Ik ben momenteel al ruim 6 uur non-stop bezig met het vinden van een oplossing voor onderstaand probleem. Uiteraard het nodige zoekwerk al verricht.
Het probleem is dat mijn PHP 5 installatie geen MySQL detecteert. Wat ik daar precies mee bedoel omscrhijf ik hieronder. De MySQL koppeling heb ik nodig voor Joomla. Maar ook PHPMyAdmin geeft aan dat de extensie niet geladen kan worden. Ik draai Windows 2003 Enterprise Edition met SP1 en gebruik IIS 6.0.
Wat heb ik gedaan?
Als test heb ik PHPMyAdmin geinstalleerd, die geeft alleen de foutmelding "Kan de mysql extentie niet laden", iets dat mij aangeeft dat er iets met de koppeling naar MySQL niet goed is.
Echter, ik kan met de MySQL Command Prompt gewoon inloggen op mijn MySQL installatie.
Vele sites die ik heb bezocht, waaronder ook hier op GoT, reppen consequent over het niet goed hebben ingesteld van de php.ini en/of IIS. Maar volgens mij staat dat goed.
Nu komt het mooiste: wanneer ik het installatiescript van Joomla (waarin de MySQL check zit) als Administrator vanaf de command line run, krijg ik o.a. deze uitput (overbodige spaties voor de leesbaarheid verwijderd):
Oftewel, hiermee is volgens mij aangetoond dat er met de installatie van IIS, PHP en MySQL niets aan de hand is.
Alleen als het script uitgevoerd wordt door IIS, is MySQL opeens niet meer available.
Na mijn uren zoekwerk heb ik nu de behoefte aan wat hulp, dus hoop ik dat ik dat hier kan vinden
Bedankt alvast!
Het probleem is dat mijn PHP 5 installatie geen MySQL detecteert. Wat ik daar precies mee bedoel omscrhijf ik hieronder. De MySQL koppeling heb ik nodig voor Joomla. Maar ook PHPMyAdmin geeft aan dat de extensie niet geladen kan worden. Ik draai Windows 2003 Enterprise Edition met SP1 en gebruik IIS 6.0.
Wat heb ik gedaan?
- PHP 5 (versie 5.1.6) .zip file uitgepakt naar C:\php.
- MySQL versie 5.0.24-community geinstalleerd in default directory
- De handleiding voor de configuratie van IIS 6 gevolgd in de install.txt die in de php directory staat (dus de ISAPI filter aangemaakt, .php extensie gekoppeld aan de php5isapi.dll en de PHP Web Service Extension allowed.
- C:\php en C:\php\ext aan het Windows system path toegevoegd
- De php.ini conform handleiding in C:\php laten staan
- Overbodig, maar toch gedaan: de php_mysql.dll en libmysql.dll bestanden gekopieerd naar C:\Windows, C:\Windows\System en C:\Windows\System32
- In php.ini puntkomma uit de regels "extension = php_mysql.dll" en "extension = php_mysqli.dll" verwijderd om zodoende deze extensions te enablen
- In php.ini de variabele extension_dir op C:\php\ext gezet
- In php.ini de session.save_path op C:\php\tmp gezet (directory bestaat en daar verschijnen ook sessiefiles in)
- De gebruiker IUSR_<servernaam> lees- en schrijfrechten en uitvoerrechten gegeven op de wwwroot subdirectories joomla en phpmyadmin en c:\php en deze rechten doorgevoerd naar onderliggende bestanden en directories
Als test heb ik PHPMyAdmin geinstalleerd, die geeft alleen de foutmelding "Kan de mysql extentie niet laden", iets dat mij aangeeft dat er iets met de koppeling naar MySQL niet goed is.
Echter, ik kan met de MySQL Command Prompt gewoon inloggen op mijn MySQL installatie.
Vele sites die ik heb bezocht, waaronder ook hier op GoT, reppen consequent over het niet goed hebben ingesteld van de php.ini en/of IIS. Maar volgens mij staat dat goed.
Nu komt het mooiste: wanneer ik het installatiescript van Joomla (waarin de MySQL check zit) als Administrator vanaf de command line run, krijg ik o.a. deze uitput (overbodige spaties voor de leesbaarheid verwijderd):
code:
1
2
| <tr><td> - MySQL support</td> <td align="left"><b><font color="green">Available</font></b></td></tr> |
Oftewel, hiermee is volgens mij aangetoond dat er met de installatie van IIS, PHP en MySQL niets aan de hand is.
Alleen als het script uitgevoerd wordt door IIS, is MySQL opeens niet meer available.
Na mijn uren zoekwerk heb ik nu de behoefte aan wat hulp, dus hoop ik dat ik dat hier kan vinden
Bedankt alvast!
If it ain't broken, play with it till it breaks.