hoeken van 90° kunnen storend zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/incentre/images/ethcable568b.gif
De kleurencode volgen, dit en niks anders. Al mijn zelfgeknijpte utp-kabels werken op Gigabit tussen mijn workstation en de switch.
offtopic:
[HK-modus]Ik zie al sollicitatiegespreken waar men je admin-skillz test door gigabit-compartibele-utp-kabel-knijpen. :+ [/HK-modus]

• Nocturno
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:33
hmzz, heb in mijn hele huis gigabit aangelegd,geen enkele connector verspilt? werkte allemaal van de eerste keer.

heb er wel 2 gigabit switches tussen zitten.

bij mijn pa wel problemen gehad, cat 6 kabel maar met een doorverbind stukje ertussen wil ook niet hoger dan 100mbit.

lijkt me dus een probleem van de contactdoos, daar zijn speciale gigabit dozen voor btw.

Verwijderd

Quakie schreef op donderdag 05 oktober 2006 @ 10:09:
Zelf een 1000mbit cat5e krimpen is lastig. 100mbit fluitje van een cent, omdat ie minder draadjes gebruikt. Als het dus een beetje kan probeer connector er dus op te houden.
Nee, ik ben niet zo een wizard, maar met veel geduld en veel klungelen en nog een keer proberen en nog een keer proberen en als alle draadjes goed lijken te zitten nog drie keer controleren, lukt het ook.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:04

Quakie

quakelen

dan zal het wel aan mij twee linker handen liggen :P

argh.. heb me laminaat toen maar verbouwd en opnieuw 15meter erin gebouwd en werkt nu ook op 1000mbit... (was gedaan in dagje werk.. scheelt weer na 7dagen zweten op krimpen :( )

Ik teken nergens meer voor

Pagina: 1